V Paříži bude jezdit 600 vodíkových taxi Toyota Mirai

Jan Horčík - 27 Únor 2019

V Paříži bude do konce roku 2020 jezdit na 600 vodíkových vozů taxi s označením Hype. Jde o vodíková auta Toyota Mirai.Společnosti Air Liquide, Idex, Société du Taxi Électrique Parisien (STEP) a Toyota spojují síly v rámci joint-venture s názvem HysetCo, vůbec prvního podniku zaměřeného výhradně na rozvoj vodíkové mobility v oblasti Paříže.

Společnosti Air Liquide, Idex, Société du Taxi Électrique Parisien (STEP) a Toyota spojují síly v rámci joint-venture s názvem HysetCo, vůbec prvního podniku zaměřeného výhradně na rozvoj vodíkové mobility v oblasti Paříže.
foto: Toyota

Spolupráce je dle tiskové zprávy "důležitým mezníkem pro nástup vodíkově orientované společnosti ve Francii" a pro rozvoj celosvětově první flotily bezemisních vodíkových vozů taxi s označením Hype. Ty byly představeny v roce 2015 během klimatické konference COP21. Jezdí v Paříži i po celém regionu Île-de-France.

Podnik HysetCo usnadní další produkci vozidel poháněných vodíkovými palivovými články a rozvoj jejich dobíjecí infrastruktury v regionu Île-de-France, aby bylo možné naplnit cíl 600 vozů taxi do konce roku 2020. Toyota do konce roku 2020 dodá dalších 500 vozů Mirai, které doplní stávající flotilu 100 vozů Hype.

Joint-venture pokrývá dva druhy činností: distribuci vodíku a vývoj aplikací souvisejících s mobilitou. Každý ze zapojených subjektů přispěje do tohoto ekosystému svými specifickými zkušenostmi.

Partneři v rámci tohoto projektu dávají konkrétní podobu svému zasazení o čistou mobilitu a zlepšování kvality ovzduší. Současně demonstrují skutečnost, že vodíková mobilita je vhodným řešením i pro náročné aplikace, jakými je např. přeprava osob.

Posláním organizace je podporovat posun celého odvětví směrem k nulovým emisím s cílem dosáhnout nulových emisí vozů taxi/VTC před konáním olympijských her v Paříži 2024. V minulosti už do Paříže zamířilo 60 vodíkových aut Hyundai ix35 Fuel Cell.

Flotila vozů taxi Hype se též bude moci opřít o širší síť čerpacích stanic, a to i díky nedávnému otevření nového čerpacího zařízení v Roissy poblíž letiště Charlese de Gaulla v Paříži, vedle stanic stávajících (Paříž-Orly, Les-Loges-en-Josas a Pont de l'Alma).

Vodíkovou čerpací stanici v Roissy navrhla a postavila společnost Air Liquide za podpory FCH JU (Fuel Cells And Hydrogen Joint Undertaking – společný podnik pro palivové články a vodík) ve formě PPP projektu (partnerství veřejného a soukromého sektoru).

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Kuk

"Joint Undertaking" to jsou spojená hrobnictví?? :)))))))))))))))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Magy

Podla mna je na vodik neskoro. Mal prist pred boomom elektromobilov (rozumej tym s bateriami).

Zo 100kWh vyrobenej energie z elektrarne po vsetkych stratach kvoli presunom a konverziam skonci v elektromobile na pouzitie cca 83kWh a s nimi ujde priemerny elektromobil cca 400km (nechytajte ma za slovicka a cisla, je to len priblizny odhad).
Bezpecnostne rizika? Velmi blizke nule.

Lenze ak tychto 100kWh najprv kamsi presuniem, potom pouzijem na vyrobu vodiku, natlakovanie, skladovanie, precerpanie do auta a potom opat nazad na vyrobu elektriny, ostane iba tolko, co Mirai pouzije na cca 150km jazdy.
Bezpecnostne rizika? Rozhodne daleko vyssie ako u litiovych baterii, jak pri vyrobe vodika, skladovani, tak pouzivani.

Nechapem teda, preco by som mal urcity objem elektrickej energie premienat tam a spat so stratami, aby som vo vysledku ziskal horsi vysledok a navyse cely cas jazdil z hrozbou pod zadkom, nez mal lepsi vysledok rovno a bez tej hrozby.

Mirai naviac cenovo zacina na cca dvojnasobku elektromobilov a ten vodik zdaleka nie je (a dlho este nebude) tak dostupny, ako vsadepritomne elektricke zasuvky.

Sorry, ale podla mna tadialto cesta nevedie.

Ja to chapu tak, ze je to pokus fosilnich tezaru aby se ekolog nazral a tezba zustala cela.

Takze se to prezentuje jako naprosto cista vec (ktera jeste navic cisti mesto kvuli HEPA fitlrum na vstupu auta), spousta animaci a peknych reci o tom jak se budou prebytky z vetrnych elektraren pouzivat na elektrolyzu apod., ale kdyz se podivat co je ted k dispozici tak je to parni reformace zemniho plynu (pripadne ropy nebo uhli) na vodik.

Takze vodikova budoucnost, pokud by k ni doslo, by vypadala jinak nez nam maluji. Misto benzinek by proste byly reformacni stanice tam se dovezla ropa nebo plyn, pridala se voda a teplo a takto by se vyrabel H2 a CO2, H2 by se nasledne stlacoval do zasobniku. Ma to vyhodu, ze nemusite vozit nebezpecny a unikajici vodik po cele zemi, zasobnik nemusi byt prilis velky a nemusite vyhazovat vsechny ty velke pojizdne cisterny na benzin. Navic se to na tezbe temer neprojevi, protoze cely cyklus ma tak spatnou ucinnost (oproti elektroautum) ze je srovantelna se spalovacimi motory, mozna i horsi.

