Týden s Nissanem Leaf: převozy Praha-Ostrava a zpět

Jako majitel malého městského elektromobilu Peugeot Ion se po 11 měsících a 14 tisících najetých elektrokilometrů rozhlížím, co dále. Je možnost zcela přejít na elektromobily nebo je to předčasné?

Elektromobil Nissan Leaf u rychlonabíječky
foto: archiv autora

Autor textu: Ing. Radovan Burkovič

Proto jsem uvítal nabídku Nissan ČR vyzkoušet si v březnu 2015 na jeden týden v ostrém provozu nejnovější verzi osobního elektromobilu Nissan Leaf. Dostal jsem bílý „novinářský“ předváděcí vůz v bohaté standardní výbavě v ceníkové ceně 715.300,- Kč (včetně DPH).

Navíc s paketem NissanConnect (navigační systém, Bluetooth, USB konektor, barevná couvací kamera) v ceníkové ceně 21.000,-Kč. Vozidlo s pouhými 3.151 km dýchalo novotou. Byl jsem zvědav na ovládání, pohodlí a zejména dojezd.

Oproti Ionu, městskému vozidlu s papírovým dojezdem 150 km, je Leaf meziměstský vůz velikosti Škody Octavia s papírovým dojezdem 199 km. Má i větší baterie, 24 kW oproti 16 kW Ionu. Ano, i větší spotřebu, ale záleží na tom, jak s ním jezdíte. Nejlépe se to pozná při vyšší rychlosti.

Pokud honím Peugeot Ion po cestách rychlostmi 80 km/h a více, tak dojezd je sotva 100 km. Když jsem totéž, po konzultacích s majitelem více Leafů, prováděl na D1 a R48 s Nissanem Leafem (osmdesátou jen do kopce, jinak 90-100 km/h), ujel jsem např. mezi Vyškovem a Ostravou 132 km a ještě mi zbýval dojezd dle palubního počítače 23 km. A to byl ve Vyškově Leaf dobit jen na 95% kapacity baterie. Příjemné překvapení.

Dospělé auto

Výbava vozidla je bohatá, jde o dospělé auto. Má skoro vše, na co si dnes u auta jen vzpomenete, plus něco navíc. Třeba dvojstupňové vyhřívání všech sedaček a vyhřívaný volant, což oceníte vzhledem k délce dojezdu.

Protože topení naplno z něj elektromobilům stále ubírá okolo 20 km. A ty vám mohou při řídké síti veřejných dobíječek citelně chybět. Proto lze také vůz, dokud je na dobíjecí stanici, předehřát či vychladit a neplýtvat kapacitou baterií. Což je možné i načasovat předem.

Nepotěší vás výbava standardním dobíjecím kabelem jen 230V 10A, s nímž se vůz z nuly do 100 % dobíjí neskutečných 12 hodin. Pro jízdy mimo město naprosto nepoužitelné. Naštěstí mne Nissan vybavil ještě originál Nissan kabelem Mennekes 32A, ale i s tím jsem moc nepochodil, byť to nebylo jeho vinou. Bude o tom ještě řeč.

Divný je volič automatické převodovky, jakýsi joystick, který se vždy vracel do výchozí polohy. Nakonec si na něj zvyknete, ale intuitivní ovládání jízdy na neutrál nebo pohodlné parkování s přehazováním směru jízdy vozu, mi daly docela zabrat.

Neutrál se kromě písmene N na palubovce ohlásí i pípnutím, takže není třeba pohledem sledovat joystick a kontrolku vedle něj.

Bezproblémové dobíjení

Na co jsem si nezvykl, byl místo ruční parkovací brzdy pedál nožní parkovací brzdy. Hmatat nohou, kde se nachází, mne rychle přestalo bavit. Nakonec jsem jej okázale ignoroval a brzdil auto při zaparkování jen zmáčknutím tlačítka P na joysticku převodovky. Tedy zabrzdění motorem.

auto elektromobil Nissan Leaf u rychlonabíječky

Vozidlo jsem převzal v úterý v 17:15 hod., dobité na 95 %, s dojezdem dle palubního počítače 154 km a s 11 dílky kapacity baterie z 12. Rovnou z rychlonabíječky CHAdeMO prodejce Nissan Autobond Group v Praze-Vysočanech, Kolbenova 9. Bylo +6 °C.
foto: archiv autora

Ano, je nutné to brát v potaz, protože i nízká teplota má vliv na spotřebu. Původně jsem měl v plánu dojet s Leafem do Ostravy po prověřené trase D11 Pardubice (rychlonabíječka CHAdeMO prodejce Nissan Auto Inn), přes Vysočinu do Troubska u Brna (rychlonabíječka CHAdeMO podporovatele elektromobility firmy NetDataComm), po D1 do Vyškova (rychlonabíječka CHAdeMO soukromého majitele vozů Nissan) a odtud po R48 a D1 přes Olomouc do areálu Vysoké školy báňské-Technické univerzity Ostrava. Cíle cesty a nabíječky Skupiny pro alternativní zdroje energie Fakulty elektro a informatiky.

Nicméně kabel Mennekes 32A a inzerovaný slušný dojezd Nissanu Leaf mne přivedly na nápad vyzkoušet klasickou trasu Praha – Brno – Vyškov – Olomouc – Ostrava výhradně po D1 a R48. Nedávno instalovaný pomalý dobíjecí stojan ČEZu v Herálci u Humpolce k tomu vyloženě ponoukal.

Budu se sice muset po sjezdu kousek vrátit, stojan je na čerpací stanici Agip směrem na Prahu, ale obsahuje kromě pomalé běžné domácí zásuvky 230V 16 Schuco i rychlejší Mennekes 400V 32A 3F. Ta by měla Leaf dobít na půlku během 2 hodin. Pak už by trasa byla stejná. Troubsko, Vyškov, Olomouc, Ostrava.

Předpoklad Praha 0,5 hod. jízda, 0,5 hod. dobití, D1 1,2 hod. jízda, Herálec 2 hod. dobití, D1 1,2 hod. jízda, Troubsko 0,5 hod. dobití, D1 0,5 hod. jízda, Vyškov 1 hod. dobití, R48+D1 1,5 hod. jízda. Celkem skoro 9 hodin.

Ekologická jízda

Auto jsem neznal a potřeboval dojet, proto jsem neustále jezdil na převodový stupeň D Eco, tedy s méně živým autem a větší rekuperací (dobíjením baterií) při brždění. Jelikož dálniční rychlosti dávají bateriím zabrat, projel jsem v souvislé koloně a před dobil ještě do maxima na v Duhové ulici u sídla .

auto elektromobil Nissan Leaf u rychlonabíječky

Zde nastala v 17:45 nebývalá tlačenice elektromobilů. Chvíli po mně dorazil elektřiny chtivý bílý Volkswagen e-Golf.
foto: archiv autora

Než jsme s majitelem zjistili, že dvojí rychlé nabíjení stojan ČEZu nezvládne (má i kabel COMBO) a on si alespoň zapojil svůj kabel Mennekes, už vedle nás zastavilo .

Takovou frontu na rychlonabíječce jsem zažil jen jednou. V Ružomberoku, kde na slovenské síti rychlodobíječek Greenway dobíjel jeden Leaf, druhý čekal, za ním já s Peugeotem iOn a po Chvíli dojel třetí .

