V ČR jezdí 8500 elektromobilů, využívají už 1400 dobíjecích míst

Centrum dopravního výzkumu ve spolupráci s Ministerstvem dopravy zveřejnilo Analýzu složení vozidlového parku v návaznosti na Národní akční plán čisté mobility, která obsahuje informace nejen k elektrickým, ale i plynovým vozidlům.

Škoda Enyaq iV patří k nejnovějším a zároveň nejoblíbenějším elektromobilům na českém trhu.
foto: Škoda

Ministerstvo průmyslu a obchodu zveřejnilo seznam veřejných dobíjecích stanic z Evidence dobíjecích stanic (stav k 31. 6. 2021, podle § 6 odst. 1 zákona č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách). Oficiálně tak v České republice bylo na 744 dobíjecích stanicích evidováno 1 417 dobíjecích bodů (z toho 460 DC a 957 AC bodů).

Celkový nominální výkon dobíjecích stanic činil 46 MW, 1 dobíjecí stanice tak v průměru disponuje nominálním výkonem 62 kW (pouze teoretická hodnota).

„V Centrálním registru vozidel bylo evidováno 12 520 elektrických vozidel kategorie M1, z toho 8 533 BEV a 3 987 PHEV (pozn. zjištěno na základě registrační značky „ELxxxx“). Na jeden dobíjecí bod tak připadalo 8,8 elektrických vozidel. Očekávám, že progres jak v oblasti registrovaných vozidel, tak infrastruktury získá i díky podpoře Ministerstva dopravy na dynamic. Do konce příštího roku má vzniknout téměř 2 000 dobíjecích stanic. Podíl přibližně 9 elektrických vozidel na 1 dobíjecí bod je stále příznivější, než jaký po nás požaduje evropská regulace,“ uvádí Mgr. Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu.

Kumulativní vývoj počtu registrací osobních elektrických vozidel a dobíjecích bodů

Kumulativní vývoj počtu registrací osobních elektrických vozidel a dobíjecích bodů (klikněte pro zvětšení)
foto: (c) CDV

Dvě ze tří veřejných dobíjecích stanic (67 %) provozují 3 energetické skupiny, téměř 4 z 10 (38 %) stanic provozuje ČEZ, 19 % PRE a 10 % E.ON. Aktuálně celkem 64 subjektů provozuje v České republice veřejné dobíjecí stanice, z toho 9 z nich provozuje 15 a více stanic.

V registru převládají plynová vozidla, více přibývá těch elektrických

„V součtu bylo v České republice k 31. 6. 2021 registrováno přibližně 160 tisíc plynových a elektrických vozidel, 87 % z nich kategorie M1. V evidenci je nejvíce LPG vozidel (cca 111 tis.), následují CNG vozidla (cca 29 tis.). Zajímavý je segment bateriových elektrických vozidel, z nichž 57 % tvoří kategorie M1, 3,5 % N1, 0,7 % M3, ostatní pak kategorie L. V případě kategorie L bylo registrováno 5 839 vozidel, nejvíce registrací si připsal HECHT (1 353, tj. 23% podíl), v první polovině letošního roku bylo registrováno 795 vozidel kategorie L. Na stránkách CIVINETu jsou k dispozici interaktivní sestavy k registracím čistých vozidel – velmi snadno si tak lze vyfiltrovat požadované informace, jak z pohledu paliva, stáří a kategorie vozidel a také po krajích. Nově jsme do sestavy zařadili také filtrování a zobrazování dle značek vozidel. Na pár kliknutí tak například lze velmi jednoduše zjistit, že ze 106 elektrobusů (pozn. kategorie M3) jich bylo nejvíce (37) registrováno v Moravskoslezském kraji, z pohledu značky pak více než polovinu (67) dodala společnost SOR,“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu. Aktualizace uvedených sestav probíhá buď měsíčně nebo kvartálně.

Emise rostly

Vývoj průměrných emisí CO2 nových osobních automobilů registrovaných v České republice dle druhu paliva je uveden v grafu níže. V roce 2021 byly evidovány u nově registrovaných osobních vozidel průměrné emise: 135 g CO2 na ujetý kilometr, ve srovnání s uplynulým rokem se jedná o nárůst o 11,6 %.

