V Česku se v lednu 2021 prodalo 231 nových elektromobilů

Lednové statistiky prodejů alternativ vykazují pokles prodeje elektromobilů a nárůst zájmu o LPG. Centrum dopravního výzkumu navíc připravilo skvělou srovnávací infografiku.

Centrum dopravního výzkumu vytvořilo přehlednou srovnávací infografiku, která jasně ilustruje rapidní vývoj elektromobility během poslední dekády.
foto: Centrum dopravního výzkumu

Registrace nových osobních automobilů v lednu 2021:

– 231 BEV vozidel (bateriové elektrické), meziročně -153
– 234 PHEV vozidel (plug-in hybrid), meziročně -2
– 45 vozidel (stlačený zemní plyn), meziročně -166
– 77 vozidel (zkapalněný ropný plyn), meziročně +70

V lednu registrovalo nová osobní elektrická vozidla 25 značek, začátek nové dekády vybízí ke srovnání se začátkem té předchozí. Jak na tom byly elektromobily s cenou a dojezdem před 10 lety?

„Pokud se podíváme na registrace vozidel z roku 2011, tak v registru aktuálně evidujeme necelých 80 osobních BEV. Jen za první měsíc tohoto roku přibylo 231 těchto vozidel. Z pohledu celého trhu se však stále jedná o minoritní zastoupení (pozn. lednový podíl 1,56 % BEV). Mimo dojezdu je často jako negativum těchto vozidel zmiňována pořizovací cena. Ano, elektromobily jsou a nějakou dobu pravděpodobně ještě budou na pořízení náročnější než jejich spalovací sourozenci, nicméně progres v této oblasti je nezpochybnitelný. Srovnání nalezneme mnoho, podívejme se na příklad jedné značky optikou dnešní doby a před 10 lety. Citroën C-Zero, který vstoupil na český trh v dubnu 2011, stál tehdy se 16 kWh baterií téměř 900 tisíc Kč. Aktuálně tato značka nabízí nepoměrně větší vozidlo Ë-C4 s 50 kWh baterií o téměř 100 tis. levněji. Co se dojezdu těchto vozidel týká, tak více než trojnásobná kapacita baterie dává tušit, že i tento je dnes již významně jinde než před 10 lety,“ říká Ing. Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

V lednu 2021 bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 14 794 nových osobních vozidel, což představovalo meziročně o 4 338 registrací méně, tj. -23 %. Z vozidel sledovaných v rámci Národního akčního plánu čisté mobility bylo v lednu registrováno více pouze LPG vozidel (+70), stagnace byla evidována u PHEV vozidel (-2). Jak BEV (-153), tak CNG vozidla (-166) byla registrovaná v meziročním srovnání v nižších počtech.

„Také v prvním měsíci letošního roku dosáhla na poli nových elektrických vozidel nejvyššího podílu Škoda se 41 % (111 registrací BEV a 80 PHEV), s 8 % následoval Mercedes-Benz a se 7 % BMW. V registru se v lednu objevily 2 značky, které vloni neregistrovaly žádná nová elektrická vozidla, 5 plug-in hybridů registroval Seat a 2 Toyota. Celkem 25 automobilek v lednu registrovalo nová osobní elektrická vozidla,“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i., a dodává:

„Naproti tomu plynová vozidla registrovalo 6 automobilek. Nejvíce LPG (71) registrovala Dacia, u které činil podíl těchto vozidel na všech registracích 21 %, přibližně každé 5. vozidlo tak spaluje LPG. Významně méně registrací bylo evidováno v lednu u CNG vozidel, kdy 33 registrovala Škoda, 8 Seat a 4 Volkswagen.“

63 Comments on “V Česku se v lednu 2021 prodalo 231 nových elektromobilů”

  1. Ale podpoklopcem Prokopec píše:
    Za nastalé situace se

    Ale podpoklopcem Prokopec píše:
    Za nastalé situace se nedalo očekávat nic než to, že prodej nových aut půjde dolů, řada dílčích výsledků ale překvapí. Škoda ztrácí víc než trh, Mercedes naopak míří nahoru a elektromobily? Ty jsou na tom úplně ze všech nejhůř.

      1. Autofórum je asi nejlepší český automobilový web, podle
        Autofórum je asi nejlepší český automobilový web, podle similarwebu 151. nejnavštěvovanější web v ČR, 4.8 milionu návštěv a 10% roční růst. Kdysi populární Autorevue je dnes proti němu trpaslík.