No a samozrejme se postavi par elektrolyzeru, ktere budou zajistovat tak 5% spotreby a bude se to prezentovat jako nesmirne ekologicka vec, div ne reseni vsech problemu sveta.

Obrázek uživatele ozana

A co budou dělat s tím CO2?

---

Jezdím na proud, najeto 95 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 98 tisíc km.

Ten se asi proste vypusti do atmosfery. Nebo by ho mohli za dalsich energetickych nakladu stlacovat a rvat pod zem. Tim by si ale dale snizili ucinnost.

Obrázek uživatele ozana

Do atmosféry? To by si museli kupovat emisní povolenky!

---

Jezdím na proud, najeto 95 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 98 tisíc km.

Tvrdil jsem snad ze to delat nebudou? ;)

Obrázek uživatele Radovan

Otázka zní, zda mají otestovaný ten zátaras kolem ajfilofky na bumbác vodíkového taxíku. Nebo hned několika u nožiček ajfilifky. Jestli jim ajfilifka lehne do martových polí nebo opačným směrem sejme výletní parník v Séně plus originál sochy svobody, tak je to fuk. Ale na dopad vedle je blok baráků a tam je české velvyslanectví, tak aby z toho nebyly naše oběti.....

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 81 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 36 tis. km (50 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, p ...

no a koľko tých Miraiov doteraz spravilo bumbác?
možno len blbo googlim, ale mne sa vidí, že presne nula

už zas nebudme jak petrolheads, ktorí sa ti budú snažiť nakecať, že Tesiel zhorí niekoľko za týždeň.

A potom keď prídeš so štatistikou, že počet zhorených Tesiel je približne 4x nižší, než počet zhorených spalovákov, tak začnú meditovať nad tým, že priemerný vek spalovákov je 8r, a priemerný vek tesiel snáď 2, alebo čo.

Neopakujme tú istú logical fallacy aj my.

Tá možnosť, že vodík je skutočne nebezpečný, tu ale stále je.
Preto som rád, že to za nás testujú Amíci a Frantíci, a nie my.

Obrázek uživatele Jiří_Švarc

Taky jsou v provozu jen malé jednotky tisíc a žádné velké nájezdy, kvůli malé hustotě čerpacích stanic, takže statisticky tam bude jen pár ťukanců. Být jich ale stovky tisíc, tak už je pravděpodobná i nehoda v dálniční rychlosti, střet s kamionem či vlakem... A to nikdo rozhodně netestoval. I ty nárazové testy v městské rychlosti byly bez nádrže.

---

EV - tabulky, statistiky: https://bit.ly/2uU06PO

súhlasím, že na nejakú komplexnú analýzu je trošku priskoro, a teda že sa nedajú robiť závery ani jedným, ani druhým smerom.

Miraiov behá po svete cca 7500.
ku koncu 2017 ich bolo 5300.

rátajme teda zatiaľ iba s tými predanými ku koncu 2017.
5300 aut mohlo spraviť aký nájazd za 2018?
nech 10.000 km v priemere?
to nám dáva 53 milionov km bez výbuchu zatiaľ.
možno viac, možno menej.

asi to je stále málo na posúdenie čohokoľvek.
takže by som odporúčal počkať si na prvé vážnejšie kolízie, a prvý výbuch, a súdiť až po tom?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Přesně. Souhlasím do puntíku.
Jsem překvapený, že existuje ještě další jedinec s takovým pohledem na svět :-)

Já jsem taky rád, že to testujou vyspělé ekonomiky, což i nás později posune vpřed - jak v případě úspěchu, tak i v případě neúspěchu testů.
:-)

Obrázek uživatele Radovan

Zatím je francouzská tajná služba napřed, podařilo se tu informaci ručníkářům zatajit :-).

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 81 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 36 tis. km (50 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, p ...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

:-D migranti (= teroristi a kriminálníci) už nebudou potřebovat munici :-D

Netusi tutok nekdo, za kolik ojro budou kupovat kg toho paliva?
Pro taxi je celkem jedno, zda zaplati za palivo na 100km x ojro anebo 5x tolik.

---

Elektronům Zdar!
Měl jsem Leaf Acenta/real 19kWh/135km dojezd při rychlosti 25tis km za rok.
Nyní Leaf40 dojezd dostačující (dosud jsem nenabil do plna) při rychlosti 30tis km za rok.

Na pumpe v Nemecku jsem videl 9.50 EUR/kg

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Obrázek uživatele Jiří_Švarc

Halóóó, redakce, vstávat! Nebo o Polestar 2 psát nebudete? Vždyť je to jedna z top událostí v elektromobilech za poslední rok.
Už vás předběhl fDrive i Autorevue
Hlavní zdroje:
Představení online na YouTube
Electrek
InsideEVs
EVSpecifications
a tady je hezké srovnání s TM3

---

EV - tabulky, statistiky: https://bit.ly/2uU06PO

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dobrou noc.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

OFF: TESLA chystá na zítra nějaké oznámení ? Nevíte někdo něco víc ?

