V Ostravě se uskutečnil dosud největší sraz elektromobilů

Electric Marathon 2015, největší závod elektrických automobilů v Evropě na trase z Kyjeva do Monte Carla, se v sobotu 6. června 2015 zastavil v České republice.

Sraz v Ostravě byl zároveň srazem majitelů elektromobilů Tesla Model S
foto: Hybrid.cz

Zastávka elektrického maratonu proběhla v ostravském Centru bezpečné jízdy LIBROS a pokračuje směrem na slovenskou Bratislavu, Maďarsko, Slovinsko, Rakousko, Itálii Švýcarsko až do francouzského Monte Carla.

Závod je zároveň diplomatickou cestou pod záštitou estonského konzula Jurie Tamma v Monte Carlu a monackého prince Alberta II.

auto elektromobily LIBROS Ostrava Electric Marathon 2015

Elektromobilů byla k vidění opravdu spousta
foto: Hybrid.cz

Převládajícím modelem elektroautomobilů byly Tesla Model S. Mezi účastníky závodu byly týmy z Estonska, Španělska, Ukrajiny, Rakouska – většinou právě ve vozech Tesla, ale objevil se i nebo dokonce skvěle upravený ruský Zaporožec či opravdu historický automobil Poběda , který už na silnici opravdu neuvidíte ani v původní verzi.

auto elektromobily LIBROS Ostrava Electric Marathon 2015

Nabíjení desítek elektromobilů by místní rozvody neutáhly, a tak museli vypomoct místní hasiči se svým generátorem
foto: Hybrid.cz

Etapový, měřený závod podle přesných pravidel z Kyjeva do Monte Carla, měl doposud svého průběžného vítěze, českého reprezentanta Jiřího Vlka s vozem Opel Ampera, který vyhrál i etapu Krakov – Ostrava v nejlepším dosaženém čase.

auto elektromobily LIBROS Ostrava Electric Marathon 2015

V tomhle barevném provedení se elektromobil Tesla Model S bohužel nevyrábí. Český majitel si ji nechal speciálně polepit.
foto: Hybrid.cz

Mezi vystavovateli na Centru LIBROS byly současně i členové klubu Tesla Česká republika, firma Trend Park, která v současné době provozuje největší půjčovnu elektromobilů v ČR, elektrovozy Krajského úřadu Moravskoslezského kraje nebo firma MAVE, která se dlouhodobě podílí na vývoji, výrobě a prodeji elektrovozidel. K vidění byl také elektrobus Dopravního podniku Ostrava.

auto elektromobily LIBROS Ostrava Electric Marathon 2015

Tohle auto s pohonem na elektřinu jen tak nepotkáte. Vlastně ani s jakýmkoliv jiným pohonem.
foto: Hybrid.cz

Sobotního setkání se podle organizátorů zúčastnilo celkem 41 elektrických vozidel, což je historicky největší setkání aut do zásuvky v České republice.

vlastní

24 Comments on “V Ostravě se uskutečnil dosud největší sraz elektromobilů”

  1. Pání akce a vše kolem ní
    Pání akce a vše kolem ní zní úžasně.
    Že by se zde o ní nepsalo nebo jen nějaká chyba v RSS čtečce ?
    Místo téhle parády jsem koukal n svadbu na Lysé hoře :/
    Ale počasí bylo opravdu víc než perfektní…
    A tušit možnot pár koleček v „možná“ více el. vozech tak snad postavím teleport…

  2. Musím zasa poukázať na
    Musím zasa poukázať na nedostatky rozvodných sietí!!!
    Znovu opakujem: vydelit výkon Temelína počtom možných elektromobilov je nezmysel.
    V jednom článku sa píše že elektriny je dosť ak by sme okamžite prešli na ev pohon, teraz, že pripojiť čo i len desiatky elektromobilov je nemožné cez miestne siete!!! Haló!!! Veď to byje do očí.
    Veľké nákupné centrá s obrovskými parkoviskami detto,
    takisto nabíjanie doma nieje možné, pretože dom ma stanovené v zmluve od elektrarni max. príklon, pr. u mňa je 12kw čo je nič.
    V dome je keramická doska-5 kw, bolier 3kw, rychlovarna kanvica 3kw, práčka, mrazak, chladnička, mikrovlnka, rúra…

