V roce 2019 se v Česku počet aut do zásuvky zvýšil o čtvrtinu

V roce 2019 bylo v Česku registrováno 1 229 osobních elektromobilů a plug-in hybridů, tedy o čtvrtinu více, než minulý rok. Nejvíce překvapivě rostly plug-in hybridy.

BMW i3 se 101 vozidly bylo v loňském roce nejregistrovanějším elektromobilem.
foto: BMW

„Z uvedeného počtu bylo 756 elektromobilů (BEV, meziročně +7,5 %) a 473 plug-in hybridů (PHEV, meziročně +70,1 %),“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i., a dodává:

„Podíl těchto vozidel na všech registracích činil v uplynulém roce 0,5 % (pozn. v roce 2018 to bylo 0,38 %). V těchto souvislostech je nutné zmínit také fakt, že ačkoli se zde bavíme o vozidlech s nulovými, resp. velmi nízkými lokálními emisemi, průměrné emise oxidu uhličitého u nově registrovaných osobních vozidel paradoxně rostly. Tato situace je do značné míry způsobená oblibou SUV vozidel, která byla v posledních 3 letech z pohledu jednotlivých tříd nejžádanější – v roce 2019 činil podíl SUV a terénních vozidel na všech registracích nových osobních vozidel rekordních 33,2 %.“

tabulka celkových prodejů nových aut v Česku 2019

foto: Centrum dopravního výzkumu

Celkem 6 automobilek zaregistrovalo letos přes 100 vozidel do zásuvky (BEV+PHEV). V součtu uvedených vozidel patřilo nejvíce registrací automobilkám Hyundai (196), BMW (179) a Nissan (139).

Registrace nových osobních aut do zásuvky v Česku za rok 2019

Registrace nových osobních aut do zásuvky v Česku za rok 2019
foto: Centrum dopravního výzkumu

Nejvíce osobních elektromobilů v uplynulém roce registroval Nissan (139), jen o 1 méně pak Hyundai (138), dále pak Tesla (120), Volkswagen (104) a BMW (101). A právě BMW i3 se 101 vozidly bylo v loňském roce nejregistrovanějším elektromobilem. S 94 registracemi následoval Nissan Leaf 40kWh a 90 elektromobilů pak zaregistroval model Hyundai Ioniq Electric.

Nejvíce registrací plug-in hybridních vozidel zaznamenala Škoda (85), v těsném závěsu před Volvem (83) a BMW (78). Škoda SUPERB iV, která se v registru poprvé objevila v září 2019, s celkovými 85 registracemi dominovala na poli nových osobních plug-in hybridních vozidel. Se 60 registracemi následoval Mitsubishi Outlander PHEV, 58 registrací si pak připsal Hyundai IONIQ.

Aktuální podpora čisté mobility

Od 1. ledna 2020 skončila povinnost pro řidiče elektromobilů, plug-in hybridů a vodíkových vozidel vylepovat dálniční známky. Od pondělí 6. ledna 2020 přijímá Ministerstvo průmyslu a obchodu žádosti v rámci programu Nízkouhlíkové technologie (Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost; V. výzva) na pořízení elektromobilů a dobíjecích stanic pro elektromobily.

Průměrné emise v Česku prodaných nových aut za rok 2019

Průměrné emise v Česku prodaných nových aut za rok 2019
foto: Centrum dopravního výzkumu

Cílovou skupinou jsou malé, střední i velké podniky. Příjem žádostí končí dne 28. 5. 2020, alokace uvedené výzvy je 50 mil. Kč. Ministerstvo životního prostředí vyhlásilo v pořadí již 4. výzvu na podporu nákupů vozidel s alternativním palivem s alokací 100 mil. Kč pro municipality, kraje, státní příspěvkové organizace apod., největší změnou je doplnění kategorie N2.

Příjem žádostí bude probíhat od 17. února 2020 do 31. října 2020, nebo do vyčerpání alokace. V minulém roce bylo vyčerpáno přibližně 80 % prostředků, letos se (vzhledem ke zvýšené nabídce elektromobilů a větší propagaci výzvy ze strany MŽP/SFŽP) očekává významně větší zájem.

