Mitsubishi + Citroen? Elektromobil C-Zero

Už v minulém roce oznámila francouzská automobilka PSA společně s japonským Mitsubishi, že budou v oblasti elektromobilů spolupracovat. Těsně před začátkem ohlásil , že jeho verze se bude jmenovat Peugeot iOn. Sesterská značka Citroen teď odhaluje svůj „přepis“, který ponese označení C-Zero.   

Na trh jej chtějí Francouzi uvést během posledního čtvrtletí příštího roku. Půjde o druhý elektromobil této značky, předtím to ještě bude elektrické . Výhodou je, že oba elektromobily dosáhnou na daňové zvýhodnění 5000 euro, alespoň doma ve Francii.

Podobně jako v případě iMiEV, bude dobití C-Zero trvat šest hodin z klasické 220V zásuvky. Při využití 400V/125A dobíjecí stanice bude možné dobít baterii na 80% během 30 minut. Na plné nabití ujede prý elektromobil 130 km. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 15 sekund.

Synchronní s permanentní magnetem má výkon 47 kWh (64 koní) a maximální točivý moment 180 Nm (od 2000 ot./min.). o napětí 330 V se skládá z 88 kousků 50Ah článků, celková energie je 16 kWh. Nachází se uprostřed vozidla.

16 Comments on “Mitsubishi + Citroen? Elektromobil C-Zero”

  1. Niekde som čítal o
    Niekde som čítal o systéme výmeny celých batéríí. Vyžadovalo by to asi večší priestor ako nabíjací stojan, ale nie večší ako bežná pumpa. Auto príde, zastaví na značkách, manipulátor vymení batériu, celé by to pri automatickom režime trvalo pár sekúnd. Problém je, že by museli byť normalizované batérie (kvoli zámene), Prípadne by bolo zopár typov, tak ako je to dnes z palivom. Výhodou by bolo, že majiteľ auta by si ho kupoval bez batérie a túto by si iba prenajímal, alebo by batériu mal, ale v cene výmeny by bola započítaná nabitá energia, poplatok za prevádzku systému, recyklácia batérií. Majiteľ by sa nemusel starať čo z batériou na konci životnosti, lebo by mal vždy inú, a o včasné vyradenie by sa staral správca systému. To by sa mi asi pozdávalo viac.

  2. Teraz trochu inak,
    skúste

    Teraz trochu inak,
    skúste si spočítať nadobúdaciu cenu auta cca pred 10 rokmi, zarátajte si svoje denne najazdené kilometre a spotrebu pri vtedajšej cene paliva, náklady na údržbu a poistku a to isté urobte teraz pri tom istom nájazde kilometrov a pri terajšej cene vozidla, cene paliva a nákladoch na údržbu a poistku.
    Zaujímavé že?
    Dnes si mám kúpiť elektromobil do mesta, aby som bol „ekologický“ a mám mať ešte jedno vozidlo, aby som sa vôbec niekde dostal, mám plaťiť dve poistky, zaberať dve parkovacie miesta, ale môžem sa odviesť len jedným vozidlom.
    Podľa mňa, elektromobily sa rozšíria, ale musia byť za rozumnú cenu a verím, že bude rozumná, inak sa nebudú predávať. Na druhej strane elektromobily s dojazdom do 200km potrebujú dosť hustú sieť nabíjacích stojanov, ktorá zatiaľ neexistuje. Pozrite si aká hustá je sieť klasických čerpacích staníc.
    Mimochodom, trochu som si mailoval s niektorými výrobcami elektromobilov a záver je taký, že pokiaľ nie je podpora infraštruktúry a bonusy znižujúce cenu, moc sa im do toho nechce.

    1. problem nie je len v
      problem nie je len v dojazde, ale aj v case dobijania. Vacsinu ludi prestane po kratkom case bavit 6-24hodinove dobijanie baterie. Ak by chceli elektromobil dobit za rovnaky cas, ako sa da docerpat benzin, tak by musel do neho buchnut blesk. Z toho hladiska sa mi skor javi zaujimava moznost docerpavania elektrolitu. Clanok o tom tu bol nedavno uverejneny.