    1. Nesmíte si plést hrušky a
      Nesmíte si plést hrušky a švestky :-). Pokud se Vám do areálu polygonu, specializovaného dosud jen na spalovací vozy, sjede 41 elektroaut, přičemž většina má palubní nabíječky 11 nebo dokonce 22 kW, tak musíte mít setsakra dobrou rozvodnou síť a jističe. Takže to není o dostatku nebo nedostatku elektřiny a rozvodné sítě, ale o koncentraci nezvykle velkého odběru na jedno místo a v jeden čas.
      Ovšem nemusíte chodit pro příklad tak daleko až na srazy elektroaut. Nedávno škola řešila opakovaně vypadávající pojistky. Pak zjistili, že sice nakoupili do všech kabinetů a sborovny rychlovarné konvice o max.odběru jen 0,8 kWh a napojili je na samostatně jištěné zásuvky, ale velkou přestávku mají všichni stejně. Takže první pár kantorů si vodu na dopolední kávu stihlo uvařit, další v pořadí už zapnutím konvice přetížili jistič a kleklo všechno.
      Pokud by Vás zajímalo typicky české řešení podle hluboko zažraného komunistického myšlení, tak zase všem kantorům konvice sebrali a navrch vydali přísný zákaz používat konvice soukromé :-).
      A vzpoura malého českého ovčana? Zalovil v domácích zásobách a našel starou dobrou komunistickou spirálu. Tajně si vaří kafe dál. A tak tu žijem, 25 let po listopadu 89´.

    2. Jíž tet. Značnou část
      Jíž tet. Značnou část energie vyvážíme. Prodáváme do zahraničí .
      Někteří májí svůj „Temelín“
      https://www.youtube.com/watch?v=I5UjsVqqDFA
      Jsou nevyužité výkonové rezervy .
      Noční proud. V nočních hodinách je přebytek výkonu Elektrárny běží v útlumovém režimu.
      Nabíjení se dá řídit i pomocí HDO Jak již dnes jsou řízeny třeba Boilery (zásobníkové ohřívače vody)nebo TC (tepelné čerpadla ) a akumulační kamna.
      http://www.cez.cz/cezonline-napoveda/cs/odberna-mista/hromadne-dalkove-ovladani.html
      Je také pomalu budována Chytrá sít, která pomůže zefektivnit a stabilizovat el. sít.
      http://www.ekobydleni.eu/tag/chytre-rozvodne-site

        1. Hromadné dálkové
          Hromadné dálkové ovládání „Teorie“ která už je odzkoušená víc jak 20 letým provozem.HDO Je to jakýsi předchůdce chytrých sítí, kterou je potřeba posunout na vyšší úroveň, dosažitelnou díky dnešním počítačům a komunikační síti (internetu).
          Ano někdo hledá důvody proč to nejde ( neochota změny myšlení , vlastní ekonomický zájem ) Naštěstí jsou lidé kteří hledají cesty jak požadovaných výsledků dosáhnout .
          Světe div se V zemi nechvalně známou svými rozsáhlými Blackout USA http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%BDpadek_dod%C3%A1vky_elekt%C5%99iny
          Mají fungující sít http://www.teslamotors.com/supercharger a tuto sít postupně budují po celém světě .

    3. me to teda do oci vubec
      me to teda do oci vubec nebyje 😀
      ale vazne… my mame doma 3x25A (~17kW) takze nabijeni doma je vic nez mozne. Je to kazdodenni praxe!
      12kW je nejak malo ne? Ikdyz to mozna bude realita za par let jakmile podrazi poplatek za jistic.

      Rozvodna sit neni dimenzovana pro desitky dobijenych Modelu S na jednom miste, ale desitky malych Leafu/i3/e-up, by to tam mozna zvladlo.
      Nezapominejte ze Model S se nabiji 22kW, zatimco Leaf 3,3/6,6kW.

  3. Nakonec plná spokojenost.
    Nakonec plná spokojenost. Návštěvnost velká, spousta lidí nadšených pro elektrobilitu, předváděcí jízdy na autech, skútru, kole i malé elektro vozítka pro děti, primátor s rodinkou došel až na místo, udělal rozhovory a fotky, následně se svezl Teslou do centra na náměstí před radnici, zájem médií, hromadné fotky, natáčení dronem, spanilá jízda za doprovodu policie, akci uváděl známý místní komentátor, dobré občerstvení, počasí jak na objednávku (až se někteří spálili), super.
    Skončili jsme až po 17.hodině starty účastníků maratonu do další etapy.

