Urbee – hybridní auto z 3D tiskárny

Inženýru Jimu Korovi z Kanady se konečně začíná plnit 15 let starý sen. Právě tehdy se odhodlal navrhnout a vyrobit šetrné auto, které bude znamenat revoluci každodenní osobní dopravy. Jmenuje se Urbee. A pomalu se klube na svět.

Urbee – hybridní auto z 3D tiskárny
foto: Urbee

Jim Kor je produktový designér, vždycky chtěl být návrhářem aut – a tuhle práci dělá celý život. Zároveň je zakladatelem společnosti Kor Ecologic. Jejím cílem je navrhovat takové produkty, které pomůžou zachovávat rovnováhu mezi přírodou, tedy životním prostředím, a technologií.

Vize mnohočlenného týmu, který za šetrným malým hybridem jménem Urbee stojí byla následující: použít co nejmenší množství energie na každý ujetý kilometr, způsobit během výroby samotného auta co nejmenší znečištění, stejně jako během jeho provozu a recyklace.

Recyklovatelné auto z tiskárny

To s sebou neslo pochopitelně další omezení: materiály, ze kterých bude auto vyrobeno musí být recyklovatelné, přesto co možná nejtrvanlivější, a pokud možno lokální. Auto musí být jednoduché na sestavení, provoz i opravy.

A pochopitelně – bezpečné. Musí odpovídat všem regulatorním nárokům pro provoz na silnici. Zároveň musí být možné jej vyrábět jak v malých objemech, tak sériovou výrobou. A nakonec: auto musí být dostupné a vizuálně přitažlivé.

ZAJÍMAVOST: Jim Kor navrhnul největší traktor na světě, podílel se také na městských a meziměstkých autobusech, dělal kombajny. Pracoval dokonce pro kanadskou vesmírnou agenturu. Je majitelem řady patentů a ocenění.

Výsledek? Urbee. Projekt začal už v roce 1996 jako “Urban Electric Vehicle”. Všechno začalo u energetických výpočtů. Jim Kor se stal velkým nadšencem pro udržitelný design. Dle jeho názoru “Skutečným pokrokem je auto, které využívá méně a méně koňských sil ke svému pohybu, ne víc.”

Skutečný pokrok

Pod to se podepisujeme. A proto Urbee od začátku navrhoval jako totální opak typického (amerického) auta. Snažil se přitom ale využít existujících technologií. A protože on i jeho tým jsou primárně inženýři, pochopitelně se snažil všude kde mohl aplikovat zdravý rozum.

Urbee - hybridní auto z 3D tiskárny

foto: Urbee

Výsledkem je Urbee, které si Kor připodobňuje tak trochu k legendárním vozům typu Ford Model T či Volkswagen Beetle. Auto je zcela navrženo tak, aby minimalizovalo energii potřebnou k pohybu. To se děje skrze maximální snížení aerodynamického odporu (0,15) a valivého odporu (tříkolka).

Myslím, že je praktické využívat denní světlo k pohonu aut. Ve světle je víc energie než kdy kdo bude potřebovat,” prohlásil Jim Kor na prezentaci Urbee na GreenBiz fóru. “Používám přírodu jako svého učitele,” dodal. A jasně tím světu sdělil jaký je jeho pohled na přemrštěnou spotřebu.

První prototyp

Test prvního prototypu Urbee proběhl během jara a léta 2010 v Korově domácím Winnipegu v Kanadě. Auto – ačkoliv v mnoha zemích bude vůz považován spíš za motocykl, tří- či čtyřkolku, pohání do rychlosti 64 km/h elektromotor. Pak od 64 do 112 km/h přebírá pohon spalovací motor na E85 (bioethanol).

Tehdy ještě šlo o prototyp pouze v podobě podvozku. Mezitím se Urbee vyvinulo v Urbee 2, a to především díky spolupráci se společností Stratasys, která se specializuje na velkoformátový technologií zvanou Fused Deposition Modeling (FDM).

