V Česku jezdí už 5500 aut na zemní plyn

V České republice je již 5500 vozidel na stlačený zemní plyn (). Oproti dubnu 2012 se jedná o nárůst téměř 48 %. Nejvíce meziročně narostl počet osobních a dodávkových vozidel, a to o 52 %. V ČR je také již 401 plynových autobusů a 55 komunálních vozidel na CNG.

Škoda Citigo ve verzi CNG je velmi zajímavá koupě. Nedávno jsme měli možnost auto otestovat a brzy přineseme naše dojmy.
foto: Škoda Auto

K dubnu 2013 u nás již jezdí 5500 CNG vozidel, což představuje meziroční nárůst 47,5 %. Od loňského dubna také přibylo 39 CNG městských a linkových autobusů,“ říká Zdeněk Prokopec, předseda představenstva Asociace NGV.

Od letošního ledna do dnes přibylo 10 % všech CNG vozidel,“ dodává Prokopec. To, že je v oblasti CNG takový nárůst, ale není zase tak překvapující. Vozidla na zemní plyn jsou totiž ekologická, bezpečná a mají i nejlevnější provoz.

Jeden kubický metr CNG, který energeticky odpovídá 1 litru benzinu, stojí dnes okolo 18 Kč a to je ve srovnání s cenou benzinu, kdy jeden litr stojí cca 35 Kč, bezkonkurenční.

Dominantní podíl mezi novými českými auty na CNG drží Volkswagen, který ze 151 CNG vozidel registrovaných v letošním roce jich prodal 69. Další rozšíření CNG vozidel v ČR podpoří v dubnu uvedený nový model Fiat Panda, který bude k dispozici za 319 tis. Kč.

Jde v současnosti o třetí nejlevnější model na trhu po dvojici a Citigo a stejné platí i pro šetrnost k životnímu prostředí, kdy Fiat se svým dvouválcovým motorem o objemu 0,9 l s přeplňováním dosahuje při výkonu 59 kW emitovanou produkci CO2 v úrovni 86 g/km. V červnu pak bude na český trh uveden VW Golf na CNG a na podzim bude následovat Octavia III.

tisková zpráva

14 Comments on “V Česku jezdí už 5500 aut na zemní plyn”

  1. Jen houšť CNG.
    Ovšem ti

    Jen houšť CNG.
    Ovšem ti naši „nezávislí“ energetičtí „odborníci“ (Drábová a spol) zase mimo, když dostavbu Tunelína 3, 4 staví na argumentech o masivním nabíjejí elektromobilů z distribuční sítě:
    zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/nova-statni-energeticka-koncepce-zatim-v-nedohlednu-schvaleni-se-oddaluje-971817

    zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/energetickou-koncepci-posoudi-firma-jejiz-sestra-pracuje-pro-jaderny-prumysl-973993

    Proti elektromobilům nic nemám a fandím této technologii, ale nabíjet elektromobily z distribuční sítě je a bude zoufalství. A pokud by měl nastat „odborníky“ očekávaný nárůst elektromobilů a spotřeba energie, tak to bude zásluhou zlevnění akumulace energie, což ale povede k daleko většímu rozmachu ostrovních systému a zdražení distribuce energie. Protože těch „pár“ energeticky náročných provozů tu energetickou síť při stávající ceně neuživí.

    1. Jen cvok preferuje CNG proti
      Jen cvok preferuje CNG proti elektřině.
      A Drábová narozdíl od Vás odborník skutečně je.
      Temelín 3-4 se uvede do provozu až za 12 let – neodvažuji se hádat kde v té době budou uhelné elektrárny. A plynové jsou tak drahé, že se prostě nevyplatí.
      Dále – Toyota dělá kvalitní a dostupné plug-iny.
      Na náš trh dostavají čisté elektromobily
      Prohlásit, že v roce 2025 bude v ČR 300 000 aut s nabíjením není odvážné tvrzení.
      Dále – 300 000 aut potřebuje denně dobít cca 10kWh na jedno (při běžném nájezdu 50km a den), to je 3000MWh denně (a v tom množství se to i krásně rozloží v čase a většinou v noci, nebo v čase, který bude zvýhodněný).
      Dále k tomu připočteme, že Německo v té době bude mít 0 jaderných elektráren, ale elektrických aut tam bude o řád více, v Rakousku bude situace podobná.