Ovšem to jsme se všichni vraceli z Ezrazu elektromobilů ve Vysokých Tatrách a setkali se tak logicky v jeden čas na první rychlodobíječce po cestě. S dojezdem opět na 154 km, 95 % baterie a 11 dílky z 12, jsem od sídla ČEZu vyrazil směr Humpolec.

Směr Herálec

Po D1 jsem se rychlostí kopírující kamiony, 80-90 km/h, vydal v podvečerní špičce na dobíječku ČEZu Herálec. Ve 20 hodin, po ujetí 122 km, mi auto ukazuje dojezd 15 km a já parkuji u Agipu, kde je instalována.

Kopce Vysočiny, rychlost a teplota 0 °C si tedy vzaly z dojezdu 154 km jen 17 km. Zajímavé. Nutno říci, že jsem potřeboval dojet a tuhle trasu jsem elektromobilem jel poprvé. Proto jsem neriskoval a s výjimkou vyhřívané sedačky řidiče a volantu netopil.

Plán píchnout Leaf přes kabel Mennekes do sloupku ČEZu na 2 hodinky, dát si večeři, udělat resty na notebooku a vyrazit na rychlodobíječku NetDataComm v Troubsku u Brna, začal náhle kolabovat. Vypadalo to na průšvih s kabelem Mennekes 32A, po zapojení do stojanu nefungoval. A to byl nový, vytažený z krabice. Prostě se auto nenabíjelo.

Nepomohly telefonické konzultace se zkušenějšími majiteli elektroaut, ani s moravským výrobcem dobíjecích kabelů. Stojan se s kabelem a autem nebavil. Zůstal jsem tak v úterý ve 20 hodin večer uprostřed mezi Brnem a Prahou, odkázaný jen na kabel 230V 10A!

Než jsem přes něj získal 102 km dojezdu do Troubska (plus rezervu na jistotu 15 km navrch), udělal jsem si v místní restauraci a na pumpě noční směnu na notebooku. Čekal jsem tam neplánovaně 7 hodin!

Nefunkční dobíječky

Bohužel, nefunkční byla zásuvka Mennekes v nabíjecím stojanu firmy ČEZ na čerpací stanici Herálec u Humpolce. Původně mnou podezřívaný dobíjecí kabel Mennekes 32A, originál od Nissanu, byl v pořádku. Což jsem si dodatečně ověřil nezávisle na 2 stojanech ČEZu v Ostravě.

Jako platící tarifní zákazník ČEZ Elektromobilita jsem zůstal na holičkách. A to doslova. Když jsem volal na servisní telefonní číslo 800 366 245, uveřejněné u stojanu ČEZu, tak se ozvalo: Je nám líto, telefonní číslo neexistuje. Jsou okamžiky, kdy člověk chápe myšlenky teroristů.

Zatímco slovenský Greenway, který má od května 2014 v provozu 18 rychlodobíjecích stanic na hlavních tazích po celém Slovensku, a který je poskytuje zdarma, pravidelně informuje registrované zákazníky o případných závadách a problémech, tak český ČEZ, kterému za to platím měsíční paušál necelé 2 stovky, a který má rychlodobíječek v ČR jako šafránu, na své zákazníky zvysoka (víte co). A neinformuje ani o závadách těch pomalých nabíječek.

Až ve středu v 03:30 v noci, s dojezdem 119 km, 9 dílky baterie z 12 a v -2 °C, jsem se vydal na další cestu. Probíhala po D1 stejně, jako ta předtím. Jen aut vzhledem k noční době znatelně ubylo. V 05 hod. ráno, po ujetých 105 km, jsem stál na rychlonabíječce v Troubsku u Brna. S dojezdem 30 km a 2 dílky baterie z 12. Průměrná spotřeba 13,7 kWh/100 km byla více než slušná.

auto elektromobil Nissan Leaf u rychlonabíječky

foto: archiv autora

To už jsem se chystal Leaf řádně provětrat, protože další rychlonabíječka byla necelých 50 km po D1 a tak jsem zkoušel, co Leaf dokáže. Za půl hodiny při současném vytápění interiéru jsem měl dobito na 78%, dojezd 145 km, 9 dílků baterie z 12. V -2 °C jsem se rychlostmi 130 km/hod. a více přesunul do Vyškova.

V 06 hod. ráno, v -2 °C, jsem po velice rychlých 44 kilometrech s topením naplno, s dojezdem jen 32 km, 24 % a jen 3 dílky baterie z 12, stál znovu na rychlodobíječce. Jak vidno, rychlost a topení si žádá své.

Matematika

Matematicky vzato bych měl mít 145 – 44 = 101 km dojezdu, měl jsem jen 32. Celých 69 km navíc spolykalo topení a maximální rychlost. Pravdu měli kolegové, majitelé Leafů, kteří vypozorovali, že nejvyšší účinnost má Leaf v rychlosti od 75 do 80 km/h, kdy vzhledem k ujeté vzdálenosti má nejnižší spotřebu energie.

Dobíjel jsem ve Vyškově na maximum, skoro až do 07 hodin. Na 94 %, 11 dílků z 12 a dojezd dle počítače 102 km. Do Ostravy to sice bylo dle navigace 130 km, ale dojezd dle palubního počítače jsem ignoroval. Byl ovlivněn velmi rychlou jízdou s topením na trase Troubsko-Vyškov. Počítač kalkuluje dojezd obvykle podle vašeho chování k vozu za posledních 100 km. Z těch jsem já ujel 44 km velice neurvale a energeticky náročně.

auto elektromobil Nissan Leaf u rychlonabíječky

Dál už šlo všechno dle předpokladu a ve středu ráno, v 8,45 hod., jsem byl po ujetých 132 km s 2 dílky baterie z 12 a 23 km dojezdu (tedy ještě rezervou pro průjezd napříč Ostravou) na nabíječce VŠB-TUO. Možná se zde pozastaví matematici nad tím nesmyslem, kdy ze 102 km původního dojezdu je ujeto 132 km a ještě 23 zbývá, ale to je výsledek mé ekonomické jízdy na trase Vyškov-Ostrava.
foto: archiv autora

Počítadlo kilometrů ukazovalo 3.569 km, od včerejšího dne jsem tedy urazil 418 km. Ovšem místo plánovaných 9 za neplánovaných skoro 16 hodin. Tedy s průměrnou rychlostí 26 km/hod., což běžně jezdím na svém skládacím .

Přes tuto nepříjemnost je (nepočítaje ) můj zážitek s novým Nissanem Leaf zatím nejlepší se sériovým běžně dostupným elektromobilem. Pohodlný, předvídatelný, poslušně reagující, přesná elektronika, spousta vychytaných maličkostí.

Kvalitní izolace

Jel jsem sice bez topení, ale nemrznul. Dvoustupňové všech sedaček a ještě vyhřívaný věnec volantu je výborná věc. Na každém dobíjení jsem si navíc dal topení naplno a auto dlouho drželo teplo.

Izolace nové generace doznala slušných změn. Nový Nissan Leaf není ani velký žrout energie, průměr jsem měl nakonec 14,6 kWh/100 km. Kromě zmíněné dlouhodobé jízdy max. 90 km/h je v tom i necelých 50 km rychlostmi 135-148 km/h po prázdné dálnici.

Je to zvláštní pocit, slyšet jen aerodynamický hluk a hluk odvalujících se pneumatik v takto rychle jedoucím voze. Jako by ho nic nepohánělo. Jen mi v něm na dálnicích chyběl tempomat (paket Style) a uvítal bych větší sluneční clony bez mezer, nefungující proti nízkému zimnímu slunci.