        Hybrid, který já za sračku rozhodně nepovažuji, má 2,156. pozici a „pouhých“ 250 tisíc návštěv.

        Takže názor redaktora autofóra má na rozdíl od vašeho pitoreskního výkřiku celkem značnou mediální váhu.

        1. Je smutné že, web ktorý píše absolútne nenávistné
          Je smutné že, web ktorý píše absolútne nenávistné výmysly, polopravdy na elektromobilitu, je tak hojne navštevovaný. Ale ani sa tomu nedivím, takto to v súčasnom svete je. Najlahšie sa síria nepravdy a konšpirácie. Pravda to vždy mala ťažšie
          Tiež ma neprekvapuje, že sa ho zastávate, máte veľmi podobný postoj ak redaktori. Alebo ste jeden z nich ?
          To mi teraz napadlo ale nemusíte mi na to odpovedať, je mi to úplne jedno.

          1. Hlavně se nerozbreč. Elektromobily poskytují v dané
            Hlavně se nerozbreč. Elektromobily poskytují v dané cenové relaci vždy menší užitnou hodnotu, než spalovací auta.
            Tudíž weby, jejichž agendou je automobilismus a nikoliv propaganda, to v obsahu reflektují. Weby které se zpronevěřily obsahu a místo seriózního komentování začaly realitu vytvářet, skončily jako Autorevue v ideologických sračkách a na okraji zájmu.

            Elektromobilita je prostě naprosto okrajová záležitost.

            Nic víc, nic míň.

              1. Já si myslím, že většina už otrávená je.
                Hodně tomu

                Já si myslím, že většina už otrávená je.
                Hodně tomu pomohlo, že to tlačí stejná skupina, co nenáviděné OZE.

                Navíc je nutné vzít v potaz, že většina Čechů je vůči mediálním pravdám značně rezistentní a čím víc se něco v médiích vynáší do nebes, tím podezřívavěji k tomu přistupují.

                Když v Čechách podložíte svůj argument opřením se o mediální autoritu – „říkali to v televizi“, jste automaticky za vola.

                1. Mě se nezdá, že média někoho tlačí. Naopak, informací
                  Mě se nezdá, že média někoho tlačí. Naopak, informací v médiích je málo. Prostý lid si stále myslí, že majitel FVE na rodinném domku je solární baron na kterého musí platit, EV obcházejí obloukem kdyby náhodou začalo hořet a těší se na vodíková auta protože si myslí, že mají pístový motor a budou levná.

                2. Krásně shrnuté předsudky. Ještě si navíc myslí, že
                  Krásně shrnuté předsudky. Ještě si navíc myslí, že vodík je nebo bude levnější než benzín. Jinak v mediích už se to začíná dost objevovat, ale jak říkáte není to nějaké velké tlačení. Spíš pozvolné dávkování reality čtenářům, kteří byli 20 let masírování jak jsou takové věci k smíchu.

                  https://native.seznamzpravy.cz/5-duvodu-proc-si-poridit-elektromobil/

                3. Tak jasně, problém jsou ty, co to tlačí a způsob jakým
                  Tak jasně, problém jsou ty, co to tlačí a způsob jakým to dělají.
                  Co o tom, kde kdo žvatlá a má pocit, že sežral Šalamounův výkal je jeho problém..když bych si vybíral elektromobil podle technologických evangelistů, tvůrců odkazů a místních propagátorů, tak sháním trabanta 601 universal.

                  V mé situaci je jediný důvod nákupu elektromobilu to, že jsem již předtím eliminoval všechny své zbytné otisky na téhle planetě tedy: eliminoval jsem nadspotřebu, mám dokonale emisně pořešené bydlení atd. Auto moc nepoužívám, tak je zbytečné nechat kvůli tomu nějaké další a ještě k tomu pouze čáčtečně plnící požadavky vyrobit – takže by ve finále bylo doma počet aut +1

                4. Jasne, kdyz vy nic nepotrebujete, musi to tak byt u vsech. Vy
                  Jasne, kdyz vy nic nepotrebujete, musi to tak byt u vsech. Vy byste byl diktator par excellence.

                5. Až tím diktátorem budu a budu si zakládat ZOO a budu
                  Až tím diktátorem budu a budu si zakládat ZOO a budu hledat druh Tesla Fathead – nebojte, ozvu se vám

                  Edit a nepřekrucujte co jsem napsal – píšu omezit nadspotřebu…je takový problém si dát na talíř jen tolik jídla, co sníte, mít tolik bot a kalhot, co unosíte atd.