Obrázek uživatele Jiří_Švarc

Minule to byl Lemur -> Le MR -> představení Mid-Range verze TM3, teď je to něco se slonem :-D

---

EV - tabulky, statistiky: https://bit.ly/2uU06PO

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Elon Musk v roce 2018 nalétal soukromým tryskáčem 250.000 km. Což při spotřebě Gulfstreamu G650 kterým létá dělá cca 727500 kg paliva. To odpovídá celoroční spotřebě cca 1000 benzinových aut. Ať žije ekologie.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Skandááál.
Ono všeobecně by násobně nejvíc pomohlo, kdyby se zrušili kanceláře, a většina administrativní a podobné činnosti se konečně dělala přez web z domova. Sektor cestování by měl být pořádně zdaněn místo dnešních nelogických úlev, kdy jsou zdarma silnice atd.
Takže Muskova práce v sektoru automobilů a tunelů, je celá v podstatě nadbytečným směrem.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

super, díky jeho aktivitě (i dalších, co letěli s ním) prodali mnohonásobně víc než jen 1000 aut, takže jednoznačně přínos, hošíku, co neumí počítat ani 1+1 :-)

+1

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

-1

Obrázek uživatele Joe

Už se to tady řešilo.... Ty kilometry jsou dohromady i s členy správní rady.... A vlastně fakt. Sprdnul bych je všechny . Asi by udělali líp, kdyby chodili pěšky, nebo si pořídili na nejbilžším JZD vyřazenýho koně a k tomu balík sena ...

---

Fotovoltická elektrárna 9 kw -36 panelů, Solární ohřev vody 75 trubic- 12 kw, Tepelné čerpadlo in 6kw out 23 kw. Elektromobilista čekatel....:-))) Na obrázku s mým synem Matějem se těšíme u TMS, od který sme měli na nějakej čas ve Vegas klíč...:-)))

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A máš tiež spočítané kolko nalietali výrobcovia sračkometov, šejkovia, ropní magnáti, politici, športovci... ?
Elon Musk robí niečo prospešné a vykompenzuje to za jeden deň.
Máš ešte dalej niečo trápne na večer?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nemám. 727000 kg paliva je 727000 kg paliva bez ohledu na to kolik prolétá někdo jiný. Předložil jsem vám pouze fakta že uhlíková stopa za Muskem je skutečně obrovská. Pro to se ale nemusíte rozčilovat.

Obrázek uživatele Kuk

Takže ty teď makáš na elektroletadle a už brzo s ním zachráníš svět. To je super :))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

lžeš, za Muskem je díky jeho aktivitě uhlíková stopa nižší, i kdyby nalétal 10x víc, lháři :-)
chápu, hošíku, že svět vidíš tak jednoduše jako každé maličké dítě :-)

Obrázek uživatele Jiří_Švarc

Takže stačí aby jezdily pouhý jeden rok Tesly z jednodenní produkce a má to vykompenzované. Mají to tak i CEO ostatních automobilek?

---

EV - tabulky, statistiky: https://bit.ly/2uU06PO

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

to bys po něm chtěl už moc, tak vysoké iq (70) nemá, to jdi raději do školky se ptát :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jsem nevěděl, že v multikulturně prochcané Paříži objevili jak vyrábět z moči zlato.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jo jo, je to v haji. Pariz a cela Francie je diky multikulti pomatencum jedna velka stoka. Vsichni co tam byli rikaji nikdy vice.

no neviem, ja som asi iný potom
bol som tam pred 16 rokmi, a znovu pred 4, a v oboch prípadoch som videl v podstate to isté
- ulice upratané
- na uliciach policajti
- hromadná doprava funkčná
- o tom ako sa starajú o svoje kultúrne pamiatky ani netreba hovoriť

bavíme sa o širšom centre, samozrejme, nie o predmestiach
na predmestia sa ale nebudeš trepať ani ako turista, ani ako expat, keby si sa tam sťahoval
ak mi firma nevie zaplatiť bývanie v širšom centre, tak fakáč

je pravda, že za tie 4 roky sa to mohlo zmeniť, nepopieram

o čo sú opreté tie "nikdy více" prehlásenia?
stalo sa tým ľuďom reálne niečo?
je väčší bordel na uliciach?

alebo tam proste videli partu černochov a zľakli sa? :-)

Obrázek uživatele Kuk

To jen zase zabedněný fóbíci štěkaj.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Elektrickyautomobil

Celkom nerozumieme podporovanie tejto technológie keď na 100 km treba 60kWh energie.

---

Ioniq Electric - jazdím len na elektriku

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To neni presne. V soucasnost je to tolik, ale technologicky to muze byt jen neznatelne mnozstvi stepneho materialu pri prime premene vody na h2 a o2.

Obrázek uživatele Kuk

Fakt jó, ty máš ty vížn? Nechceš to taky nakreslit? :)))
Jenže ta soućasnost budou jeďtě trvat dlouhou dobu a na vížn daleko nedojedeš :)

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele M.Krupka

V Paříži bude do konce roku 2020 jezdit na 600 vozů taxi s vodíkovou bombou.
V Paříži se při demonstracích zapalují auta. Po takových demonstracích bude zajímavá podívaná co z Paříže zůstane. Možná to bude poslední demonstrace a první reálný test vodíkových vozů ve městě.
Fajn. Jsem pro. Jak hoří auto na baterie už víme. Jak hoří auto na vodík otestují v Paříži.

https://youtu.be/midG8QkAZBM

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jak hoří auto na baterie je vidět i tady:
youtube.com/watch?v=dDPCUtKn-UU

Pokud je pravda, co se tam píše, tak řidiče nezachránili, protože nešlo otevřít dveře.

Obrázek uživatele Kuk

Banda diletantů co neumí vykopnout okna. :-/

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Kuk

-

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Jo jo, hoří - ale nebouchá.

