Valeo nabídne dosud nejvýkonnější systém elektrického pohonu jízdních kol

Společnost Valeo přizpůsobila své 48V elektromotory pro jízdní kola. Díky tomu přichází s dosud nejvýkonnějším systémem elektropohonu jízdních kol.

Trh s elektrokoly vzkvétá a v příštích deseti letech se očekává patnáctinásobná expanze, která v roce 2030 přinese globální tržby na 270 milionů eur (zdroj: McKinsey/Center For Future Mobility 2020). Očekává se také významný růst trhu s elektrickými nákladními koly určenými speciálně pro doručování, a to i s ohledem na postupné omezování vjezdu do center měst pro vozidla se spalovacími motory znečisťujícími ovzduší.
foto: Valeo

Systém Valeo Smart e-Bike je údajně prvním řešením na světě, které integruje elektromotor s adaptivní automatickou převodovku do pedálové soustavy. S tímto novým elektrickým pohonem se kolo přizpůsobí cyklistovi, a ne naopak. S tím, jak se automaticky mění převody, algoritmy pohonu současně upravují i množství elektrické výpomoci, jež cyklista potřebuje hned od prvního šlápnutí do pedálu.

Jacques Aschenbroich, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Valeo, uvedl: „Jedním z klíčových strategických zaměření společnosti Valeo je růst v segmentu nových forem mobility „s nulovými emisemi“, do níž patří malá městská elektrická vozidla, motocykly a skútry, nebo autonomní droidy pro doručování zásilek. Za tímto účelem využíváme a přizpůsobujeme technologické platformy, které jsme vyvinuli pro automobilový průmysl – například ty určené pro ADAS (Advanced driver assistance system – pokročilé asistenční systémy řidiče), nebo pro nízkonapěťovou elektrifikaci (48V).“

Nákladní kolo se systémem Valeo

Nákladní kolo se systémem Valeo
foto: Valeo

Technologie Valeo vyvinutá ve spolupráci se společností Effigear se skládá ze 48V elektromotoru a sedmistupňové automatické adaptivní převodovky, které jsou integrovány do jednoho celku umístěného v pedálové soustavě.

Toto řešení poskytuje v současnosti nejlepší elektrickou podporu, protože zatímco dosavadní systémy na trhu mají maximálně pětinásobné zvětšení točivého momentu, řešení Valeo dokáže točivý moment motoru 130 Nm zvětšit až osminásobně.

Systém elektropohonu pro jízdní kola Valeo

Systém elektropohonu pro jízdní kola Valeo
foto: Valeo

Elektrický pohon od Valeo použitý na nákladním elektrokole umožňuje cyklistovi vyjet s nákladem 150 kg až 14% stoupání (ekvivalent rampy v parkovacím domě), aniž by se zapotil. A je jedno, zda jede dopředu, nebo couvá.

Elektrický 48V motor společnosti Valeo je také daleko účinnější než 24V, resp. 36V motory používané na drtivé většině dnes dostupných elektrokol. Adaptivní automatická převodovka, první svého druhu použitá u elektrokol, používá algoritmus, který rozumí a neustále se přizpůsobuje potřebám každého člověka, a to s přihlédnutím k jeho jízdnímu stylu i podmínkám na cestě.

Elektrické kolo

Elektrokolo
foto: Valeo

Převodové stupně se mění hladce, a to bez jakýchkoliv tlačítek a páček. Díky společnosti Valeo mohou nyní elektrokola těžit ze stejných výhod jako automobily vybavené adaptivními automatickými převodovkami.

Systém Valeo Smart e-Bike má v sobě i funkci ochrany proti krádeži integrovanou přímo do pedálové soustavy, která při aktivaci blokuje používání kola. Může se také pochlubit funkcí asistenta pro pěší (když cyklista kolo tlačí), která je obzvláště užitečná při převážení těžkých břemen, a funkcí krátkodobého zesílení výkonu, usnadňující předjíždění ostatních cyklistů a stoupání do kopců.

Zatímco historicky se kola systematicky vyvíjela přidáváním dalších a dalších nových komponent, společnost Valeo začala od nuly a vyvíjela řešení, který se obejde bez mnoha na poškození choulostivých součástek jízdních kol.

