V České republice chybí až 20 tisíc řidičů kamionů. Ještě pár let nazpět to bylo o čtvrtinu méně a už tehdy byl tento stav kritický. Se stárnutím populace a odchodem pracovníků do důchodu dochází k rychlému úbytku pracovních sil, pro mladou generaci však celé dny na cestách nejsou atraktivní. Zaměstnávání brigádníků či cizinců komplikuje česká legislativa. Situace s nedostatkem profesionálních řidičů se přitom napříč Evropou příliš neliší.
Stres, fyzická náročnost, špatné sociální podmínky. Nedostatečné finanční ohodnocení a proti tomu velké náklady na získání oprávnění. To jsou faktory, které v posledních 10 letech zapříčiňují prudký nárůst nezájmu o povolání řidiče kamionu. Ročně jich z oboru odejde na 8 tisíc, nastoupí však pouze 5 tisíc.
Pro současnou mladou generaci je zásadní work-life balance
Mladé lidi zásadně odrazují dlouhé hodiny i dny na cestách mimo domov, které se špatně kloubí s rodinným životem. „Společnost prošla v posledních dvou dekádách zásadními změnami v životním stylu a pracovních návycích. Lidé dnes hledají více než jen stabilní zaměstnání. Hledají možnost, jak sladit pracovní a osobní život a jak se profesně rozvíjet. Tyto preference často vedou k odmítání pracovních nabídek, které vyžadují dlouhé hodiny strávené mimo domov,“ říká Tomáš Bicera, ředitel ISD ČESMAD Bohemia.
Profese řidiče, zejména co se týče dlouhých turnusů, často flexibilitu ani možnosti seberealizace a růstu nenabízí. Právě to jsou ale klíčové požadavky takzvané generace Z, jejíž zástupci se v současnosti realizují na svých prvních pracovních pozicích na plný úvazek.
Uvědomují si, že výkon práce nemusí být vázán na kancelář a preferují možnost skloubit pracovní a osobní život. Práci řidiče nákladního vozu proto nevyhledávají. A pracovní trh je jim ve výběru povolání podle jejich preferencí nakloněn. Podíl nezaměstnaných činil na konci června 3,6 %.
„Nezaměstnanost v Česku stále zůstává velmi nízká, dokonce opět nejnižší v celé EU,“ uvádí ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka. A tak zatímco ještě v roce 2012 hledali v důsledku hospodářské krize práci stovky řidičů, dnes je situace dramaticky odlišná.
Řidičky trápí bezpečnost na cestách i genderové předsudky
Nízký zájem o povolání řidiče kamionů ovšem není definován jen příslušností k určité generaci. Ženy se do práce v tomto oboru příliš nehrnou bez ohledu na věk. Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) uvádí, že podíl žen mezi řidiči nákladních automobilů v EU tvoří pouze 4 procenta.
Hlavními překážkami jsou špatné pracovní podmínky a bezpečnost, nedostatečná infrastruktura a dlouhé doby mimo domov. Ženy čelí také genderovým stereotypům a diskriminačním zákonům.
Nejen řidičky pak postrádají bezpečná místa k odpočinku, na parkovištích i místech vykládek, kde si mohou dát pauzu, uvádí server TruckJobs.cz. Přitom právě zaměstnávání žen je další z možností, jak nedostatek profesionálních řidičů řešit.
Brigádníci problém nevyřeší
Že odvětví silniční dopravy trpí trvalým nedostatkem kvalitních řidičů, je extrémně znát zejména v letních měsících, kdy si někteří řidiči vybírají dovolenou a dopravci často nejsou schopni plně uspokojovat poptávku.
Najímání sezónních pracovníků, jako je tomu v případě nedostatku pracovní síly u řady jiných oborů, není podle odborníků efektivním řešením. Než člověk usedne za volant kamionu, musí splnit řadu podmínek.