---

Nevlastním - používám - ZhiDo D2S a JAC iEV7S
Vyhlížím - NISSAN e-NV200 Evalia - Tekna - 40 kWh
objednána FVE
---------------------------------------------------------------
Nejsou dobrá a špatná auta - jsou jen vhodná a nevhodná.
---------------------------------------------------------------
...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ve výsledku je to jedno, mrtvý po výbuchu nebo uhořením kvůli nemožnosti otevřít dveře...

Obrázek uživatele Kuk

Už tě vídím jak se ženeš někoho zachránit z hořícího auta na vodík. Ty se schováš za nejbližší betonovou zeď a budeš tam štípat ocelový dráty svěračem. :)))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Já jo... taky to není moje práce (na rozdíl od těch hasičů) někoho zachraňovat, moc platný bych tam nebyl.

JO? Tak zkuste být v okruhu 50m okolo to místa, kde k té nehodě dojde. :-)
Když auto vzplane, ale nebouchne je to tragické pro jeho osádku. Kdy bouchne auto s vodíkovou nádrží, je to tragické pro celou křižovatku okolo.
A to vůbec nemyslím na variantu, až s tím nějakej terorista zajede do podzemních garáží obchodního centra. Dřív museli shánět desítky kilo plastické trhaviny a sestrojovat rozbušku, tak se ty aktivity dali sledovat (a občas i včas zastavit). Teď stačí, aby ukrad Mirai, uříznul rozbruskou pojistnej ventil a zajel do baráku plnýho lidí. Z toho auta se dá během hodiny a nářadí z Lidlu udělat devastující bomba.

---

Nevlastním - používám - ZhiDo D2S a JAC iEV7S
Vyhlížím - NISSAN e-NV200 Evalia - Tekna - 40 kWh
objednána FVE
---------------------------------------------------------------
Nejsou dobrá a špatná auta - jsou jen vhodná a nevhodná.
---------------------------------------------------------------
...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Blabol. Nic nebrani teroristovi koupit lahve s vodikem na plneni balonku. Naopak, je to levnejsi a vodiku muze byt vic.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Na plnení balonku se už peknych par desetiletí vodík nepoužívá, ale helium, chytráku :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Hmm, tak to jsem nevedel, ze helium boucha. Kdyz jsem si koupil balonek a pouzili jsme zapalovac, byla to celkem racha. A to nas lumpove na skole matli, ze to je inertni plyn.

Ale je fakt, ze kdybych byl terorista, tak unesu cisternu s vodikem. Bezne se pouziva v prumyslu, treba pri vyrobe nerez trubek.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Spíš jsem narážel na tu Teslu, co se jí nedaly otevřít dveře (zřejmě chyba v návrhu) a kvůli tomu tam řidič uhořel. Hořet může jakékoliv auto, ale špatné je, když posádka kvůli chybě auta uhoří.

Já nevím jak je vodíková nádrž v Mirai zabezpečená proti výbuchu, ale nějak asi být musí, jinak by to auto nesmělo do provozu, nemyslíte? Ale opravdu nevím.

Obrázek uživatele Kuk

Řidič uhořel hlavně proto, protože tam nikdo z těch čumilů a to včetně policajta nebyl schopnej vykopnout okno. Ani žádnej čumil z okolních baráků nebyl schopnej popadnout svoje klavo, kámen, cihlu, trubku a doběhnout tam rozflákat pár voken.

Návíc ten řidič to nakouřil čelňákem ve 120 km/h do stromu, tak byl dost možná rovnou mrtvej.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Nadrz je z plastu (kvuli hmotnosti). Takze odolava tlaku zhruba do 110°C. Po prekroceni teto teploty se proste roztrhne. Pokud vse funguje jak ma, auto se snazi jeste pred tim vodik vypustit a rychle ho spalit.

Takze nejake zabezpeceni tam je, urednici jsou spokojeni, ale opravdu bych nechtel byt ve stejne ulici s horici Mirai.

Zabezpečená proti brusce ? :-D

---

Leaf 2012 koupen 2018/05; měsíční nájezd cca 2k km

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To jako, že terorista, který chce něco vyhodit do vzduchu, si bude opatřovat Mirai, "maturovat" nad ní s bruskou a zkoušet z toho vyrobit bombu? Nebuďte směšný, si radši koupí lahve s vodíkem samostatně a z nich tu bombu udělá eins-zwei a podstatně jednodušeji než se sr*t s vodíkovým autem :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

proč se shánět s vodíkem, proč riskovat při výrobě bomby, že vodík bouchne dřív.
V blbejch letech jsem naplnil igelitový pytel směsí kyslíku z autogenu -kyslík+acetylen a odpálil vajglem, hubili jsme tak ve starejch kasárnách krysy. Tlaková vlna z 60lt plynu pozabíjela vše v okruhu 100m a to byl jen jeden igeliťák plynu.

Staci to auto zapalit, netreba odborne manipulace s bruskou. I kdyz nebouchne tak pri vypousteni vodiku se na minutu promeni v megawattovy plamenomet.

Nevím jak přesně je tlaková nádrž na vodík v Mirai zabezpečená. Jistě je testována na nárazy z mnoha směrů a to i opakovaně. Ale jedno vím jistě - žádné technické zabezpečení není odolné vůči úmyslnému poškození. Prostě když budu chtít, tak to bouchnout donutím.

