V Rakousku roste nová továrna na baterie pro elektromobily

V hornorakouském Rainbachu staví tamní společnost Kreisel Electric zabývajíí se přestavbami aut na elektromobily novou továrnu na baterie. Jejich „malá gigatovárna“ bude mít roční výrobní kapacitu 800 MWh.

Pohled shora na budoucí továrnu na baterie pro elektromobily a úložiště energie Kreisel Electric
foto: Kreisel Electric

Bratři Kreiselové jsou svými přestavbami aut na elektrický pohon známí už v celém regionu střední Evropy a nejen tu. Nedávno například předali Arnoldu Schwarzeneggerovi plně elektrický Mercedes třídy G.

Známí jsou i v Česku, jejich vozy se účastnili například New Energies Rallye v Českém Krumlově. Svou továrnu začali budovat už v květnu 2016. Dokončena má být již brzy a výroba tam má začít během března 2017. Díky plně automatizované výrobě se tam každých 15 sekund vyrobí články o 1 kWh.

Baterie Kreisel Electric nabídnou inovativní systém tepelného managementu a velmi zajímavou energetickou hustotu. Článek o kapacitě 1 kWh váží 4,1 kg a má objem 1950 cm3. Garantovaná záruka po zabudování do elektromobilu pak má být 400 000 km.

Nová továrna zaměstná 70 lidí. Při pohledu shora má tvar loga společnosti Kreisel Electric. Podobně jako gigatovárna, i střecha továrny Kreisel bude pokryta solárními panely, ač jen o výkonu 200 kW. Elektřina se bude ukládat v bateriích vlastní výroby.

továrna Kreisel Electric Rakousko

Pohled na vstup budoucí továrny Kreisel Electric
foto: Kreisel Electric

Stejně tak šetrně se zachází s teplem, které generují tepelná čerpadla. U továrny samozřejmě budou k dispozici nabíjecí stanice pro elektromobily. Díky továrně se Kreisel Electric vyprofiluje nově také jako vývojář a výrobce kvalitních baterií nejen pro elektromobily, ale i úložiště.

tisková zpráva

69 Comments on “V Rakousku roste nová továrna na baterie pro elektromobily”

  1. „……. Článek o kapacitě 1 kWh váží 4,1 kg a má objem
    „……. Článek o kapacitě 1 kWh váží 4,1 kg a má objem 1950 cm3. Garantovaná záruka po zabudování do elektromobilu pak má být 400 000 km. ……“

    Hmm, na jednokilowatthodinový článek ujet 400000km to bude slušná cyklovatelnost. Odhlížím od vopruzu s nabíjením tak malé kapacity.

        1. No pokud se člověk zaměří na cyklovatelnost, tak to holky
          No pokud se člověk zaměří na cyklovatelnost, tak to holky z evbattery.cz zas nemaj až tak moc levný. 2100 cyklů na LiFePo je žalostná životnost. (a holky, protože „Začátkem roku 2017 jsme získaly licenci k užívání ochranné známky……“)

          1. Jaké to byly cykly? Jak hluboké a jakým vybíjecím a
            Jaké to byly cykly? Jak hluboké a jakým vybíjecím a nabíjecím proudem? Jakou kapacitu měl článek po těch 2100 cyklech? Bez těchto údajů je ten údaj k ničemu. Nicméně pokud jde o hluboké cykly nějakým rozumným proudem, tak 2100 cyklů je hodnota špičková.

    1. Si to spočítej
      800 000 kWh => pokud budeš do aut dávat 20

      Si to spočítej

      800 000 kWh => pokud budeš do aut dávat 20 kWh baterii, je to na 40 000 aut za rok.

      Takže bych se o odbyt nebál, stačí jim představit přestavbovou platformu na existující vozy. A to by se dalo například přidáním motoru na zadní nápravu. Nebo si představ kontrakt s německou poštou – na jejich elektrododávky by byli fronty.

      1. Hele právěže si vůbec nic nepředstavuju a ptám se po
        Hele právěže si vůbec nic nepředstavuju a ptám se po reálně zajištěným odbytu? Jedna věc je mít nabidku a sny a druhá věc je mít dopravdy vodklepnutej a zajištěnej odbyt.
        Z konkurečních či politických důvodů třeba nebude nikdo chtít od nich kupovat a jsou namydlený. Proč by třeba automobilky vykrmovali růst konkurence, když si můžou založit vlastní baterkárnu? Automobilky chtěj mít strategický komponenty pod palcem.
        Kreislerové třeba narvali do eGolfa 53 kWh baterku a superdobíječku při stejný hmotnosti a vidíš někde že by jim VW za to trhal ruce? Já ne.
        Oni zvýšili u stávajícího eGolfa dojezd na dvojnásobek a teprve hledají zda někdo neměl zájem to vyrábět. VW evidentně teď nemá vůbec zájem prodávat velkobaterkáče a radši to odsouvá do budoucnosti tedy do roku 2020 a dále. VW a ostaní na to zvysoka prdí a kapacitu baterek přidávaj co nejpomalejc a po troškách. GM se všude ohání Boltem, ale jeho prodeje a velkovýrobu odsouvá co nejdál to jde.
        Tak se ptám kdo kromě Tesly chce teď nabízet normální velkobaterkáče ve velkém?