      Opravdu se nebojím, že by se takto vyrobená elektřina nespotřebovala.

      1. Produkcia elektriny z
        Produkcia elektriny z plynovych elektrarni je momentalne najlacnejsi sposob vyroby elektriny na svete. Teda ja aspon neviem o ziadnom lacnejsom novom zdroji, vo velkom meritku, ako kolko stoji takato elektrina v USA. Je to vdaka „frackingu“ Podla mna je len otazkou casu kedy sa niektora z europskych vlad – asi najskor polska vyda touto cestou a zahodi za hlavu pravdepodobne neopodstatnene ekologicke obavy a cena takto generovanej elektriny pojde vyrazne dole. Europa vdaka zakazu tejto formy tazby plynu zvysuje dovoz uhlia z USA, lebo americke uhliarske tazobne spolocnosti uz nie su schopne konkurovat plynu a preto vyvazaju uhlie do europy a my tu napriek proklamovanej snahe o ekologiu vyuzivame najspinavsi zdroj energie – uhlie. Myslim, ze vybudovanim cerpaciek plynu z americkych trajektov a nasledne napojenie na plynovu siet sa situacia v europe moze velmi rychlo zmenit, tak ako v amerike.
        Aj ked my tu na slovensku a v cechach sme presvedceni o vyhodnosti atomovej energie, sucasne nutne bezpecnostne opatrenia jej cenu vyrazne dvihaju. Na Slovensku napriklad nikto ani nevie kolko bude stat dostavba mochoviec, ale tlacime sa do nej. Predpokladam, ze podobne je to aj v cechach.
        Verim, ze o 12 rokov cena solarnej a veternej elektriny spolu so zaloznymi zdrojmi bude nizsia ako teraz cena elektriny generovanej z plynu v USA a kym sa neskomercionalizuje nova generacia atomovych elektrarni schopna spracovavat odpad z dnesnych a ktora bude nasobne bezpecnejsia ako dnesne atomove elektrarne, tak vobec nema zmysel ist do atomovej energie v tej podobe ako sa o nej minimalne na slovensku rozprava.
        Tak ako Vy nastupu elektrickych aut sa neobavam, lebo poprve svojimi bateriami pomozu regulovat celu siet a podruhe pomozu vyuzit v noci 80% nevyuzitej kapacity dnesnych elektrarni, cize ich vyuzitie bude lepsie a teda aj elektrina z nich bude lacnejsia. Aj keby do 15-20 rokov vsetky auta boli na elektriku, co asi nebudu, tak by sme pri spravnom vyuziti dnesnej kapacity potrebovali len 15-20% vysiu kapacitu ako dnes. Teda za predpokladu ze 80% nabijani vozidiel bude v noci, ked je elektrina lacnejsia.

        1. Postavit elektrárnu zabere
          Postavit elektrárnu zabere čas.
          Plynové elektrárny jsou nekonkurenceschopné proti uhlí (on frakčně těžený plyn zní skvěle, ale prostě na MWh energie vyjde dráž než uhlí a při ceně povolenek na CO2 jaká je se nikdo do stavby nových plynových elektráren nehrne.

          Jenže situace v roce 2025 bude jiná – uhelné zdroje u nás/slovensku budou na konci životnosti a plyn nebude tak levný, jak si lidé přejí.

          A jaderné zdroje jsou nejlepší v režimu stálého výkonu – na pokrytí tzv. baseload pásma – a tím, že v německu nejsou, v rakousku nejsou, v polsku nejsou, v maďarsku nejsou, tak se nebojím o odběr. Ono 12 let se špatně predikuje, ale plynové elektrárny prostě nejsou varianta.