46 Comments on “V roce 2019 se v Česku počet aut do zásuvky zvýšil o čtvrtinu”

  1. Všichni čtenáři Hybridu už si BEV pořídily a normální
    Všichni čtenáři Hybridu už si BEV pořídily a normální lidi si to kupovat nebudou. Chce to tak ještě 5 let počkat na srovnání cen a vybudování infrastruktury. Přece jenom 50% lidí bydlí v bytovkách bez možnosti nabíjet.

      1. Optimistické předpovědi sice nevycházejí, ale takovéhle
        Optimistické předpovědi sice nevycházejí, ale takovéhle články jsou důvodem proč. Je třeba udržovat lidi v nevědomosti:
        “Lidé jinak vnímají vstupní investici při koupi auta, která by u elektromobilů stále byla citelně vyšší, a následné provozní náklady na palivo a údržbu.“ Přeloženo: Koupíš BEV za milión a v servise tě budou několikrát ročně okrádat jako dosud! Bu bu bu, občane. Nikam to nedojede, cestou zmrzneš a kdybys to nabil z vlastní FVE, určitě se to pokazí. A zdraví? Přece všichni denně inhalujeme sračky z výfuků a pořád žijeme, tak co? Tak je to normální.

      2. To by jeden neřekl, že tak důvěryhodný plátek jako je
        To by jeden neřekl, že tak důvěryhodný plátek jako je Autoforum bude mít naprosto odlišné výsledky od vědeckých studií
        http://www.xuebalib.com/cloud/literature-2en57i2SuJLh.html
        https://www.mdpi.com/1996-1073/12/3/504/pdf-vor
        A dokonce se v odhadu na 10 let dopředu spletli již v údajích za minulý rok 😀
        https://www.forbes.com/sites/robday/2019/12/03/low-cost-batteries-are-about-to-transform-multiple-industries/

        1. No já nevím ale už před 10 lety jsem si myslel, že v
          No já nevím ale už před 10 lety jsem si myslel, že v tuhle dobu budou elektromobily docela běžné a dostupné. A pokud někdo investuje miliardy do vývoje a výroby nějakých baterií, tak to jen tak nezahodí a nezačne vyrábět technologicky novější a lepší. Takže ta setrvačnost nějaký rok zabere a než ta cena klesne na konkurenční úroveň, tak to ještě potrvá.

          1. Nejaka velka setrvacnost v tom nebude. Po celem svete patraji
            Nejaka velka setrvacnost v tom nebude. Po celem svete patraji armady vedcu po lepsi baterce. Riziko zaspani visi nad kazdym vyrobcem. Kdo prijde s necim lepsim, ten bere vse. Kdo zavaha, ztrati vse. Nejvetsi investice jsou tovarny a stroje. Jaka hmota se tam nasype je uplne jedno, technologie vyroby bude porad stejna.

          2. Cena baterií už zdaleka není takový problém. $10 na kWh
            Cena baterií už zdaleka není takový problém. $10 na kWh zlevní náklady u TM3 LR o pouhých $800, u CitigoE pak o zanedbatelných 10 tisíc korun.
            Teď jde jen a jen o masovou produkci. Vezměte si Teslu, na konci roku 2018 měla 45 tisíc zaměstnanců, 2019 to bude tak 50 tisíc, průměrné mzdové náklady u Tesly můžou být (teď od oka odhadnu) $70000/rok, to máte 3,5 mld. dolarů na vyrobených 365 tisíc aut, tedy jen na tomhle je v každé Tesle skoro $10000 a ještě před pár lety to bylo 2-3násobek. V porovnání je to 7 aut za rok na 1 zaměstnance u Tesly vs. 36 aut u VW, více než 5násobek.
            A nejde jenom o mzdy, ale o hromadu dalších nákladů, které se takto rozmělní mezi více aut (např. software pro autonomní řízení bude stát prakticky stejně pro tisíc aut nebo pro milion aut).
            Takže jen to začít chrlit a elektromobily budou běžné a dostupné i pro Čechy 🙂