Zvyklosti při dobíjení elektrických vozidel

Centrum dopravního výzkumu zveřejnilo anketu, týkající se zvyklostí při dobíjení elektrických vozidel. „Zatím se ji zúčastnilo přes 200 respondentů, z nichž 82 % tvořili majitelé bateriových elektrických vozidel a 18 % pak majitelé vozidel plug-in hybridních. Tří ze čtyř respondentů řídí elektrické vozidlo téměř denně. Že tato vozidla nejsou využívána jen na krátké vzdálenosti svědčí fakt, že pouze 3,2 % respondentů ujede ročně vzdálenost do 5 tis. km, 5-10 tis. km 10,6 %, 10-20 tis. km 28,3 %, 20-30 tis. km 29,2 %, 30-40 tis. km 16,2 %, 40-50 tis. km 6,5 % a 5,1 % ujede vzdálenost více než 50 tis. km. Přibližně 30 % respondentů nabíjí bateriová elektrická vozidla (téměř) denně doma, téměř 11 % respondentů pak doma nenabíjí vůbec, 54 % respondentů nabíjí BEV na pracovišti. Na první pohled odlišná, nikterak však neočekávaná, je situace v případě dobíjení plug-in hybridních vozidel, která více než 70 % respondentů dobíjí (téměř) denně doma. Bez zajímavostí není ani fakt, že 37 % respondentů využívá k dobíjení elektrických vozidel elektřinu vyrobenou z fotovoltaické elektrárny,“ uvádí Ing. Lukáš Kadula, který se v Centru dopravního výzkumu věnuje projektům z oblasti čisté mobility.

Centrum dopravního výzkumu

89 komentářů u “V ČR jezdí 8500 elektromobilů, využívají už 1400 dobíjecích míst”

  1. Já mám jen jednu praktickou připomínku, páč 10 dní
    Já mám jen jednu praktickou připomínku, páč 10 dní testuji po republice Enyaqa. Ty tintítka s 50 kW výkonu jsou pro tyhle mastodonty a vůbec vše s baterkou nad 64 Wh využitelných totéž, jako pro ostatní červený pětikolík 22 kW. Bohužel. Proto Tesla tlačí od počátku 125 kW+.
    Enyaq 80 kWh nominálních na dálnici (2,3 tuny a tvar letící cihla, jedno jaký to má odpor) při 136 km/h tempomatových plus třízónová klima, 4 lidi a bagáž neskutečně žere, takže i Ostrava – Praha jsem nabíjel. Jinak by to bylo na krev dle počítače.
    Jenže stačilo objevit u OMV v Moravské Třebové 2x nové PRE 75 kW a pohoda. Než jsme dali toaletu a nanuk, bylo tam 20 kWh navíc. Rvalo to tam i při 55% baterky výkonem 70 kW, při 80% stále ještě 49 kW. Takže opravdu na pohodové dálky většími elektromobily to chce silné stojany. Holt elektromobilita jede stejně jako mobilní telefony neskutečně rychle.

      1. Protože znám kluky z dálničního z akci na Centru
        Protože znám kluky z dálničního z akci na Centru bezpečné jízdy Libros Ostrava a zhruba vím, kde se pohybují, tak dávám jen těch 136. Takže jsem po Polácích a lidech s Audi/Passat třetí nejrychlejší.
        A protože jsou prázdniny, opravy a uzavírky okolo Brna i řady před Prahou jsou opruz, tak to opravdu není spodem po D1 na 3 hodiny. Proto jezdím vrchem. Mapy.cz sice ukázaly 4 hodiny spodem versus 4:15 vrchem, ale už během hodinky to díky kalamitě u Vyškova nebyla pravda.
        S elektromobilem to nemělo nic společného. Kdybych to bral tímto způsobem, tak právě jedu po D1, protože 75 kW je u Brna, dále u Humpolce a ještě je po cestě i Ionity. I Ústí nad Labem – Ostrava před týdnem jsem jel vrchem, i Ostrava – Špindlerův Mlýn.

        1. Ukázalo mi to vrchem Ostrava – Praha nějakých 360 km. Pokud
          Ukázalo mi to vrchem Ostrava – Praha nějakých 360 km. Pokud jste zmiňoval, že by jste to dojel jen tak tak, vychází mi to při kapacitě 77 kWh spotřeba kolem 21 kWh/100 km. To vám přijde moc na velké SUV, plně obsazené a při rychlosti 130? Mě ta spotřeba přijde adekvátní a dobrá.

                1. Tak jasně… ale na tak velké a plně naložené auto je ta
                  Tak jasně… ale na tak velké a plně naložené auto je ta spotřeba asi OK. Spalovací Kodiaq taky nejezdí se spotřebou Fabie, stejně tak nelze Enyaq srovnávat třeba s Konou nebo eNiro.

            1. Moc ti nerozumím. Jel jsi severní trasou, přestože je za
              Moc ti nerozumím. Jel jsi severní trasou, přestože je za normálních okolností o půl hodiny delší, a přestož jsi věděl, že u Svitav je objížďka plus dalších 45-60 minut?
              A jel jsi to, protože by na dálnici mohlo být něco podobného, přestože není?