        1. Myslím že jim jde zejména o zajištění baterií pro
          Myslím že jim jde zejména o zajištění baterií pro jejich vlastní potřebu přestaveb a něco pro další zákazníky. Pokud se dostali na nějakých 240Wh/kg, což naznačuje článek, pak je to myslím zajímavé i z pohledu dalších aplikací. Pokud budou dávat do aut baterie o cca 100kWh, pak ročně udělají asi 8k aut, je ale také možné že se pustí i do dalších druhů vozidel.

          Hmotnost asi 4,1-4,5t/MWh je již velmi zajímavá a při použití například v železniční dopravě, kde by umožnila konstrukci silnějších dvouzdrojových elektrických lokomotiv, které by pak mohly mít přístup v podstatě na kteroukoliv trať což by odstranilo nutnost přepřahů. Zatím to ale ai není na konstrukci čistě bateriových lokomotiv pro běžnou traťovou službu.

          1. 4,5 tuny / MWh = 4,5 kg / kWh.
            Aby měla lokomotiva zhruba

            4,5 tuny / MWh = 4,5 kg / kWh.
            Aby měla lokomotiva zhruba poloviční výkon oproti konstrukčnímu na samotné akumulátory, bude potřebovat 9 tun akumulátorů. Po hodině nasazení takového výkonu budou na nule.
            Takové řešení se nemůže vyplácet.

            1. Řada 210 a 110 mají výkon 800kW, lokomotivy 742 mají
              Řada 210 a 110 mají výkon 800kW, lokomotivy 742 mají výkon asi 880kW a řada 770 a 771 mají výkon 993kW. Teprve u ř. 750 je to asi 1300kW. Takže u slabších lokomotiv, které jsou ale stále provozovány ve velké míře i na hlavních tratích, by zase problém být nemusel. U elektrických lokomotiv by bylo možné nabíjet za jízdy pod trolejí, takže by bylo možné případně takto zajíždět na neelektrifikované úseky, případně obsluhovat vlečky.

          1. Dokavad to nenabídnou tak se to nedovíme.
            Proto VW udělat

            Dokavad to nenabídnou tak se to nedovíme.
            Proto VW udělat nějakej ekvivalent Tesly S, kterej by byl prodejnej i za lehce nižší cenu než Tesla protože VW by to dokázal levnějc vyrobit.
            Cpát drahý baterky do malejch aut, který jsou v nízkých cenových hladinách je nešikovný páč to vede k nutnosti instalace malejch baterek a tudíž kriplení dojezdu což nikdo nechce.
            Když VW mohl nabidnout nesmyslnou spalovací kusovku XL1 a lidi jí koupili, klidně mohl nabídnou malosérivou atlernativu Modelu S za stejný prachy.
            Baterkáč s velkým dojezdem má smysl a užitnou hodnotu to lidi chtěj. Průsečíkem akceptovatelné ceny a tudíš prodejnosti jsou velký auta. Časem pak má smysl jít níž a né to dělat naopak.
            Vlastní síť supernabíječek je ovšem druhý nutný článek řetezce.

            1. Tyhle přestavbové firmy většinou používají 18650
              Tyhle přestavbové firmy většinou používají 18650 články, takže do původní krabice nacpou třeba i dvojnásobek původní kapacity s minimálním dopadem na hmotnost. Viz třeba zde. 43kWh pack pro Zoe na bázi Panasonic 3.4Ah článků o celkové hmotnosti 156kg plus bižuterie okolo = 200kg. To je jako prd. A při tom žádný highend, ty články se dělají už pár let.

      1. MMT !! (military-machine terminology) nová doba! Terminátor
        MMT !! (military-machine terminology) nová doba! Terminátor 3 a Skajnet připravte se :)))) PS: musíš u toho víc zapojit do práce koprocesor na dopočítavání a korekci minimálně s Cyklickým redundantním součetem CRC ;))) Nemůžu ti všechno furt předžvejkávat ;))

        cs.wikipedia.org/wiki/Cyklick%C3%BD_redundantn%C3%AD_sou%C4%8Det

  2. To je dobře. Roste konkurence.
    Už před rokem jsem všem

    To je dobře. Roste konkurence.