Urbee 2 se skládá z přibližně 50 součástek. Cílem designérů je navrhovat součástky co největší – aby auto bylo možné jednoduše poskládat, bylo pevné, bezpečné a co možná nejlehčí. Výroba všech potřebných součástí pro Urbee 2 z polymeru trvá 3D tiskárně 2500 hodin.

Bez 3D tisku ani ránu

Výhodou tohoto typu výroby je jak výrazné snížení hmotnosti vozu, tak i precizní kontrola nad tím co nakonec z tiskárny vyleze. Něco, co by s běžným plátem plechu možné ani zdaleka nebylo. Součástky jsou přitom zhruba podobně odolné. I díky tomu současná verze Urbee váží pouze 544 kg.

Pochopitelně, že celé Urbee není vyrobeno z plastu. Pneumatiky, motor a především ochranná klec pro pasažéry jsou z materiálů, ze kterých být mají. Hybridní pohon prototypu ze sebe vymáčkne max. 10 koní, což ale stačí pro dosažení zmíněných rychlostí.

Už dnes má Jim Kor celkem 14 objednávek na Urbee 2. Většinou od lidí, kteří se podíleli na tvorbě samotného vozu. Za jakou cenu zatím není jasné. Stavba prototypu Kora vyšla zhruba na $50 000. Až bude mít k dispozici další peníze, zkusí na 37 litrů (10 galonů) přejet Spojené státy americké ze San Franciska do New Yorku a tím přitáhnout k projektu další pozornost a především i sponzory.

31 Comments on “Urbee – hybridní auto z 3D tiskárny”

  1. Buďme realisti. Nízky Cx
    Buďme realisti. Nízky Cx umožňuje použiť slabý pohon po rovine, v optimálnych podmienkach. Ako sa bude správať slabý pohon pri jazde v kopcoch, v snehu?
    Vidím to na Yarise s motorom 1.0 a výkonom cca 50hp (5x viac než Urbee) pri hmotnosti cca 1t(2x viac ako Urbee), do prudšieho stúpania s dvoma pasažiermi ide na 2ke cca 50km/h. Výkonová rezerva pri predbiehaní takmer nulová (nebezpečne pomalé, alebo nemožné predbiehanie).
    10hp agregát je podľa mňa číry nezmysel, význam má pri danej hmotnosti agregát s výkonom od 50hp vyššie. Na našich mizerných, extrémne rozbitých cestách so slabou zimnou údržbou sa trojstopé vozidlo jamám nemá šancu vyhnúť, stabilita pri núdzovom vyhýbaní (losí test) biedna.
    2500hod na vytlačenie súčiastok na 3D tlačiarňach na 1ks auta mi nepríde ako základ masovej výroby, pri 24hod. denne nonstop je to cca 104dní, pri paralelnej tlači s pomocou 10 tlačiarní cca 11 dní(!) bez montáže.
    Za 50.000USD=38.400EUR je možné kúpiť cca 4 Toyoty Yaris… Pre mňa slepá ulička pre pár nadšencov.

      1. iste, prototypová výroba
        iste, prototypová výroba je pomalá. Tu sa však hovorí o plánovanej výrobe pomocou 3D tlače (nepriamo je to vyjadrené oslavou vlastností výtlačkov, lepších ako vyrobených inými technológiami), takže sa len tak nezrýchli.
        Ten velorex ma pobavil, severní vítr je krutý..:)

          1. ano, pokrok je
            ano, pokrok je nezastavitelny. Celkom rad sprostredkujem kontrakt na 10.000 tlaciarni po 25.000USD (s velkoobchodnou zlavou po 20.000), 10x 4posch vyrobnych hal s priblizne 25.000m2 zastavanej plochy, a to vsetko preto, aby som sutazil s lisovnou, ktoru vybavim za zlomkovu cenu, za zlomkove prevadzkove naklady a zlomok zastavenej plochy, co je istotne ekologicke. Idealne este pridam na pokrytie casti energetickej potreby firmy fotovoltaicku elektraren, ktorou zstaviam dalsich 10.000m2 pody a som oslavovny ako zachranca planety.