Základem je vlastnictví příslušného řidičského oprávnění, v případě kamionů se jedná o C+E pro řízení nákladních vozidel s přívěsem nebo návěsem. To lze ale získat až od 21 let, a to pouze s předchozími skupinami B a C. „Sezónní brigádníci přitom disponují zpravidla maximálně prvním zmíněným, případné rozšíření je pak otázkou absolvování autoškoly, což může trvat i celé měsíce. Řidičský průkaz je navíc záležitostí dosti finančně nákladnou na to, aby si jej někdo pořídil jen pro občasný přivýdělek,“ komentuje Ondřej Stöhr, jednatel společnosti CONTI-RSC, největšího silo cisternového dopravce v Česku.
Kromě řidičáku potřebuje řidič nákladního vozu profesní průkaz a lékařské potvrzení zdravotní způsobilosti. „V případě, že řidič ovládá vůz nad 7,5 tuny, potřebuje navíc psychotesty. Speciální proškolení v bezpečnosti pak mají ti, kteří přepravují nebezpečný náklad. To je spousta zákonných požadavků na to, aby člověk mohl vykonávat tuto práci. Pomíjím pak psychickou i fyzickou odolnost, smysl pro odpovědnost, trpělivost a další vlastnosti, které práce kamioňáka vyžaduje,“ doplňuje Stöhr. Jak vyplývá z aktuálního průzkumu portálu Truckjobs.cz, 24 procent dopravců přitom uvádí, že právě současné nastavení vstupních školení vytváří zbytečné bariéry pro nové uchazeče.
Situace je kritická napříč Evropou
Dalším řešením nedostatku řidičů by mohlo být zjednodušení procesu zaměstnávání zahraničních pracovníků na řidičské pozice. Z výsledků výzkumu IRU z roku 2023 vyplývá, že v Česku je pouhých 12 % řidičů cizinců, kdežto v zemích Evropské unie se podíl pohybuje průměrně okolo 37 %.
„Důvodem nízkého zastoupení zahraničních řidičů v tuzemsku je nepříznivá situace v oblasti získávání pracovních a pobytových povolení cizinců. V současné době trvá proces zaměstnání cizince řádově čtyři až osm měsíců,“ vysvětluje Ondřej Stöhr. V zahraničí, například v Polsku, je přitom možné stejného zahraničního pracovníka zaměstnat v řádu týdnů.
Ani to se však nezdá být univerzálním řešením nastalé krize. Nedostatek řidičů kamionů je celoevropským problémem, již zmíněné Polsko postrádá dokonce 150 tisíc profesionálních řidičů nákladních vozů a autobusů.
V Německu aktuálně chybí na 70 tisíc řidičů kamionů, Slovensko se potýká s přibližně 8 tisíci neobsazených míst. Absence pracovních sil v tomto oboru se ovšem dotýká nejen logistiky, ale i širší ekonomiky, jelikož ovlivňuje dodavatelské řetězce a dostupnost zboží.
zdroj: tisková zpráva
Na rusky Kursk uz padaji darecky. Vse podle planu.
Hmmm… Prý se do toho pustili, aby ,,zlepšili svoji vyjednávací pozici“ …Moc se mi to nezdá, možná si právě uzavřeli možnost vyjednávání a Kreml bude požadovat jen bezpodmínečnou kapitulaci…
A to by pro nás tady v ČR i jinde v Evropě byl průser… Tisíce možná desetitisíce nácků by muselo zdrhnout z UA, aby se vyhnuli kriminálu… A sláva Ukrajiny a hrdinové od Mariupolu se do práce na stavbách asi moc nepoženou, tak se můžeme těšit na ukrajinskou mafii, proti které byla ta z devadesátek možná jen čajíček. 😐
Ve valce se musi vyuzit kazda prilezitost likvidovat protivnika. V rusku neni prakticky zadna armada, vsichni jsou na Ukrajine. A tak proc by Ukrajina neobsadila nechranene uzemi a nevytvorila naraznikove pasmo aby rusaci nemohli z tohoto smeru utocit. rusaci vytvorili podobne pasmo u Charkova. Ted ma rusko problem, musi tam poslat vojsko z Donbasu aby Ukrajina nesla az do moskvy, podobne lehce jako prigozin. To bude trvat nejaky patek. Az tam dorazi, bude ukrajinska armada mnohem rychleji zpet v Donbasu a tam zlikviduji zbyle rusaky.