    Už před rokem jsem všem říkal, že do 2 let to bude v oblasti elektromobilů hodně zajímavé. Taková menší revoluce místo pomalé evoluce.

    Rok 2018 bude pro elektromobily a vůbec elektro a baterie takovým malým převratným rokem.

    No a za další rok až 2 si už konečně budu moct nějaký ojetý elektromobil koupit. Potřebuji cenu tak do 150 tisíc.

      1. Ne počítám s tím, že za 3-4 roky najedu s ojetinou
        Ne počítám s tím, že za 3-4 roky najedu s ojetinou nejméně 150 km.
        Nevím kde žiješ, ale 50 km je málo i na dnešní ojetinu. Už před 5 lety koupil brácha 10 let starý elektromobil, který ujel na původní baterie 50km. S repasem 90 km.

            1. Já se snažím být optimistou ale když vidím jak se stále
              Já se snažím být optimistou ale když vidím jak se stále odsouvá něco na o rok později, tak nějak začínám ztrácet víru že za 4 roky by se dalo pořídit něco novýho za 500 až 600 tisíc. Takže možná to bude reálné až za 5, nebo 6 a více let. Kupovat dnes ojetý iON za 300 + koupě nové baterky za 100 + nutné opravy a výměny mechanických dílů… to mi nepřijde jako rozumná investice. Pořád to bude staré auto, jen za cenu nového spalováka. Bez výměny baterie by auto bylo sice levnější, ale také jistě s menším dojezdem. A iON na můj vkus nemá nějak extra velkej dojezd ani s novou baterií. Se starou baterií bych s velkou pravděpodobností ani nedojel na návštěvu k rodičům a zpět cca 100km.

                1. doufejme.. zatím na to spoléhám a chci věřit. Jen po
                  doufejme.. zatím na to spoléhám a chci věřit. Jen po shlédnutí nabídek výrobců mám dojem že cena článků není až tak zásadní jak se tvrdí. Fábii v nejvyšší výbavě taky koupím za 700 tisíc a u EV aut mi přijde že automaticky nic jiného neřeší než nejvyšší výbavu. Klidně bych si odpustil záležitosti jako vyhřívanej volant se sedačkama, vestavěnou navigaci, bezklíčový vstup a další věci.

              1. Ja mel nabidku na 220 bez DPH za asi 5 let stareho iONa, kde
                Ja mel nabidku na 220 bez DPH za asi 5 let stareho iONa, kde bych ale rozhodne baterku nemenil, proc? A proc do nej cpat dalsi penize na jake opravy? Tomu autu nic nebylo! Takze dalsi naklady nula. Dojezd byl na auto do mesta dostacujici. Ale jak jsem psal, pro mne je za takove auto tahle cena nesmyslna.
                Ja potrebuji takovou ojetinu za do max 150 tis. A to podle mne za ty 4 roky uz by mohli byt. Uz ne do 10 let, ale opravdu za „pár“.

                S iONem jsme ve 3 dopselich jeli trat dlouhou cc 100km. A bylo to jen tak tak.

                Rozhodne iON neni auto pro takove cesty delane, tak kdyz bych vedel, ze chci jezdit trasy dlouhe 100km, tak bych o nem ani neuvazoval. Je jedno jestli s novou nebo starou baterii.

                Na takovédle trasy jedine eGolf, Zoi, Leaf, apod. Ale ty jsou cenove zatím jinde.

                1. eGolf nebrat ani náhodou. Jednak VW auto momentálně mám a
                  eGolf nebrat ani náhodou. Jednak VW auto momentálně mám a nejsem moc spokojenej s touhle značkou, ale hlavně když jsem se díval na nabídku jejich eGolfa, tak v ceníku se nikde nedočtete jakou má auto baterii a dojezd. Hlavně že vám tam neopomenou zmínit emise, výkon motoru a spoustu parametrů který mne nezajímají.
                  Co se týká starého iONu tak jsem myslel klasické opotřebení jako jsou brzdy, tlumiče a podobně. Třeba právě u mýho VW právě v pěti letech praskla pružina. Reznout kastla snad začne až později :))

                2. To je pravda, asi tam po 5 letech vždy něco bude k opravě.
                  To je pravda, asi tam po 5 letech vždy něco bude k opravě. Ale je to už hodně závislé na konkrétním kusu.
                  Já mám například Opel Astru, koupil jsem ho když mu byly 4 roky a v podstate jsem na něm nemusel měnit vůbec nic. Drží do dnes i když už mu je přes 10 let a za tu dobu mne to moc nestalo. Větší oprava byla jen za klimatizaci. Bohuzel uz se ozývá spojka, tak si sám sobě držím palce aby ještě vydrželo než si budu moci koupit elektromobil.