Přístrojová deska, ovládání vozu, navigace, rádio, bluetooth handsfree, odkládací plochy, osvětlení, pohodlí, nastavení sedadel, zavazadlový prostor, bezkontaktní klíč, startování tlačítkem, osvětlení dobíjecího místa, automatický zámek dobíjecího kabelu, to všechno sedělo, jak má.

Týdenní testování Nissanu Leaf při běžném městském ježdění dopadlo na jedničku s hvězdičkou. Včetně cest do okolních měst a svezení mnoha členů rodiny na oslavě narozenin. Ticho, žádné vibrace, plynulá jízda, zrychlení, pohodlí, velký kufr, docela běžný vzhled. Všichni vůz chválili a byli elektromobilem velmi příjemně překvapeni.

Domácí dobíjení

Kromě dobíjení na soukromých i veřejných dobíječkách jsem dobíjel v neděli i doma na vlastní dobíjecí stanici, napájené na . Slunce bylo dosti, dostalo se i na Peugeot Ion, pračku a myčku.

auto elektromobil Nissan Leaf u rychlonabíječky

Dobíjení z domácí .
foto: archiv autora

Po týdnu jsem vyrazil Leafem zpět z Ostravy do Prahy. Po špatné zkušenosti jsem se rozhodl dobíječky ČEZu okázale ignorovat, i když si za ně paradoxně platím. Budu dobíjet na spolehlivých soukromých rychlodobíječkách a tomu přizpůsobím trasu.

Konkrétně Ostrava-Vyškov 130 km po D1 a R48, 2 hod. + 0,5 hod. nabíjení. Vyškov-Troubsko 44,3 km po D1 exitem 194B 0,5 hod. + 1 hod nabíjení. Troubsko-Pardubice 130 km exitem 182 na D1, z exitu 162 Velká Bíteš přes Vysočinu (Žďár n.S., Ždírec, Chrudim) 2 hod. + 0,5 hod. nabíjení.

Pardubice-Praha 94 km 1,2 hod přes Lázně Bohdaneč a Chýšť na exit 68 po D11, exitem 8 na silnici č.611 přes Horní Počernice do Vysočan. Předpoklad 8 hodin. S přesuny elektromobilem po ČR (vyjma Tesla Model S) je to po 11 měsících, od mého dvoudenního převozu Peugeotu Ionu z Prahy do Ostravy v dubnu 2014, díky soukromníkům o hodně lepší, ale díky ČEZu stále stejně na nic.

Na dálnici bez problémů

Vyrazil jsem v 06:30 hod. v mrazivém ránu za jasné oblohy, -1 °C, na tachometru 3.779 km, dojezd 148 km, 100% baterie a 12 dílků z 12. Jízda po D1 i R48 ubíhala dle předpokladu, příliš jsem se díky znalosti vozu neomezoval (spíše mne omezovala svými rychlostními limity R48) a v 08 hod. už jsem po 130 km dobíjel s 18 km dojezdu, 10% a 1 dílkem baterie z 12 ve Vyškově. Průměrná spotřeba 15,1 kWh/100 km. Za 8 minut byla baterie na 30%, po 53 minutách na 89%. V mezidobí jsem vyřídil emaily a telefonáty.

Strávil jsem tu sice neplánovaně delší čas, ale je jedno, zda před Vysočinou více dobiju zde nebo v Troubsku. V 09 hod. a v +5 °C jsem vyrážel se 148 km dojezdu a 11 dílky baterie z 12 prosvištět D1.

Zkusil jsem za denního světla maximální rychlosti Nissanu Leaf. 132 km/hod. zvládal hravě, jen dojezd spadl na 80 km, přestože jsme ujeli jen 22 km. Překvapením bylo, že i ve 155 km/hod. měl snahu dále zrychlovat. To před Brnem nebylo bezpečné, i když pár šílenců mne i v houstnoucím provozu předjíždělo snad 200. Klasicky VW Passat (Češi), Audi a Mercedesy (Poláci).

Daň za moje rychlosti byla jasná, dojezd spadl ze 148 na 63 km a 8 dílků baterie z 12 po ujetí pouhých 28 km. Nakonec jsem do Troubska ujel 45 km, zbýval mi dojezd 62 km a 6 dílků baterie z 12. Průměrná spotřeba 15,8 kWh/100 km. V 9:40 hod. jsem byl trochu vedle z chybějícího stojanu rychlodobíječky, ale vše se vysvětlilo.

Dobré auto

Byl na dílně kvůli vylepšením. Přejel jsem proto za 10 minut 7 km na další soukromou rychlodobíječku NetDataComm u BVV a dobíjel zde. Mezitím posnídal na nedaleké čerpací stanici. Po hodině bylo dobito na 100 % a 12 dílků z 12 pro přejezd Vysočiny do Pardubic, kam jsem vyrazil v 10:55. V +6 °C a se 138 km vzdálenosti.

Údajem navigace 135 km jsem se neznepokojoval, předchozí rychlá jízda dojezd zkreslila. Vysočinou se jelo velmi příjemně, auto jsem měl už tzv. v ruce, bohatě jsem využíval k brždění jen rekuperace s dobíjením baterií, u menších kopečků plachtění na neutrál. Na oběd ve 13:12 hod jsem byl na rychlodobíječce v Pardubicích.

Díky objížďce po 140 km, se zbývajícím dojezdem 26 km, 15 % a 2 dílky baterie z 12. Tedy v součtu pěkných 166 km z papírově deklarovaných 199 km dojezdu. Průměrná spotřeba 15,2 kWh/100 km. O slušném řidičově chování svědčilo i 5 imaginárních stromečků, které postupně vyrostly na palubovce jako odměna za ekologickou jízdu.

Ve 14:05 jsem už byl na cestě do Prahy, slunečno, +10 °C, baterie 95 % a 11 dílků z 12, dojezd dle palubního počítače 166 km. Po D11 jsem jel rychle, nejvíce mne pak zpomalily kolony před Prahou a průjezd Prahou samotnou.

Do Vysočan jsem dojel v +14 °C až v 15:25 hod., po ujetých 96 km, se zbývajícím dojezdem 41 km a 3 dílky baterie z 12. Na palubovce mi vyrostly za odměnu 3 imaginární stromečky a průměrná spotřeba byla stále 15,2 kWh/100 km. Přesun Ostrava-Praha tak nakonec trval 9 hodin.

Auto jsem vracel velmi nerad a s lítostí předával klíčky. Na dobré se rychle zvyká a Nissan Leaf v generaci 2015 je velmi dobrý elektromobil.

vlastní

105 Comments on “Týden s Nissanem Leaf: převozy Praha-Ostrava a zpět”

  1. Děkuji moc za velice
    Děkuji moc za velice zajímavý článek, na jeho základě mám obrovskou chuť si Nissan Leaf osobně vyzkoušet, akorát že jsem doposud žádný elektromobil zatím neřídil. Jaké jsou prosím podmínky zapůjčení, je nějaké omezení co se týká času nebo najetých km, platí se za to něco? Děkuji za odpověď

    1. Lze to uskutečnit
      Lze to uskutečnit komerčně na pár hodin či dní od půjčoven třeba zde http://www.pujcsiteslu.cz/ nebo zde http://www.amilocar.cz/ nebo zde https://natesle.sk/tesla-model-s nebo přímo od prodejců. Většinou jsou ochotni s Vámi auto projet, případně Vám jej rovnou zapůjčit na více dní. Zkuste kontaktovat přímo Autobond Group Praha nebo Auto Inn Pardubice, kde je prodávají. U ostatních prodejců Nissanu budete mít smůlu. V pražském Autobondu můžete vyzkoušet i Kia Soul EV.