Není zde přehazovačka, na řídítcích nejsou řadicí páčky, a tudíž kolo se obejde i bez bovdenů. Dokonce zde chybí i klasický řetěz, místo kterého Valeo nasadilo čistší řemen. Ve výsledku má elektrokolo se systémem pohonu Valeo skoro o 50 dílů méně, které jsou často křehké a vyžadují neustálou údržbu.

Běžné elektrokolo je třeba udržovat alespoň jednou za měsíc, ať už se jedná jen o napnutí řetězu či jeho promazání spolu s přehazovačkou. Stejně tak asi každý někdy řešil spadlý řetěz. Technologie Valeo tento nejslabší článek elektrokola zcela odstranila.

Valeo se nechce stavět do role výrobce jízdních kol, klade si za cíl pouze vybavit je elektrickým pohonem. S ohledem na tuto skutečnost vyvinula hned tři prototypy, které ukazují, jak lze jeho řešení přizpůsobit všem v současnosti používaným modelům: městské kolo, horské kolo a nákladní kolo pro přepravu zboží (s funkcí couvání a funkcí rekuperace elektrické energie při brzdění).

Díky svému světovému postavení v oblasti elektrifikace vozidel má společnost Valeo řadu významných aktiv, a to včetně své technologické platformy 48V umožňující uspokojit širokou škálu potřeb. Valeo může využít i technologickou základnu a výrobní kapacitu, která významně zlevňuje výsledný produkt. Valeo totiž vyrábí přibližně 30 milionů elektrických pohonů ročně.

tisková zpráva

43 Comments on “Valeo nabídne dosud nejvýkonnější systém elektrického pohonu jízdních kol”

      1. Holt se změní pravidlo – jedna kazeta dneska vydrží 3-5
        Holt se změní pravidlo – jedna kazeta dneska vydrží 3-5 řetězů podle stylu mazání a frekvence čištění a obměny řetězu, tohle dá 1-3 řetězy a půjdou i převody, prostě jak motorka, tam taky nemá moc smysl mluvit o samotné výměně řetězu, pokud to má výkon nad 15 kW

        1. 15kW je blbost. To by potrebovalo baterku jako male EV. ESkutr
          15kW je blbost. To by potrebovalo baterku jako male EV. ESkutr ma motor kolem 3kW. 130Nm na motorove hrideli je hloupost. Ten motor bude davat nejakych 130/8=16Nm. 130Nm bude po zprevodovani na hrideli prevodovky. Pro 16kW z 48V baterky by znamenalo 333A z baterky. To by byly prurezy kabelu vetsi nez u ABB nabijecky 50kW. Ty davaji jen 125A. Vse mimo realitu.

        2. Klasická přehazovačka je u elektrokol děsivý přežitek.
          Klasická přehazovačka je u elektrokol děsivý přežitek. Proto má tohle od Valeo vnitřní převodovku a místo řetězu se používá ozubený řemen nebo silný, prakticky motorkový, řetěz. Daleko inteligentněji to má řešené třeba Revonte.com, kde mají plynulou změnu převodu přes planetovou převodovku se 2 motory.

          1. Přehazovačka je sice přežitek, ale zároveň vykazuje
            Přehazovačka je sice přežitek, ale zároveň vykazuje minimální mechanické ztráty, jakým převod vestavěný do motoru zatím nedokázal konkurovat. Například minulá generace pohonů Bosch takový převod má, a byť je pouze jednostupňový, klade při šlapání citelný odpor. Což zrovna u elektrokol, kde se počítá s částečným provozem bez elektrické podpory, je docela významným hendikepem.

            1. myslím, že se dá předpokládat, že se pohony kol
              myslím, že se dá předpokládat, že se pohony kol rozdělí na dvě skupiny – příšlap – kde půjde o malý odpor, aby se dalo jezdit bez motoru a řekněme něco jako moped, kdy bude jízda s pohonem primární a šlapání jak na babettě pro nouzový dojezd

                1. Záleží, co kdo jezdí. Pro běžnou jízdu v terénu XC a
                  Záleží, co kdo jezdí. Pro běžnou jízdu v terénu XC a Trail v ní limit nevidím, Enduro je podle trati, DH je pak spíš sjezdová motorka než kolo, tam už nějakej limit vidím. Na druhou stranu, když jsem si půjčil EV fulla, abych si to zkusil, tak teda zkušenost rozporuplná – jo do kopce to pomohlo, ale na oblíbených trailech dolů, jakmile to bylo nad 25 km/h tak to byl spíš takový valivý tank, než ta lehkost mého fulla, přitom to bylo kolo za trojnásobek ceny.

