Ujeli 2383 kilometrů za 24 hodin – na vodík

Norští ekologičtí nadšenci ujeli 2383 kilometrů pouze na vodíkové palivo. Arnt Gøran Hartvig a Marius Bornstein ujeli trasu ujet za 24 hodin několikerým absolvováním 300km trasy mezi čerpacími stanicemi v německém Vatenfall v HafenCity u Hamburku a stanicí Shell v Sachsendamm v Berlíně.

Hartvig a Bornstein celou jízdu zachytili kamerami GoPro
foto: Hyundai

TISKOVÁ ZPRÁVA

Samotné doplňování paliva trvalo vždy zhruba tři minuty. Z výfuku jejich vozu Hyundai ix 35 Fuel Cell přitom po celou dobu vycházela pouze vodní pára. Během cesty jezdili jak v městském provozu, tak i na rychlostních silnicích, aby ukázali, že Hyundai ix35 Fuel Cell je automobil vhodný do každého prostředí.

„Chtěli jsme zjistit, co vlastně toto auto umí a co je vlastně dnes s vodíkovým pohonem a existující infrastrukturou čerpacích stanic možné. Výsledek nás ohromil,“ uvedla dvojice po dokončení cesty. Úspěch dvou nadšenců je poslední z řady ukázek, které mají předvést potenciál technologie vodíkových palivových článků.

V červnu loňského roku tato dvojice zajela s ix35 Fuel Cell rekordních 700 km na jednu nádrž vodíku. Mají za sebou také cestu z Osla do Monaka s tím, že tankovali pouze na vodíkových čerpacích stanicích instalovaných podél této 2 260 kilometrů dlouhé trasy.

Thomas A. Schmid, provozní ředitel Hyundai Motor Europe, uvedl: „Tyto ukázky mají předvést hlavně skvělý dojezd, který Fuel Cell umožňuje. Jde o maximálně ekologickou technologii, která nám již přinesla řadu prvenství. Hyundai ix35 opět definoval nový standard.“

Hyundai Motor je první automobilkou na světě, která sériově vyrábí vozy s palivovými články v cenově přijatelné rovině. Model ix35 Fuel Cell je nejdostupnější vůz na tento pohon v Evropě a je již v prodeji v 11 evropských zemích. Je vybaven elektrickým motorem o výkonu 100 kW (136 PS), což umožňuje dosáhnout maximální rychlosti 160 km/h.

Neprodukuje žádné škodlivé emise, pouze vodní páru Oficiálně udávaný dojezd na jednu nádrž je téměř 600 km.

tisková zpráva

39 Comments on “Ujeli 2383 kilometrů za 24 hodin – na vodík”

  1. Dle mého názoru je
    Dle mého názoru je cokoliv, co ukončí spalování uhlovodíků v automobilech neskutečný pokrok, který by se neměl nijak odsuzovat. A to ani v případě, že vodík byl vyroben ze zemního plynu, tedy stejně jako významná část elektřiny i pro ty elektromobily (jen významně přímější reakcí). To, jestli je cena paliva (elektřiny nebo vodíku) již započtena do pořizovací ceny automobilu nebo ne, je jen otázka marketingu. A přestože jsem přesvědčen, že vodík rozhodně není slepá cesta, tak bych si v současné době (a asi to udělám) pořídil elektromobil 🙂

  2. Dobry je k tomu nejaky maly
    Dobry je k tomu nejaky maly vyskum….
    Precitajte si toto:
    h**p://bit.ly/1DJzKkg

    *-t

    podla mojho skromneho nazoru je to blbost lebo ta efektivita sa dost straca a to nehovoriac o drahych kovoch – konkretne platine, ktore sa pouzivaju na vyrobu palivovych clankov… inak povedane asi v konecnom dosledku to nie je take ekologicke ako sa to na prvy pohlad zda…

    1. Navyse nikto nehovori, ze ta
      Navyse nikto nehovori, ze ta platina sa z palivovych clankov postupne straca takze casom degraduju „vybiju“ sa. Inak povedane H2O nie je jedina emisia uz len preto, ze nejde o uzatvoreny bezemisny cyklus ako je to pri bateriach.

      Vzdy ked vidim propagaciu tohto sposobu pohonu, tak za tym vidim ropne spolocnosti, ktore si myslia, ze nam bude stacit pomasirovanie mozgu s tym, ze aky pohon v buducnosti budeme mat, tak ako to robia poslednych 20 rokov. Lenze Tesla im dost naburava plany a tieto „jazdy“ su skor na smiech.

      1. Ano, pokud by se
        Ano, pokud by se katalyzátor postupně rozpouštěl a uvolňoval mikroskopiské části do vodní páry v nějaké větší míře, pak je to velmi závažný důvod, proč takovým vozem nejezdit. Tyto technické detaily se ale zatím velmi těžko shánějí, podobně jako životnost článku (možná není úplně známá) a výrobní náklady, tj. množstní použitých drahých kovů na měrnou jednotku výkonu a spotřeba energie při výrobě.

      1. problem s tankovanim bude
        problem s tankovanim bude mansi u elektroauta, plnicky tu nie su nejak zvlast rozsirene.

        ale najrozumnejsie je vzdy kupovat rozsirene pouzite malo opotrebovane auto na rozsirene palivo, za co najnizsiu cenu.

        alebo motorku a na vsetko ostatne elektrobicykel s nahradnou vymenitelnou baterkou, trochu je ale problem ked prsi.

        mam to: male auto na benzin za minimalnu cenu na 20r.

  3. Už jen ujet tu vzdálenost
    Už jen ujet tu vzdálenost je heroický počin .
    2383km za 24hod To je necelých 100km/h bez zastávek .To doplňování paliva muselo probíhat jak u F1. Takový maraton To by bylo na našich silnicích neuskutečnitelné (spousta úseku, kde se opravuje a tvoří se zácpy )

    1. Teoretická mez pro trvalé
      Teoretická mez pro trvalé ježdění s mým Modelem S mezi superchargery je někde kolem 2500 km za 24 hodin. Podmínkou je mít silnici na které můžete jet 170 v kuse a volné Superchargery do 80 km od sebe. Pokud by jste začínal s plnou baterkou a končil s prázdnou tak získáte na prvních 24 hodin cca 100 km navíc. S novou 90kWh baterkou a Superchargery 100km od sebe by to mohlo být ještě o něco lepší.

      1. Já jsem hrubě odhadoval
        Já jsem hrubě odhadoval jet kolem 150 a sekat to po 200km. Ale je fakt, že nabíjet to na spodní stovce, kdy to tam docela teče bude nejefektivnější. Moje 85D na 19″ by měla mít o něco nižší spotřebu, tak možná ještě pár kilásků navíc. Každopádně podniknout takovouto akci jen aby ukázali, jak se vodík krásně rychle tankuje…

Napsat komentář