Doufam ze zakaz pouzivani zapadnich raket zakazuje strileni pres ruske hranice. No tak si UAF doveze ty rakety do ruska a bude je pouzivat tam bez nutnosti strilet pres hranice. A problem je vyresen. Hlavne aby v rusacku vymlatili vsechny ruske armadni objekty a rusko by ztratilo utocny potencial. A bude mir.
Já to vidím jen jako další prodloužení války, víc tragédií, více ničení….
Zajímavé jak týden před útokem mluvil Zelenski o referendu, o možnosti vyjednávání…. Asi zase nějaká (žido)germánská lest 🥴 (smál bych se, ale nějak nemám chuť).
putin se take prestal smat. Dokonce bylo v TV videt jak se mu zastavilo traveni a hromadila se v nem zluc. Vse jde podle planu 🙂
Když myslíš…..😐
Jojo, valka v rusku se mu asi nebude moc libit. A muzikum take ne. Ale co zmuzou? Nic.
Je dost i kroucení hlavou na UA. Hlavně u frontových jednotek… Je jim divné, že když žádali o posily na zastavení ruského postupu na východě, prý to nešlo…. Ale spektakulární ofenziva -nutně s omezeným dosahem- možná je.
Jestli ta exkurze skončí krachem, tak je asi rozhodnuto. … Jak říkáš: možná jde opravdu všechno podle plánu.
Sportovní boj probíhá na obou polovinách hřiště. Válka musí probíhat taky na území obou zúčastněných států jinak by to bylo zbabělé jednostranné napadení. Ale toto není válka, to je „speciální vojenská operace“ a tam je to asi jinak.
pro Visper… Není to tak nutně… Příkladem budiž I.SV, kde Německo bezpodmínečně kapitulovalo, aniž by na jeho území vstoupila bota nepřítele.
Matematika opotřebovávací války.
Hodně lidí (teď neukazuju na tebe) by potřebovalo doučování z historie 20.st…..🧐
S tím Německem v 1. SV máš pravdu. Ale agresor je vždy ten kdo překročí hranice jako první. V případě toho druhého je to už jen odveta. Ale bohužel taky eskalace konfliktu.
pro Visper…. Ani to překročit hranice někdy nemusí být… Například fašistické povstání Franca v 1936 ve Španělsku. Je to trochu podobné událostem na UA 2014 – pošlapání a znásilnění parlamentní demokracie…
Možná byl Čapek prorusák když psal ,,Matku“…Co myslíš?😉
@Vostep. Vite ceho si na vas cenim? Ze nevyhrozujete ruskym jadernym arsenalem. Kdyby rusak pouzil JZ, tak by jim uz horela moskva a putinovi se smazily koule. Ale to nikdo nechysta a tak jsou takove vyhruzky s JZ jen dukaz ruskeho zoufalstvi.
A kdo operuje s Napoleonem a 2. WW, ten neprimo rika, ze Ukrajina nezna vychodni zimu. Ale na Ukrajine znaji dobre -50 stupnove mrazy a tak je to asi nemuze zaskocit. Argumentovat tim co bylo pred 80 nebo 200 lety je trochu hloupe. Ale klidne at si to rusaci namlouvaji ze jsou neporazitelni. O to vetsi pad na tlamu zazijou. Uz aby to bylo.
😃 Tak už zase VOSTEP uješ. Mám stejné právo na názor jako ty. I když ten tvůj (narozdíl od mého) koliduje s českými zákony – o šíření nenávisti.
Prostě Nazibambula😉
@Vostep. Mas titul Dr.? Nemas, tak se zklidni.
@Vostep. Asi te prejmenuji na Dřevoštěp.