              Myslel jsem, že vy elektromobilisté trávíte život plánováním každého centimetru cesty, a přitom takováhle chyba…

              1. O čtvrt hodiny jak píšu, Svitavy jsou jen jednosměrně a
                O čtvrt hodiny jak píšu, Svitavy jsou jen jednosměrně a 15 minut a na dálnici D1 hlásili problémy průběžně od rána, plus těch zúžení je tam bambilion. Jinak pokud si člověk zapne ukazatel oprav na cestách, tak ČR je skoro jednolitá červená skvrna 🙁

                1. A to se ještě spousty míst neobtěžují do toho zanést –
                  A to se ještě spousty míst neobtěžují do toho zanést – smutné navíc je, když se opravuje to, co opravit nepotřebovalo a tam, kde je to tragické, tam to zůstává, nebo se to v lepším případě nějak zalátá nebo přefinišuje

    1. jj PRE a má 75kW ?? píšou jen 50
      jj PRE a má 75kW ?? píšou jen 50 chargepre.smatrics.com/cs/
      mapy.cz/zakladni?x=16.6585196&y=49.7535271&z=16&source=firm&id=13318161

      …a hned naproti ČEZ 50kW
      mapy.cz/zakladni?x=16.6585196&y=49.7535271&z=16&source=firm&id=13245543

      a kolik že ENYAQ80 při 136 kmh dálniční klima 4xlidi bagáž žere ?? 21kWh/100km kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/vw-skoda-enyaq/

      1. Taky to nechápu, proč neinzerují 75, když je tam mají.
        Taky to nechápu, proč neinzerují 75, když je tam mají. Dokonce je neměli vůbec na svých mapách.
        Ano, ČEZ je tam má již dlouho. Stejně jako v centru u bazénu Lubomír Kaštovský.
        Bohužel žere opravdu lehce přes 20. Bylo by fajn kolem 18.

  2. Ropáci zas tlačí prdlý vodík
    Ropáci zas tlačí prdlý vodík děs…

    novinky.cz/auto/clanek/v-dolni-oblasti-vitkovic-v-ostrave-je-k-videni-toyota-mirai-prvni-prodany-kus-u-nas-40369646

    novinky.cz/auto/clanek/cena-vodiku-pro-auta-by-se-mohla-vyrovnat-nafte-do-sesti-let-planuje-vladni-strategie-40367579

    1. V Kalifornii se plánuje hromadná žaloba majitelů
      V Kalifornii se plánuje hromadná žaloba majitelů vodíkových aut na Toyotu. Prodala jim auta, která nelze používat. Není dostatek vodíku. Jsem zvědav, jak to Toyota ukočíruje, jak to celé dopadne. Je to k naštvání, když musíš platit splátky na auto které nemá co tankovat. Mám pocit, že vodíková budoucnost skončí dříve, než vůbec začne. To lidem ve Vítkovicích samozřejmě asi nikdo neřekne.

      1. no tak debilita majitele co si ten krám koupil přeci jeho
        no tak debilita majitele co si ten krám koupil přeci jeho věc i kdyby si do toho měl načůrat je to jeho problem. Nutil ho snad někdo tu úchylnou japonskou šunku kupovat?? Nenutil! no tak at si ten vodík klidně vyrobí doma na střeše jeho problem debilitu neřešit 😉

            1. Toyota dává k autům palivovou kartu, která se používá k
              Toyota dává k autům palivovou kartu, která se používá k natankování vodíku. Kartu máš, za auto platíš nájem na tři roky a autem nemůžeš jezdít.
              Prekérní to situace. Toyota jim prodala něco co nelze používat. Vrátit auto lze po zaplacení celého tříletého nájmu. Asi by jsi byl jako spotřebitel naštvaný.
              https://www.latimes.com/politics/story/2021-08-10/hydrogen-highway-or-highway-to-nowhere

              1. Toyota jim ve smlouvě o pronájmu garantovala dostupnost
                Toyota jim ve smlouvě o pronájmu garantovala dostupnost vodíku v takové a takové podobě? Ne? Podepsali smlouvu? Ano? Tak smůla.

                Sorry jako, ale nesvéprávné existence ve mě lítost opravdu nevyvolají.

                Mimochodem, představ si hypotetickou situaci, že zítra přijde zákon, který stanoví daň 100% na elektřinu pro elektromobily. Elektromobilisté samozřejmě začnou řvát, jak si to jako stát představuje, že oni přece mají právo na lektřinu za nějakých podmínek… mají právo na h**no. Stejně jako ti co mají pronajaté vodíkové Toyoty.