PS: stejně tak nevíme, zda je nemožnost otevřít TM3 po výpadku elektřiny sériovou chybou, a nebo zda se jednalo o smutnou (tragickou), ale ojedinělou shodu náhod. Spoustě aut se karoserié po nárazu zkroutí tak, že nejdou otevřít dveře. Já třeba nechápu, proč ti "zachránci" nevyrazili okénko, když nešlo otevřít dveře. U té nehody je stále mnoho neznámých a chybějících informací. Nechci aby to znělo necitlivě je hrozné, že tam ten člověk uhořel, ale uhořely desítky a stovky lidí v různých dopravních prostředcích - jen teď je v módě hledat na Tesle chyby, tak se to hned omílá ve všech médiích. Kdyby to nebyla Tesla, tak by po tom neštěknul ani tamní lokální bulvární plátek.

---

Nevlastním - používám - ZhiDo D2S a JAC iEV7S
Vyhlížím - NISSAN e-NV200 Evalia - Tekna - 40 kWh
objednána FVE
---------------------------------------------------------------
Nejsou dobrá a špatná auta - jsou jen vhodná a nevhodná.
---------------------------------------------------------------
...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Určitě je zabezpečena dost podobně jako u plyňáků. Nevidím důvod měnit osvědčené věci. El.mag. multiventil na výstupu. Při přerušení napěti dojde k odpojení nádrže. Tedy při vypnutí "zapalování", aktivací airbagu, nebo po nárazu odtržením/přeseknutím vodičů od baterie. Dále při překročení max. průtoku, se opět odpojí nádrž-např. při přetržení tlakového vedení. Další pojistka bude přetlakový ventil pro případ požáru, který musí nádrž až do jeho otevření vydržet. Nádrž má být složena z několika vrstev plastů, uhlíkových vlaken, kovu. A jako každá tlaková láhev, bude po výrobě podrobena tlakové zkoušce (1000 bar.-dnešní technologické maximum), v pravidelných intervalech i revizím +stanovena i max. životnost. Plynová nádrž je při nehodě a požáru násobně bezpečnější než obyčejná nádrž nafty/benzínu. Samotný obsah jiskrou neexploduje, nemá z čeho bez kyslíku-100% koncentrace. Vtip má spočívat právě v tom zpomalení úniku do okolí, protože když už dojde k takovému průšvihu, jako je proražená nádrž, tak je i dost velká šance, že dojde i k zapálení vodíku-třaskavostí/jiskrou. Nádrž svojí konstrukcí musí zamezit tomu, aby se veškerý plyn vyvalil ven okamžitě, ale aby měl aspoň šanci "zvolna" odhořet plamenem, nebo se rozptýlit (vodík lehčí než vzduch). Ale co to musí být za náraz, když stěna odolá i tlaku 1t/cm2!

střelba do nádrže: youtube.com/watch?v=jVeagFmmwA0

zajímavý rozhovor: thedrive.com/tech/26050/exclusive-toyota-hydrogen-boss-explains-how-fuel-cells-can-achieve-corolla-costs

Staci okolni teplota nad 150°C, treba pri pozaru, a ten plast zmekne a pak uz takovy tlak neudrzi.

Take je dost zavadejici rikat ze plynova nadrz je nasobne bezpecnejsi nez benzinova. Muze to byt pravda v tom smyslu, ze da vic prace ji primet k explozi nez benzinovou nadrz. Ale pokud se tak uz stane, tak zatimco benzinove auto ohrozuje jen sve blizke okoli, tak roztrzena plynova dovede docela rychle uletet az 100 metru. A to mluvim jen o CNG, kde uz k takovym jevum doslo.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jenže ten kompozit není jen plast a uhlíkové vlákno, poslední a tu nejodolnější vsrtvu tvoří skelné vlákno. Testy prý spočívaly v otestování max. tlaku roztržení (2 násobný tlak), cyclikcá odolnost počet plnění/vypuštění, střelbu do nádrže a odolnost proti otevřenému ohni. Bez toho by logicky ani nedostali homologaci. Teplotu má skelné vlákno vydržet snad ke 400°C, jednorázově k 800°C a teplota tání přes 1100°C. To jsou snad dostatečné hodnoty. Vydržet podobné tlaky a teploty lithiové baterky, zabrání to po nárazu nejednomu požáru.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Přesně tak. Do většiny plastů ( ABS ) jde trafopájkou vypálit díru, rozžhavený hrot do oranžova může mít i 800 st a stačí starej sklolaminát co se používá už snad 100 let, nevypálí se do něj teplem nic, musel by ležet hodinu v ohni než zuhelnatí a pak teprve začne hořet a rozpadat se.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kompozitové lahve
Kompozitová lahev se skládá ze dvou ãástí: jádra (lineru) a ovinu. Jako jádro se pouÏívá ocel, hliník, plast. V˘roba ocelového jádra je totoÏná s v˘robou ocelové lahve. Vstupním materiálem pro v˘robu jádra kompozicov˘ch lahví z oceli je sochor nebo trubka. Po nahfiátí na tváfiecí teplotu se z nûj pomocí lisu vyrobí pfiíslu‰n˘ polotovar. Ten prochází ultrazvukovou kontrolou a po zkrácení putuje polotovar na zahrdlení a nasledné tepelné zpracování, po nûmÏ následuje vnitfiní a vnûj‰í otr˘skání a kontrola tvrdosti. Po kontrole na tvrdomûru postupuje lahev do obrábûcího centra, na kterém se opracuje hrdlo na poÏadovan˘ rozmûr a vytvofií se v nûm závit. Po tûchto procesech následují vnitfiní kontroly, ultrazvuková zkou‰ka, oãi‰tûní povrchu a pak ovíjení karbonov˘mi vlákny speciální technologií. Karbonová vlákna se navíjejí v kaÏdé vrstvû v jiném smûru a kaÏdá vrstva se opatfií epoxidovou pryskyfiicí pro dokonalé slepení jednotliv˘ch vláken a vrstev k sobû. Takto ovinutá lahev se pfiesouvá na tepelné zpracování, ve kterém se zajistí dokonalé pfiilnutí vláken k sobû. Potom se kvalita ovûfií vizuální kontrolou. Po namontování ventilu prochází vizuální kontrolou vnitfiku a pak se expeduje. Nûkteré typy lahví se je‰tû opatfiují povrchovou ochranou pomocí plastu, která
7
zabraÀuje pfiípadnému po‰kození uhlíkov˘ch vláken na povrchu lahve pfii manipulaci. Nádrže jsou konstruované stejně jako lahve, jen mají jiný tvar a vypaluj si do nich trafopájkou díry když to dokážeš.

