V České republice je již 5000 vozidel na stlačený zemní plyn (CNG). Oproti lednu 2012 se jedná o nárůst téměř 44 %. Nejvíce meziročně narostl počet osobních a dodávkových vozidel a to o 49 %. V ČR je také již 385 plynových autobusů a 55 komunálních vozidel na CNG. Spotřeba CNG meziročně stoupla o 26 %.
„K datu 1. února 2013 u nás již jezdí 5000 CNG vozidel, což představuje meziroční nárůst 43,9 %. Kromě klasických motoristů se CNG vozy jezdí u nás už třeba i DHL v Praze, Ostravě i Olomouci, ale i komunální vozy v Praze, Táboře a dalších městech, polovina všech vozidel Městské policie v Ostravě, 385 městských a linkových autobusů,“ říká Zdeněk Prokopec, předseda představenstva Asociace NGV.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Nejvíce aut na zemní plyn provozuje Česká pošta
Na světě již jezdí 16,2 milionu CNG vozidel a podle několika různých studií se má v průběhu příštích deseti let objevit na silnicích po celém světě dalších zhruba 50 milionů vozidel.
Šetrná, levná alternativa
Vozidla na zemní plyn jsou totiž nejen ekologická, bezpečná, ale mají i levný provoz. Jeden kubický metr CNG, který energeticky odpovídá 1 litru benzinu, stojí dnes cca 18 Kč a to je ve srovnání s cenou benzinu, jeden litr za cca 35 Kč, bezkonkurenční. To, že je zemní plyn nejlevnější pohonnou hmotou, platí dlouhodobě.
Toto všechno si začalo uvědomovat stále více podniků, firem, měst, dopravců, ale i jednotlivců. Když porovnáme rok 2005, kdy se o podpoře CNG v ČR začalo poprvé diskutovat a začátek roku 2013, pak se počet CNG vozidel zvýšil 11 krát, počet CNG autobusů se zvýšil více než 2 krát, počet CNG stanic se zvýšil 5 krát a spotřeba CNG se zvedla 5 krát.
„Nejmarkantněji se vyvíjí oblast osobních a dodávkových vozidel. Jejich počet se od roku 2005 zvýšil 16 krát,“ říká Zdeněk Prokopec, předseda představenstva Asociace NGV. Oblast CNG se tedy skutečně vyvíjí významně a tato čísla to dokazují.
Spotřeba roste
Spotřeba stlačeného zemního plynu (CNG) v roce 2012 v České republice byla 15,242 milionů metrů krychlových. Navýšení o více než 3 miliony metrů krychlových představuje další, více než 26%, meziroční nárůst.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
ČR má už 45 plnicích stanic na zemní plyn
Program obměny vozového parku veřejné správy za ekologická vozidla 2009-2013
V předešlém roce 2011 činil celkový prodej CNG 12,089 milionů metrů krychlových, v roce 2010 pak 10,058 milionů metrů krychlových. Do roku 2020 se odhaduje, že se u nás spotřeba CNG zvýší až na 800 milionů metrů krychlových.
Cena za 1 kubický metr CNG, který energeticky odpovídá 1 litru benzinu, je ve výši 18 Kč pro motoristy bezkonkurenční.
Počet plnících stanic roste
CNG je pro dopravu v ČR ideální alternativou. „Díky dostupnosti továrně vyráběných vozů na CNG, umisťování nádrží mimo zavazadlový prostor a možnosti využít dvoupalivových systémů (možnost jízdy i na benzin), spotřeba CNG vzrůstá,“ říká Zdeněk Prokopec, předseda představenstva Asociace NGV.
Také počet CNG stanic je u nás již dostatečný. „Jen za minulý rok přibylo 11 CNG stanic a motoristé tak mají nyní k dispozici již 45 veřejných plnicích stanic,“dodává Prokopec. Dalších asi 100 uživatelů vlastní malou domácí plničku.
Nicméně evropská, resp. celosvětová čísla jsou mnohem vyšší. V Evropě je 4 080 CNG stanic a ve světě přes 21 tisíc. Co se týče malých domácích plniček, ve světě jich je přes 8 tisíc.
Alternativní palivo pro Evropu i svět
„Do roku 2020 počítá EU s náhradou 20 procent klasických ropných pohonných hmot alternativními palivy, z toho s polovičním podílem pro CNG. To představuje asi 23,5 milionu vozidel na CNG a 20 tisíc CNG stanic v Evropě,“ říká Zdeněk Prokopec, předseda představenstva Asociace NGV.
Doprava v ČR je velmi neekologická, produkuje vyšší měrné emise skleníkových plynů a pevných částic na jednotku přepravního výkonu než je průměr členských zemí EU, a je tedy emisně náročnější.
A právě CNG je vhodnou alternativou jak u nás ovzduší zlepšit. V tuto chvíli neexistuje jiné alternativní palivo, které by mělo 16,2 milionů uživatelů po celém světě a 1,73 milionů uživatelů v Evropě.