                2. Stačí už jak se přehazovačka zabahní, nebo se do ní
                  Stačí už jak se přehazovačka zabahní, nebo se do ní namotává tráva. Prostě musí se víc dávat bacha a stejně to nestačí vždy. Ulomených přehazovaček a křivých patek jsem už viděl dost

          2. No jo, to bylo – gramodesky jsou přežitek – pak se přišlo,
            No jo, to bylo – gramodesky jsou přežitek – pak se přišlo, že krom studiového pásku je to jediný hudební nosič bez komprimace, teď jsem četl, že magnetofonové kazety zažívají renesanci…

            Hazka je sice poměrně primitivní, ale levný a jednoduchý nástroj. Planetová převodovka je proti tomu beznadějně drahá.
            Jo a na těch fotkách to má řemen – který je sice bezúdržbový a proti řetězu tišší, ale taky neoplývá nekonečnou životností

            1. Bohužel víc koleček víc Adidas je i u elektrokol a tak
              Bohužel víc koleček víc Adidas je i u elektrokol a tak máme 12 kolečka s odlehčenými řetězy, na které působí momenty jak od 3 trénovaných cyklistů najednou. U řemenu se udává životnost 30 tis. km, což je o řád víc než u řetězu.

              1. No to není pravda – systém 1×12 pouze shrnul využitelné
                No to není pravda – systém 1×12 pouze shrnul využitelné převody systémů 3×10 a 3×9 – stačí si to spočítat a zamyslet se na co se jezdí.
                To samé řetězy – prostě to není bezúdržbové a je třeba dodržet základní pravidla:
                1) nekoupit řetěz bláto
                2) starat se o něj – tedy nejen mazat, ale i čistit
                3) mát dobře udělanou řetězovou linku
                4) kruhově šlapat
                5) neřadit na zubaře
                6) nenechat ho jezdit na křížené převody a na ojetých kazetách – málokdo si uvědomuje, že nejsnáze se sjíždí malá kolečka
                7) hlídat a pravidelně měnit přední placku

                řemen samozřejmě vydrží déle ovšem za předpokladu:
                1) je udržovaný
                2) má správně udělanou linku
                3) není vystaven rázům – řada řemenů se pak vytahuje rychleji než řetězy
                4) je správně dopnutý

                1. No a než dodržovat těch 7 pravidel a měnit neustále
                  No a než dodržovat těch 7 pravidel a měnit neustále řetězy kazety a placky, tak to raději tu planetovou převodovku. Na elektrokole mám náklady na převodové ústrojí asi 0.3 Kč na km.

                2. A kolik to elektrokolo stálo?
                  A kolik to elektrokolo stálo?

                3. 33 tis. Kč (Leader Fox Altar 2017) a to to má jen 9
                  33 tis. Kč (Leader Fox Altar 2017) a to to má jen 9 kolečko. Obecně je to při velkých nájezdech velmi drahá sranda. Celkově se s údržbou (vše si dělám sám) dostávám někam mezi 2-3 Kč na km.

                4. Ta cena vypadá slušně – co jsem našel na první dobrou,
                  Ta cena vypadá slušně – co jsem našel na první dobrou, tak dneska je kolem 50. Někdy 2008 jsem to počítal a když jsem odečetl pořizovací ceny, tak mi provoz kola a motorky vycházel stejně. Kolo i motorku jsem si servisoval a servisuju doma. Dřív jsem kola i stavěl bývalo to levnější a bylo tam, co člověk chtěl, dneska je situace opačná a vyplatí se hotové kolo, i když ještě pak projde drobným dolazením.

                5. Kupoval jsem to po sezoně jako loňský model, jinak by to
                  Kupoval jsem to po sezoně jako loňský model, jinak by to tenkrát bylo za 40 tis. Kč.