                1. Chapu, ze vam aritmetika dela problemy, ale kdyz neco nevite,
                  Chapu, ze vam aritmetika dela problemy, ale kdyz neco nevite, tak se predem zeptejte. Jinak vypadate jako trouba. Tesla vyrabi TMS 10 let. Prvni TMS byl predan zakaznikovi 22.6.2012.

                2. A co jako, proč zrovna model S??
                  Roadster, Leaf,

                  A co jako, proč zrovna model S??
                  Roadster, Leaf, miev…

                  Roadster prodávaný od 2008, představení 2006, k tomu několik let vývoje…
                  Ostatní to samé.

                  Mimochodem je zajímavé, jak se natahuje doba mezi představením Tesly a jejím uvedením na trh. Na začátku to byly dva roky… Semi byl představen kdy?

                3. Z noname firmy behem kratke doby udelat nejhodnotnejsi
                  Z noname firmy behem kratke doby udelat nejhodnotnejsi automobilku sveta a byt nejbohatsi clovek na svete zvladne kazdy bezenec42 levou zadni. Chapu, ze je Tesla pro vas malo, jste zvykly na mnohem rychlejsi vyvoj. Vase prispevky jsou trapne, ale aspon je videt, jak vas to zere. A bude hur, brzy vas to sezere.

                4. Jojo a letos bude další růst o 50-100 %. Zajímalo by mě,
                  Jojo a letos bude další růst o 50-100 %. Zajímalo by mě, při jakých hodnotách už opravdu všichni přestanou ignorovat realitu a budou Teslu brát vážně. Bude to při jednom, dvou, pěti nebo až při 10 milionech vyrobených aut ročně? 🙂

                5. Dinosauri to pochopi, az budou zavirat fabriky a pritom jeste
                  Dinosauri to pochopi, az budou zavirat fabriky a pritom jeste budou tvrdit, ze to je kampan.

                6. Leo, nemá cenu diskutovat s niekym, kto auto*okotforum
                  Leo, nemá cenu diskutovat s niekym, kto auto*okotforum považuje za najlepší Český automobilový web, a ani s jeho riťolezmi.

                7. Sranda musi byt a behoun42 je lehka korist na smlsnuti. Venku
                  Sranda musi byt a behoun42 je lehka korist na smlsnuti. Venku mraz, tak neni co delat 🙂

                8. Mráz při teplotně nadprůměrné zimě?
                  Jen počkej

                  Mráz při teplotně nadprůměrné zimě?

                  Jen počkej elektromobilisto, tobě ještě zmrzne nudle…

                  Že se raději držíš pár metrů od kamen nepřekvapuje.

                9. Nemyslel jsem automobilky. Ty už Teslu berou vážně.
                  Nemyslel jsem automobilky. Ty už Teslu berou vážně.

                  Myslel jsem tak zvané „obyčejné lidi“.

                  Teď jsem někde četl pod zprávou, že Tesla vyrobila skoro 500 tisíc aut komentář „500 tisíc za rok udělají jiné automobilky na jednom modelu“.
                  Čím se asi ten člověk uklidní příští rok? Možná větou „Panečku Tesla vyrábí skoro to samé co naše Škoda“ 😀

                10. Většina má větší problém s Muskem a ne s Teslou – je
                  Většina má větší problém s Muskem a ne s Teslou – je pro ně nevyzpytatelnej, jedno z posledních investičních fór, kterého jsem se zúčastnil mělo jako jeden bod investice do Tesly a celé se to točilo na tom, jakou má Tesla hodnotu bez Muska? Byla to velmi zajímavá diskuse.

                11. Je přirozenější mít problém a nadávat na člověka než
                  Je přirozenější mít problém a nadávat na člověka než na firmu. Je to takové osobnější a člověku se více uleví. Musk je pro ně zosobnění vize, které oni nikdy nevěřili a on jim čím dál více ukazuje, že se mýlili. To nikdo nemá rád.

                  Když mi před 20 lety spadl Windows, tak jsem taky nadával na Gatese a ne na Microsoft. 😀

                  Tesla by bez Muska určitě hodně ztratila(především na burze), ale přece jen dlouhodobé vize jsou už dané a už to není pidifirmička o jedné fabrice. Musk už toho moc sám osobně nevymýšlí a spíše inspiruje a přitahuje chytré lidi a je hlavně tváří firmy a PR.