      1. Dobrý den pane
        Dobrý den pane inženýre,
        chtěl bych se Vás zeptat, jaká byla teplota, když jste jel z Troubska do Pardubic přes Vysočinu? Zajímalo by mě to kvůli dojezdu Nissanu. Troufl by jste si na cestu z Pardubic do Prostějova, což je nějakých 136km? Díky za odpověď, ať se daří.

        1. Dobrý den, je to přímo v
          Dobrý den, je to přímo v článku: „Po hodině bylo dobito na 100 % a 12 dílků z 12 pro přejezd Vysočiny do Pardubic, kam jsem vyrazil v 10:55. V +6 °C a se 138 km vzdálenosti.
          Údajem navigace 135 km jsem se neznepokojoval, předchozí rychlá jízda dojezd zkreslila. Vysočinou se jelo velmi příjemně, auto jsem měl už tzv. v ruce, bohatě jsem využíval k brždění jen rekuperace s dobíjením baterií, u menších kopečků plachtění na neutrál. Na oběd ve 13:12 hod jsem byl na rychlodobíječce v Pardubicích.
          Díky objížďce po 140 km, se zbývajícím dojezdem 26 km, 15 % a 2 dílky baterie z 12. Tedy v součtu pěkných 166 km z papírově deklarovaných 199 km dojezdu. Průměrná spotřeba 15,2 kWh/100 km.“
          Podle fotky bylo v Pardubicích už +10 C.
          Cestu do Prostějova Leaf v pohodě zvládne. Nejkratší vzdálenost je Vysočinou 132 km – 2:43 hod. přes silnici II. třídy 366. Nejrychlejší přes Mohelnici a Olomouc 154 km – 2:02 hod. přes silnici I. třídy 35. Výhoda rovinky v poslední třetině oproti kopečkům je vykoupena rychlostní silnicí, kde spotřeba stejně stoupne.
          Vzhledem ke kopcům (převýšení 1,2 km) je nutno dobře kombinovat z kopce dolů rekuperaci a plachtění na neutrál. Do kopců se nehnat za každou cenu 90, postačí 80, do vyložených sjezdovek i méně.
          Pokud budete mít Nissan Leaf s 6,6 kW příplatkovou palubní nabíječkou a pojedete z Prostějova dále, pak doporučuji podívat se v okolí po pětikolíku 400V 32A a mít k němu nabíjecí kabel. Znamená to strávit na zásuvce do plna nějaké 4 hodiny, ne 12 hodin na zásuvce 230V s originál standardním kabelem 230V 10A.

    2. Osobně jsem měl Leafa
      Osobně jsem měl Leafa půjčeného na víkend( minulý víkend) od Trendpark.cz v Praze. Za odpovídající cenu bez limitu kilometrů a dostal jsem k tomu všechny druhy nabíjecích kabelů a čip k Čezu. S autem jsem byl spokojen podle očekávání dojezd akcelerace výbava dobíjení všechno podle představ tak jak jsem to měl načtené od jiných předemnou. Ta ty tři dny jsem najezdil asi 550Km a vyzkoušel si všechny druhy dobíjení.
      Při tom jsem narazil jen na jeden malý zádrhel. Dostal jsem k tomu i kabel 400V/32A a počítal jsem si že auto nabiji u našich z naší FVE, ale malá zrada všude máme zásuvky 400V/16A je to 5 kolík vypadá úplně stejně jen má menší průměr. Původní 32A byly nahrazeny za ony menší 16A z důvodu že se s nimi lépe manipuluje i když máme stále 32A rozvody. Musel jsem si tedy vyrobit redukci z 32A/16A a přes tu nabíjet norma nenorma. Vybaven touto redukcí jsem vyrazil i k přítelce na chalupu, kdy jsem byl předem ujištěn že mají 380V zásuvku v garáži. No byla tam, ale vypadala stejne jako má rekukce 400V/16A ale byla ještě o řád menší něměla štítek, ale asi 400V/10A . Pozdeji jsem se dozvěděl, že jsou celkem 4 rozměry.
      Půjčení které jsem si užil bych vytkl už jen dvě věci. 1. TrendPark k vazu nedává dálniční známku, což mi došlo až později a marně jsem hledal, zda nemám nějakou vyjímku a zřejmě ně. A s tímto se vyskytnul problém s Navigací Leafu, které nemá funkci navigace mino silnice s poplatkem. Pouze funkci mimo dálnice a funkci minimum silnic s poplatkem, kdy ani pro tečh tvou funkcích to nedokáže najít trasu mimo dálnici například z Mladé Boleslavi do Prahy. Což bylo dosti nepříjemné.

    1. Je to vyloženě
      Je to vyloženě individuální Lukáši. Pokud se pohybujete nejčastěji v okruhu o průměru 100 km a máte kde nabíjet přes noc nebo přes den v práci, nic Vás neomezuje v koupi Leafu už dnes. Na delší trasy zatím musíte plánovat, ale to se rychle mění. Vezměte si, že před rokem jsem jel malým městským Peueotem trasu Praha – Ostrava 2 dny. Dnes to jde díky soukromým rychlodobíječkám za 9 hodin. Nebylo rychlodobíjení ani v HK, v Brně jen jedno soukromé, dále na Moravě žádné. Dnes už je v HK, v Pardubicích, v Brně 4, ve Vyškově, v Ostravě, v Kladně, Mladé Boleslavi, Vrchlabí…. . Množí se místa s nabíjením pomalým nebo pomalejším.
      Tomu, kdo váhá, dávám jednoduchou radu – zeptejte se nějakého elektromobilsty a on Vám poradí plusy a mínusy – Vám na míru, v daném místě, dle Vaší potřeby jezdit. A pak už to bude jen na Vás. Z článku vidíte, že vám nebudeme mazat med kolem pusy.

      1. Díky za tu reakci. já jsem
        Díky za tu reakci. já jsem velký příznivec obnovitelných zdrojů, provozuji vlastní FVE a tak na elektromobily hledím s důvěrou že u nás bude líp. Zatím ale stále nemám peníze na rozhazování a tak stále poměřuji vozidlo poměrem výkonu k ceně. Zatím mi to u elektromobilů nevychází ale doufám, že do pěti let, kdž bude mít mé auto konec životnposti již budou elektromobily s mnou požadovanými vlsatnostmi za rozumnou cenu oproti autům se spalovacím motorem. Moc si cením to jak jste popsal své zkušenosti.

    2. 300km dojezd je nesmyslný a
      300km dojezd je nesmyslný a zbytečný při průměrném denním nájezdu 50km. Proč sebou tahat tunu baterií, když je rychlonabijeci stanice ve městě na každém druhém kilometru?
      Aha chyba omlouvám se,nejsem v Japonsku, ale v ČR.
      To nevadí podívejte se na stránky plugshare.com
      do Japonska. Možná bude lepším řešením postavit 10tisíc rychlonabijecich stanic, něž v aby milión aut tahalo těžké baterie s dojezdem 300km.
      PS: v tom Japonsku mají nabijecich stanic cca 40tisíc.
      Řešení pro ČR?

