V Utahu vyvíjejí bezdrátově dobíjený elektrobus

Když autobusoví dopravci zvažují koupi elektrobusů, ale nejsou úplně přesvědčeni o jejich kvalitách, nejčastějším argumentem hrajícím proti elektrickým autobusům jsou příliš drahé, těžké a rychle se vybíjející baterie. Společnost WAVE z amerického Utahu však vyvinula bezdrátový dobíjecí systém, díky kterému mohou být baterie v autobusech výrazně menší.

Testovací bezdrátově dobíjený elektrický autobus WAVE
foto: WAVE

WAVE testuje svůj systém na bezdrátově dobíjeném elektrickém autobusu v rámci výzkumu na Utah State University. Tato univerzita zároveň vlastní podíl ve společnosti WAVE, takže se společně federální vládou (která investovala skrze grant) podílí na výzkumu i finančně.

V současné době se již autobus prohání kolem univerzitního kampusu a vývojáři věří, že brzy budou moci elektrobus nabídnout dopravcům k užívání do běžného linkového provozu s cestujícími.

Technologie využívá indukční bezdrátové nabíjení, které na základě indukce vysokofrekvenčního magnetického pole přenáší energii z nabíjecí desky situované pod povrchem vozovky na sběrnici baterie namontované na podvozku autobusu.

Toto v dnešní době již není nic revolučního – nedávno jsme psali o testování podobné technologie Primove v Německu a zpracováním podobné myšlenky se zabývají také v Jižní Koreji.

„Pokud budou nabíjecí desky instalovány na linkových trasách v poměrně krátkých rozestupech, bude možno zmenšit velikost baterií, což samozřejmě také sníží pořizovací náklady. Zároveň se zkrátí doba nabíjení,“ vyjmenovává přednosti nové technologie zástupce společnosti WAVE.

Použité baterie mají dostatečnou kapacitu na to, aby vydržely celý 16hodinový pracovní den s několika „dobíjecími“ zastávkami na trase.

Aktuálně má WAVE rozmístěny testovací flotily v několika amerických městech a pracuje na předání deseti elektrobusů do města Long Beach v Kalifornii. WAVE se bude snažit rozšířit nabídku do dalších 10 až 20 amerických měst v příštím roce, přičemž již dnes nabízí možnost, že lze indukčním dobíjecím systémem díky přestavbě vybavit i staré městské autobusy.

„To je ta nejvýhodnější forma opětovného použití a recyklace,“ řekl pro magazín VentureBeat Mike Masquelier, generální ředitel společnosti WAVE. „Tyto autobusy neskončí na skládce nebo odstavené někde jinde.“

Závěrem připomeňme, že pořizovací náklady dieselových autobusů jsou sice i v velmi nízké, avšak provozní náklady na naftu jsou 3 dolary za galon, zatímco elektrická energie se ve Spojených státech prodává za 12 centů za kilowatthodinu, což se rovná zhruba 0,65 dolaru za galon.

Napsat komentář