                1. Možná druhý DieselGate ve vodíkové formě. Lidé jsou
                  Možná druhý DieselGate ve vodíkové formě. Lidé jsou přesvědčeni, že auta jsou čistá a bez emisí. Realita se zdá evidentně jiná. Hele Amerika je jiná než Evropa. Uvidíme jak to dopadne. Zatím se mluví o hromadné žalobě.

    1. A nejen tam (www.chemickeprvky.cz):
      Kobalt má v průmyslu

      A nejen tam (www.chemickeprvky.cz):

      Kobalt má v průmyslu mnohé využití. Velká část vyrobeného kobaltu se zpracovává při výrobě skla, porcelánu a glazur, kde se používá jako modré barvivo. V hutnictví se kobalt využívá na výrobu žáruvzdorných slitin a výrobu magnetů. Sloučeniny kobaltu se také používají jako katalyzátory chemických reakcí.

  3. Pár dní zpět jsem četl jak nejlepší síť nabíječek
    Pár dní zpět jsem četl jak nejlepší síť nabíječek má 2900 nabíjecich míst na světě a teď čtu že v zaostalé ČR jich je 1400…

    Mimochodem…sledovat mentální zaostalost obyvatel ČR z blízkého východu je…no…tíživé… Ať už se jedná o očkování nebo počet hybridu nebo ev v zemích chudsich jak my, styl řízení, který nedodržuje nikdy nic, ale nikdy nepoužije auto jako zbraň proti slabším…atd atd.

    1. njn prostě jsme národ kreténů, ojebávačů, na vše
      njn prostě jsme národ kreténů, ojebávačů, na vše právařů a vždy remcalů. Svobodu by to chtělo, ale disciplína a zodpovědnost nic neříká – a přitom svoboda je právě to disciplínou a zodpovědností podmíněna, ale zbytečné se rozčilovat..

      1. Vždy záleží na úhlu pohledu. Z mého úhlu to je dobrá
        Vždy záleží na úhlu pohledu. Z mého úhlu to je dobrá zpráva. Nejsme ekokreténi, ojebávači na dotacích na ev a banda tupých ovcí poslouchající své vůdce, na rozdíl třeba od Němců.

        Jinak když propočítám poměr nabíječek a aut, zatím dobrý. Ale 8500/744 stanic (dejme tomu ekvivalent pumpy) = 11,42 aut na pumpu/dobíjecích míst. Aut spalovacích máme 6 130 000 / 11,42 = 536777 pump/dobíjecích míst. Při rozloze CR 78871 km2 / 536777 dobíjecích stanic to je bratru 6,8 stanic na km2. TVL, ti ekomagoři jsou fakt pěkně je*lí a nebo jsem udělal chybu. Žádná řepka, všude nabíjecka, kam se podíváš. A k ní dráty vedení a všude samé eletrárný. No, zlatí komunisti oproti těmhle kreténům. A to rudé bratry fakt nemusím.

        1. No a to ještě majitelé EV remcají, že je málo
          No a to ještě majitelé EV remcají, že je málo nabíječek 🙂 Přitom ale průměrný odběr z jednoho stojanu je necelých 30 kWh za den! To znamená, že ty nabíječky jsou většinu dne prázdné. Elektromobilisté nabíjejí většinou doma, ale chtějí mít na každém rohu nabíječku, když se jednou za uherský rok vydají autem za hranici svého dojezdu.

          Chápu, že musí být pokryta celá ČR tak nějak rovnoměrně, resp. tak, jak je pokryta elektromobily nebo kde se s EV nejčastěji jezdí. Předpokládám teda, že ten poměr počet aut/nabíjecí bod se už moc snižovat nebude, jen se budou přidávat nab. body tam, kde teď moc nejsou.

          PS:
          Když budeme počítat 1440 stojanů za 8500 aut, tak to máme jeden stojan na 6 aut.

        2. Vy jste rád, že mentálně zaostaly národ, ktery si vyhnal
          Vy jste rád, že mentálně zaostaly národ, ktery si vyhnal roku 48 a potlacil od roku 48 těch pár mozků co tu zbylo od roku 1620, neposliucha sve vudce a jedna dle své úvahy? Tak to potěš..vy nevíte kam vedla tato politika po světové válce? Jsme ve stejném bodě.

          Rozdíl mezi národem USA a Českem není zas tak velký…ale Američany drží na uzde víra v různé bohy, nas ne..my jsme nekontrolovani.

        3. Tak proč je tam teda máme, když se chceme chlubit tím, že
          Tak proč je tam teda máme, když se chceme chlubit tím, že je ignorujeme a plácat se za to po ramenou? To je přímo příkladný projev českého kreténismu. Uděláme něco jako „demokratické volby“ do vedení je zvolen někdo s kým nesouhlasíme, tak místo aby byla funkční opozice a konstruktivně oponovala a korigovala dneska Baveše a jeho nemehla, tak si kreténi řeknou „se.eme na ně“ a chlubí se tím, jak to ojebávají a obchází…bezva..akorát sorry jsou to lidi, co likvidují demokracii..