                12. Jenže investory zajímá právě ta burza a výnos na ní –
                  Jenže investory zajímá právě ta burza a výnos na ní – jaksi si kupují akcie.. Musk je hlavně symbol a demokracie je o symbolech a ekonomika s investicemi do značné míry taky. Proto, kdyby Musk začal rychle vyprodávat akcie Tesly (realizovat svoje jmění), tak akcie Tesly poletí bleskově dolů…stejně jako když Musk tweetne use signal a Signal letí nahoru, nebo pochválí bitcoin a bitcoin poletí nahoru..stačí se podívat, co udělali před pár dny / týdny s vyšrobouváním akcií Game stopu. Nebo to jak zahaproval SP 500 – kdo měl správné informace, tak na obojím neskutečně vydělal…

                13. Teď jsme se možná trochu nepochopili. 2 komentáře zpět
                  Teď jsme se možná trochu nepochopili. 2 komentáře zpět těch 50-100 % tento rok bylo myšleno prodeje aut a ne akcie.

                  Aktuální hodnota na burze zajímá především krátkodobé investory. Dlouhodobé investory zajímá spíše co se děje ve firmě a jak se jí reálně daří. Ti by tohle Elonovo „zrealizování jmění“ moc rádi využili k levnému přikoupení akcií Tesly. Elonovo tweetování zajímá možná tak spekulanty, kde na tom polovina vydělá a polovina prodělá. Na reálné výsledky firmy to má většinou minimální vliv.

                  Shrnuto krátkodobí investoři by se měli klepat strachem aby Elonovi neruplo ještě víc v bedně a neudělal nějaký takový výprodej. Dlouhodobí investoři by při tom měli zpozornět, analyzovat důvody proč to udělal a případně přikoupit.

                14. K tomu bohatství – dokud to nezrealizuje, tak je to jen
                  K tomu bohatství – dokud to nezrealizuje, tak je to jen číslo na kusu toaletního papíru.

                15. Vy zrejme vybilite vas ucet vzdy az do minusu. Vy jste oproti
                  Vy zrejme vybilite vas ucet vzdy az do minusu. Vy jste oproti Muskovi realny bohac.

                16. Možno, keby si postavil palác ako baťuška, tak by mu
                  Možno, keby si postavil palác ako baťuška, tak by mu dokázal, že na to má 🙂

                17. Vy zřejmě naprosto nechápete princip akcií a chování
                  Vy zřejmě naprosto nechápete princip akcií a chování trhů, když takovouhle békovinu vypouštíte z klávesnice.
                  PS: samozřejmě, že účet na kafe a na rohlíky každý měsíc vytáhnu na kladnou nulu – proč bych tam nechával peníze, když je tam dneska už možná záporný úrok a pokud není záporný, tak je 0

                18. Nejake akcie mam, ale ani nevim co to je. Nechcete je, kdyz se
                  Nejake akcie mam, ale ani nevim co to je. Nechcete je, kdyz se v tom vyznate? Me jsou asi k nicemu, kdyz to rikate.

                19. Díky za potvrzení předchozích slov.
                  Díky za potvrzení předchozích slov.

                20. Muzu vam je poslat faxem?
                  Edit. Mate smulu, uz jsem je dal

                  Muzu vam je poslat faxem?
                  Edit. Mate smulu, uz jsem je dal nekomu jinemu. Byl rychlejsi. Nabidka uz neplati.

                21. Tesla roadster je vlastne Lotus Elise plus elektromotor a
                  Tesla roadster je vlastne Lotus Elise plus elektromotor a baterky. Od Tesly byly plany a vse ostatni bylo dokoupene. Tenkrat Tesla nebyla zadna automobilka a roadster se vyrabel u Lotuse.