          A to se nezmiňujeme o tom, že JE může mít navezené palivo až na 5 let dopředu

          1. Suhlasim, ze postavit
            Suhlasim, ze postavit elektraren trva nejaky cas a atomovu zvlast. Takisto suhlasim, ze jadrova elektraren je najlepsia na baseload pasma. Neviem odkial beriete istotu, ze plyn bude stale drahsi, ked v USA za par rokov uz klesol o 75% oproti maximu spred myslim 10 rokov. Uhlie v USA je nekonkurencne kvoli nizkej cene plynu a skor (5 rokov) ci neskor (10 rokov) to bude rovnako aj v europe. Plyn produkuje menej CO2 ako uhlie takze z tohto pohladu to bude vyhodnejsie ako uholne lektrarne.
            Co sa tyka atomovej energie v cechach. Uz niekto u Vas vie kolko bude stat postavenie novej elektrarne a ako dlho to bude trvat? Na slovensku nikto. Ako chceme tvrdit ze atomova energia bude vyhodnejsia ak nevieme kolko bude stat? To je zakladna otazka na ktoru ale nikto nevie dat odpoved.
            Posledna atomova elektraren v europe o ktorej ja viem sa stavala vo Finsku s kapacitou 1600MW. Namiesto 3mld EUR stala viac ako 5,3mld a namiesto 6 rokov sa stavia 10 rokov a nie je este stale hotova.
            To ze nemci a japonci odstavili jadrove elektrarne a nahradili ich uholnymi bolo politicky motivovane, ale oni velmi dobre vedia, preco idu do solaru a vetra, pretoze tam je jasna buducnost. Potrebnu kapacitu postavite ovela rychlejsie, spolu so zaloznymi zdrojmi su ovela pruznejsie a ich cena prudko klesa narozdiel od jadrovej, kde prudko rastie, kvoli stale novym regulacnym opatreniam.
            Jadrova energia pravdepodobne ma buducnost, ale skor v 4. generacii reaktorov. Pripadne v novych, malych reaktoroch ako napr. TerraPower. Novych konceptov v tejto oblasti je vela, ale v jadrovej energii ide vsetko brutalne pomaly.
            Tak ci tak pre elektromobily je to ale len dobre, ze v blizkej buducnosti – 5 rokov aj v Europe budu existovat vyhodnejsie alternativy k uholnym elektrarnam.

    2. Já zase nemám nic proti
      Já zase nemám nic proti CNG a kdyby se v ČR prodávala auta na CNG před deseti lety tak jako např. v Německu, byla by to ve své době dobrá investice. Ještě si neodpustím zmínit, že výhodou CNG je vysoká odolnost proti detonačnímu spalování umožňující vyšší kompresní poměr (~ 13:1), který ale nelze uplatnit v kombinaci se benzínem (kompresní poměr se musí přizpůsobit benzínovému provozu). To nepřímo souvisí i s tím, že při provozu na zemní plyn má motor nižší výkon. Ani s emisemi z CNG provozu to není oproti benzínovému provozu (splňující Euro 5) nijak zázračné. Dnes se vyplatí více hybrid / plug-in hybrid nebo počkat na elektromobil s range extenderem.

      Pro jaderné elektrárny jsem všema deseti z několika důvodů. Pokud se bude jaderná energie podporovat, tak v blízké budoucnosti nastoupí generace reaktorů, která bude používat jako palivo dnešní jaderný odpad a přepracovat ho na materiál téměř neradioaktivní. Mimojiné bude možné jedním z těchto typů reaktorů vyrábět termochemicky vodík, jehož perspektiva se teprve ukáže. Rozhodně se JE vyplatí v našich podmínkách více než FE a to proti fotovoltaice rovnež nic nemám.

Napsat komentář