      1. Moderní akumulátory dávno
        Moderní akumulátory dávno žádný elektrolyt nemají a těžko už někdy nějaký mít budou. A co nabíjení týče, pointa je v tom, že elektromobil se dobíjí, když nejezdíte, takže vám může být naprosto fuk, jestli se dobíjí pět minut nebo pět hodin.

      2. Dobíjení elektromobilů je
        Dobíjení elektromobilů je určitě kritický problém. Proto se na něj také zaměřuje výzkum nových typů baterií. Nicméně jak pravil ctirad níže, osobní auta běžně v rodinách přes noc – ale i přes den – skutečně 90-95% času prostě někde stojí, nevyužívána. Pomineme-li ekonomickou nerovnováhu (utratit 200-500 000 Kč za něco, co využíváme max. z 10%), pak skutečně v dlouhém dobíjení není problém. Něco jiného samozřejmě platí pro firemní vozy, autobusy, taxi, apod. které jezdí neustále. Tam jsou možným řešením rychlodobíjecí stanice (80% kapacity během 5-15 minut) nebo stanice pro výměnu baterií.

      3. Dočerpávanie čohokoľvek
        Dočerpávanie čohokoľvek je ekologická záťaž – v podstate ba sme sa dostali tam kde sme. Je jednoduchšie napojiť sa na rozvod elektriny. Čo sa týka časov nabíjania, stále sa tu bavíme o nabíjaní temer vybitej batérie. V praxi ale napríklad u Mitsubishi iMieV na 20km potrebujem cca 40 minút nabíjania. Je to vec stratégie jazdenia. A mimochodom každý pracovný deň som minimálne 8 hodín v práci, doma v noci spím a cez víkendy mám časudosť.
        Toto ale nevysvetlím nikomu, kto pozná len dve polohy na plynovom pedáli 0, alebo maximum.
        No a komu to nestačí, nech si kúpi Tesla Roadster, Lightning GT, Venturi alebo iný driapač asfaltu….

    2. To chape kazdy, jenomze to s
      To chape kazdy, jenomze to s dnesni technologii v akceptovatelne cene nejde postavit. Rodinny vuz s dojezdem rekneme alespon 400km, by mel baterii pro takovy dojezd tak drahou a tak velkou a tezkou, ze by to proste nedavalo smysl. Plugin hybrid pro takovou konstrukci vychazi levnejsi, lehci a nakonec ma i neomezeny dojezd. Proto jsou rodinne elektromobily s dojezdem stovek km hudbou velmi vzdalene budoucnosti. Pokud nekdo chce rodinny elektromobil, musi si pockat na plugin hybrid (na trhu cca od r.2011).

      1. hou hou hou. Velmi
        hou hou hou. Velmi vzdálené budoucnosti? No to by mě zajímalo co je dlouhá budoucnost?
        Vše zaleží na tom, kolik finančního a lidského kapitálu se vloží do vývoje nových baterii. Pokud bude o elektromobily zájem, tak věřím, že se podobných baterii dočkáme do 10 let.

    3. 130 až 200km je až až.
      130 až 200km je až až. Naprostá většina lidí (včetně mě) má denní nájezd pouhých pár desítek km a zcela výjimečně přes 100km. To jsou statistická fakta. Pokud ale chcete na jedno nabití jet na dovolenou do Chorvatska a zpátky, tak elektromobil zatím není vhodné vozidlo pro vás, to je snad jasné.

      1. Nie je to až až, pretože
        Nie je to až až, pretože toto je hodnota za ideálnych podmienok. V zime alebo v kopcoch je to polovica.
        Ale poteším, údajne na jeseň budúceho roka by malo prísť zopár kusov do Čiech a na Slovnesko. Predpokladám, že dudú použité na testovanie. Je teda na vládach, či elektromobily podporia. Dúfam, že áno.

Napsat komentář