Firmám usnadní užívání elektromobilů nová příručka

Sdružení automobilového průmyslu se podílelo na vzniku příručky „Daňové otázky elektromobility”. E-mobilita je totiž v mnoha ohledech nové téma a nejasnosti v daňových postupech nesmí být bariérou pro další rozvoj elektromobility v České republice.

Příručka například vyjasňuje, jakým způsobem účtovat dobíjení firemních elektromobilů v domácnosti zaměstnanců nebo režimy pořízení dobíjecích wallboxů a jejich využívání pro služební i pro soukromé účely.
foto: Sdružení automobilového průmyslu

„Rozvoj elektromobility a využívání vozů na alternativní pohony nesmí brzdit administrativní nejasnosti. Byla by škoda, kdyby se je lidé a firmy obávali kupovat jen kvůli tomu. Proto jsme s našimi odborníky připravili jasnou příručku, jak řešit základní daňové otázky. Propojili jsme odbornou technickou stránku s daňovými aspekty. Jsme rádi, že příručka byla konzultována s Ministerstvem financí i Generálním finančním ředitelstvím. Bez toho bychom firmám dostatečnou jistotu poskytnout nemohli,“ říká Andrea Gontkovičová, členka představenstva Svazu průmyslu a dopravy ČR, která zodpovídá za oblast daní.

STAHUJTE PŘÍRUČKU: DAŇOVÉ OTÁZKY ELEKTROMOBILITY

Dokument projednaný s Ministerstvem financí a s Generálním finančním ředitelstvím nabízí doporučené daňové a další postupy a konkrétní možné kroky, které lze v praxi využívat.

Materiál reaguje na hlavní nejasnosti a otázky, které se s rozvojem elektromobility objevují stále častěji. Zohledňuje specifika a varianty řešení elektromobility oproti klasickým pohonům, jako je například benzín či nafta.

„Ačkoliv jsou automobilky na nové trendy technologicky připravené a řada zájemců o elektromobilitu má finanční zdroje i motivaci si takový vůz pořídit, při jejich praktickém používání naráží na řadu nejasností v daňově-účetní oblasti. Přitom podporou rozvoje čisté mobility Česká republika může vyřešit několik výzev najednou. Zvýší kvalitu životního prostředí prostřednictvím snížených emisí, přispěje k plnění svých klimatických závazků i podpoří domácí automobilový průmysl při plnění cílů CO2. Proto považujeme vyjasnění souvisejících daňově-účetních nejasností za klíčové,“ uvádí Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

„Vydaná příručka je jedno ze základních opatření Memoranda a Akčního plánu o budoucnosti automobilového průmyslu v ČR. Její součástí je i již publikovaná referenční cena elektřiny pro účely domácího dobíjení služebních vozů v rámci vyhlášky MPSV, kterou Svaz průmyslu pomohl prosadit na konci minulého roku,“ dodává Jiří Nekovář, předseda Expertního týmu pro daně a pojištění Svazu průmyslu a dopravy ČR.

,em>„S tím, aby napříště bylo umožněno dokládat výdaje na pracovní cesty v elektromobilu právě s pomocí referenční ceny elektřiny, už počítá návrh daňového balíčku na příští rok. Tento návrh už má za sebou vnější připomínkové řízení a na vládu bude předložen bezodkladně poté, co budou připomínky z vnějšího připomínkového řízení vypořádány,“ dodává náměstek ministryně financí pro daně a cla Stanislav Kouba.

Příručku připravil Svaz průmyslu a dopravy ČR společně se svými členy a projednal ji se zástupci Ministerstva financí, Generálního finančního ředitelství, Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva průmyslu a obchodu.

tisková zpráva

9 Comments on “Firmám usnadní užívání elektromobilů nová příručka”

  1. Mě by tedy spíš zajímal odpočet DPH u částečně soukr.
    Mě by tedy spíš zajímal odpočet DPH u částečně soukr. používaného eauta v podnikání. Jestli jen kvůli tomu(zjištění poměru jízdy v podnikání/soukromé) je nutno vést evidenci jízd. Ale to je nejspíš otázka na účetního.
    Jinak cena spotřebované EE pro jízdy je opravdu tak nízká, že paušál 5000kč/měsíc by měl ve většině případů stačit.

