V Táboře zkušebně vyjel elektrický autobus

E.ON, COMMET PLUS a SCANIA spolupracují na pilotním provozu plně elektrického autobusu v Táboře.

COMETT PLUS testoval první čistě elektrický autobus
foto: E.ON

Elektromobilita není určena pouze pro osobní dopravu. Její využití je stále více reálné i v oblasti hromadné dopravy. Taborská společnost COMETT PLUS už od roku 2006 provozuje autobusy na . Teď díky spolupráci se společnostmi E.ON Energie a Scania testovala v reálném provozu plně elektrický nízkopodlažní autobus Citywide.

„Zavedení plně elektrických autobusů do reálného provozu je logickým krokem ke snížení produkovaných emisí ve městech. Abychom byli schopni našim zákazníkům nabídnout profesionální řešení, vždy je nutné si takto vysokou investici vyzkoušet v reálném provozu. Se společností SCANIA se nám podařilo pro našeho partnera COMETT PLUS uskutečnit zapůjčení autobusu a nainstalovali jsme také potřebnou infrastrukturu do firemního areálu,“ říká Martin Klíma, vedoucí oddělení Mobility Services společnosti E.ON Energie.

Elektrický autobus jezdil čtyři dny v Táboře na běžné lince městské hromadné dopravy. Scania Citywide byla vybavena základní sestavou 8 sad baterií o kapacitě 250 kWh, které umožňují autobusu při plném vytížení dojezd až 150 km na jedno nabití.

„Výhodou tohoto řešení je maximální vyváženost autobusu, což má za následek výbornou ovladatelnost a jízdní vlastnosti,“ říká manažer prodeje autobusů Scania Lukáš Martinů. Společnost Scania nabízí také verzi se silnější sestavou 10 sad baterií.

V tomto případě je uloženo 6 sad baterií na střeše a zbylé 4 sady trakčních akumulátorů se opět nacházejí v motorovém prostoru. Autobus pak disponuje výkonem 330 kWh a energií umožňující dojezd až 280 km na jedno nabití. Dobíjecí časy závisí na výkonu instalované dobíječky. Například dobíječka s výkonem 50 kWh dobije zcela vybité akumulátory o kapacitě 250 kWh za přibližně pět hodin.

Technologie dobíjení byla pro pilotní provoz instalována přímo v depu společnosti COMETT PLUS a jednalo se o dobíjecí stanici od společnosti ABB o výkonu 50 kW.

„Tuto technologii dlouhodobě využíváme v naší veřejné dobíjecí síti E.ON Drive a nemůžeme si ji vynachválit. Pilotní provoz nám dodal potřebná data a pro uvedení do standardního provozu máme jasnou představu o potřebných výkonech dobíjecích stanic, které podobné provozy budou potřebovat,“ doplňuje Martin Klíma. Pokud se otevřou dotační možnosti pro elektrobusy, firmy budou investovat.

„O využití elektrobusů v naší společnosti uvažujeme již delší dobu, a proto jsme rádi, že nám E.ON a Scania vyšli vstříc a umožnili nám otestovat tuto technologii v ostrém provozu,“ dodává Aleš Melich, ředitel divize autobusové dopravy společnosti COMETT PLUS Plus.

Pro všechny provozovatele autobusové dopravy je důležité, aby stát vypsal dotační výzvy na pořízení elektrobusů a na potřebnou infrastrukturu. Testovací provoz probíhal na standardní lince městské hromadné dopravy, kde COMETT PLUS už od roku 2019 využívá výhradně autobusy s pohonem CNG.

Vozy s tímto pohonem pokrývají i polovinu linek autobusové dopravy v táborském okresu. „Během testování jsme ujeli více než 650 km a ukázalo se, že elektrický autobus je pro tento typ dopravy vhodný. Samozřejmostí je vybudování potřebné infrastruktury, která zajistí provoz bez jakéhokoliv omezení. Jedna plně vytížená denní linka pro nás znamenala jedno dobíjení v depu, které jsme stihli během povinné přestávky,“ doplňuje Aleš Melich.

