Vídeň připravuje nákup osmdesáti autobusů na alternativní pohon

Vídeň dlouhodobě sází na elektromobilitu. Letos se proto na pořízení 82 autobusů na elektrický a vodíkový pohon.

Dvanáctimetrové eCitaro obsluhuje od 22. dubna do 6. května pravidelnou linku mezi centrem Vídně a palácem Schönbrunn. Vídeňský dopravní podnik už stejný model s kapacitou bezmála 90 pasažérů na stejné trase testoval v lednu 2019. Protože se ale odvětví elektrických pohonů dynamicky vyvíjí, rozhodly se Wiener Linien zkušební provoz zopakovat s vylepšeným vozem.

„Jen když adaptované vozidlo detailně prozkoumáme v provozu s cestujícími, zjistíme, zda vyhovuje našim vysokým požadavkům,“ vysvětlil ředitel dopravního podniku Günter Steinbauer.

„Wiener Linien patří k evropským průkopníkům e-mobility. Už v roce 2013 jsme na dvou linkách v centru zavedli provoz pouze osmimetrových elektrobusů. Nyní je stále důležitější, abychom nasadili i standardní autobusy s tímto ekologickým pohonem,“ dodal Steinbauer.

Výrobce slibuje efektivnější využití kapacity baterií

Podle výrobce Mercedes-Benz snížilo nové eCitaro spotřebu energie a i ve vysokých letních teplotách slibuje dojezd alespoň 150 kilometrů bez dobíjení. Dopravní podnik plánuje dobíjet v garáži, vůz půjde nabít i pomocí střešního sběrače.

Oproti Citaru s motorem Euro-VI navíc výrobce avizuje o 40 procent nižší spotřebu pro vytápění, větrání a klimatizaci. Vozidlo také ukládá brzdnou energii.

82 bezemisních vozů do roku 2027

Wiener Linien připravují pro rok 2021 zakázku na 62 standardních autobusů s elektropohonem a dalších deset s vodíkovými palivovými články. V roce 2024 vypíše Wiener Linien zakázku na malé elektrobusy na centrální linky, kde už jezdí elektromidibusy od roku 2013.

První nové bezemisní autobusy ve Vídni vyjedou roku 2023 a nejdéle do čtyř následujících let se vídeňská flotila rozšíří o všech 82 kusů. Očekávané investiční náklady přesáhnou 50 milionů eur.

Na jihu Vídně ve čtvrti Siebenhirten pro elektrobusy vyroste kompetenční centrum a samostatná garáž. Na severu města v garáži Leopoldau zase dopravní podnik zřídí vodíkovou čerpací stanici. První vodíkový autobus by měl dorazit na testování v červnu letošního roku.

tisková zpráva

21 Comments on “Vídeň připravuje nákup osmdesáti autobusů na alternativní pohon”

  1. Smutné. Vídeň udělá s vodíkem v busech stejnou kravinu,
    Smutné. Vídeň udělá s vodíkem v busech stejnou kravinu, jako svého času Ostrava udělala s CNG. Jediná plnička CNG na kraji města v Martinově. Takže všech 112 CNG busů po každé směně hezky jelo až 20 km z jednoho okraje Ostravy na druhý a pak zase až 20 km nazpět, aby mohlo druhý den naplněno vůbec fungovat. Ta frekvence prázdných CNG busů přes mosty ve Svinově tam a zpět, to bylo neskutečné. To jsme tu měli dva roky a nikdo za to dodnes nevisí. Pak se teprve otevřela druhá plnička na druhém konci města.
    Na Hranečníku, tam kde shořela ta spousta elektrobusů a plynobusů. Protože parkovaly vedle sebe. Jakmile elektrobus začal při nabíjení díky závadě hořet, ohřál vedle stojící plynobus a ten bezpečnostním ventilem vypustil ze střešních zásobníků všechen CNG. Byl z toho nádherný dlouhý plynový plamenomet, který po cestě zapálil další CNG busy a elektrobusy. A bylo vymalováno.
    Jsem zvědav, jestli to opravdu ve Vídni provedou. U okružní linky s tím problém nebude, ale pro postupný přechod všech busů na vodík?
    Přitom stejně jako v Ostravě tam mají mraky tramvajových trolejí, měníren a točen, tedy míst pro průběžné nabíjení elektrobusů spousty.