Titul na Dr.?? 😃 V tom je snad ten fór, néé😁
Ale o to nejde… Co mě na tobě přijde extra trapas, že mě začneš titulovat, vždycky když ti šlápnu na názorové kuří voko…..
Dělej si co chceš, já se přizpůsobím.😉
@Drevostep. Chytry to vidi a hlopy to nepochopi. Kdyz ti muzu odpovedet primo na tvuj komentar, tak nepouzivam oznaceni pro koho to je urcene. Kdyz odpovidam v hromade jinych komentaru, tak pouzivam oznaceni prijemce. Ze pisu uz asi 2 roky soustavne Vostep ti neuniklo, jen si si to nedovedl v hlave srovnat, kdy to pisu a kdy ne. Neni divu ze se chytas na ty rusacke lzi a blaboly.
Už si viděl video toho UA nácka, ehm, demokrata, jak si dělá selfíčka u silničních ukazatelů někde v kurské oblasti? Na hlavě má německou plechovou helmu z 2.sv se symboly SS…. To video dali na síť Ukrajinci.😅..
Lepší protikievskou propagandu si Kreml nemohl přát…. To se bude vyjednávat z ,,lepší pozice“….
Asi ti nemusím říkat, že video toho bezmozka viděl v Rusku prý už skoro každý… Jen tak dál 👍😉
@Drevostep. Uz si videl videa z rozbombardovanych ukrajinskych mest? Tu hruzu co tam rusaci napachali videl uz cely svet. O brutalite a nelidskosti rusaku neni treba pochybovat. A nejaka helma stara 80 let je proti tomu detske hovinko.
Trochu ,,o voze / o koze“….
pro Leodendula…. Ty máš furt dojem, že si na nácky asi jen hrajou, ale oni ve skutečnosti náckové JSOU. A mají stejné metody jako jejich předchůdci – pro svoje cíle se neštítí JAKÝCHKOLIV metod samozřejmě včetně vraždění…. Což dokazují už od Majdanu 2014.
@Drevostep. Presne to sedi na rusaky. Nejhorsi spina planety. A vrazdeni na Majdanu maji na svedomi take ruske specialni jednotky. Jaksi byli jako prvni na dovolene u sousedu.
Nene máš to pomotaný: Ten blb s tím náckovským nočníkem na lebeni byl Ukroš, né Rusák.☝️
Všichni neonazi žoldáci střílej na stráně Kieva, za Rusko válčej z cizinců jen bláznivý panslavisti a taky dost levičáků a anti-amíků idealistů. Neonácek ani jeden…
Tohle jsou fakta, ne ty tvoje bludy. Šašku 🤡😁
Klasický ruský bordel. Několik měsíců ukrajici píší, že zrovna v tomto místě rusové zaútočí a ukrajinci tam nahromadili spoustu jednotek. Rusové na to nic a ani se neudělají obranu. Teď bude trvat dlouho území zastabilizovat a ukrajince vyhnat. Celá operace měla asi za cíl zvednout ukrajincům morálku, posledních pár měsíců akorát ustupovali a někdy dokonce tak, že rusové získali celé neponičené vesnice bez boje.
Jestli se taková akce nakonec Rusům nehodí jako definitivní argument pro vlastní obyvatelstvo – třeba přípravy neviděli schválně.
A nebo ten bordel a překvápko. To vědí jen oni jak to bylo.
Jak pravil klasik: Nehledejte zlý úmysl tam, kde je dostatečným vysvětlením hloupost.
off: No není to nádherný nadpis článku?
https://www.autozive.cz/automobilka-sveta-podepsala-umrtni-list-elektromobilum/
Lidi se tak strašně bojí elektromobilů, že už jim úplně hrabe a chytají se každé naděje. I kdyby takový zázračný motor existoval tak co do toho budou cenově dostupného nalejvat až nebude benzin?
Laska k pumparum je asi nekonecna. Ja jsem byl stastny jako blecha, kdyz jsem pumparum zamaval a uz tam jezdim jen 2x rocne pro 10 litru do sekacky na travu.