  2. Aby človek vozil svojich
    Aby človek vozil svojich dajme tomu 80 kg v aute ťažkom 1,3 t – no to je dosť jasný nepomer. Cesta pre budúcnosť je pomerne jasná (ono zas tak veľa možností niet) = malé ultraľahké vozidlá pre pohyb v meste a jeho blízkom okolí, pomerne veľká časť z nich zdieľaná (samozrejme z ciest musia zmiznúť autá typu hammer a rôzne obézne SUV slúžiace prevažne len na to aby mal jeho majiteľ pocit väčšieho …. …. ega (samozrejme)) a na väčšie vzdialenosti kombinovaná doprava (autíčko naložiť do vlaku – ak už musí cestovať aj ono) alebo prenájom veľkých áut na dovolenkové cesty.

    Predstavené autíčko je krok správnym (a udržateľným) smerom, akurát keby to nebola trojkolka (príde mi to také čudné … ).

    Podľa mňa sa dočkáme rozšírenia metamorfných vozidiel aké dnes v trochu bláznivých podobách predstavuje napr. rinspeed (2ojmiestne ktoré sa natiahnu na 4or miestne, rôzne sa poskladajú pri parkovaní aby zabrali minimum miesta, vo vyšších rýchlostiach sa zase „rozčapnú“ pre lepšiu stabilitu, …) a modulárnych áut …

  3. Je to přesně tak, jak zde
    Je to přesně tak, jak zde píšete. Když se podívám na cenu a spotřebu menších vozidel, raději si pořídím střední vozidlo. Když jedu s rodinou nebo na nákup, nemusím mít více vozidel (což asi taky moc přírodu nešetří). A jestli mám jezdit s Octávkou za 4,5- 5 litru a nebo se Smartem, který je stejně drahý za 2,5-3, mám asi jasno.
    A to se přiznávám, že jsem taktéž ve skupině, kdy v tom voze jezdím často sám. A taky mám rád přírodu a rád bych viděl sériový elektromobil pro normální smrtelníky (ne že si za jeden elektromobil můžu koupit skoro 6 aut), abych šetřil jak náklady, tak přírodu.
    Nebo rozumný hybrid? Všechny hybridy co zde byly představeny s udávanou spotřebou byly výš, než já s dieselovou Škodovkou. Kde je potom nějaký smysl?

    1. Hybrid (toyota) je za cenu
      Hybrid (toyota) je za cenu dízlu s automat. prevodovkou (alebo dokonca nižšiu, pri zohľadnení výbavy), spotreba v meste je nižšia ako dizel, na diaľnici (ustálené! vysoké rýchlosti) zas o niečo vyššia, a hlavný cieľ a ten zmysel na ktorý sa pýtaš (hlavne japonských) hybridov = nižšie emisie (komplexne , nie len CO2, ale aj „sadze“, ….)

      Rozdiel v udávanej a reálnej spotrebe hybridov je výsledkom nevhodnej európskej metodiky merania, no stále sú to podľa mňa vynikajúce hodnoty (4,5-5 má Prius co je auto kategórie ako avensis, passat, mondeo, mazda 6, … aj keď na to nevyzerá a je potrebné si uvedomiť že má „automatickú“ prevodovku – 1,6dízel s automatom by takúto spotrebu dosiahol len pri pokojnej jazde, prius to dosahuje pri pomerne dynamické). Tvoja oktávka je zaiste nesmrteľné 1,9tdi a už toho dosť pamätá a má nízku spotrebu avšak nové dízle z dôvodu emisii a „kultúry“ chodu zďaleka tak ľahko tieto hodnoty spotreby nedosahujú (a zďaleka tak nedymia pri pridávaní !!! )