    1. Včera tady někdo (myslím že Jósef) tvrdil, že
      Včera tady někdo (myslím že Jósef) tvrdil, že převratný bude letošní rok 2017 a ejhle von to bude až ten další. Jediný co je jasný že GM/Opel se na nás letos slušně řečeno vy$r@lo, Nissan ani Hnůjdaj také extra nikam nespěchaj takže tu zůstavá jen Renault Zoe a lehce zvětšený baterky u i3 a eGolf aby se neřeklo. Tesla už s 60 kWh modelem S s cenou už jít níž nemůže takže je to zase jen takovej malej krůček a dinosauři ještě stihnou prodat hromadu spalovacích popelnic, zvláště když maj pocit, že se zase oživil trh.

      1. Je vcelku jedno jestli je to rok 2017, nebo 2018. Ono i tento
        Je vcelku jedno jestli je to rok 2017, nebo 2018. Ono i tento rok už se dá nazvat pro elektromobily trochu „převratný“. Protože se začínají prodávat ve větším euta s větší baterkou než 30kWh. A to už je co říct.

        Důležité je, že ta menší revoluce se děje. Už to není budoucnost v řádu +10/20 let, ale už je to v podstatě tady. A o to jde. Jestli to bude tento, příští, nebo dokonce až přespříští rok už je jedno. Hlavně, že se to už začalo „hejbat“.

        1. Jedno to není, čím pozdějc to bude tím míň bude k
          Jedno to není, čím pozdějc to bude tím míň bude k dispozici „levnejch“ elektroaut pro masy a celkově se zpozdí masovější nástup elektroaut a dobíječek, no a dinosauři samozřejmě udaj ještě víc spalovacích popelnic.

          1. Nová produkční bude cca 45 kWh. Již existující články
            Nová produkční bude cca 45 kWh. Již existující články od Samsungu totiž mají lehce přes 120 Ah. Bude to třetí evoluce stále jedněch článků. Následně se přejde na něco jiného, protože už nebude možné dodržet identické rozměry.

              1. No kdy, já si osobně myslím, a mám to tak trochu neofiko
                No kdy, já si osobně myslím, a mám to tak trochu neofiko potvrzeno i od dealerů, kterým ale nevěřím ani nos mezi očima, že to bude už u modelu 2018. Není na co čekat. Bolt bude v Evropě už od června… A to auto je podle všeho skvělé (jsem členem klubu vlastníků bolta na facebooku a zatím to moc chválí). i3 je taky skvělá, ale bez 45 kWh baterie si neškrtne.

              1. Tak ano, homologace by asi byla zneplatněna, ale na to nikdo
                Tak ano, homologace by asi byla zneplatněna, ale na to nikdo nepřijde, pořád to bude mít přes diagnostiku správné kódy. Celý SW BMW i3 se dá skutečně stáhnout na netu. Zdrojáky nevím. BMW pravidelně vydává aktualizace, lze je nainstalovat i doma, ale v BMW jsou bezplatné, tak proč to nevyužít.

                1. To neznamená, že ten soft není jejich intelektualním
                  To neznamená, že ten soft není jejich intelektualním majetek a může se v něm kdokoliv dle libosti štourat a něco tam měnit.
                  Taky se to nakonec nemusí libit pojišťovně a při nějaké prekérní pojistné události se na to s radostí vymluví a zahrne to do nedovolených úprav a nedá ti ani vindru. Tím tedy myslím štourání v softu a ne jinou baterku.
                  Rozhodně nechci vyznít jako zapšklej moralista, protože možnost výměny baterek za nějaké vlastní levnější a výkonější by se mi tuze zamlouvala, ale jak známe tydle korporátní dinosary tak ti udělají všechno proto, aby to omezili a donutili lidi si koupit další auto nebo zacálovat za mastnej upgrejd.

                2. A ty aktualizace se sami nahrávaj do auta on air nebo se
                  A ty aktualizace se sami nahrávaj do auta on air nebo se musej instalovat ručo a musíš vodklepnout nějakou EULA, že souhlasíš s podmínkama a tak?

                3. BMW upgrade samo podporuje. Co se týče aktualizací, tak
                  BMW upgrade samo podporuje. Co se týče aktualizací, tak nevím.

                4. Většinou to funguje tak, že právě v upgrejdech něco
                  Většinou to funguje tak, že právě v upgrejdech něco zakážou nebo udělaj kurvítkovou fíčuru a neoriginální díly nebo i díly z jiných verzí najednou nejde používat a je vymalováno. Samozřejmě dopředu nikoho nevarují.

Napsat komentář