Jak se testují baterie elektromobilů?

Na konferenci Autosympo 2013, převážně zaměřené na zemní plyn, neměl Ondřej Vaculín ze společnosti TÜV SÜD, specializovaný na e-mobilitu, právě jednoduchou pozici. Přesto jsme se dozvěděli mnoho pozoruhodných zajímavostí, které se týkají např. požadavků na trakční baterie pro elektromobily.

Laboratorní podmínky ve společnosti TÜV SÜD
foto: TÜV SÜD

Dnes je v ČR registrováno 260 elektromobilů. Pakliže mají být naplněna velice ambiciózní očekávání, že do roku 2020 budeme mít v Česku desetitisíce elektromobilů (Němci dokonce očekávají milion), pak je potřeba při technologickém zdokonalování energetických komponentů a baterií dbát také na plnění mezinárodních bezpečnostních norem a nařízení.

Na vývoji a testování baterií participuje právě i společnost TÜV SÜD, která provozuje akreditované laboratoře v Německu, USA, Číně, Singapuru a dalších klíčových trzích.

Technologie baterií je dnes upravena předpisem EHK 100.2. Pro představu uveďme, že taková baterie musí dle předpisů projít zkouškou vibrací, mechanického nárazu a celistvosti, odolnosti proti ohni, zkratu nebo přehřátí.

Články se také testují na ponor, prach, uchovávání energie, propařování, překlápění, přebíjení, přílišné vybití akumulátoru, proražení hřebíkem, pád, drcení apod.

Laboratorní podmínky jsou velmi specifické a jsou stanoveny velmi přísnými pravidly. V laboratořích, kde je možno testovat až 216 článků najednou, mají např. zařízení pro vyrovnání tlaku, kdyby došlo k zahoření, nebo systém na čištění vzduchu.

vlastní

2 Comments on “Jak se testují baterie elektromobilů?”

Napsat komentář