Me to moc nedava smysl -- uhlikove vlakno ma vetsi pevnost v tahu nez sklenene a i vetsi teplotni odolnost. Takze to ze vnejsi vrstva je z kompozitu ze skelneho vlakna bude mit nejaky jiny duvod. Treba odolnost proti oteru, mozna to lip tepelne izoluje nebo je proste jen levnejsi.

Podle me to ale nepraskne proto, ze by se poskodilo at uz uhlikove nebo sklenene vlakno, ale proto ze se teplem mnohem driv poskodi pojivovy material a prestane to fungovat jako kompozit.

Docela by me zajimal nejaky odkaz na informace ze kterych vychazite.

Ja cetl toto: http://www.hyresponse.eu/files/Lectures/Safety_of_hydrogen_storage_notes.pdf

a moc me to o bezpecnosti nepresvedcilo. Treba veta
“Penetration test: The tank shall not rupture when an armour piercing bullet or an impactor with a diameter of 7.62 mm or greater fully penetrates its wall.” pripousti, ze “neprustrelna” nadrz muze byt prostrelena a celkem logicky vyzaduje, ze se alespon nema v takovem pripade rozprsknout na kusy. Jenze kruhova dira 8mm v prumeru ma plochu 0.5 cm^2, takze pokud nahodou bude prostrelena jen jedna stena a protilehla zustane usetrena, tak pri 70 MPa unikajici plyn bude na tu lahev pusobit silou 350 kN (35 tun). Myslim, ze takovy cardas dalece predci i ty nejdivocejsi kousky kterych jsou schopny Li baterie.

No koukam ze Musk ma pravdu kdyz experimentalne zjistil ze neni dobre psat v noci pred spanim cokoliv na net. Nechapu jak, ale dost mi ujela desetinna carka, takze neni to tak hrozne, a 8mm dira udela raketovy tah jen 3.5 kN (350 kg).

Takze cele auto neuleti, ale nadrz by mohla, pokud by se pri havarii nejak uvolnila.

Obrázek uživatele Kuk

Uhlíkové vlákno je superpevné v tahu, ale uhlíkový kompozit není pevný v tlaku a při nárazu ostrého předmětu. Je křehký a po naťuknutí se může i "explozivně" zhroutit a roztříštit. Proto se kombinuje, hlavně na povrchu se sklem a s kevlarem. Uhlíkové nádrže jsou uvnitř z polyamidovýho plastu a omotané kompozitem.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Diky za vysvetleni. Stejne dam ale radsi prednost bateriim se superkondenzatory.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jistě, pokud chcete, tak "donutíte bouchnout" prakticky cokoliv, obrazně řečeno. Proto bych tu Toyotu neřešil, zabezpečené to jistě bude a řekl bych i nad rámec toho, co dle předpisů být musí. Víc udělat nelze... kdo chce, udělá zbraň z čehokoliv, takto se přemýšlet nedá.

Ta Tesla, to byla model S, dveře nešly otevřít (tipuji, že ani vypáčit), okno taky nešlo rozbít. Je jasné, že to byla ojedinělá nehoda a nejspíš shoda náhod. Ale na tom je jasně vidět, kde jsou ostatní automobilky v tomto směru, právě díky dlouholeté historii a díky tisíců podobných případů nehod, ze kterých mohou čerpat a použit se v konstrukci. Jsem si skoro jistý, že pokud by se totožná nehoda s požárem stala ve spalovacím Volvu, ten člověk žije.

Obrázek uživatele Radovan

Trocha černého humoru: "Nežije. Kuře na grilu taky není živé. Značka grilu nerozhoduje."

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 81 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 36 tis. km (50 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, p ...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ale jako černý humor oceňuji :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pokud by u toho Volva (na rozdíl od Tesly) šly otevřít dveře nebo rozbít okno, tak by měl šanci přežít. Souhlas?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pokud by pes ne@ral, tak by možná i bouchl, souhlas?

Obrázek uživatele Radovan

Měl jsem kdysi brigádu na vrakovišti. Rozbít okno bylo to nejjednodušší. Takže tady trochu nechápu, proč to neudělali.
Možná si mysleli, a to znají hasiči velmi dobře, že otevřít hořící prostor a pustit dovnitř porci kyslíku, není zrovna ten nejlepší nápad (viz ti borci, co otvírající kufr motoru spalovacího vozu, když kolem mezer šlehají plameny). Ani z toho videa není nic poznat, prostě auto v plamenech, musela to být pořádná šlupka, když boural.
Pokud by u té Tesly (na rozdíl od Volva) šly otevřít dveře nebo rozbít okno, tak by měl šanci přežít. Souhlas. Když řidič není v autě, většinou v něm neuhoří. :-)

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 81 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 36 tis. km (50 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, p ...