          3. Taky si myslím, že setrvačnost nebude to hlavní. Příběh
            Taky si myslím, že setrvačnost nebude to hlavní. Příběh EV1 od GM z roku tuším 1997 to ukazuje jasně. Vývoj něco uvedl v život, a v momentě, kdy ekonomové zjistili, že to bude výhodnější pro zákazníka (pozitivní vliv na přírodu a zdraví má u ekonomů samozřejmě váhu nula) než jejich zisky, okamžitě to zařízli. A k těm lidem z bytů, kdyby se z nich jen 10% občas zastavilo na radnici s dotazem, proč s výstavbou a opravami infrastruktury města automaticky nebudují alespoň kabelové trasy pro nabíjení BEV, oni by na to museli reagovat. I když nechtěji, protože od běžných občanů jim do kapes nic nekápne. Já bydlím celý život v RD a BEV zatím nemám z důvodu pořizovací ceny. Ale alespoň neparkuji naše auta na obecní cestě. Což mnohým majitelům přijde normální, přestože mají kolem baráku běžně 1000m2 svých pozemků. Prostě jsme odbagrovali a vydláždili cca 60m2 mezi domem a cestou, aby druhé auto nezavazelo na cestě. Takže za mne asi tak.

            1. S tím parkováním mne to také pěkně štve. Spousta lidí
              S tím parkováním mne to také pěkně štve. Spousta lidí si postavili dům podepsali, že mají parkovat na svém pozemku a pak vidíš a neudělají si ani vjezd na pozemek a parkují na úzké silnici před domem se 2 autama.
              A nebo soused, který sobecky parkuje těsně vedle mého vjezdu a když mu říkám, že kvůli jeho aut nevidím,nemám bezpečný rozhled, nebo se mi blbě couvá do vrat, tak řekně no přece to nebudu parkovat pod mým vjezdem, kde bych neviděl já!!!

  2. Já naopak ta čísla vnímám dost tragicky.
    Nárůst 70 % u

    Já naopak ta čísla vnímám dost tragicky.
    Nárůst 70 % u PHEV vypadá hezky, ale ve skutečnosti je to jen +192 ks za rok, z toho 85 Superbů PHEV.
    BEV je na tom ještě o dost hůř. 2018 to bylo 85 ks Tesla + 0 ks Škoda + 618 ks ostatní, loni pak 120 ks Tesla + 28 ks Škoda + 608 ks ostatní. Takže na rostoucím trhu v Evropě s podílem BEV na prodejích přes 2 % zaznamenala ČR s podílem okolo 1/4 procenta jen nepatrný nárůst a u ne-Tesla/Škoda BEV dokonce pokles.
    Takže jsme se vlastně dostali z 4letého zaostávání za průměrem Evropy na 5 let. Horší čísla bych si asi těžko dokázal představit.

    1. Takže v 2019 Škodovka dost výrazně promluvila do prodejů
      Takže v 2019 Škodovka dost výrazně promluvila do prodejů PHEV (Superb) a letos něco podobného předvede s EV u Citigo 🙂 A přitom ji na to stačí doslova „pár kousků“, to vypovídá i bídě trhu s EV (PHEV) tady v ČR.

      1. Ještě bych byl se závěrem opatrný. V listopadu to bylo 19
        Ještě bych byl se závěrem opatrný. V listopadu to bylo 19 registrací Citigo a 53 Superbů, v prosinci již jen 9 Citigo a 5 Superbů. Aby ještě neměli pravdu ti co tu mluvili o reexportech, ale snad to bylo jen pozdržení, aby se to započítalo do průměru emisí letos.

  3. No nevím, jestli to stihnou. Dnes jsme si objednali Citigo
    No nevím, jestli to stihnou. Dnes jsme si objednali Citigo iv, dodání nejdřív za 20 týdnů, dost často odběr v červenci. Vypadá to, že je rozvezli po jednom do autosalonů jako předváděčky.

    Tolik k tématu „Skladové vozy Škoda“.

  4. Autor clanku by mel psat trochu presneji co chce sdelit. V
    Autor clanku by mel psat trochu presneji co chce sdelit. V prvni vete ctenar ziska dojem, ze se jedna o celkovy pocet vsech registrovanych elektromobilu v CR. Az v prubehu se dostavi dojem, ze tomu tak asi neni a ze se jedna o nove zaregistrovana vozidla. A na konci se pak jeste muze spekulovat o tom, zda se jedna jen o autorizovane dovozy, nebo tez individualni ci ojete. Takze hodnota cele info je pochybna. Pritom by stacilo par upresnujicich slov.

Napsat komentář