        2. a co, sak je to bulvarni hnuj, ty jsou vzdycky hodne
          a co, sak je to bulvarni hnuj, ty jsou vzdycky hodne navstevovane, o jejich dosahu se da ale silne pochybovat, 99% z toho co si tam nahodni ctenari kliknou si ani neprectou a ti co si to prectou to hned zapomenou

          Autoforum na to prave cili a je to vesmes rychlokvasnej web, do par let po nich nestekne nikdo prave proto ze je to jen klikaci web ze socialnich siti s uzce zamerenou tematikou ktera se neskutecne rychle vyvyji

          ale kdys jsou pro tebe tak super, tak do nich investuj, kancly maj na dvojce na Manesove, celkem casto okolo nich prochazim do jineho patra a vyzvedavam si koicky od nejakeho BEV 😀

  2. Ten rozdiel z 2011 a teraz 2021 je priepastný no mohol by
    Ten rozdiel z 2011 a teraz 2021 je priepastný no mohol by byť omnoho väčší. A ten malý Citroën je v skutočnosti Mitsubishi i-Miev ktorý sa začal vyrábať už v roku 2009 hneď po Tesle Roadster a tesne pred Nissanom Leaf. Ten nový Citroën pekné auto ešte som nemal možnosť vyskúšať ho no veľmi rád ho otestujem.

  3. Mně to teda nějak úchvatný rozvoj nepřijde. Malý
    Mně to teda nějak úchvatný rozvoj nepřijde. Malý městský auto malá baterie a adekvátní dojezd. K tomu auto nižší střední s větší baterií a větším dojezdem. Tyhle dva Citróny by mohly koexistovat i dnes a každý by měl svou klientelu. Technický pokrok v tom nevidím.

  4. Užitečné cenové srovnání v úvodním obrázku. Zde je
    Užitečné cenové srovnání v úvodním obrázku. Zde je vidět, kam se to dnes může pohnout na otevřeném trhu, tedy bez limitu počtu vyrobených jednotek. Jako druhé srovnání bych uvedl právě C-Zero proti Citigo-E, které co do počtu jednotek limitováno bylo. Pro neinformované uvedu, že cena s DPH u CitigoE byla okolo 480 tis. Kč s DPH a baterie byla 36 kWh (tedy cca o 30 % ještě výhodněji, než onen akutální citrón). A do třetice úplně mimo dotace – jsme v roce 2021 a do elektromobilu tohoto rozměru není problém vložit >60kWh, resp. 80kWh. Citroënem nabízených 50kWh je hodnota, která měla být nabízena tak před 3 lety. Jasně, Citroën v tomto modelu honí cenu, ne nejvyšší dojezd. Ale tak ať je na papír uveden i reálný každodenní dojezd! A ne ten, který je v reálu dosažitelný právě až s baterií o >60kWh instalovanými! 🙁

  5. Kdyz jsem se v r.2014 stal bev.mobilistou, bylo novych bev
    Kdyz jsem se v r.2014 stal bev.mobilistou, bylo novych bev zhruba stejne ja nyni za leden. Rekneme ze desetinasobek registraci.
    Nyni je nabizeno cca 25 znacek bev, coz je desetinasobek oproti r.14.
    Za tu dobu bohuzel bezna kapacita bat. nestoupla zasadne vyrazne.
    Druhy pohled je ten, ze zvyseny pocet znacek krat zvyseni bezne kapacity bat. vychazi 25ti nasobne zvyseni objemu vyroby v kWh. Za sest let vcelku dobry…

        1. Jenže zrovna to Mitsubishi je asi nejhorší volba. Mají
          Jenže zrovna to Mitsubishi je asi nejhorší volba. Mají problém se zaklepáváním ventilů kvůli měkkým ventilovým sedlům a vlastně se i celkem divím, že to vůbec nabízí. Většina lidí s tím má problémy.
          Takže zbývá jen FIAT a Renault/Dacia. U Fiatu to je vlastně jen Tipo, což je docela příjemné a jednoduché auto se spolehlivým motorem. U Renaultu/Dacie je to jen 0,9/1,0 TCE, což je jediný motor bez přímého vstřiku co dělají. A vzhledem k tomu, že Renault dělá statisticky jedny z nejspolehlivějších motorů mezi evropskými výrobci, to není zlá volba. Ale zase je to slabší motor v omezeném počtu modelů.
          Takže suma sumárum vážně není z čeho vybírat. A nepřímý vstřik dožívá, takže bude jenom hůř.

          1. Nějak více jsem to nezjišťoval. Nejlepší volba je dle
            Nějak více jsem to nezjišťoval. Nejlepší volba je dle mě si koupit něco s obsahem nad 2l a hodit si tam zástavbu. Nebo to už koupit přestavěný vyjde nejlevněji.
            Hlavně kupovat motory, který jsou na plyn dlouhodobě ověřený.

Napsat komentář