      Ak by niekto začal s tým či je ekologickejšie vyrábať baterky a ostatne časti ktoré hybrid (toyota) obsahuje oproti bežnému autu – no to je vec ku ktorej sa nikto (snáď ani v Európe) nedokáže objektívne vyjadriť, nakoľko presné a relevantné čísla o výrobe a recyklácii, poznajú len zodpovedný pracovníci toyoty niekde v Japonsku a len oni sú reálne schopní spočítať ako to je. Nám ostatným neostáva iné ako veriť správam ktoré vyprodukujú (zaiste „jemne“ recenzované marketingovým oddelením) alebo vlastným dohadom založeným na kadečom (vlastne ani neviem na čom … ).

        1. Pánové, k těm
          Pánové, k těm opěvovaným dieselům, kterým se dá „naštěstí“ (ale koho, jen peněženky majitele?) i v nových verzích (ano, upravených, aby byly snesitelnější pro okolí), vykráglovat onen filtr pevných částic, těm vy říkáte ekologické???

          Pokaždé, když jedu za nějakým prasečím dieselem a vidím, jak před předjížděním z něj vyjede obláček, jindy oblak, sazí jako z chobotnice, která prchá predátorovi, říkám si, jaká zhovadilost na kolečkách to je. Podobně jako u kuřáků, za kterými musíte jít ráno do práce – zavést zplodiny před nos konzumenta, a pak se znovu pobavit o jejich „hobby“.

          A oni se ještě budou ve Světech Motorů a jinde předhánět, jaké zase máme zlaté ručičky, jak s tou pilkou či flexou vlezou pod to auto a vyřežou tu zhovadilost Bruselu, onen hnusný filtr, kvůli kterému jim to žere o litr navíc!!! A zbytek, co to má pak dýchat? Ti ať jim políbí šos.

          Diesel? Ne, děkuji. Přečtěte si, co se děje ve Francii nyní – Paříž chce diesely postupně zakázat na území města, celá země pak jde po spojení ceny nafty s naturalem, aby se pokryly výdaje na zdravotní problémy z mikročástic. Tečka.

            1. 🙂 Nemám rád ty, kteří
              🙂 Nemám rád ty, kteří tvrdí, že se jedná o ekologické vozidlo pouze na základě toho, že jim to žere 4 litry nafty. A ještě více mě vytáčí chytráci (jimž jinak dobře čitelný Svět Motorů dělá hlásnou troubu), kteří jim pilují všechny ekologizující dodatky pouze za účelem toho, aby oni jezdili o litr levněji a smáli se všem kolem, na něž sazí, jak zase jednou chytré české ručičky vše přechytračily a hlupákům v Bruselu ukázali, jací jsme kabrňáci.

          1. No teda, peprný
            No teda, peprný komentář.

            Jenom chci dodat, že já úpravu myslel výkonovou. Mám ve firmě několik vozidel, dodávky, osobní vozy a podobně a zanic na světě bych neměnil. To, co mi zvládl diesel, o tom by si mohl nechat benzinový motor jenom zdát (myslím výdrž, výkon a pod).

            Jak píšete o těch prasatech, co vytahují filtry, těm bych taky nakopal. Nebudu lhát. Taky s tím mám potíže, ale takové, které se dají vyřešit bez zásahu (vyčištěním a následnou výměnou po kilometrech, kde už auto na to vydělalo). Jezdím na západ a tam si bohužel nemohu dovolit jakoukoliv úpravu, co by mi zvýšila emise (Němci a jejich slavné mobilní STK včetně emisí)

            1. Pokiaľ si chcete urobiť
              Pokiaľ si chcete urobiť predstavu o reálnej spotrebe, skvelý zdroj je spritmonitor.de. Užívatelia si tam vkladajú svoje vlastné údaje o reálnej spotrebe.
              BTW, každý elektromobil ide slušne. Na výstave som sa dostal do Mitsubishi i-Mew (Citroen C-zero),podarilo sa mi ukecať aj manželku a vystúpila so žiariacimi ošami.

