Zatímco byla v roce 2024 řada klíčových unijních směrnic a nařízení dokončena a členské státy, včetně České republiky, zahájily jejich transpozici, vodíkový sektor se nadále potýká s celou řadou výzev.
autor: Veronika Vohlídková, členka představenstva a výkonná ředitelka HYTEP
Nejvýznamnější událostí roku 2024 na evropské úrovni je pokračování provozní podpory obnovitelného vodíku ze strany Evropské komise, která spustila již druhou výzvu z Inovačního fondu v rámci tzv. Evropské vodíkové banky. V prvním kole bylo podpořeno celkem sedm projektů částkami od 0,37 € do 0,48 € za každý vyrobený kilogram obnovitelného vodíku.
Tento vodík by měl být vyráběn za cenu okolo 6–7 € za kilogram ve Španělsku, Portugalsku, Finsku a Norsku. Výsledky Evropské vodíkové banky dávají naději, že může být výroba obnovitelného vodíku v Evropě konkurenceschopná. Nicméně v porovnání se šedým vodíkem (vyrobeným z fosilních paliv) je, i v těchto státech, cena obnovitelného vodíku přibližně dvakrát vyšší.
Nízkouhlíkový vodík zakotven v evropské legislativě
V roce 2024 bylo rovněž dokončeno projednávání dekarbonizačního balíčku pro trh s plyny, který do unijní legislativy zavádí definici nízkouhlíkového vodíku. Následná veřejná konzultace k pravidlům jeho výroby byla zahájena v říjnu 2024 a Komise jejich finalizaci očekává do poloviny roku 2025. Ačkoliv prvotní návrh pravidel není pro Českou republiku zcela optimální, HYTEP bude i nadále usilovat o jeho úpravy.
Neméně důležitou problematikou na unijní úrovni bylo projednávání iniciativy Net-Zero Industry Act, jejímž cílem je podpora výrobních kapacit nízkouhlíkových technologií, a to včetně elektrolyzérů a palivových článků. Na tuto iniciativu má v únoru 2025 navázat Clean Industrial Deal, připravovaný Evropskou komisí. Ten by měl do popředí unijní regulace opět nastolit otázku konkurenceschopnosti, samozřejmě s ohledem na podporované zelené technologie.
Z hlediska infrastruktury bylo v roce 2024 oznámeno posunutí realizace několika přepravních koridorů pro vodík z roku 2030 na rok 2033, zejména v Německu a Nizozemsku.
Z pohledu vodíku musíme bohužel konstatovat, že Evropská unie i nadále upřednostňuje obnovitelný vodík, před nízkouhlíkovým (vyráběný například pomocí elektřiny z jaderných elektráren, či pyrolýzou metanu, kdy přímo nevzniká žádné CO2), který nemá v unijní regulaci stejné postavení. Doufáme, že v roce 2025, pod vlivem tlaku Komise a vzhledem k jejím zeleným ambicím, dojde i k podpoře nízkouhlíkových technologií, a to například úpravou některých dotačních rámců.
Tři miliardy pro české elektrolyzéry, vodíková Tatra i polygon pro plynaře
Na národní úrovni byla v polovině roku 2024 schválena aktualizace Vodíkové strategie. Co se týče státní správy, ministerstva zahájila transpozici směrnice RED do zákona o ochraně ovzduší a zákona o podporovaných zdrojích energie.
Směrnice stanovuje cíl pro spotřebu obnovitelného vodíku v průmyslu a dopravě. Ta by do roku 2030 měla dosáhnout až 20 tisíc tun obnovitelného vodíku.
Pro porovnání, v současnosti spotřebuje Česká republika přibližně 135 tisíc tun šedého vodíku. V tomto směru česká státní správa, i díky přičinění HYTEP, nezahálela a v rámci Modernizačního fondu připravila program GREENGAS, který podpoří výstavbu elektrolyzérů na území České republiky prvotní částkou 3 miliardy korun.