  2. OFF:Proc potrebujeme porad nejaky nouzovy stav? Nouzový stav
    OFF:Proc potrebujeme porad nejaky nouzovy stav? Nouzový stav zavedly následující státy: Česká republika, Itálie, Maďarsko, Belgie, Rumunsko, Bulharsko, Kypr, Francie, Lotyšsko, Lucembursko, Estonsko, Litva, Portugalsko a Španělsko.
    Vladni troubove se preci placaji po zadech ze nejsme na tom tak spatne jako prave ty staty co maji nouzovy stav. U vetsiny statu se to da ospravedlnit nakazovou situaci. U Madarska to je vic touha po diktature. Takze u nas nepotrebujeme zadny NS, ale obycejna opatreni jako v DE.

  3. off
    Tak prej korona prokázala, že naftový rakovinomety za

    off
    Tak prej korona prokázala, že naftový rakovinomety za koncentraci NO2 ve městě nemůžou a prej se maj šupem vrátit do měst prptože je prej používaj hlavně důchci, aby se dostali k dokotoroj… mno to je zase guláš. A jak to vypadá se změnou v koncentrací mikroprachu a jinejch jedovatech sajrajtů? O tom už článek nemluví.

    https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/emise-stuttgart-brno-nox-no2-dusik-limity.A200417_094059_automoto_fdv

    1. Tak každé výsledky z úplně nového měření (taková
      Tak každé výsledky z úplně nového měření (taková situace tu opravdu dlouho nebyla) svádí k rychlým závěrům. Záleží o co nám jde. Jestli potvrdit svůj předpoklad (což je vrozená lidská vlastnost), nebo se dobrat skutečné závislosti. Třeba právě z pohledu vlivu činnosti člověka na klima a ovzduší je tato situace s coronavirem „darem z nebes“. Je tak třeba teď v krátké době nasbírat co nejvíce dat, ale jejich interpretaci a následná opatření si můžeme dovolit neuspěchat a několikrát je ověřit, na rozdíl od opatření vůči viru.

      Já bych byl s interpretací opatrný a zaměřil se na vztahu k ostatním extrémním vlivům, kterými v tomto případě jsou sucho a bezvětří. Zejména pokud i průmysl v dané oblasti je významně utlumen + zima byla teplá a emise NO2 přesto narostly proti stavu za plného provozu. Tj někde se to naměřené NO2 muselo vzít.

    2. Je to dezinformační Hoax. Píšu a dokládám to tam v
      Je to dezinformační Hoax. Píšu a dokládám to tam v diskuzi. https://chmibrno.org/blog/2020/04/10/snimky-z-druzice-sentinel-5p-aneb-zmena-koncentraci-no2-oproti-roku-2019-cr-evropa-svet/ Fos. elektrárny snížily produkci jen částečně, zatímco doprava je omezená výrazně (odhadem o 90%) produkce NOx a dalších emisí se celosvětově snížila velmi výrazně. Odhadem, produkce NOx v nouzovém stavu klesla na 20-30%.

      1. Trochu jsem oprášil svou němčinu a našel jsem tenhle
        Trochu jsem oprášil svou němčinu a našel jsem tenhle článek. Tam tvrdí, že v prvním kvartálu roku 2020 (tj. kvartálu, kdy jsou obvykle nejvyšší koncentrace) klesla průměrná koncentrace NO2 na dopravní stanici ve Stuttgartu (kde jsou obvykle nejvyšší hodnoty) pod 40 ug/m3. Loňský průměr téhle stanice měl být 53 ug/m3, předloňský 71 ug/m3.