  4. Myslim, ze toto buducnost
    Myslim, ze toto buducnost ma. Ani nie tak davno, ked som stal pri ceste, som si vsimal, kolko ludi sedi v beznom 4/5 miestnom aute. Vo viac ako 80% pripadov to bol JEDEN, maximalne dvaja ludia. Toto som nepochopil vlastne od zaciatku existencie automobilov. Preco sa vyrabaju (bezne) len 4/5 miestne obludy, ak sa tam aj tak vacsinou vozim sam, pripadne s niekym? Potom je jasne, ze utiahnut tonu, alebo tonu a pol zeleza stoji zbytocne pohonne latky.
    A ked uz nejake mensie auto vyrobia, tak su to aj tak povacsinou len predrazene sportaky. Pripadne druhy extrem (ktory sa uz nevyraba), Velorex. Nic medzi tym. Tento typ auta tu uz mal byt davno.

    1. Bohužel mentalita lidí je
      Bohužel mentalita lidí je proti.
      Protože ačkoli jezdí do práce jen jeden, stejně si nechce pořídit auto čistě pro jednoho. Co kdyby náhodou potřeboval převést lidí víc. Navíc je to i o nákladovém prostoru – já už si neumím představit pořídit si vůz s nákladovým prostorem menším než je krychlový metr. A to ten nákladový prostor využiju asi tak 2x měsíčně.

      1. Nepodceňujte lidi, lidi
        Nepodceňujte lidi, lidi nejsou hloupí 🙂

        já si naopak myslím, že problém je na straně výrobce a jeho obchodního modelu. Kolik je na trhu aut pro jednoho/dva pasažéry, které splňují veškeré požadavky na spolehlivost, komfort a bezpečnost? Já vidím akorát SMART fortwo. A co vlastně takové auto dnes nabízí? V podstatě jen malou velikost, která se hodí jen pro parkovaní (jízdní vlastnosti aut s malým rozvorem jsou už z principu nesrovnatelně) – jenže pokud člověk umí parkovat, tak zaparkuje i dodávku, pokud to neumí, tak se nevejde ani smartem. Nižší spotřeba? aby měl nějakou tu bezpečnost tak může být jen o cca 100-150kg lehčí než nákupní tašky, tím i spotřeba je nižší tak o 0,5l.

        No a nakonec cena. Když můžu mít za cenu Smartu skoro dvě nákupní tašky, nebo třeba takové dvě Dacie, tak třeba já se opravdu lidu nedivím a hrdě se hlásím na stranu té „špatné“ mentality. A to samé platí pro hybridy a elektromobily bez výjimky.

            1. Dobrá tak existuje.
              Jediný

              Dobrá tak existuje.
              Jediný problém je v celkové ceně – to co navrhuješ vyjde výrazně dráž než to převést osobním autem. Hlavním faktorem ceny je v tomto případě čas. Pokud budeš počítat hodinu svého času na 100kč, potom tě jen na čase jedno takovéto odvezení přijde nejméně na 200 (plus půjčovné-dopravné, telefony atd.). Také z ekologického pohledu je to katastrofa, neboť zatímco teď to uplatním „při cestě“, tak tvoje řešení jsou nezávislé cesty. Ne že bych dodávky nepoužíval – ale vždy se snažím o co nejekologičtější řešení

              A toto je také důvod, proč se skutečně jednomístná/dvojmístná auta nemohou prosadit – jejich omezení je takového rázu, že je to prakticky neprodejné.

  5. Nechápu proč je tam jedno
    Nechápu proč je tam jedno video 2x, že by se pan redaktor při vkládání odkazu ukliknul? JInak velice zajímavý vůz, kéž by jen jeho cena časem spadla tak na úroveň Škody Rapid, pak si myslím, že by mělo o něj mnoho lidí zájem. Tak jako např. o Teslu. Desing je příjemný. Auta připomínající vajíčka se mi líbí pro jejich maý odpor vzduchu.

Napsat komentář