I nadále platí, že pro české projekty je nejvhodnější provozní podpora. K té je ale nutné u Komise vyjednat notifikaci. Individuální notifikace provozní podpory bude pro HYTEP v roce 2025 prioritou.
Z infrastrukturních projektů vynikla především společnost GasNet, která postavila nový elektrolyzér v Hranicích u Aše, a která zde bude na začátku roku 2025 testovat postupné přimíchávání vodíku do zemního plynu, tzv. blending. GasNet rovněž vybudoval v Pardubicích zkušební polygon určený k tréninku plynárenských techniků a testování částí plynárenských zařízení, jako jsou materiály, armatury a regulátory, a to nejen pro zemní plyn, ale i pro vodík.
Za zmínku stojí také projekt vodíkové Tatry, na kterém spolupracovalo konsorcium firem ÚJV Řež, Centrum výzkumu Řež, Czechoslovak Group, Devinn a Tatra Trucks. I když byl projekt ukončen již v roce 2023, prvního ostrého terénního nasazení vodíkové Tatry, která má dojezd až 500 km, jsme se dočkali až ke konci roku 2024.
Klíčová je a bude poptávka po obnovitelném a nízkouhlíkovém vodíku
Rok 2024 lze z hlediska rozvoje vodíkového hospodářství hodnotit rozporuplně. Na jedné straně získala řada dobře připravených projektů finální investiční rozhodnutí (FID), které se v následujících letech začnou realizovat. Na druhé straně jsme byli svědky rušení řady vodíkových projektů, zejména u novějších aplikací, jako je mobilita, a to jak v ČR, tak v Evropě. Klíčovou překážkou zůstává nedostatečná poptávka po obnovitelném či nízkouhlíkovém vodíku.
V roce 2024 proto došlo k posunu projektů především v sektorech rafinace ropy, kde platí cíle na snižování emisí v dopravě, a průmyslu, kde je potřeba do roku 2030 nahradit šedý vodík obnovitelným vodíkem. Společnosti jako BP, Shell, RWE, Total Energies či Orlen Unipetrol učinily zásadní kroky k výstavbě elektrolyzérů o souhrnné kapacitě stovek MW.
V Česku vyrostou elektrolyzéry o kapacitě desítek MW
V příštích letech očekáváme v České republice uskutečnění řady projektů, které přinesou minimálně desítky MW elektrolytické kapacity. To vytvoří příležitost posunout vodík kupředu i v sektorech, kde dosud nebyl vyřešen problém „vejce nebo slepice,“ tedy například v mobilitě. K tomuto posunu přispějí první dotace určené přímo na výrobu obnovitelného vodíku i tlak na ozeleňování, například v rámci systému emisních povolenek (EU ETS 1 a 2).
Platforma HYTEP bude i nadále, za Českou republiku, usilovat o změnu přísných pravidel pro výrobu obnovitelného vodíku na unijní úrovni. Věříme, že pomalejší rozjezd vodíkových projektů je, společně s dalšími důvody, způsoben právě těmito striktními legislativními podmínkami.
Aktuálnímu stavu, trendům, vývoji i výzvám v oblasti vodíkového sektoru, nejen v České republice, bude věnován i jubilejní 15. ročník mezinárodní odborné konference s názvem Hydrogen Days 2025. Ta se uskuteční ve dnech 19.–21. března v Praze a nabídne jedinečný prostor pro setkání všech, kdo se vodíkem zabývají po jakékoli stránce.
zdroj: tisková zpráva
Zelený podvod – tak Trump nazval Gryndýl a hned zkraje mu šlápl na krk 😁
Trump – v první sérii podepsaných nařízení je zákaz státního financování dobíjecích stanic s okamžitou platností a zrušení Bidenova exekutivního příkazu pro podporu polovičního zastoupení EV na americkém trhu.
„Svými dnešními kroky ukončíme Green Deal a zrušíme kvóty na elektromobily. Zachráníme náš automobilový průmysl,“ uvedl Trump v inauguračním projevu. „Jinými slovy, budete si moct koupit, jaké auto budete chtít.“
Evropští elektrofašos si právě nasrali do gatí.