Obrázek uživatele Jiří_Švarc

Údajně to byl naráz ve 120 km/h, takže je dost možné, že byl na místě mrtvý a nezachránila by ho žádná značka automobilu. Mimochodem to bylo v místě, kde je povolená necelá padesátka.

---

EV - tabulky, statistiky: https://bit.ly/2uU06PO

Obrázek uživatele Radovan

Jinými slovy polemika o dveřích a okně je jako ta, zda je horší pořádný koňský koblih nebo kraví lejno, když do něho šlápnete. :-)

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 81 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 36 tis. km (50 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, p ...

Obrázek uživatele Elektrickyautomobil

Môže to mať veľmi zlé následky. A budú o tom vedieť aj t.......i čo je zlé.

---

Ioniq Electric - jazdím len na elektriku

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pane Krupko, jste si zcela zcela jistý, že chápete, co je to vodíková bomba? Nevypadá to.

Obrázek uživatele M.Krupka

Stačí lpg láhev??

https://youtu.be/fsppNOHdQII

A bude to u vodíku lepší??

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To není LPG, ale nějaký plyn skladovaný pod vysokým tlakem - viz tavr lahví, zkapalněný propan-butan se nevozí ve válcových lahvích. Acetylén?

Obrázek uživatele Michelin

Pan chyta za slovicka.
Jinak me napadlo presne to stejne.
Kdepak, vodikove auto bych si do garaze nezaparkoval ani kdyby mi za to platili.

---

Více než 150tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.

Obrázek uživatele Joe

Jedna z nejlepších Kukových hlášek , kecali jsme o tom pár článků dozadu

Cituji:

"Při požáru vodíkovýho auta k němu nikdo nepáchne ani zlatý prase. Jen se budou dívat z nějakýho bunkru jak se škvaříš a pak rozprskneš po vokolí.
Maximálně za tebou pošlou robota s cedulkou “sorry”. :)))"

---

Fotovoltická elektrárna 9 kw -36 panelů, Solární ohřev vody 75 trubic- 12 kw, Tepelné čerpadlo in 6kw out 23 kw. Elektromobilista čekatel....:-))) Na obrázku s mým synem Matějem se těšíme u TMS, od který sme měli na nějakej čas ve Vegas klíč...:-)))

kdyz to rekl kuk, tak to uz je neco. ;)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Došly léky ?

jenom chilkovy vypadek. ale uz je to ok, takze se loucim.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zkusím to ještě jednou, třeba dokážete tentokrát odpovědět. Víte, co znamená sousloví "vodíková bomba" nebo nemáte ponětí a hážete to jen tak?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dva krát 60 litrov (hociakého) plynu (v miraji je 120L) natlakovaného na 700 barov má v sebe naakumuluvanú tlakovú energiu 48,96 MJ. Keďže vieme, že výbuchom 1kg TNT sa uvolní energia 4,184 MJ, tak nám vyjde ekvivalent 11,7kg TNT !!!!!!! Toto si vozí každý Miraj zo sebou. Ak by ste sa v okamihu katastrofického zlyhania nádrží nachádzali do 100m, tak vám bude úplne jedno či to niekto nazval vodíková bomba :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Litr benzínu má 32 MJ takže podle Vaší teorie každý kdo zrovna natakuje plnou (50L) si veze 382 Kg TNT ?

Ano, přesně tak.

Načtěte si něco o termobarických bombách - ty rozpráší zápalnou látku (benzín) a zapálí. Účinnost takovéto bomby je vyšší než čisté TNT.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Počítal som iba tlakovú potenciálovú energiu, ktorá sa uvolní (za určitých podmienok) tak rýchlo ako z toho TNT. Z benzinu sa ta energia neuvolni tak rýchlo ako ked praskne obal nádrže pri požiari. Alebo sa mýlim?

a jak jste prisel na to, ze z tech nadrzi se ta energie uvolni stejne rychle jako z toho tnt?

Obrázek uživatele Anonym123

kecá sa o vedomosti čo je vodíková bomba,
teraz sa spýtam - vie niekto z obhajcov niečo o rozdiele natlakovanej kvapaliny a plynu? jedna vytečie, druhá EXPANDUJE. možná ani oheň netreba.

Obrázek uživatele M.Krupka

Ok. Jak by jste pojmenoval láhev natlakovanou na 700bar plnou vodíku jezdící po Paříži? Toyota?

zalezi na mnoha okolnostech. kdybych mel vzdelani na urovni pate tridy lidove, nazval bych to vodikova bomba. ale to jiste neni vas pripad. a taky bych to mozna nazval vodikova bomba kdybych chtel z jakychkoliv duvodu tu technologii zatracovat, chcete-li hejtovat. to uz jsem asi bliz, ze ano. otazka je z jakych duvodu. a to potom zase vede i k odpovedi ohledne toho vzdelani.

Obrázek uživatele M.Krupka

Co mají společného slova raketa, travička, rys, los, hranice, kolej, třída, vinný....
Existuje sifonová láhev, nebo sifonová bomba? Jaký je mezí tím rozdíl?

https://i.cdn.nrholding.net/37322737/450/450

https://static.datart.cz/drobne-domaci-spotrebice-sodastream-SODASTREAM-Bombicka-CO2-samostatna/media_3313101.jpeg?size=800

Vzdělání na úrovni páté třídy. Hononymum a slovo bomba??

Je to bomba!

