V Česku vyrostou první tři veřejné vodíkové čerpací stanice

Bonett podepsal se skupinou Unipetrol smlouvu o výstavbě tří vodíkových plnicích stanic, které budou stát v rámci čerpacích stanic Benzina. Stavět by se mělo začít ještě letos.

První vizualizace budoucí vodíkové čerpací stanice na Barrandově.
foto: Bonett

Stavba prvních veřejných vodíkových plnicích stojanů v České republice začne na stávajících čerpacích stanicích značky Benzina patřících do mezinárodní skupiny ORLEN v Praze na Barrandově a v Litvínově již v letošním roce, jejich uvedení do provozu je plánováno na příští rok.

Následně bude vodíkový stojan nainstalován na čerpací stanici Benzina v Brně v Kaštanové ulici. V pokročilé fázi příprav je také instalace vodíkových stojanů na čerpacích stanicích Benziny v Plzni na Nepomucké ulici a v Praze na D10 ve směru na Mladou Boleslav.

„Těší mě, že po náročném procesu příprav a administrativy můžeme konečně zahájit stavbu prvních tří vodíkových plnících stanic v České republice. Ve výběrovém řízení na realizaci stavby zvítězila společnost Bonett, což posvětilo i Ministerstvo dopravy České republiky. Díky tomu jsme nyní podepsali smlouvu o instalaci vodíkových plnících stojanů na čerpacích stanicích Benzina v Praze na Barrandově, Litvínově a Brně. V příštím roce plánujeme otevření prvních dvou plnicích stanic a ve druhé fázi otevření třetí stanice v Brně. Zároveň připravujeme zahájení veřejné zakázky na výběr dodavatele dalších dvou projektů, které se budou nacházet v Plzni a Praze,“ řekl Tomasz Wiatrak, předseda představenstva skupiny Unipetrol.

„Věříme, že vodík postupem času doplní současnou bateriovou elektromobilitu a bude hrát stále významnější roli nejen v oblasti osobní mobility ale především v oblasti hromadné dopravy a přepravních služeb. V této oblasti proto spolupracujeme s výrobci automobilů na vodíkový pohon, které chceme s jejich produkty přilákat do České republiky. Zároveň jsme v kontaktu s orgány státní správy a místní samosprávy. O využití vodíku ve veřejné hromadné dopravě jednáme s Hlavním městem Praha, Středočeským krajem a Ústeckým krajem,“ doplnil Tomasz Wiatrak.

Čerpací stanice Benzina v Praze na Barrandově a v Litvínově budou zásobovány vodíkem, který vzniká při zpracovávání ropy v rafinériích Unipetrolu v Litvínově a Kralupech nad Vltavou.

Unipetrol se zároveň zabývá konkrétními projekty efektivní výroby vodíku z alternativních zdrojů, tedy bez uhlíkové stopy, například elektrolýzou vody za využití elektrické energie získané z fotovoltaických článků.

„Naše nabídka na vodíkové stanice byla vyhodnocena jako nejlepší, a my si vážíme toho, že Bonett dodá první stanice na vodík nejen u nás, ale i v regionu, a bude v pozici generálního dodavatele u tohoto přelomového dopravního projektu. Vybudovali jsme již stovky stanic na alternativní paliva, desítky jich sami provozujeme, ale úspěch v tak prestižním vodíkovém tendru je pro nás tou nejvyšší metou. Rádi bychom na tento projekt navázali dalšími vodíkovými aktivitami a realizacemi nejen v ČR, ale i v Polsku a na Slovensku, kde taktéž naše skupina aktivně působí,“ dodal Václav Holovčák, člen představenstva skupiny Bonett.

V České republice doposud fungovala pouze jediná neveřejná plnící stanice na vodík v Neratovicích, která od roku 2009 sloužila pro autobus tamní veřejné dopravy. Vodík je populární především ve Spojených státech amerických, Japonsku a Německu.

V sousedním Německu fungovalo ke konci loňského roku již 87 plnících stanic na vodík, přičemž dvě z nich se nacházejí na čerpacích stanicích STAR patřících rovněž do nadnárodního koncernu ORLEN. Celosvětově bylo ke konci roku 2019 v provozu 432 vodíkových plnících stanic, přičemž 330 z nich je otevřených pro veřejnost.

Bonett provozuje aktuálně 43 CNG stanic v investiční hodnotě přes 350 milionů korun, a má 15% podíl na prodeji CNG v ČR. V rámci ekologizace dopravy plánuje Bonett vybudovat desítky dalších stanic v ČR, Polsku i na Slovensku, včetně sítě vlastních LNG stanic.

Cílem skupiny je i významná pozice ve vodíkových instalacích, jakož i výroba a prodej biometanu ve vlastní síti. Celkové investice skupiny v ČR a Polsku jsou naplánovány na 750 milionů korun. Bonett technologie stanic jsou spojeny se špičkovou technologií a nadstandardními službami.

tisková zpráva

27 Comments on “V Česku vyrostou první tři veřejné vodíkové čerpací stanice”

    1. Hodně. Nejblíže k výstavbě jsou aktuálně stanice v
      Hodně. Nejblíže k výstavbě jsou aktuálně stanice v Záluží u Litvínova a v ostravském terminálu Hranečník. Tu za zhruba 70 milionů korun staví ostravský dopravní podnik, ale otevřena má být jak ostatním dopravcům, tak i budoucím majitelům osobních vozidel poháněných elektřinou vytvořenou z vodíkových palivových článků.