      Navrhuji prodat ČEZ Japoncům.. 🙂

      1. to chces cakat kazdych 80 km
        to chces cakat kazdych 80 km v zime a dazdi po dialnici, 45 minut az 2 hodiny a dufat ze bude funkcna ?

        Zober zi blizke mesta, a ze mas len jedno auto, aj ked pojdes len 2x do mesiaca aspon 110 km, znamena to ze minimalny dojazd 300km je viac ako nutnost, nehovoriac ked ides dalej. trasa ktoru zvladnes na otocku s jednym tankovanim a pauzou 1200 km po dialnici to naviac neriesi vobec ani Tesla.

        Nesud podla seba druheho. Mi, strana a vlada chceme skratka viac aby sme sa uz vcera mali lepsie nez zajtra. Praci cest.

  2. Pane kolego
    Pane kolego elektromobilisto.
    Příjemně jsem si početl, díky za takovéto texty.
    Já zkušenosti teprve sbírám, ujetých 6.000km Leafem za pár měsíců není nic moc.
    Dovolte mi zmínit veliký vliv na spotřebu EV a tím je reliéf krajiny, tedy stoupání/klesání. [Na jednom českém mapovém serveru je již tato funkcionalita doplněna a měla by být v navigačních systémech EV aut standardem.]
    Zkušenost je taková, že např. z Vysočiny (570m n.m.) do Prahy (220m n.m.) to jde za 12kWh/100km, ale zpět se musí počítat se spotřebou přes 15 ovšem ne s tempem prům. 75km/hod a ještě bez topení.
    Proto Vašich necelých 14 z Phy na Vysočinu je zajímavým výsledkem obzvlášť jízdou po dálnici. Předpokládám, že na autě již byly letní pneu.
    V úctě
    Jára

    1. Dobrý den pane kolego, 6
      Dobrý den pane kolego, 6 tis. km je už hezká porce, já jsem dnes dovezl auto po roční garančce s 15 tis. km.
      Doufám, že navigace elektroaut budou běžně mít a zohledňovat reliéf krajiny. Občas jsou ty kopečky brutální. V Odrách jsem dobil sjezdem 6 km. Ostatně Tesla to nyní už taky má.
      Tím mapovým serverem myslíte asi mapy.cz, dost to používám jak pro elektromobil, tak pro elektrokolo.
      Dálnici jsem fakt absolvoval piánko, jen tak abych nepřekážel kamionům a dojel, ale s maximálním využitím ustálené rychlosti, rekuperace a plachtění na neutrál. Topení vypnuto, jelo jen vyhřívání sedačky a volantu.
      Pneu jsem abych pravdu řekl nezkoumal, byť bych dle vyhlášky měl.
      Ať nám to hezky bzučí Vám přeje Radovan

  3. Se zájmem jsem si přečetl
    Se zájmem jsem si přečetl podrobný popis obou cest a musím říct, že toto bych rozhodně nebyl ochoten absolvovat. A předpokládám, že ani nikdo z „běžných“ uživatelů aut, kteří se chtějí dostat z bodu A do bodu B a moc nad tím nepřemýšlet a nemuset to plánovat dopředu.

    Takže Vám děkuji, pane Radovane, za to, že Vy to absolvovat ochoten jste, protože kdyby nebylo takových průkopníků, nikdy by se elektromobilita neposunula dopředu, a jen díky nim se možná budem v elektromobilech vozit i my ostatní. Až se pak budete dívat na jeden elektromobil vedle druhého, budete si moci říkat „nebýt mne…“ 🙂

    Ale ne, myslím to zcela vážně – díky.

  4. Nejsem fanda Škodovky, ale
    Nejsem fanda Škodovky, ale přesto jsem si našel ceník Superbu a nestačím se divit. Za 700k můžu mít Superb 4×4 sice jen s 1,4TSI, ale to proti tomuhle Leafu stejně bude stačit. Pro zimní období, člověka s rodinou nebo někoho kdo potřebuje víc prostoru a normální dojezd-normální rychlost tankování je Leaf komedií roku. Mám rád alternativní pohony (hybridy, cng, lpg, PHEV), ale takhle prostě ne Nissane! Chci elektromobil co zvládne 200km v mínus dvaceti za cenu 600K!

    1. Máte velkou pravdu v tom,
      Máte velkou pravdu v tom, že s nástupem plynových a elektrických aut spalovací neskutečným tempem zlevňují. Ono totiž vlastnictví auta je o koupi z hlediska převládajícího použití a celkových nákladů = pořizovací cena plus provoz (palivo, oleje, servisy, výměny….). A vypadá to, že si to automobilky setsakra dobře uvědomují. U některých už akce střídá akci a pak Vám ještě prodejce pošeptá, že dáme dolů ještě 50 tisíc, tedy jen pro Vás, když se nemůžete rozhodnout.
      Nissan Leaf většině lidí vyhoví v denní i víkendové spotřebě. A zbytek je o infastruktuře. Taky jsme kdysi vozili kanystry a jezdili od pumpy k pumpě. Elektřinu sice nesbalíme (ani plyn), ale taky jezdíme od nabíječky k nabíječce (plničky k plničce). Ale to je jen otázka času.

    2. To je všechno o úhlu
      To je všechno o úhlu pohledu a účelu použití. Já mám třeba denní nájezd 20-30 km, takže bych dobíjel jednou týdně a když 3 do roka jedu někam výrazně nad 100km, tak si klidně ty přestávky udělám, obzvlášť když mi to ušetří řádově tisícovku za PHM jen za tu jednu cestu.

      Za další, ten váš Superb 1.4 vám bude po přesednutí z Leafu připadat jako řvoucí motokára a při rozjíždění budete mít pocit, že máte zataženou ruční brzdu.

      Pak taky nevím, proč stále odpůrci EV operují s provozem ve velkých mrazech, který EV nečiní sebemenší problém, není tam žádná nafta, co by zamrzla a díky nezávislému topení neklepte kosu celou dobu než se zahřeje motor.

      Ale je samozřejmě nesmysl cpát elektromobil s dojezdem 150km někomu, kdo jezdí pravidelně mnohem delší trasy.

      1. S tou baterkou je to
        S tou baterkou je to jednoduché …
        Většina těchto lidí o EV totiž jen slyšela, maximálně ho viděla v televizi. A ze zkušenosti vědí, že v mrazech jejich baterka má problém nahodit motor. Vybaví se jim, že občas bez startovacích kabelů a pomoci kamaráda nevyjedou. A jelikož je baterie pro elektromobil jedna z hlavních částí, myslí si, že mráz je pro EV daleko větší problém. Už si ale do kupy nedají, že olověná baterie co mají oni v autě je trochu něco jiného než LI-ION v EV… Asi tak bych to viděl.

    1. Takove clanky se objevuji
      Takove clanky se objevuji pokazde, kdyz se objevi nejaka nova technologie.
      S vasim pristupem by jsme nemeli dodnes bezpecnostni pasy, operky hlavy, ABS, airbag, katalyzator, bezolovnaty benzin, xenonova svetla, DPF, TDI, 4×4, … A kdyz by jste byl hodne pokrokovy, tak nejmodernejsi stroj by byla parni lokomotiva.