                6. Jo cena pěkná – mě teď čeká další přestavba, tak
                  Jo cena pěkná – mě teď čeká další přestavba, tak uvidíme 🙂 vzhledem k povaze použití a zánovnosti kola, je lepší jít ekonomickou cestou přestavby

                7. To je doslova zadarmo, to hned kupte.
                  To je doslova zadarmo, to hned kupte.

                8. Náklady 0,3 km na převody jsou až neuvěřitelně nízké.
                  Náklady 0,3 km na převody jsou až neuvěřitelně nízké. Normálně bych čekal že to bude přes korunu, aspoň tak to vychází u mě.

                  A když se k tomu připočtou pneu, brzdové desky a další drobnosti člověk zjistí že jízda v Rolls Royce vychází na kilometr levněji 🙂

                9. Na turistiku s nájezdem do 1 000 km/rok je to reálné. Kolo
                  Na turistiku s nájezdem do 1 000 km/rok je to reálné. Kolo má tři roky, tak nečekám, že měnil víc než řetěz, max jednou kolečka

                10. Jestli řetěz vydrží 1000 km, a kazeta i placka řekněme
                  Jestli řetěz vydrží 1000 km, a kazeta i placka řekněme 3000 km, tak náklady na 3 tis.km vyjdou
                  řetěz 3×500,-
                  kazeta 1000,-
                  a placka třeba 800,-

                  Dohromady 3300,- Kč děleno 3 tis.km vychází 1,10 Kč/km jen za převody
                  dělám někde chybu ?

                11. Má devítkový převody – řetěz sežene za 300 Kč,
                  Má devítkový převody – řetěz sežene za 300 Kč, turisticky dají bez potíží 1300 km, takže potřebuje dva a kousek řetězu – něco za mazání a čištění, devítikolečko neměnil a převodník taky ne. Takže náklady 3×300 (dva a kousek řetězu + mazání a čištění)= 0,3 Kč/km.
                  Jinak devítková kazeta bez potíží do 700 Kč
                  Placka do 500 Kč
                  Na takovéhle kolo nepotřebuje hyper komponenty, je to hezké turistické kolo.

                12. Že neměnil devítikolečko ani převodník ještě
                  Že neměnil devítikolečko ani převodník ještě neznamená že se tyto díly neopotřebovávají. Pro seriózní kalkulaci nákladů to nejde zanedbat.
                  Když je započítám furt to vychází o dost víc než psal, cca 0,70 Kč/km

                13. to je pravda, že se opotřebovávají, ale pokud je nekoupil
                  to je pravda, že se opotřebovávají, ale pokud je nekoupil a nevyměnil, tak je nemá zakalkulované, taky nepočítáte do servisních nákladů k nájezdu, co budete vlivem nájezdu dělat, ale to, co jste k dané chvíli proinvestoval. Až kolečka vymění, tak mu to stoupne.

                14. Pokud opravdu jezdí tak málo a nezapočítá seriózně
                  Pokud opravdu jezdí tak málo a nezapočítá seriózně vše, je zcestné těmi „půlnáklady“ nějak argumentovat a zobecňovat je.

                  Stejným přístupem bychom třeba po prvních 500 km zjistili, že provoz elektrokola je zcela zadarmo. Náhradní díly nestojí vůbec nic a ani faktura za proud ještě nepřišla (ne že by byla nějak významná, ale jde o to časové hledisko).

                  Takový závěr samozřejmě nemá žádnou vypovídací hodnotu

                15. On je nezobecnil, napsal svoji zkušenost. To je stejné, jako
                  On je nezobecnil, napsal svoji zkušenost. To je stejné, jako když Vy napíšete, že ho provoz kola stojí 2-3 Kč/km nebo já, že mě stál stejně jako provoz motorky… když to samé napíšete někomu, kdo dvacet let drtí první kolo author na prvmím řetězu kolečkách a pláštích, tak si taky poklepe rukou na čelo.

                16. Asi to už pitváme zbytečně ale pokud napsal doslova „Na
                  Asi to už pitváme zbytečně ale pokud napsal doslova „Na elektrokole mám náklady na převodové ústrojí asi 0.3 Kč na km.“ a nijak dále to neupřesnil, tak to beru jako obecnou hodnotu, obecnou informaci.

                  Ani jsem si nevšiml že by blíže specifikoval co už na kole vyměnil a co na výměnu teprve čeká. Přehlídl jsem to někde ?