            1. Jeeeee tak to vás zklamu.
              Jeeeee tak to vás zklamu.

              https://advokatnidenik.cz/2021/05/20/vrchni-soud-snizil-trest-za-podporu-a-propagaci-terorismu-z-6-let-na-podminku/

              Omlouvám se. 🙂

              Demokracie tu zatím stále je a doufám, že i nadále bude. Jedno přehnané nepravomocné rozhodnutí jednoho soudu ještě totalitu vážně nedělá.

              Naštěstí nejsme v Rusku, kde oficiální představitel veřejně beztrestně vyhrožuje smrtí dítěti za vyjádření názoru.

                1. Vzhledem k trestní minulosti naprosto adekvátní. Žádné
                  Vzhledem k trestní minulosti naprosto adekvátní. Žádné věšení, vytrhávání jazyka, gulagy, upalování, dlouhá léta vězení nebo perzekuce rodiny či zabavování majetku.

                  Lidé si musí uvědomovat, že mezi myšlenkami a činy jsou často právě už jen ta slova.

                  Snad nikdy v historii a snad nikde na světě nebyla svoboda slova absolutní a nekonečná.

                  Výchovnější by asi bylo třeba 200 hodin veřejně prospěšných prací nebo úklidová brigáda v pečovatelském domě, ale to je jiná diskuze.

                2. Každý demokratický stát má trestní zákoník který
                  Každý demokratický stát má trestní zákoník který konkrétními paragrafy omezuje svobodu projevu. Třeba šíření poplašné zprávy nebo propagaci dětské pornografie. Tady se asi jednalo o § 405 Popírání, zpochybňování, schvalování a ospravedlňování genocidy.
                  Já bych tam ještě přidal speciálně pro runnera paragraf o zákazu pomlouvání elektromobilů. Ale na to se asi obecně vztahuje § 184 Pomluva. 🙂

                3. Mám tam smajlíka. No tak dobře, elektromobily pomlouvat
                  Mám tam smajlíka. No tak dobře, elektromobily pomlouvat můžeš, elektromobilisty už ne.
                  Já netuším podle kterého paragrafu toho nešťastníka odsoudili. Jenom chci naznačit, že stát s absolutní svobodou projevu neexistuje. Vždy je tomu nadřazen trestní zákoník.

                4. Tak znova – ty už prosím tě nemysli! Raději se seznam se
                  Tak znova – ty už prosím tě nemysli! Raději se seznam se základy našeho právního systému, ať tady nesázíš jednu volovinu za druhou.

                  Začni třeba tím, co je pomluva, a proč nemůže existovat pomluva skupiny osob.

                5. „Lidé smýšlející jako runner42 z diskusního serveru
                  „Lidé smýšlející jako runner42 z diskusního serveru Hybrid jedí malé děti a přenášejí tripanózu spavičnou.“
                  ?

                6. Tse tse 😀 Ach ano, já a můj prastrýc Vladislav II jsme
                  Tse tse 😀 Ach ano, já a můj prastrýc Vladislav II jsme proslaveni požíráním malých dětí 😀
                  Kdopak mě to pochválil?

                7. Tak pokud ho odsoudili podle toho, což pochybuji, tak už
                  Tak pokud ho odsoudili podle toho, což pochybuji, tak už rovnou mohli podle zákona o rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví nebo za bigamii.

                  Genocida (latinsky genocidium) je zločin proti lidskosti definovaný mezinárodním trestním právem jako „úmyslné a systematické zničení, celé nebo části, etnické, rasové, náboženské nebo národnostní skupiny“.

                  To muselo být hodně malé etniku, když se vlezlo do jedné mešity.

                8. Nemáte pravdu, v historii Československa a následně
                  Nemáte pravdu, v historii Československa a následně České Republiky bylo období, kdy kdokoli mohl říct cokoliv a nemohl za to být trestán. Máte krátkou paměť.

                  Ohledně adekvátnosti, máte hodně pokřivenou morálku.

                9. Pletete si demokracii s anarchií. Pokud myslíte to poměrně
                  Pletete si demokracii s anarchií. Pokud myslíte to poměrně krátké období po roce 89, kdy každý mohl říkat a dělat co chtěl a málo kdy za to byl potrestán, tak tam jsme se té anarchii velice přiblížili.

                  Morálku máte spíše pokřivenou vy pokud byste takové chování nechal bez trestu.