    1. Velmi zjednodušeně-základní parametr – jste plátce DPH
      Velmi zjednodušeně-základní parametr – jste plátce DPH nebo ne.
      Neplátce nemusí vést knihu jízd, uplatňuje odpisy z poř.ceny a náklady na provoz 5000 Kč měsíčně . Dále můžete dát do nákladů všechny náklady na servis,opravy,pneu apod. To vše v plné výši-pokud používáte vozidlo výhradně pro podnikání, nebo z 80% pokud vozidlo používáte i soukromě.
      Jiná situace je u plátce DPH, který uplatní odpočet z čehokoliv, co se vozidla týče. Ten musí vést knihu jízd,kterou prokáže skutečný poměr soukromých a služebních jízd, podle toho krátí DPH i náklady, s výjimkou paušálu na PHM (5 nebo 4tis.Kč měsíčně). Tento paušál v obou případech je dost vysoký, takže nejspíš se nemusíte zabývat vyúčtováním elektřiny na provoz.

  2. Zacal jsem ten nesmysl cist a po par minutach jsem musel
    Zacal jsem ten nesmysl cist a po par minutach jsem musel skoncit. Cesky nesmysl na dvacatou. Jen tak me napada, zda financni urad mysli i na dobijeni z FVE v rezimu cast elektriny ze site a cast z FVE a kolik elektromeru tam ma byt a jak se FVE elektrina podili na spotrebe v dome a kolik jde do EV. Pitomci z FU chteji mit totalni kontrolu a pritom jsou k smichu. Stejne je kazdy ocura. Akorat zamestnavaji lidi s vykazovanim hovadin. Kdyz jsem jezdil sluzebne do DE s vlastnim autem, zabral mi vykaz jizd cely den, vylepoval jsem same uctenky na papir. A kolegove se mi smali. Jejich vykaz trval 15 minut. Pocek km x pausalni sazba. Hotovo, jdeme delat neco produktivniho. Ale v Cesku byrokradi potrebuji krmivo.

      1. Trubko, kdyz po me zamestnavatel pozadoval vylepovani uctenek,
        Trubko, kdyz po me zamestnavatel pozadoval vylepovani uctenek, tak jsem je lepil. Pekne nemecke uctenky zvlast a ceske taky. A hezky vsechno nacvakat do evidence sluzebnich jizd s uvadeni datumu tankovani a jinych 3,14covin. Bylo to pred 11 lety. Jak je to ted nevim, ale z te prirucky to na zmenu nevypada.
        edit. a jeste se matne pamatuji, ze pri ceste zpet musela byt uctenka ze dne jizdy, jinak to neuznali a dostal bych nejaky podivny ministersky prumer, ktery byl mimo realitu.

  3. Tolik práce a zbytečného času nad něčím co nemá pro
    Tolik práce a zbytečného času nad něčím co nemá pro elektromobilistu žádný význam.

    Podnikatelé si odepíší paušál 60 000,- Kč za rok, který při vykazování jednotlivé spotřeby nemůžou ani překročit a nemusí vykazovat jízdy a ani množství jednotlivých dokladů. To nějaké nabíjení doma taky asi zvládnou aniž by nezchudli.

    No a u nepodnikatelů je to celé k ničemu.

    Místo toho aby se zabývali zrušením měření u FVE na elektroměrech po fázích, aby udělali samostatnou sazbu pro veřejné nabíječky a tím podpořily skutečně rozvoj FVE a elektromobility v ČEZkocourkově!

    1. Šílená příručka, to se nedá pochopit, lidi si raději
      Šílená příručka, to se nedá pochopit, lidi si raději elektromobil do firmy nekoupí, než aby riskovali nějaký problém. Jediné + je zveřejnění ceny za kWh , protože můj zaměstnavatel mi při použití mého elektromobilu v jeho firmě, vyplácel pouze opotřebení vozu, jako by to asi jezdilo na vzduch.

      Těch 60 tis. Kč za rok je jen na palivo? Nebo na všechno tj. maziva, servis, kapaliny, případný nákup pneu, doplňků,myčka, parkovné, pojistné a co přídané DPH z těchto položek, to se dá odečíst? A co vlastní cena vozu, tak v tom je také, nebo se dá odečíst i bez vedení KJ.

      1. To je paušál za palivo a je jedno jestli je to benzín,
        To je paušál za palivo a je jedno jestli je to benzín, nafta, plyn nebo elektřina.
        Buď dáváš doklady za každé nabíjení(tankování) a vykazuješ cesty a km nebo dáš paušál a z nákladů za nabíjení(tankování) odečítáš jen DPH.
        Takže pokud zaplatíš za toto víc jak 60 tisíc za rok bez DPH, tak se ti paušál nevyplatí, to ale u EV asi nehrozí, že.

        Servis, pneu, parkovné, myčka, pojistka a podobně jde do nákladů normálně samostatně.
        Cenu vozu se odečítá dle odpisů zvlášť.

        Víc by ti měl poradit tvůj účetní nebo firemní daňový poradce.

        Nic z toho se netýká, pokud není EV v podnikání.

Napsat komentář