      „Kapacita má být pro třicet autobusů, aby ji do budoucna mohli využívat i dopravci jezdící na příměstských linkách,“ řekl MF DNES předseda představenstva Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys. Zbylé tři stanice postaví se státní podporou Benzina. Denně by každou z nich mohlo využívat 30 až 60 aut. Stojany se samostatnými hadicemi pro plnění osobních vozů a autobusů budou mít kapacitu 150 až 300 kilogramů stlačeného vodíku. Nádrž osobního vozu pojme pět kilogramů paliva (dojezd zhruba 500 km) a nádrž autobusu sedminásobek, uvedl ředitel vývoje a inovací vzdělávacího centra společnosti Unipetrol Jiří Hájek.

      Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/auto-na-vodik-ekologie-eletromobilita.A190703_487101_ekonomika_rts

      1. A kolika miliony Kč přesně zadotuje stát ty 3 vodíkový
        A kolika miliony Kč přesně zadotuje stát ty 3 vodíkový stanice Benziny?

        To znamená že jeden stojan vycucne 4 až 8 autobusů a co pak? To jako bude stačit??? Jak moc tam budou muset ty kamiony s pár kg vodíku pendlovat a kolik se přitom propálí nafty???

  1. Takže klasika, když nám vy svině bateriový berete kšeft,
    Takže klasika, když nám vy svině bateriový berete kšeft, tak vám do toho hodíme další spalovací vidle. Vodík, vyráběný z ropy.

    Tedy totéž, co jede v Neratovicích dnes, kam se dováží pro zmíněný bus vodík vyrobený z plynu v Borsodchem Ostrava naftovým kamionem přes 350 km. Tady budou „vodíkové bomby“ křižovat republikou o něco méně kiláků z Litvínova a Kralup. A to se vyplatí.

    Nicméně pro 1 autobus hned 4 čerpačky, není to příliš, Antone Pavloviči?

  2. Myslim, že vodík ze solárů(ne ropy) dává smysl všude
    Myslim, že vodík ze solárů(ne ropy) dává smysl všude tam, kde nejlze dotáhnout el. kabel – vzduch, vesmír a možná voda(úplně neplatí krátký čas). Všude tam kde je ohromná spotřeba paliva v krátkém čase – typicky letadlo. Možná kamion při nějakých předem daných trasách – typicky automotive MilkRuny, JITruny atp.

      1. On taky má právě spousty nevýhod. Takže není chválen
        On taky má právě spousty nevýhod. Takže není chválen právem 🙂 Nejen proto tu ještě není rozšířený a a baterky ho prostě předběhly. Kdyby byl vodík tak dobrej, tak ho Musk už dývno hodil do svých aut – vždyť do vesmíru s ním lítá 🙂 Prostě se hodí jen na specifické typy dopravy.

        1. No pokiaľ viem tak vodík nepoužívajú.
          Merlin je pokiaľ

          No pokiaľ viem tak vodík nepoužívajú.
          Merlin je pokiaľ viem RP-1 + LOX (na prvom aj druhom stupni).
          A raptor je zas metán + LOX (pre Starship aj pre pre Super Heavy)
          A pokiaľ si vybavujem, použili metán, aj keď vodík má v niečom o niečo lepšie parametre, z dôvodu lepšej spracovateľnosti/uskladnenia (vodík je treba extra natlačiť a o dosť riadne podchladiť)

  3. Pomozte jim pri udrzbe. Az pojedete kolem, odstrante prosim
    Pomozte jim pri udrzbe. Az pojedete kolem, odstrante prosim pavuciny. Jinak by se mohlo porusit tesneni. A zajimave bude, ze tam budou dovazet h2 i kdyz ho nikdo nebude odebirat. Odber bude plne automaticky primo z nadrzi do okoli.

  4. Off. ID.3 a test
    Off. ID.3 a test dojezdu.

    https://www.youtube.com/watch?v=dy87f5sjvjw

    Tohle auto zamává trhem s automobily. Je lepší než jsem si myslel. Nejen že je úsporné ale evidentně i tiché, má dobrá světla a jistě i mnoho dalšího. Jen infotainment by potřeboval dodělat ale to je v plánu. Diskuze pod videem je také velmi zajímavá. Prostě se objevila zdá se konečně rozumná konkurence.

  5. nesmyslný ropný vodík aneb jak si nahrabat a zotročit lid
    nesmyslný ropný vodík aneb jak si nahrabat a zotročit lid ;)) ále co, Trevor Milton vám ten „byznys“ vysvětlí… :)))
    https://www.youtube.com/watch?v=8OMQu0kAQ9o
    … z verandy svýho suprbaráku za $32.5 mega….
    https://www.latimes.com/business/real-estate/story/2019-11-14/nikola-motor-head-trevor-milton-2000-acre-utah-ranch

    A kdo tam máte „nějakou tu pozici…“ :))))D

    https://youtu.be/P6LEpp3CBtk?t=556

    https://hindenburgresearch.com/nikola/

Napsat komentář