  4. Krásné, jen tak dál,
    Krásné, jen tak dál, protože jinak je to s elektromobilitou u nás bída, bída a zase bída. Chtěl jsem se toho srazu účastnit, ale z časových důvodů mi to nevycházelo. Už delší dobu uvažuji o koupi elektromobilu, zatím jsem sbíral informace a rád bych si teď něco i otestoval, ale netušil jsem, že takto narazím, tohle jsou odpovědi na objednávky testovací jízdy:
    Odpověď od Citroenu:
    kontaktoval jste nás s požadavkem zkušební jízdy s vozem Citroën C-Zéro.Bohužel tento vůz nemáme veden jako předváděcí vůz a myslím, že ho nemá ani žádný jiný dealer. Těchto vozů se moc neprodává a nebylo by ekonomické tyto vozy držet.
    Od Peugeotu:
    Velice nás těší Váš zájem o vozidlo značky Peugeot. Bohužel požadovaný model nemáme skladem ani nejsem schopen Vám zajistit předváděcí jízdu. Jedná se o specifické vozidlo. Děkuji za pochopení.
    Nissan:
    Ti se ozvali ještě telefonicky, že testovací jízda je možná v Pardubicích, 120km od mého domova, kdy by mi testovací jízda vyhovovala a že mi to potvrdí, následně se mi už nikdo neozval.

    Ještě čekám na Kiu a Volkwagen, ale po předchozích zkušenostech tomu moc šancí nedávám.

    Takže skutečně prodávat tyto vozy zřejmě v ČR zatím nikdo nechce, bohužel.

    1. Dobrý den,
      Kontaktujte v

      Dobrý den,
      Kontaktujte v článku zmíněný TrendPark a půjčte si elektromobil na celý den. Měl jsem tak zapůjčený Nissan Leaf. Půjčí Vám ho za 1200 na den. To není zase tolik a máte možnost si jej pořádně vyzkoušet. To Vám žádná půlhodinová testovací jízda nedá.

      Mají i jiné vozy, ale Citroen/Peugeot tuším ne.

    2. Z hlediska Kia Soul EV a
      Z hlediska Kia Soul EV a Nissanu Leaf kontaktujte Autobond group Praha 9, prodávají obě. Navíc zde můžete vyzkoušet i originál Citroen C Zero / Peugeot Ion, totiž Mitsubishi iMiev. Z něj francouzští soudruzi osekáním několika komfortních funkcí (třeba dálkové ovládání nabíjení, možnost spouštění topení/klimatizace v době nabíjení, vyhřívaná sedačka spolujezdce atp.) a přidáním znaku lvíčka či dvou šípů udělali první malý evropský městský elektromobil. Pro Nissan Leaf pak lze také kontaktovat AutoInn v Pardubicích. Jsou jejich prodejci plus stejně jako Autobond mají před svými provozovnami rychlonabíječku a seznámí Vás s elektrovozy komplexně.
      Zmíněný Trendpark jako půjčovna i de facto prodejce (dávají auta, která půjčují, na leasing) je také dobrá volba na delší vyzkoušení, navíc více typů elektromobilů. Pokud se v ČR neprodávají, pak jsme v EU a Vídeň či Berlín jsou nedaleko.
      Jinak škoda, že jste na akci nebyl, můj Peugeot Ion si tam na polygonu odřídily skoro 2 desítky zájemců.

      1. Pane Radovane, děkuji.
        Pane Radovane, děkuji. Zvážím všechny možnosti zapůjčení včetně Trendparku, protože celodenní používání mi asi více napoví. U AutoInn jsem právě jak píši testovací jízdu vyjednával, ale následně se mi již neozvali i přes telefonický příslib potvrzení termínu. Vás bych se ještě rád zeptal, protože zde na fóru často vidím, že již máte mnoho zkušeností, který z automobilů byste doporučil. Zvažuji zakoupení některého z „trojčat“, již jetého z dovozu, tím pádem se nabízí i Mitsubishi. Dodnes jsem ale netušil co zde píšete, že Mitsubishi má oproti P a C i tyto zajímavé vychytávky. Mám se tedy poohlížet spíše po Mitsubishi?