                  Co byste dělal vy, kdyby vám terorista zastřelil dítě a nějaký debílek by řekl, že si to zasloužilo, protože to dítě je příslušníkem rasy, která vraždí zase jinde?

                10. Ne, neplete. Pleteš se ty.
                  Demokracie jako systém vlády v

                  Ne, neplete. Pleteš se ty.

                  Demokracie jako systém vlády v západním stylu byl postavený na svobodě slova. Přístup k nezkresleným informacím a právo na svobodu projevu dělalo z demokracie snesitelný systém.

                  Demokracie bez svobody slova sice může teoreticky existovat, ale pak platí, že se jedná o velmi špatný systém, ve kterém vládne ten, kdo určuje přijatelný názor a kontroluje šíření informací.

                  Demokracie bez svobody slova je totalita. Lidé sice volí, ale pouze v rozsahu schváleného názoru. A jsme zpátky před rokem 89.

                11. Takže my už si tykáme? Tak se mi představ křestním. Moje
                  Takže my už si tykáme? Tak se mi představ křestním. Moje křestní znáš.

                  Svoboda slova taky není binární a vždy je a byla omezena nějakým typem zákona. Pokud to tak někde a někdy bylo jinak, tak prosím příklad.

                  Kdybychom chtěli zavést opravdovou nekonečnou svobodu slova, tak bychom museli totálně překopat celý právní systém.

                  To by tu lidé beztrestně vyhrožovali, šířili poplašné zprávy, pomlouvali, křivě svědčili, odmítali vypovídat, vyzrazovali státní, úřední, lékařské, advokátní, firemní a další tajemství atd.

                  Nebo chci seznam jaké konkrétně zákony by se zrušily nebo jak by se něco podobného zakomponovalo do našeho právního systému.

                12. čus já su Cipís ale hlavně klid a nohy fteple soudluhu ;))
                  čus já su Cipís ale hlavně klid a nohy fteple soudluhu ;))

                13. Čau Cipís já jsem Venca. Ty prostě nikdy nezklameš. 😀
                  Čau Cipís já jsem Venca. Ty prostě nikdy nezklameš. 😀

                14. čááu a tudle znáš? :))
                  youtube.com/watch?v=8yQB7kex8xw

                  čááu a tudle znáš? :))

                  youtube.com/watch?v=8yQB7kex8xw

                15. Ten příklad co uvádíte je nesmysl nevztahuje se na tento
                  Ten příklad co uvádíte je nesmysl nevztahuje se na tento příklad. Ten člověk souhlasil se zabitím lidí, kteří jsou příslušníky náboženství, které před tímto incidentem zabilo spousty nevinných lidí při mnoha teroristických útocích. Ve jménu svého náboženství. A to je sakra jiný příklad.

                16. Stejná vaše věta a jen místo náboženství dáme rasu
                  Stejná vaše věta a jen místo náboženství dáme rasu (národ, kulturu, etnikum atd.).

                  „Ten člověk souhlasil se zabitím lidí, kteří jsou příslušníky rasy, která před tímto incidentem zabila spousty nevinných lidí při mnoha teroristických útocích. Ve jménu své rasy.“

                  Obojí je stejné a obojí je nepřípustná generalizace a kolektivní vina. Jo kdyby schvaloval vystřílení teroristické buňky, která plánovala nějaký útok nebo která byla za nějaký útok zodpovědná, tak je to jiná situace a odsouzen by pravděpodobně nebyl.

                  Jestli chcete zakázat Islám obecně jako náboženství (hnutí) směřujícího k potlačení práv a svobod člověka, tak to je jiná diskuze, do které se nechci pouštět.

              1. V Rusku je totalita, to ale jakkoliv nemění fakt, že u nás
                V Rusku je totalita, to ale jakkoliv nemění fakt, že u nás také. Nejde o rozhodnutí soudu, jde o existenci totalitního zákona, platného na území ČR, který kategorizuje myšlenky na povolené a nepovolené, přičemž o tom, které jsou ty správné a povolené, rozhoduje úzká skupina lidí. Až budou takové zákony schvalovány referendem, tak to bude ok.

                1. Totalita ale není binární. Totalita v Rusku je úplně
                  Totalita ale není binární. Totalita v Rusku je úplně někde jinde než třeba totalita v Číně nebo v Severní Koreji a nebo ta naše Česká „totalita“.

                  A jak byste postupoval v případě, že někdo začne prohlašovat, že někoho zabije nebo že si myslí, že je někde bomba? Dnes by mohl jít takový člověk sedět za vyhrožování nebo za šíření poplašné zprávy, i když jenom řekl svůj názor, který by podle vás neměl být nijak trestán.