                17. Ne nenapsal, předpokládám, že prakticky nic, protože to
                  Ne nenapsal, předpokládám, že prakticky nic, protože to používá velmi rekreačně a servis je zatím na úrovni smetákové revize a občasného proforma seřízení

                18. Najedu 3000 – 4000 km ročně a na to každý rok vyměním 9
                  Najedu 3000 – 4000 km ročně a na to každý rok vyměním 9 kazetu za cca 350 Kč a řetěz KMC 9e na elektrokola za asi 600 Kč kus (sezonu vydrží tak tak), olej je za pár Kč tefloňák z Lidlu. Tác jsem ještě neměnil, musí být spciální na Bafang, to ani nevím kolik stojí.

                19. Tak to je na řetěz hodně slušný až bych řekl, že jetej
                  Tak to je na řetěz hodně slušný až bych řekl, že jetej tak, že vezme kazetu – kolik má na konci na deset článků?

                20. No ke konci už měrka zapadne, na články to neměřím.
                  No ke konci už měrka zapadne, na články to neměřím. Jezdím hodně bahno a dost řadím, takže kazeta je spíš obraná z hlediska náběhů než z hlediska rozteče zubů, jen listopad, prosinec už přeskakují ta malá kolečka. Každopádně ta cena za HG kazetu je ve srovnání s řetězem nízká, tak ji měním. Teď jsem pořídil senzor tahu na řadící lanko (vypne motor), tak to třeba bude lepší. Před vánocemi jsem narazil někde na řetěz na elektrokola za 200 Kč tak ten pak taky vyzkouším.

                21. Tohle bych chtěl vidět zvlášť v kombinaci s
                  Tohle bych chtěl vidět zvlášť v kombinaci s jednopřevodníkem – kazeta mi vydrží relativně dlouho – určitě pět řetězů, ale řetěz 1 300 – 1 500 km max, terén většina les, písek, bláto, brody. Řetězy většinou Shimano.

                22. Jste legracni. Kdyz jde o Teslu nebo EV, tak hlavni argumenty
                  Jste legracni. Kdyz jde o Teslu nebo EV, tak hlavni argumenty jsou, ze se po x letech musi vymenit baterka za y tisic. To vi kazdy odpurce jeste drive nez EV videl. U kola mate uplne opacnou argumentaci. Clovece, vase nazory jsou tak hezky nekonzistentni.

                23. Ano a kdy a kde jsem napsal, že první co mě zajímá, že
                  Ano a kdy a kde jsem napsal, že první co mě zajímá, že se musí vyměnit baterka za x tisíc? Myslím, že daleko spíš najdete něco o ekonomickém nesmyslu.
                  A mimochodem pane překrucovač – četl jste servisní náklady k nájezdu? Chápete veličinu? Podle snahy o výsměch asi ne.

    1. Na tu vodikovou levarnu ze zemniho plynu poukazuji uz davno. V
      Na tu vodikovou levarnu ze zemniho plynu poukazuji uz davno. V clanku jsou vyjmenovany sice jen ty evropske plynarske spolecnosti, ale hlavni lhar je v celem cirkusu rusko. Rusko uz pochopilo, ze ropne miliardy vyschnou diky elektromobilite a tak lobuje masivne za fosilni vodik. V evropskych plynarskych firmach ma rusko investovane podily a proto kopou za ruske zajmy. Ten rusky vodik musi byt zastaven.

      1. Vodík je masivně protlačovaný ropácký trolení a
        Vodík je masivně protlačovaný ropácký trolení a zoufalý pokus o odklon od baterkáčů. Už se těšim jaksi fandové vodíku našetřej korunky a koupěj si vodíkový vehikly a užijou si vodíkovou realitu. Schválně jak dlouho jim to nadšení vydrží? :))))

        1. “Analytici však upozorňují, že celou vodíkovou debatu
          “Analytici však upozorňují, že celou vodíkovou debatu ovládají fosilní korporace, které jej chtějí pokoutně využít k zajištění stavby plynové infrastruktury a odbytu plynu.”

          Vodíkový čerpačky nestavěj ani solarníci ano větrníkáři ani zelení investoři. Kdepák. Vodíkový ćerpačky stavěj ropný a fosilní firmy. V ČR je to Unipetrol.

Napsat komentář