Jinými slovy „S úsměvem smrti vstříc“. Je zajímavé, že Elon Musk ve své knize několikrát označil Trumpa za blba právě kvůli těmto názorům. Je zajímavé, že se k němu teď lísá. Co má asi za lubem?
Musk citi prachy na cestu na Mars a to mu zastrelo zrak pro vse ostatni.
Na Mars se ještě dlooooouho nepoletí, zatím je to jen scifi utopie. Ale prachy na to dostat může 💰💰💰💰💰💰💰, prachy jde utratit za jakoukoliv kravinu.
Musk nejdrive asi vysle nejakou bezposadkovou raketu na Mars a pokusi se o navrat. To by se dalo zvladnout do doby nez trumetu zase poslou na leceni.
Nevim co oslavujete. Evropsky autoprumysl dostane od Trumpa primy zasah a bude nabirat vodu. A v Cesku to pocitime asi jako prvni.
Co na Trumpovi oslavuji? Že USA zahájily tažení proti cenzuře, která je zrůdami jako Foltýn označována za boj s dezinformacemi. Že zničí dotační mechanismy, které jsou ideologickým nástrojem moci.
Ano, Evropu to zásadně ovlivní. Nejen evropské automobilky se dostanou v konkurenci se svobodným trhem do hluboké krize. Krizi a pravděpodobně rozklad, ať úplný nebo přinejmenším stávajících struktur, čeká i Evropskou unii vedenou fašisty, kteří se maskují za liberální demokraty. Konkurenci svobodného světa prostě EU neustojí.
Prý že evropský automobilový průmysl začne nabírat vodu…. To je asi tak pravdivé, jako že evropskou energetickou krizi způsobila válka na Ukrajině.
Oboje tady dávno je, jako důsledek rozvratu energetiky a průmyslu ideologiemi. Evropa si Trumpa, a že to je magor stejně jako Musk, plně zaslouží.
A zoufale ho potřebujeme.
Trump zavadenim vysokych dovoznich cel vytvari svobodny konkurencni trh?
Tak takovou hloupost si nech patentovat.
Pokud jeden stát dotuje své výrobce, aby dotované produkty exportovali na trh druhého státu, není to otázka tržní. Proto je logické, že toto netržní chování vyvolává odpovídající netržní reakci.
Tak šup šup, už čekám na ideologickou odpověď typu – dotace jsou pro dobro, i jiní dotují a další žvásty.
Tak já ti to zkusím vysvětlit. Představ si, že jsi kapitán lodi ve které je díra. Poradíš se s odborníky a ti řeknou, že zbývá 1 měsíc než se potopíte. Kapitán řekne mužstvu aby díru zalepili. Mužstvo to má v prdeli a chlastá dál rum. Kapitán-demokrat začne mužstvo přesvědčovat dotacemi. Kapítán-diktátor to jednoduše nařídí a když bude někdo proti tak ho zastřelí.
Takže demokratické vlády přesvědčují lidi dotacemi, diktátor Putin to jednoduše nařídí. Ani nemusí nařizovat, stačí vyslovit přání a Rusi se budou předhánět aby se mu zavděčili a budou kupovat EV jak urvaní. Pak je ještě třetí možnost, že kapitán je hlupák a nevěří odborníkům, že se loď potopí.
A ktere evropske automobilky dostavaji dotace aby mohly rozvracet americkou ekonomiku? Nejak si se zamotal do svych bludu.
Ty samé, které jsou zatíženy clem na export do USA.
A o jake dotace se ma jednat?
7 EUR/kg – to je naprosto nereálná cena. Parní reforming plynu dává cenu 1-3.5EUR/kg.
S touhle cenou to na evropském trhu bude 2x tak drahé než dovoz
Tesla nepotrebuje reklamu, to zaridi komunita:
youtube.com/watch?v=LyP7gsp2g8w
To bude mit CEZ a Temelin s Dukovany druhe vanoce.
Led Zeppelin