      Pionyri prinasi pokrok. A nejsou to komunisticky pionyri!

        1. vsechny ty vyjmenovane
          vsechny ty vyjmenovane technologie mely v prvnich zacatcich detske nemoci, byly drahe a neprakticke. nekdy i poruchove. Diky nadsencum co se s tim umeli poprat sel vyvoj dopredu a nakonec to dnes muze pouzivat kazdy trouba. Mozna nejaci zabednenci si EV nekoupi nikdy a budou svet naporad otravovat svou intoleranci.

            1. dobra, pojmenujme to jinak.
              dobra, pojmenujme to jinak. Akumulatory se nachazi zatim v rannem vyvojovem stadiu. V blizke budoucnosti 2-5 let se zvysi kapacita a snizi cena. Prukopnici kteri si i pres tyto nedostatky koupi tuto novou technologii obdivuji a podporuji, protoze bez jejich obetovani by nove technologie mozna nikdy nedosly do vyroby. To same bylo prave i u 4×4, ABS, katalyzatoru, atd. Nejdrive to bylo skoro nezaplatitelne, jako dnes EV.

              1. Kapacita se zvyšuje trvale
                Kapacita se zvyšuje trvale takže určitě za 2-5 let bude zase vyšší, to není žádná nová informace. Problém je, že to zvyšování kapacity je pouze nepatrné a nic zatím nenasvědčuje, že za zmíněnou dobu by už měla kapacita stačit.

                Jinak já osobně už průkopníkem být nechci. Byl jsem jím při nástupu digitální fotografie a stejnu chybu podruhé neudělám. Ať elektromobily klidně spozorují jiní.

    2. Testuji milý Anonyme. Tedy
      Testuji milý Anonyme. Tedy podstupuji masochismus a plýtvám čas. To k tomu patří. A jediné, co díky infrastruktuře stojí za houby a jenom u nás, jsou ony dlouhé přejezdy. Na denním ježdění – jak jste si asi všimnul – jsem žádné omezení nenašel. Ano, nejezdím denně 200 km, jen desítky, a každou noc to mohu dobít. A to tom to s elektromobilem je.

    1. No v -15 C některým
      No v -15 C některým ropákům zamrzne nafta v čerpadle, jiným ropákům odejde baterka a startér. Já ráno odjedu od domu plně nabitým elektromobilem, který jsem si buď naprogramoval na předehřátí interiéru, dokud je v zásuvce, nebo to jako správný sklerotik zapnul až od snídaně dálkově mobilem. To Leaf umí. Hupsnu dovnitř, zapnu vyhřívání sedadel a volantu a jedu si. Topení nezapínám, je tu příjemně na tu chvíli to nemá cenu. 40 km předpokládám ujedu se spotřebou kolem 50 km dojezdu.
      Po 8 hodinách odjíždím s promrzlým vozem domů. Takže zapnu auto, dám topení na max., nejprve vnitřní oběh, pak i vnější, zapnu si ohřev sedadla a volantu a jedu 40 km domů. Předpokládám úbytek dojezdu kolem 65 km max.
      Jsem doma, z papírových 199 km, ale reálně mnou v teplotách mírně pod nulou vyzkoušených 166 km, ubylo něco kolem 115 km. Zbývá tedy papírově 84 km, fakticky 51 km.
      Dávám auto na zásuvku, dobíjet se začne až nočním proudem. Ráno opakuji celé znovu.
      Pokud mám ale kdekoliv po cestě rychlodobíječku, za 10 minut si cucnu 40%, za 20 minut 80%. Takže asi tak.

    2. Jo, v -15 je to pro nás
      Jo, v -15 je to pro nás obyvatele sídliště opravdu nekomfortní. Vždy nás časně ráno vzbudí několik marně se nastartovat snažících dieselů… A já jim to s EV autem nemůžu druhý den oplatit… Sednu do auta, které topí během minuty a jedu si do práce…

  5. Musím taktéž poděkovat
    Musím taktéž poděkovat za pěkný příspěvek, který není ničím ovlivněn, připadá mi praktický a ukazující pravdu.

    Pro člověka, co dojíždí každý den do 50 km do práce, tam nechá auto a to samé zpět a doma to píchne do nabíječky, je to určitě fajn.

    Ale když vezmu svoji práci, kdy najedou po Brně za den 130km v osobáku, nemám šanci toto zvládnout s tímto autem (znalci Brna ví, že jsme tu samí kopec). Nehledě na občasné zajížďky mimo Brno, kdy bych musel zase měnit auto za spalovák, když potřebuji nutně a rychle odjet třeba do Vyškova (50km).

    Já osobně bych přivítal větší kapacitu, vyšší dojezd, i za cenu delšího nabíjení.

    1. Ano, snažím se to psát
      Ano, snažím se to psát poctivě a bez příkras. Všechno má svá pro a proti, proč to nepřiznat. U Vás v Brně bych se těch 130 km vůbec nebál a kopců též ne. Město znám a projel jsem ho už 3 elektromobily. Vy máte obrovské plus – 4 rychlodobíječky přímo v něm, z toho 2 zcela zdarma a 5.soukromá rychlodobíječka ve Vyškově. Co bychom za to v Ostravě dali. My tu máme pár týdnu 1, slovy jednu. A spoustu pomalých stojanů. Jinými slovy hned si běžte koupit elektromobil, pro Brno je to díky infrastruktuře ta nejlepší volba. A mimochodem – z kopce a při brzdění rekuperujete a dobíjíte si baterku.

      1. Děkuji
        Děkuji mnohokrát.
        Přiznám se, že kdybych měl garáž, již elektromobil mám. Ale bydlím na sídlišti, tudíž jsem vymazaný. Před půl rokem jsem koupil Passata CNG, takže chvíli budu jezdit na něm.
        V tom jste zase v Ostravě na tom líp. My už máme konečně 3 plničky. Já jsem před 14 dny po prvé v Brně dotankoval CNG do plna. 🙁

        1. S dobíjením u paneláku je
          S dobíjením u paneláku je to trochu horší, ale podružný elektroměr ze společných prostor (a měsíčně to zaplatíte majiteli domu) a zásuvka v kovové skříňce na fasádě vedle parkoviště je vyzkoušeným řešením. I jen 230V 16A, přes noc to stačí. Spíš bude asi problém s parkovacím místem u ní.
          CNG také není špatná volba, u nás to podporuje pan generální Světlík z Vítkovice Machinery Group a jde mu to. Viz krásná samoobslužná stanice na Ruské ulici. S elektromobilitou jsem u něj nepochodil, ale nedaleko sídla VMG je dobíječka ČEZu Kaufland Zábřeh, kousek dál PRE a z druhé strany Ruské ulice na Výstavní u Teplárny ČEZ slíbil další. Takže by tam už bylo přenabíječkováno, i když proti rychlodobíječce bych nebyl.

            1. Mám ojetý elektromobil s
              Mám ojetý elektromobil s papírovým dojezdem 120km, dovezený z Německa, bydlím na sídlišti, nabíjím v práci (mám to 22km), o víkendech u rodičů v rodinném domku (10km od bydliště).

              Nabíječka na sídlišti, třeba na parkovišti u obchodního centra (150m od bydliště s parkováním večer a přes noc zdarma) by se mi hodila, hlavně v zimě.

