V Česku je už přes 200 plnicích stanic CNG

V říjnu letošního roku byla uvedena do provozu již 200. plnicí stanice na stlačený zemní plyn (CNG). Následovaly další dvě v listopadu, takže celkový počet plnicích stanic je podle Českého plynárenského svazu (ČPS) již 202.

Síť plnicích stanic CNG se v Česku neustále rozšiřuje. Do konce roku by měly být otevřeny ještě další až 3 stanice. Podpora CNG ve formě snížené daně je státem garantována do roku 2025.

Podle evidence Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) jich ke konci září přibylo za rok zpětně 27. Celkem jich MPO evidovalo 186. Aktuálně je však v Česku podle ČPS plnicích stanic už přes 200.

„Dvoustá plnicí stanice byla otevřena v říjnu v Šumperku společností innogy, která současně provozuje největší síť plniček CNG. Díky akvizici společnosti CNGvitall na přelomu roku tvoří její síť přes šedesát stanic,“ uvádí Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, jež firmám poskytuje CNG karty.

Další CNG stanice však průběžně přibývají. „V současnosti je v provozu již 202 veřejných plnicích stanic CNG. Ty nejnovější byly otevřeny v Přerově a v Ostravě-Hrabové. Do konce roku 2019 lze očekávat zprovoznění ještě asi dvou až tří veřejných plniček CNG,“ doplňuje Veronika Vohlídková, ředitelka legislativně-strategického odboru Českého plynárenského svazu.

Podle ČPS roste za 16 let sledování průměrná roční spotřeba CNG v ČR asi o 30 %. V posledních dvou letech to pak bylo 13,9 % v roce 2017 a 12,2 % v roce 2018.

Měsíční odběry prostřednictvím CNG karet nákupní aliance Axigon brzy překročí 60 000 kg a jsou dvojnásobné oproti odpovídajícím měsícům loňského roku. Za celý rok 2019 se odběry CNG u členů Axigonu zvýší podle odhadu firmy meziročně o 80 %.

Vyššímu využití CNG nahrává podpora státu, ale i zvýhodnění pro firmy a podnikatele. „Ačkoliv se od roku 2020 zvýší daň z CNG, aby byla splněna její minimální úroveň vyžadovaná směrnicí EU – nově to budou 2 koruny a 80 haléřů za metr krychlový –, je CNG stále ve srovnání s konvenčními palivy výrazně levnější. Stát nadto garantuje, že v letech 2021 až 2025 daň nezvýší nad 3 koruny za metr krychlový,“ vysvětluje Damir Duraković.

„Díky silné vyjednávací pozici firem sdružených v naší alianci jsme navíc schopni poskytovat slevu 2 Kč/kg pro držitele našich CNG karet v síti innogy, která od letošního roku tvoří skoro třetinu trhu,“ dodává Damir Duraković.

tisková zpráva

16 Comments on “V Česku je už přes 200 plnicích stanic CNG”

  1. v tom, že se tím:
    a) rozjede další bysnys s tisíci

    v tom, že se tím:
    a) rozjede další bysnys s tisíci pikolíky přicmrdlými kolem dovozu ruskýho cng 😉
    b) ale hlavně, hlavně je to o rádobyeko palivu co by mělo zastínit masový nástup elektromobilů, o tom to je 😉
    ….jinak je to taky samozřejmě jen další korupční dovoz intervence závyslosti do čezký země 😉
    1) čezký odpadní LPG 10 BAR kerý se jinak stejně bude pálit v komínu chemičky
    2) ruský sibiřský CNG 200 BAR kerý ze země s pokračujícím oteplováním doslova chčije a spálený je o trošku víc eko než nespálený 😉 jenže čím víc ho spálíme tím víc bude na sibiři chcát :))))

    1. LPG je těžší než vzduch, tedy při případném úniku
      LPG je těžší než vzduch, tedy při případném úniku nedojde k samovolnému odvětrání. Z tohoto důvodu je zakázán vjezd do podzemních garáží.

      CNG možnost výroby BioCNG z odpadů (čističky odpadních vod, skládky, kejda) a z obnovitelných zdrojů (kukuřice, tráva).

      CNG by mělo v provozních nákladech vycházet líp, ale budou to dle mého halíře a ty lze ušetřit i jiným způsobem jízdy(třeba na kole). 🙂

      1. Nesmysl.
        LPG není na rozdíl od benzínu aditivován a

        Nesmysl.
        LPG není na rozdíl od benzínu aditivován a spaluje se při vyšších teplotách. Odtud pramení ten rozdíl a větší zátěž ventilů. Vyřešeno buď přimazáváním, což je pitomé řešení, nebo přívstřikem benzínu, což je rozumné kompromisní řešení.

        1. No, jestli ten přímaz není jen propaganda výrobce
          No, jestli ten přímaz není jen propaganda výrobce přímazu.

          Neměl jsem nikdy přímaz.

          Na jednou autě mám najeto 350 tis km a nevím od kdy jezdí na LPG. Na druhém mám najeto skoro 300 tis a LPG je tam od novoty.
          Stejně tak jako první auto na LPG (fávo) jsem měl taky na lpg a jen mnou na něm bylo najeto 150 tis. A to už minimálně 100 tis na hrbu měl.

          Takže životnost motoru pro mě není argument.

          A na goglu nic nedopátrám. Dokonce jsem našel někde, že LPG ušeetří zhruba na 50% nákladů za benzín a CNG jen 40%.

          Nevím co je na tom pravdy.

          Já zůstávám věný LPG. Servisovat to umí každý, čerpačky si můžu vybírat, nádrž mám místo rezervy.

      2. tak „prý“ to jsou keci, do kvalitní předělávky lpg je
        tak „prý“ to jsou keci, do kvalitní předělávky lpg je standartní součástí přimazávání asi už 15 let 😉 to dřív zadřeš suchý cng od výroby bez přimazu účelově… ;))))

        https://kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/lpg/

        https://gasauto.cz/ochrana-ventilu-motoru-na-lpg-cng/

        http://www.neptun-harfa.cz/Ochrana-ventilovych-sedel/3467.html

    2. Neničí motory, naopak je to asi nejlepší palivo pro
      Neničí motory, naopak je to asi nejlepší palivo pro dlouhou životnost motoru (lepší i než benzín, o naftě nemluvě). Mám najeto přes 300000 km na CNG a musel jsem jen repasovat reduktor plynu.

      Ekologičtější.

      Nehrozí natankování nekvalitního paliva (nelze pančovat).

      nevýhody: menší sít‘ stanic a servisů.

      Dej si do googlu CNG vs LPG a vyjede ti toho spousta.

      1. googl je zablitý propagandou 😉 né vůbec tech 130 oktanů
        googl je zablitý propagandou 😉 né vůbec tech 130 oktanů cng neničí hliníkový motory na jedno použití, to je jenom o 35 oktanů větší výbušná síla než naturál95 :)) jenom o 30% drobný :)) Hele pověz mi a na zadní sedačky posadils děti jo? na ty nevýbušný korodující 200BAR bomby … 😉 to je asi podobná síla jako fprešově cooo 🙂 nj, zemák jako zemák, kdo se s tím má furt srrrrr :)))

        https://kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/cng/

      1. Taky je špatné, že CNG je 20x víc tlakované než LPG,
        Taky je špatné, že CNG je 20x víc tlakované než LPG, nechci si ani představovat samý pojizny bombičky po ulici, někomu z toho rovnou vstávají chlupy na zádech 😉 ale furt lepší jak 70x vodík ;))))

Napsat komentář