        1. Z hlediska výbavy pane
          Z hlediska výbavy pane Kubjáte určitě. Mám na P odjeto 17 tis. km a 14 měsíců. Topení / klimatizace v době, kdy je auto na nabíječce, citelně chybí. Zmíněným, vývojově 6 let starým vozům, odebírá obojí z baterií obvykle 20 km dojezdu. Z hlediska servisu jsou pak lepší P a C, protože ho mají alespoň v Praze, Brně a Ostravě. Mohly by ovšem umět i M, jde o prakticky totožné vozy á la trojčata Toyota, Peugeot a Citroen z Kolína.
          U M musíte dávat pozor na verze v nabídce ojetin, Japonci je dělají v několika úrovních výbavy i motorizace. Stáhněte si z webu P nebo C technické údaje a chtějte, aby M mělo stejné. P a C mají totiž tu nejsilnější baterii i motor.
          M na tom bývá i lépe z hlediska nabídky výběru barev a dokonce i dvojbarevného provedení, což tomuhle autíčku docela sluší.
          Před koupí pak není od věci navštívit s vozem servis a nechat si ho proklepnout jako na garančce. Zvláště pak změřit baterii. Oficiálně se říká, že máte u elektroauta dbát při koupi ojetiny na vše, jako u spalovacího, plus zkusit vyjet baterii Vy sám z plna do nuly, ať máte přehled i o její kapacitě. A zkusit ji zase do plna nabít, tedy zda není problém třeba tady.
          Napište mi na email – viz profil – ať zbytečně diskusi pod článkem nezatěžujeme jinými tématy. Mohu Vám poslat více podrobností.

        2. Dobrý den,
          já osobně bych

          Dobrý den,
          já osobně bych doporučoval koupit elektromobil Nissan Leaf. S tímto elektromobilem jsem více než spokojený. Rychlejší cestování než v iOnu a o dojezdu ani nemluvím. Mně osobně bylo nabídnuto od Nissan AutoIN zapujčení elektromobilu Nissan Leaf na celý den ( za asi 1.000Kč).
          Určitě stojí za vyzkoušení, ale dle mého názoru bude nejlepší počkat si na Nissan Leaf s 30kW baterkou ( letos na podzim ). Reálný dojezd nebude jako u stávajícího modelu kolem 170Km, ale předpokládá se, že Leaf ujede na jedno nabití kolem 200Km ( určitě zvolte 6,6kW palubní nabíječku, kdy z pětikolíkové zásuvky 3x32A nabijete Leafa za 3 hodiny). Pokud budete mít zájem mohu Vám dát kontakt na šikovného prodejce v Nissan AutoIN a uvidíte, že se domluvíte. Ale dle mého názoru je zbytečné kupovat Peugeot iOn, C-zero nebo i-Miev, když jsou na trhu mnohem lepší elektormobily za přijatelné ceny.

          1. Myslím, že cena verze
            Myslím, že cena verze Leafu s 30kWh se nezvýší, ale ani nesníší, tu inovaci dělá Nissan podle mě proto, aby nemusel jít dolů s cenou. Přesto cena 700t kč je pro návratnost za běžných podmínek(nájezd kolem 15000km ročně) pořád špatná.

            Pro mě má tato verze hlavní nevýhodu, že jí nebudou hned plné bazary, ale až tak během dvou let(snad mi do té doby můj spalovák vydrží). Ale uvedení nové verze na trh by mohlo způsobit pokles cen ojetých verzí LEafu 2013,14. Jejich současná bazarová cena kolem 450t je pořád nenávratně vysoká.

          2. Dobrý den, děkuji za
            Dobrý den, děkuji za doporučení. Já elektromobil zatím zamýšlím opravdu pouze pro rodinné popojíždění na nákupy, k doktorům, s dětmi do školky, kroužků atd.Bydlíme na vesnici a za převážnou částí těchto záležitostí musíme cestovat, takže toho takto kolem komína ročně nalítáme dost. Náš diesl se většinou nestihne za cestu tam ani zahřát na provozní teplotu. Cestu delší než 100 km tam i zpět absolvujeme cca 1x měsíčně, jinak jsou to převážně tyto krátké jízdy co uvádím, takže by mi k tomu i-Miev měl dostačovat a ušetřil bych 100tis. oproti Leafu na nákup již „pořádného“ elmobilu cca za 2 roky, pokud se splní sliby o elmobilech s dojezdem 300km v tomto časovém horizontu. Ale rád si zde přečtu zkušenosti vás co již elmobily jezdíte. Děkuji.

        1. Ha, viník dopaden. To jste
          Ha, viník dopaden. To jste byl Vy, který Kiu koupil den předtím, než jsem si ji měl vyzvednout k týdennímu testování! Ale vážně, jsem rád, že slouží k vaší spokojenosti a budu ještě raději, když se s námi podělíte o své dosavadní zkušenosti.
          Autobond v Praze 9 by měl Kiu Soul EV mít další (pokud si ji nepůjčili), protože mezitím pořádal seminář k elektromobilitě a na tom ji měl. Ale to je podružná věc. Chtějí-li prodávat, musí mít co.

Napsat komentář