  6. Děkujeme za zajímavý
    Děkujeme za zajímavý text, který pomáhá popularizovat elektromobilitu u nás. Na místě je určitě i upozornění na nedostatky. Za Elektromobilitu ČEZ můžeme jen po několikáté opakovat, že síť našich dobíjecích stanic je nejkomplexnějším řešením svého druhu fungujícím na území České republiky. Umožňují dobití všech typů elektromobilů (nejen některých typů aut jako v článku tolik vychvalovaná síť na Slovensku), jsou dálkově řiditelné a jsou z nich také dálkově sbírána data.

    Jednotlivé případy nefunkčnosti, především u jednoho ze standardů rychlodobíjecích stanic, řešíme s dodavatelem stanic. Současně veškeré poznatky, které získáme, zapracováváme do požadavků tendru na nového dodavatele další série veřejných rychlodobíjecích stanic. U nich by již tyto „dětské nemoci“ měly být naprosto odladěny.

    Samozřejmě, že nikdo není dokonalý a praxí se učíme všichni. Komunikaci se zákazníky však rozhodně nepodceňujeme tak, jak líčí autor textu. Kritizované telefonní číslo je po rebrandingu našich dobíjecích stanic opravené a funkční. Jako bonus jsou nově řidičům elektromobilů při řešení jejich problémů k službám vybraná Zákaznická centra ČEZ.

    Přesto musíme konstatovat, že ve významném počtu případů hlášení o poruše stanice jsme při rozhovoru s uživatelem dospěli do závěru, že chyba je na straně vozidla, kabelu, nebo samotného uživatele (nesprávné zasunutí konektoru, apod.).
    Velká část případů údajné nefunkčnosti klasických dobíjecích stanic je zapříčiněna také „obsazenou zásuvkou“ z důvodu neodhlášení předchozího zákazníka z dobíjecí stanice. Dobíjecí stanice jsou zabezpečeny proto tomuto opomenutí zákazníka, ale pokud zákazník používá jakkoli upravenou (nestandardní) koncovku kabelu Mennekes, stanice zůstane obsazená pro další zákazníky. Prosíme proto všechny dobíjející, aby se vždy před odjezdem ujistili, že jejich dobíjení na stanici bylo řádně ukončeno.

    Sečteno podtrženo – pokud kritika není účelová, je pro nás inspirací. Jedním dechem se zase my musíme pochválit, že zájem o služby našich dobíjecích stanic stále stoupá. Což konečně nezpochybňuje ani autor textu, když píše, že „takovou frontu na rychlonabíječce jsem zažil jen jednou…“.

    Předem děkujeme všem členům stále rostoucí rodiny elektromobilistů za postřehy, v případě problémů nám neváhejte závady hlásit na elektromobilita@cez.cz. I když to optikou pana Burkoviče není patrné, věřte, že každou závadou se skutečně obratem zabýváme a pracujeme na tom, aby stanice fungovaly bez problémů a spolehlivě.

    1. Jako fanda nabíjecích
      Jako fanda nabíjecích stanic od ČEZu musím konstatovat, že v polovině případů nenabiju. Buď je stojan neodhlášen nebo nefunkční. V lepším případě se velmi často stává, že je před stanicí rušno. Posledních 10 návštěv rychlonabíjecích stanic bylo obsazeno. A co je v poslední době nejhorší, když před vámi nabíjí Tesla (1,5 h). Elektromobil Peugeot iOn mám jako hlavní auto (žádné jiné nemám) a když jedu delší trasu (300+ km) dobře plánuji nabíjení a každé nabíjení spojím s nějakou akcí (jídlo, návštěva nějaké zajímavosti v okolí, …), tak mě naštve nefungující nebo obsazená stanice. Dokonce se mi několikrát stalo, že mi kabel chademo někdo odpojil a již nezapojil. Také jsem si párkrát „půjčil“ kabel ale vždy vrátil a zapnul dobíjení. V Duhové je to běžná praxe. Situace by se zlepšila, kdyby na každém místě byly alespoň 2 stojany. Na co ČEZ zatím nemyslí je na elektrosútry. Proč u každé rychlonabíjecí stanice není obyčejná zásuvka z které by se mohly dobít i motorky?

      1. Zdravim, sam jezdim vic jak
        Zdravim, sam jezdim vic jak rok po Praze s peugeotem 106 electric a casto se mi stalo, že se mi povedlo nabít až na druhé a někdy i třetí NS většinou nefungovali. Dokonce na jedné jsem byl světkem „opravářů“ od čezu restartovali stanici a druhý den zas nešla. A to nabíjím 80% čez a 20% práce a pár nouzových nabití doma(3. patro paneláku + 30m prodlužka).

        A slibovaná „veřejná“ NS v Mladé Boleslavi je bez 230V a tak pro mě nepoužitelná a hlavně na víkend za zavřenou bránou.

    2. Přitom jak málo ČEZ
      Přitom jak málo ČEZ splnil ze svých letitých slibů na počet stanic a jak kvalitně poskytuje službu lidem, kteří si platí za možnost nabíjet na jeho stojanech, měla být tato služba ještě pár let zcela zdarma (alespoň mimo Prahu).

      Nemá cenu investovat do kabelu pro rychlejší nabíjení a do platby za přístupový čip, když jsou stojany prakticky jen u budov municipalit, které si pronajaly nějaké to e-auto a min. jednu zásuvku pro dobíjení každý večer a celý víkend okupují.

      Všude by měl být alespoň o jeden stojan více než má ta obec (krajský úřad) pronajato e-vozů! Lépe jeden ultra-rychlodobíjecí a jeden obyčejný rycholodobíjecí stojan (z toho může nabíjet i nějaký ten skútr protože je tam i obyč zásuvka).

      1. S tím jsem se potýkal v
        S tím jsem se potýkal v Ostravě pořád před Krajským úřadem. Obě zásuvky obsazeny zapůjčenými Iony. Teď nastala změna. Nejprve byly obě obsazeny zapůjčeným Ionem a Leafem, ale zdá se, že už tomu úředníci přišli na chuť a berou si vozy domů. Často je jedna volná a dokonce už jsem zažil i volné obě. Tak ještě to trochu komplikuje fakt, že parkoviště je za závorou, ale služba na vrátnici je i v noci.
        Ta obyčejná zásuvka na rychlodobíjecích stojanech by pro kola a skútry nebyla od věci. Protože třeba v Ostravě nahradil rychlodobíjecí stojan pomalou nabíječku a tak sice má COMBO, CHAdeMO a Mennekes, ale skútr či kolo už tam nedobijete.

        1. Radovane jako vazne, prece
          Radovane jako vazne, prece si nemyslite, ze mesto bude jakkoliv podporovat sooukromou automobilovou dopravu. Jakoukoliv. Mozna v Ostrave jeste neni situace tak dramaticka. Ale obecne auto do mesta nepatri. Pouze auta uredniku prece. To je proste realita dnesniho sveta. Auta zaplavila silnice a zabiraji verejny prostor. Ploch pro parkoviste je malo.
          Kdyz chcete byt elektromobilni jedte tramvaji 🙂

          1. Ale Karotko, částečně by
            Ale Karotko, částečně by města toto podporovat měla a mohla, např. spolu učastí! Jistě, možná magistrátní uředníci a jejich příslušníci raději volí Audi, Mercedesy nebo Hondy. Ale na druhou stranu oni opravdu nejsou Martané, ale Češi a Moravané. Jinak ale většina magistrátních uředníku už za dvacet let po sametu vyměnila byty za rodinné nemovitosti minimálně v satelitech. A byty pronajímá těm kdo na vlastní nemovitost nemá. Pan Radovan, je uspěšným Moravanem, jenž je finančně i hmotně zajištěn a je příkladem jak by se v ČR mělo a mohlo žít, možná vlastním přičiněním a bez politické berličky našich politiku. Rozhodně mu přeji, aby SVOU maršálskou hul neztratil a dokázal ji i nadále využívat. Rozhodně se těším na jeho další příspěvky a postřehy, dobře se to čte!

