Vlaky v Nizozemsku pohání už jen větrná energie

Největší nizozemská železniční společnost NS oznámila, že od 1. ledna 2017 jezdí všechny tamní vlaky na elektřinu vyrobenou větrem. Cíle se podařilo dosáhnout o rok dříve než byl původní plán.

Vlak nizozemské železniční společnosti NS
foto: NS

Krajina posetá větrnými mlýny je pro Nizozemsko, zemi tulipánů, typická. V poslední dekádě či dvou ale přibyly také četné větrné elektrárny (celkově jich v roce 2015 bylo 3,4 GW). Už v roce 2015 oznámila nizozemská vláda, že chce své elektrické vlaky pohánět pouze čistou elektřinou větru do roku 2018.

Podařilo se to ale o rok dřív. NS přepraví svými vlaky každý den 600 000 pasažérů a ročně k tomu spotřebuje 1200 GWh elektřiny (pro srovnání, pražské metro spotřebuje ročně kolem 225 GWh).

Nizozemsko z větru vyrobí ročně 7400 GWh elektřiny. Železniční společnost NS zásobuje větrnou elektřinou společnost Eneco, a to z nových větrných farem doma v Nizozemsku, Belgii a Finsku.

CleanTechnica

31 Comments on “Vlaky v Nizozemsku pohání už jen větrná energie”

  1. Pane Horčíku jste si
    Pane Horčíku jste si jistý, že v Holandsku/Nizozemsku vyrobí ročně jenom 7,4 TWh energie z VE? Máte zdroj? Připadá mi to hodně málo s ohledem na to, kolika procenty se v této zemi VE podílí na produkci elektrické energie. V ČR je celková roční výroba elektrické energie někde kolem 80TWh.

      1. Tak to je nemilé
        Tak to je nemilé překvapení. Měl jsem představu, že Nizozemí je sice tichý ale dosti progresívní hráč na poli obnovitelných zdrojů. Skutečnost je ale taková, že prim hrají plynové a uhelné elektrárny. Přitom příznivého větru je v této oblasti dostatek. Toho politického už asi trochu méně. 🙂

        1. Holandsko je historicky
          Holandsko je historicky ovlivněno tím, že sedělo na obrovských zásobách zemního plynu. Ale i tam se to už mění.
          Držgrešle Holanďani si počkali až Němci a jim podobní zaplatí pokles ceny a teď se spokojeně vrhli na offshore větrnou elektřinu. Podařilo se jim vyjednat super kontrakt: https://cleantechnica.com/2016/07/06/dong-energy-build-700-mw-offshore-wind-farms-e72-70mwh/
          Takže se dá očekávat, že minimálně v tomhle budou pokračovat.
          Na druhou stranu mají v zemi 3 úplně nové uhelné elektrárny, ze kterých se vyklubala finanční katastrofa pro investory. Reálně se mluví o tom, že to asi byly poslední nové uhelné elektrárny v Západní Evropě: http://ieefa.org/ieefa-europe-can-coal-power-hang/

          1. Děkuji za komentář.
            Děkuji za komentář. Zřejmě vývoj v energetice hodně sledujete. Nevím, jestli jste profesionál, ale máte opravdu velký přehled. Z toho, co píšete, mi ale vychází, že držet se příliš při zdi a být konzervativní je možná ještě větší chyba, než jít do přiměřeného rizika. Holanďani nenašli včas cestu k obnovitelným zdrojům a budou se teď muset vyrovnat s postupně překonávanou technologií. Podobně můžeme dopadnout i my s výstavbou dalších jaderných bloků, které vlastně nepotřebujeme.

        1. uplna propaganda to neni,
          uplna propaganda to neni, nakupem daneho typu elektriny se vpodstate vytvari to nejdulezitejsi v oblasti elektriny a to poptavka po „zelene“ elektrine a tedy rust vystavby zdroju pro danou elektrinu, bez tehle poptavky by temer zadne zdroje na vyrobu prave takove elektriny nevznikali, takze kazdy subjekt ktery nakupuje takovou elektrinu na burze s elektrinou napomaha prave rozvoji zdroju s timto typem elektriny

  2. Co na tom nechápete? 😀
    Co na tom nechápete? 😀 Podívejte na mapu o jakých zemní se tu mluví, už víte jak jsou daleko! Super, opravdu si myslíte, že když přestane foukat, tak všude? 😀 Bohu díky, že taky na horách fouká uplně stejně jako v Praze. Jste h****

    K napájení holandských vlaků se využívá energie z větrných elektráren v Holandsku, Belgii a Finsku.

        1. Mohlo by.
          Bylo by možná

          Mohlo by.
          Bylo by možná zajímavé zkusit spočítat jestli by mohli běžet v podstatě jen na kombinaci FVE/VtE, PVE a třeba elektráren na Vltavě. Ale simulovat tak proměnnou zátěž, jako je elektrická trakce, by asi byla dost otrava.

          Ne že by to nešlo, ostatně před rokem jsem tu provedl výpočty pro konfigurace elektrické sítě (lepší verze nástroje na to je na cestě), ale železnice je něco jiného. Hlavně data jsou nedostupná veřejně.

          Když jsme u toho, tak v USA chce jedna skupina přestavět parní lokomotivu na biomasu.

                1. I když vezmu 2.5TWh a
                  I když vezmu 2.5TWh a podělím to 60TWh, tak je to pořád asi 4.1% Pokud se něco nezměnilo tak produkce se pohybuje někde kolem 75TWh. I při spotřebě 50TWh, je to stále jen 5%, 8% je to jen při spotřebě 31TWh, což je málo.

    1. Ja sledujem viac ako dva
      Ja sledujem viac ako dva roky vyrobu el z vetra Dansku. Nepametam si kedy vietor nepokril 35% spotreby. Rekord bol 120 % ale to bolo cez vianoce. Prebytky sa ukladaju v Norsku . Sleduj tento odkaz:
      elsystemet lige nu
      11 jan 2017 19:30

      centralne elektrarne:1877
      Male elektrarne plyn odpad voda biomasa: 489
      Vietor :3867
      Slnko : 0
      Export:1693
      Spotreba 4517

      Aktualne ma vietor cca 80 % .

Napsat komentář