            2. Klasický příklad neporozumění svobody slova a demokracie.
              Klasický příklad neporozumění svobody slova a demokracie. Pokud se demokraticky rozhodne(většinově), že nesmíte říkat „auto“ a bude to v zákoně tak i když je to nesmysl tak máte prostě smůlu.

              Stejně tak jako nesmíte na veřejnosti projevovat náklonost k nacismu tak prostě nesmíte říkat některé věci veřejně.

              I když s tím nesouhlasíte, tedy nejste většina která to podporuje, tak máte smůlu. Máme demokracii a musíte se podvolit většině. Pokud nesouhlasíte dlouhodobě, vyjádřete svůj nesouhlas ve volbách a nebo emigrujte.

              1. Ano, vy představujete totální nepochopení významu
                Ano, vy představujete totální nepochopení významu demokracie. Pokud by to bylo rozhodnutí většiny lidí, pak ok. Tohle rozhodnutí většiny NENÍ. Jedná se rozhodnutí zvolených zástupců. Pomineme teď fakt, že ČR již není svobodnou zemí, ale je protektorátem EU. Podstatou problému je fakt, že je zásadním způsobem omezena konkurence myšlenek. A to jak ekonomicky, financování kampaní je nesmyslně drahé, tak i zákonem. Určité myšlenky jsou zakázány pod trestem vězení. Znovu se moci chopili levičáci a ti demokracii opravdu nechtějí.

      1. V tom případě čeká F1 stejný osud. Je totiž jedno, jak
        V tom případě čeká F1 stejný osud. Je totiž jedno, jak se to jmenuje. Podstatou je, že nikoho nebaví sledovat závody impotentních elektromobilů ploužících se krátkými tratěmi.

        Pust si dnes ve 21:30 Hyperpole LeMans24h, aby si viděl, co znamená závodění.

          1. Není tajemství jaká disciplína? Já Historic Rally,
            Není tajemství jaká disciplína? Já Historic Rally, Setinovka a pár kopcovek s monopostem. + nějaké přípravy aut pro rally, okruhy a monoposty. Dneska už jezdím jen sem tam nějakou setinovku a pravidelnost. Ještě bych teda někdy chtěl jet Zbraslav – Jíloviště a 1000 majlí, ale jaksi není stroj..

              1. Jo to chápu, u mě je to zábava s technikou a vždycky se
                Jo to chápu, u mě je to zábava s technikou a vždycky se tak člověk potká se známými dob minulejších. Ale ve své době to byla neskutečná škola a myslím, že bych bez toho neměl ani jednu vejšku a už vůbec ne postgraduál a zdaleka bych se nedostal v práci tam a k tomu k čemu jsem se pak profesně dostal – pro řadu lidí tady evidentně neuvěřitelné a mají pocit, že jsou to výmysly. Akorát už se budu muset začít dívat po někom, komu bych řadu znalostí a zkušeností předal…přeci jen čas necouvá.

                1. Nejlepší je, když se koníček stane prací…a nebo
                  Nejlepší je, když se koníček stane prací…a nebo naopak, práce pak dostává nový rozměr 🙂 A s tím časem a zkušenostmi máte pravdu, mám to podobně.

                2. Jo to je fajn, ale dneska už toho mám taky dost…těch
                  Jo to je fajn, ale dneska už toho mám taky dost…těch nocí po garážích a dnů u cadu, CFD, pamcrashe a mechanických výpočtů a hledání proč to nebo to nefunguje bylo taky dost. Pak v práci to s prototypy nebylo o mnoho lepší, ale ono zase jet po okruhu, kde se jezdí F1 s něčím, co neskutečně jede, taky nebyl špatný zážitek, navíc to obrovské penzum znalostí, potkání lidí… samozřejmě si na to člověk i fyzicky šáhl, což bylo a je super a pak ta radost, když něco co člověk vymyslel a prošel přes prototyp, potká v běžném provozu
                  Taky rád vzpomínám na první fáze elektromobility, když jsem se
                  podílel na vývoji – roky tak 2008 – 2013 možná ještě 2014, pak už se kolem toho začalo motat tolik asociací, prospěchářů a tvůrců obsahu, do managementů se hnali influenceři ve flow…že jsem se na to radši vykašlal – a dneska člověk musí poslouchat, jak elektromobil nemá vibrace – ať si ti experti šáhnout na řadovej šestiválec s vyvážením při 6500 RPM a na elektromotor pro BEV co točí 19000 RPM – oba přitom byly brzděný na 200kW budou se divit, co vypráví..