        1. Stejné hodnoty v únoru a v březnu (i při jiné intenzitě
          Stejné hodnoty v únoru a v březnu (i při jiné intenzitě dopravy) se dají snadno vysvětlit extrémně větrným únorem (viz zde).
          Je to stejná lež, jako když PR oddělení ArcelorMittalu svého času vydalo prohlášení, že v roce 2008, kdy jejich ostravská fabrika jela naplno, a v roce 2009, kdy jeli na cca 50%, byly stejné koncentrace prachu (PM10) na stanici po větru od fabriky. Jen jaksi opomněli říct, že zima 2008 byla extrémně teplá, zatímco zima 2009 byla studená.
          Je to stejná lež, jako když popírači klimatické změny tvrdí, že se neotepluje, protože jsou teď stejně teplé roky jako byl rok 1997. A neřeknou, že rok 1997 byl svého času extrém všech extrémů a dnes to je průměr.

            1. A já ještě
              A já ještě tenhle:

              https://www.focus.de/auto/news/diesel-drama-stuttgart-schafft-seinen-feinstaub-alarm-ab-fahrverbote-bleiben-trotzdem_id_11888497.html

              Jak vidno, jde o vytvoření určitého protitlaku. Ony kroky německých zelených nejsou vždy úplně racionální, takže tohle je zase na druhou stranu. Jakkoli, ve článku se asi úmyslně nevysvětluje ono záhadné prudké snížení emisí na zašátku výjimečného stavu a pak ono postupné zvyšování koncentrací NOx. Každé dítě přitom přijde na to, že nejspíš přestal foukat vítr a pak jiní znečišťovaté (kotle na ovřev vody) převzaly svojí roli. Naopak tam mysticky zamlžují a tvrdí, že se to musí přezkoumat, ale hlavně podat žalobu na DUH. Mě to celé přijde padlé na hlavu.

        2. Takže ke významnému snížení došlo. Stuttgart je v
          Takže ke významnému snížení došlo. Stuttgart je v údolí, mohou tam hrát i jiné vlivy, například lokální topení. Hodně lidí je doma a asi víc topí, i těch vlivů může být vic. Samozřejmě, očekával bych, že se hodnoty na hlavních tazích ve městech dostanou na nižší úroveň. Chtělo by to spočítat, kolik NOx vypouští kotle na vytápění. Pokud by toho bylo příliš mnoho, tak bude potřeba se zaměřit i na ně (katalyzátory). NOx, jsou silně skleníkové plyny, které mají dlouhou periodu cyklu (dle ČHMÚ cca 120 let), N2O je poměrně stabilní – nerozkládá se tak snadno a je 200x účinnější skleníkový plyn než CO2.

  4. OFF. Nove opatreni pro cesty do zahranici delal Jara Cimrmann.
    OFF. Nove opatreni pro cesty do zahranici delal Jara Cimrmann. Na prokazani o neinfekcnosti staci si nechat udelat pred odjezdem test v CR a ten test pokud nebude starsi 4 dnu, bude uznan pri navratu. Co to ma za vypovidaci hodnotu? Asi jednu jednotku Babis.

            1. A to už pominu další sviňárnu v řadě – zavřete
              A to už pominu další sviňárnu v řadě – zavřete povinně firmy a náklady si hraďte ze svého. Noste povinně roušky a ještě si je za svoje kupte nebo sami ušijte. Mějte povinně desinfekci a štíty a ty si kupte ze svého. Pro ježdění do práce přes hranici se pravidelně co 14 dní testujte (nyní 1x měsíčně) a lékaře si sežeňte sami a zaplaťte hezky 2-3 tisíce za 1 test ze svého.
              To se nám to zachraňuje, když to jiní krvavě platí.

Napsat komentář