Dementi tam vozi podstatnou castku vyplaty a jeste jsou stastny. To hlava nebere, kde se bere tolik demence ve spolecnosti?
pro Visper…. To je nějaký dement ten Komárek co to napsal?… Nejde jen o jeho názory, ale to se skoro nedá číst. Přeskakuje od jednoho k druhému a třetímu a zpátky jak uklízečka na perníku 😃
A taky mám dojem že to nějak nepochopil. On si snad myslí, že jde o jeden motor, do kterého můžeš nalít co tě napadne: syntetický benzín, bionaftu a snad i vodík…. To je přece technicky nemožné???
Já toho pisálka neznám ale určitě získá velkou popularitu protože píše přesně to co chtějí lidi slyšet. Je nezajímají technické podrobnosti, oni chtějí snít o kouzelném autě budoucnosti které bude jezdit levně na cokoliv co se do něj naleje. Od domácího sádla až po vodík. A hlavně to pohřbí ty nenáviděné elektromobily.
Lidi radši sedí doma na podpoře. Stát jim zaplatí ubytování, zdravotnictví je zdarma a peníze na život také dostanou. Zbytek pracujících jim to platí. Romové a tmavší cizinci jsou většinou na podpoře a mají velkou kriminalitu, takže jsou pro systém přítěží. Nepřekvapí, že obyvatelé Pekingu již mají větší platy než obyvatelé Prahy s tím, že potencionál růstu v Číně je narozdíl od nás velký.
pro Jirkujíru…. A jak na tu podporu prosimtě všichni dosáhnou? Pokud vím tak je podpora vázaná na evidenci na ÚP a tam je aktuálně snad míň než 4% lidí v produktivním věku, nejméně z celé EU.
Jasně že jsou i jiné druhy dávek a hodně jich pobírá Cigánská menšina, ale ty prachy jdou obratem zpět k baráčníkům na nájmy a lichvářům na úrok. Většinově jsou tyhle paraziti bílý…
Proč ty furt zůstáváš jen na povrchu?😉
Nejlepší čas to nahradit samořízením.
Souhlas… Ale zároveň s automatizací je třeba zkracovat pracovní dobu na zbývajících pracovních pozicích. A ne řešit problém přidáváním dalších a dalších židlí do kanclů, jak se to děje nyní.
A ještě oddalovat odchod do důchodu – ať je to úplně jak v Blbečkově🙄
Peníze by měli vydělávat jen ti co NEDĚLAJ. Ti co makaj by se měli spokojit se stravenkama a poukázkama na ubytovnu….
Ať žije ,,závod ke dnu“.🤔😠
spatna logistika, vesmes 3 dekady se v Evrope lobovalo za kamionovou dopravu, a nikdo neresil nesmysl kdy se vozi uplne nesmyslne veci z jedne strany Evropy na druhou jen proto ze to je kseft
pritom system pauz jasne dava najevo, ze se to da delat i jinak a logicteji, kdy zbozi by bylo v destinaci mnohem driv, ridici by nemuseli krizovat Evropu tam a zpet a spousta zbozi by se nemusela vozit doslova tam a zpet
jedne logistice jsem to navrhnul tak to zlepsit, jak vsechno urychlit, jak zajistit ridicum ze budou jezdit doslova kratke trasy do 300km a tedy budou vesmes prez noc normalne doma, a ze jim to usetri asi 15% nakladu pri rychlejsi a efektivnejsi logistice….. vysmech a dal jezdej trasy tak jak jezdej, kde platej ridicum doslova to ze spej nekde v prdeli sveta na parkovisti v kabine, takze to logistiku stoji prachy a z ridicu to dela dezolaty bez rodin co maj ze 70% jen dluhy a exekuce,….. logistika co ma na vetsine tras co jezdi svoje vlastni prekladiste co cca 200-250km a vesmes jen ve Francii maj jedinou vetsi diru bez prekladiste cca 550km
Žádný nový rumuny ani mongoly ani nic podobného na silnicích nechci!