                3. Chápu, chápu… 🙂 Já vidím opravdovou výzvu pro
                  Chápu, chápu… 🙂 Já vidím opravdovou výzvu pro elektropohony v letectví, tam se do toho – a to veřejnost moc neví- taky hodně šlape. Ať už v čistých bateriích, nebo s vodíkovými palivovými články, těch cest je víc. A proč? Motory a jejich údržba, oproti automobilovému průmyslu zůstaly letecké spalovací motory na úrovni padesátých let, opravdu, prakticky nic se tam nezměnilo. A proč? Peníze, servis a peníze. I kdyby někdo udělal moderní motor místo starých Lycomingů, tak uvést jej do celosvětové sítě servisů by stálo obrovské prachy, starou Cessnu 172 vám spraví od Tokya přes Afriku po USA všude, s novým motorem by to zase bylo na 50 let vybudovat servisní síť. A vibrace, neskutečný problém u letadel, vibrace od motorů zkracující životnost draku….no, jak říkám, je to výzva a baví mě být u toho, ikdyž jen okrajově.

                4. Jojo já vím, měl jsem pracovní nabídku na vývoj nového
                  Jojo já vím, měl jsem pracovní nabídku na vývoj nového leteckého motoru „úžasná příležitost jednou za padesát let“ – což kdo trochu zná letadla ví proč – ono ty bezpečnostní předpisy certifikace atd jsou masakr. Nicméně je to jedna ze dvou fakt dobrých nabídek, co jsem odmítl, druhá byla práce pro jeden tým F1 – oboje jsem odmítl (a předpokládám, že takových lidí moc nebude, kteří by odmítly dvě skutečně vyjímečné firmy), že by to znamenalo přestěhovat v rodinu v době, kdy si zvykaly děti na školu, nebo prostě být bez nich a vidět je jednou za čas a byť to byla oboje technicky zajímavá práce, tak radši se věnuju rodině.

                5. Wow, chápu, tak to je škoda, že to nepřišlo před dětmi.
                  Wow, chápu, tak to je škoda, že to nepřišlo před dětmi. Pak už má člověk jiné priority.

                6. Ono je možná otázka, kdyby to přišlo dřív, byly by pak
                  Ono je možná otázka, kdyby to přišlo dřív, byly by pak ty děti? Nejezdil bych teď po světě co chvíli na nějakej okruh? A co by to přineslo – jo nějakou chvíli by mě to bavilo a možná by se mnou nějakej tvůrce obsahu ve flow udělal nějakej podcast.. a co z toho? Ono, co je smutné – u většiny fakt technických velikánů se kterými jsem měl tu čest se v životě setkat a nějakou chvíli se bavit, tak na otázku, co by v životě udělali jinak – tak řekli, že by se více věnovali rodině a dětem. Já si ty děti vybral – jo možná je nějaké auto o 0,15s na kolo pomalejší (anebo taky ne), možná je jeden motor trochu jiný (anebo taky ne), ale já vím, kdo jsou moje děti, co je baví, co je trápí… a vzhledem k tomu, kdy už to bylo ve fázi, že mi o peníze primárně nešlo..

                7. A pak jsem si na toto svoje uvažování rekl…a co bych dnes
                  A pak jsem si na toto svoje uvažování rekl…a co bych dnes delal, kdyby takhle myslel Tesla, Newton, Archimedes a další…nene. Je potreba svuj potenciál využít. Je potreba najit balanc.

                8. life balance je z dlouhodobého hlediska iluzorní stav o tom
                  life balance je z dlouhodobého hlediska iluzorní stav o tom se tak čte v poučkách pro manažery, je to stejné jako investiční portfolio – to buď roste nebo klesá…
                  naštěstí máme všichni možnost volby.. Tesla, Newton Archimedes a další si taky museli vybrat. Důležité je, aby volba byla pro jedince uposkojivá a nelitoval jí, nevyužitého potenciálu na světě je – jeden příklad za všechny – celý svět zná Briana Maye jako brilatního kytaristu Queen – ale zároveň mohl být stejně dobrý astronomem – jenže si pro většinu života vybral kytaru a k astronomii se až časem vrátil – je dobře nebo špatně, že rozvíjel jeden svůj potenciál a jiný utlumil? Třeba mohl najít mimozemskou civilizaci nebo jinou obyvatelnou planetu (anebo taky ne)

                9. Life balance slyším poprvé, ale vím na 100% že to není
                  Life balance slyším poprvé, ale vím na 100% že to není poučka z knížky pro manažery, ale docela náročně udržitelný, stále se měnící stav. Na to ostatní nevím, co napsat, tak snad jedine opakovat…kdyby to udělali všichni stejně jako ty, byla planeta zcela jistě někde jinde…to je vše. Není třeba rozvíjet další debatu na téma jednotlivce nebo osobní svobody volby.

Napsat komentář