Co si pod tím představíte??
Slovo bomba má minimálně sedm významů. Jeden je nádoba na plyny.

Ale klidně tomu říkejme vysokotlaké vodíkové nádrže. :-)
Ona ta nádrž bombu ani moc nepřipomíná

prosim vas, slovo bomba ma hromadu vyznamu. ale slovni spojeni vodikova bomba ma svuj presny vyznam. nedelejte ze sebe saska.

A nikdy nikdo nepoužil a nikdy njiak nepoužije jiných slovních spojení než těch exaktních. Všechno má svůj řád a čekají nás samá pozitiva a sociální jistoty... tak určitě.

Každý pochopí co se tím myslí (bomba s vodíkem) ale pak jsou tu tací co mají pocit že udělají světu službu podobně jako grammar nazi ;-p

---

Leaf 2012 koupen 2018/05; měsíční nájezd cca 2k km

Obrázek uživatele spetak

Asi jo. Tojóta, to je bomba !!!

---

Už jen EV, najeto 115 tisíc km.

Obrázek uživatele Anonym123

nič nie je nemožné?

Obrázek uživatele Anonym123

:

Obrázek uživatele Joe

Když jsem byl mladej a bez peněz, jezdil jsem na Škodověnce 120, předělaný na LPG. Samo o sobě nic zvláštního . Ale dodnes si pamatuju slova jednoho Maďara v autoservisu, když se mi to auto v Bratislavě pokazilo a on za zadní sedačkou asi prvně viděl tlakovou láhev.

Cituji: (Maďar mírně koktal)

Maďar : A totoooo oné tunáka toto jjee čooo ???
Já : Bomba... na plyn
Maďar: Aháááá .. kua ..... hmmmm ... a nejebne to...?
Já: Nevím... možná
Maďar: Ach jaj kua , lebo potem máme smola.... velký ...

---

Fotovoltická elektrárna 9 kw -36 panelů, Solární ohřev vody 75 trubic- 12 kw, Tepelné čerpadlo in 6kw out 23 kw. Elektromobilista čekatel....:-))) Na obrázku s mým synem Matějem se těšíme u TMS, od který sme měli na nějakej čas ve Vegas klíč...:-)))

Obrázek uživatele spetak

Na sesdačce dvě děti a za opěradlem - bombaaaa. Taky to pamatuju.
Naštěstí se mi to nepokazilo ani tedy nebouchlo.
Takže oni ty tojóty budou možná taky bezpečný :-)

---

Už jen EV, najeto 115 tisíc km.

Obrázek uživatele Michelin

No bezpecny to v beznem provozu urcite bude, ale napriklad nedavno tady nedaleko blaflo pri oprave v jednom servisu auto.
https://www.idnes.cz/karlovy-vary/zpravy/pozar-autodilna-rudolec.A190217_090933_vary-zpravy_bse

(Divne na tom je, ze nebylo elektricke.) Pry mu v bezicim motoru vychrstl benzin a nez stacil popadnout a pouzit hasicak bylo auto v plamenech. A nez prijeli hasici vyhorela cela dilna. Chlap uplne na hadry, shorela mu tam cela rada vyskladanych motorek veteranu plus tri dalsi auta jinych zakazniku. Prohorel strop do bytu nad tou dilnou, no proste des.
Jak by to asi dopadlo kdyby jedno z tech tri dalsich aut melo v sobe “vodikovou bombu”? Asi by byli na hadry krome chlapa i vsichni okolo.

---

Více než 150tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.

Obrázek uživatele Josef

No, ono by to nemělo bouchnout. Ve skutečnosti by to mělo řízeně vodík vypustit. Ale je pravda, že bych to zkoušet nechtěl.

Jenze pri tom rizenem vypousteni musite vodik okamzite spalovat, jinak by se v okoli auta smichal se vzduchem a existovaly tam oblasti kde bude ve vybusne koncentraci.

Tomu spalovani pri vypousteni rikaji jet fire release a po narocnych optimalizacich tvaru trysky se nakonec podarilo zkratit plamen z puvodnich 4 metru na metry 2. Stale ma ale tepelny vykon v radu megawattu.

Pekne je to popsane zde:

http://notebookblog.cz/ostatni/auta/nastup-elektroaut-je-vubec-realny-pozor-dlouhy-clanek/

vcetne odkazu na dokument o nehodach CNG autobusu, ktery rozhodne stoji za precteni (obcas se stane, ze tenhle mechanismus selze a pak takovy horici autobus ohrozuje okoli az 100 metru daleko).

Vlastne je asi dobre, ze tato H2-flotila vznikne prave v Prarizi. Vzhledem k jejich narodnimu zvyku zapalovat pri protestech cizi auta bude brzy naplno videt potencial teto technologie, coz v dusledku zpusobi jeji nesireni do dalsich mest a minimalizaci celkovych skod.

Na to vám nemusí ani vychrstávat benzín, stačí, když od svařování chytne tapecák nebo potahy a nezaregujete dostatečně rychle. Kamrádův brácha kdysi takhle zrušil dílnu se třema autama uvnitř.

Obrázek uživatele ozana

Taky jsme jednou hasili škodovku na "houpačce", když otec vařil prahy a chytla sedačka spolujezdce. Sháněl pak sedadlo z vrakoviště.

---

Jezdím na proud, najeto 95 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 98 tisíc km.

Obrázek uživatele Radovan

Létající Čestmír. 2 kusy :-))))

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 81 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 36 tis. km (50 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, p ...

Obrázek uživatele spetak

:-)

---

Už jen EV, najeto 115 tisíc km.


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil