Vídeňskou stanici metra Ottakring pohání solární energie

redakce - 04 Prosinec 2019

Vídeňský dopravní podnik Wiener Linien a energetická společnosti města Vídně Wien Energie nainstalovaly na střechu stanice metra fotovoltaické fólie, které prostřednictvím sluneční energie přispívají k chodu stanice Ottakring.Sluneční energie z fotovoltaických fólií pohání stanici vídeňského metra

Sluneční energie z fotovoltaických fólií pohání stanici vídeňského metra
foto: (c) Wiener Linien

Získaná elektřina bude přímo na místě využita pro osvětlení, pohon eskalátorů a výtahů. Oproti obvyklým solárním panelům jsou fólie pětkrát lehčí. V rámci pilotního projektu nechal sluneční fólie dopravní podnik přilepit přímo na střechu stanice metra U3 Ottakring.

„Veřejná doprava je jedním ze zásadních hráčů v oblasti ochrany životního prostředí ve Vídni. Ne jen tramvaje, autobusy a metro, ale také dodávky energie pro Wiener Linien hrají důležitou roli,“ uvedla vídeňská radní pro dopravu, Ulli Sima.

Sluneční energie na 360 m2

Za realizaci projektu zodpovídá vídeňský dopravní podnik. „Fotovoltaická technika se razantně vyvíjí. Wien Energie má již v provozu zařízení s oboustrannými, vertikálně namontovanými nebo poloprůhlednými moduly. Zde na střeše stanice metra Ottakring poprvé vsázíme na speciální fóliové moduly. Protože jsou obzvláště lehké a flexibilní, odpovídají místním požadavkům na ochranu před bleskem a statiku. S inovativní technikou pokračujeme ve výstavbě fotovoltaiky uprostřed města,“ vysvětluje ředitel Wiener Linien, Karl Gruber.

Fotovoltaická solární elektrárny vyprodukuje na ploše 360 m2 s výkonem 60,3 kWp ročně 62 000 kWh sluneční energie. Tím se ušetří více než 21 tun CO2 za rok.

Veřejné dopravní prostředky mistry v úspoře energie

„Pro dosažení klimatických cílů hraje veřejná doprava klíčovou roli. Wiener Linien neustále investují do běžícího provozu a rozvoje veřejné dopravy. I v oblasti energetické úspory děláme neustále pokroky. Sluneční energie je dobrá nejen pro naše klima. Jak je známo, slunce nám nezasílá žádnou fakturu,“ sdělila ředitelka Wiener Linien, Alexandra Reinagl.

Ať už tramvaj nebo metro – téměř všechny kolejové dopravní prostředky Wiener Linien jsou malé „elektrárny“: energie, která se uvolní při brzdění, je vedena zpět do napájecí sítě a může tak pohánět při rozjezdu jiné dopravní prostředky v okolí. Například u tramvají se jedná o 30 % energie.

V roce 2018 cestovalo po Vídni metrem, tramvají či autobusem zhruba 966 milionů pasažérů, což je o zhruba 91 milionů více, než v roce 2011. V témže časovém úseku ušetřil vídeňský dopravní podnik Wiener Linien 82 GWh energie a to i navzdory rozšíření své nabídky, zavedení nových spojů či zintenzivnění intervalů mezi jednotlivými linkami.

Např. vídeňské tramvaje spotřebovaly v roce 2018 o zhruba 21 GWh méně než v roce 2011. Důvodem je využití brzdné energie. Okolo 30 % energie může být při brzdění uloženo zpět do napájející soustavy, kterou lze následně využít jinými tramvajemi jako pohonnou energii.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Kuk

Na ty fotce to ale ještě není zapojený.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬


VOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.10% sleva na produkty EVmotionNabíječky elektromobilů Circontrol