V momentě, kdy se elektrobusy začnou ve městech výrazně rozšiřovat, tak budou dobíjecí stanice představovat pro dopravce kritickou infrastrukturu, a proto je důležité volit pouze profesionální řešení. E.ON je v tomto směru velmi aktivní především v severských zemích, kde provozuje řadu podobných projektů.

Jedním z posledních je zavedení 65 elektrických autobusů v dánském Odense. „Díky zkušenostem kolegů z více rozvinutých trhů nyní můžeme naše know-how poskytnout i našim zákazníkům v České republice,“ uzavírá Martin Klíma.

Autobusy Scania nové generace však nenabízejí jen novinku v podobě plně elektrického pohonu. „Model Citywide přináší celou řadu unikátních technických řešení jako například klimatizační systém, vracející energii zpět do systému, což výrazně přispívá ke snížení spotřeby elektrické energie. Zákazníci si mohou nakonfigurovat autobus přesně dle svých potřeb, protože délku lze podle obsaditelnosti přizpůsobit vždy po 10 cm,“ vyjmenovává další výhody Lukáš Martinů.

tisková zpráva

10 Comments on “V Táboře zkušebně vyjel elektrický autobus”

    1. To je pravda, stačila by větička o provoze v realitě
      To je pravda, stačila by větička o provoze v realitě daného města. Ale tipuju tak osobně, že by těch 280 km mělo bohatě stačit. V mém rodném městě má jedna linka (hlavní) délku cca. 10 km a autobusu to trvá 30 minut ji projet, takže teoreticky by to mělo stačit na takových 10-12 hodin provozu, což by mohlo být v pohodě.

    1. Hezký článek.
      Velmi poučné je, proč se spalovací auta

      Hezký článek.

      Velmi poučné je, proč se spalovací auta prosadila na úkor elektromobilů – větší užitná hodnota a nižší cena. Tedy ryze tržní mechanismus.

      Nabízejí dnešní elektromobily větší užitnou hodnotu za nižší cenu, aby se prosadily na úkor spalovacíh aut?

      Ne.

      Jsou prosazovány dotacemi a nařízeními, tedy státním násilím v daňové rovině a přerozdělováním pod vlajkou veřejného zájmu.

      Mají se prosadit způsobem, který sebere peníze jednomu subjektu, což sníží jeho ekonomickou aktivitu, aby si druhý povinně koupil něco, co nechce kvůli nižší užitné hodnotě.

      Opravdu mimořádně názorný příklad socialistické ekonomické perverze.

      1. S tím “ ryze tržní mechanismem“ bych byl opatrný, to že
        S tím “ ryze tržní mechanismem“ bych byl opatrný, to že Ford začal ve velkém vyrábět auta, mělo dost společného s klanem R. a přebytkem ropných produktů což měl na svědomí jistý T.A.E. Takže ty „čisté mechanizmy“, jsou jenom teorie alá Klaus, realita je jinde, a to jestli si jednotlivé státy, nebo EU zadotují potraviny, životní prostředí, nebo auta je pouze na nich, respektive voličích, a nemám dojem, že by např. v Norsku hrozil „státní převrat“.

      2. Tak v dnešních cenách phm by se elektromobil klidně
        Tak v dnešních cenách phm by se elektromobil klidně prosadil bez dotací.
        Jenže díky dotacím nic netlačí automobilky, aby prodávali za rozumné peníze.
        Stačilo by nechat pokuty za emise. To by samo donutilo automobilky prodávat jak spalováky tak elektra. A když by nikdo ty drahé elektra bez dotací nekupoval, tak by to donutilo automobilky udělat elektro za rozumnou cenu.
        Ze začátku obhajovali cenu drahejma baterkama. Baterie spadli pod 100$ za kWh už před nějakou dobou.
        Nyní automobilky obhajují cenu el. vozítek tím, že mají daleko vyšší stupeň výbavy. Bez ohledu na to, že by někteří lidi, třeba ocenili levnější holobyt.
        Jaká výmluva bude dále?
        Já pořád nevěřím tomu, že v dnešní době je jednoduchý elektromobil typu imiev s baterií 30kWh problém vyrobit za cenu okolo 300 tis.

Napsat komentář