    3. Jak už jsem pane Schreiere
      Jak už jsem pane Schreiere několikrát říkal Vašemu kolegovi panu Knesplovi – rád chválím a rád se podělím o dobrou zkušenost. Avšak nedostatky zakrývat nebudu. Jsem Váš zákazník a to náročný zákazník.
      Svůj elektromobil Peugeot Ion jsem si před rokem v dubnu 2014 pořídil v dobré víře, že síť rychlodobíječek je v ČR v rychlém rozvoji. Když dokázal malý soukromý slovenský GreenWay za 1 rok osadit všechny hlavní tahy SR dobíječkami zdarma, tak velký český ČEZ ho převálcuje a z ČR bude země elektromobilům zaslíbená.
      Jak to dopadlo, všichni víme. Rok střídavých oprav, zastavení další montáže, v lednu 2015 nejela rychlonabíječka na Duhové u Vašeho sídla, od 9.března 2015 dodnes nejede kladenská. Máme 1.4.2015. Chápu, že se to může stát. Ale ne ČEZu. Krmíte tak mimoděk veškeré negativní názory, které na Vás lidi mají.
      Víte, kdyby jste méně mluvili a více dělali, chválil bych Vás. Jenže když tak málo děláte a tak hodně o tom nahlas mluvíte, co pak s Vámi, že? Aspoň by soudný člověk mlčel a snažil se co nejdříve věci napravit. Ale Vy klidně dáte na web, že 6.října 2014 jste předali elektromobil Karviné a do listopadu tam bude nabíječka. Ano, nenapsali jste kterého roku. Asi záměrně. Protože je duben 2015 a není tam. Ale fotky politika v elektromobilu v barvách ČEZ jsou hezké. To je to čím štvete lidi, elektromobilisty zvláště.

      1. Zdravim, sam jezdim vic jak
        Zdravim, sam jezdim vic jak rok po Praze s peugeotem 106 electric a casto se mi stalo, že se mi povedlo nabít až na druhé a někdy i třetí NS většinou nefungovali. Dokonce na jedné jsem byl světkem „opravářů“ od čezu restartovali stanici a druhý den zas nešla. A to nabíjím 80% čez a 20% práce a pár nouzových nabití doma(3. patro paneláku + 30m prodlužka).

        A slibovaná „veřejná“ NS v Mladé Boleslavi je bez 230V a tak pro mě nepoužitelná a hlavně na víkend za zavřenou bránou.

        1. K té NS v Mladé Boleslavi,
          K té NS v Mladé Boleslavi, taky jsem skončil v sobotu odpoledne před zavřenejma vratama areálu koukající na NS za nima. Ale náhodou šel kolem jiný nadšenec co hned řekl, že si mám zavolat na číslo co tam bylo na ceduli „V době nepřítomsoti ostrahy volejte “ a otraha mi prijde odemknout a pustí mě. Což zafungovalo zavolal jsem a za chvilku přišel týpek a pustil mě. Ale trochu kvalitnější návod na ceduli by nebyl od věci.
          Je to to trochu neohrabané v mimopracovní době nebo večer čekat 5 min než člověku přijde někdo otevřít a a pak 10 min nabíjet. Ale aspoň že to funguje. Sic jsem se nedověděl jestli by mi někdo otevřel i ve 3 rano.

    4. Když tak mě opravte,
      Když tak mě opravte, jestli nemám pravdu. O problému s neodhlašováním se mluví roky… Předpokládám, že nastane, když díky poškození, nebo úpravě konektoru ho zákazník dokáže vytáhnout, i když je na zásuvce aktivovaný zámek.

      1, upozorníte na to zákazníka? Kdo to tak udělal lze předci zjistit, čipy jsou předci na jméno a stojany mají dálkově sbíraná data.

      2, Proč stojan zásuvku neodemkne (třeba i s nějakou prodlevou), když zjistí, že již kabel není připojen? (například na základě absence rezistence PE-PP) Znamenalo by to jen drobnou úpravu programu…

      Jinak musím souhlasit a nejen s Radovanem. „Vychvalovaná“ síť na Slovensku možná v současnosti neobsahuje všechny standardy, i když to že tam nedobijete každé auto není pravda. Naopak, u rychlonabíječek čezu nedobijete starší elektromobily, skůtry a ekola. Na druhou stranu je to ukázka, že když dva dělají totéž, není to totéž.

    5. Arogance CEZu. S CEZem ma
      Arogance CEZu. S CEZem ma asi kazdy nejake spatne zkusenosti. Moje jsou sice mimo elektromobilitu, ale vykresluji presne tu jejich aroganci k zakaznikovi. Porucha na VVN zpusobyla poskozeni nekolika pristroju v domacnosti. CEZ potvrdil, ze byla porucha na VVN a pokud zadam nahradu, tak soudni znalec musi prokazat ze ta porucha byla pricinou zniceni, musim dolozit mereni ktera prokazou parametry site ktere byly mimo normu, ze spotrbice odpovidaly CSN atd. Naklady na prokazani by cinily desitky tisic Kc a nikde nebyla jistota, ze CEZ reklamaci uzna. Poskozena byla elektronika:kamerovy system, monitor, elektronicke obehove cerpadlo na topeni a nejake dalsi. Vse odeslo presne v dobe poruchy a sance na nahradu zadna. Vsechny hloupe kecy CEZu jak si vazi nas zakazniku jsou pouhy vysmech. Moje hodnoceni CEZu je bohuzel nepublikovatelne. takova je realita.

  7. Když čtu komentáře, tak
    Když čtu komentáře, tak by mě zajímalo kam vy „normální“ lidi jezdíte, když je pro vás Leaf nepoužitelný. Já dojíždím do práce 7 km, manželka cca 35 km. Pro oba by Nisan stačil. My nepotřebujeme Teslu. Samozřejmě pokud by byla levnější, tak bych do ní šel… 😉

  8. Jsem majitelem Citroen Czero
    Jsem majitelem Citroen Czero .S autem jsme naprosto spokojeni a to jezdí skoro každý den. Nákupy,návštěvy,doktoři,do práce.Do Brna,po Brně a dom na jedno nabití doma na noční proud.Díky rychlo nabíječek firmy NetDataCom se nám okruh cest okolo Brna rozšířil.Jo za padesát korun ( myšleno doma nabití)sto kilometrů není k zahození…

  9. Leaf ma len 2,3 kW
    Leaf ma len 2,3 kW nabijacku?! V cenniku sa pise ze ma 3,3 kw (teda 230V pri 16A) a da sa dokupit aj 6,6 kW nabijacka (230V pri 32A)….
    Pozeral som aj americky user manual kde Normal Charge (AC 220-240V) trva 4-7 hodin z domacej originalnej nabijacky a Trickle Charge (domaca zasuvka) v USA 110-120V pri 15A trva 21 hodin, takze si myslim ze by v EU ten kabel mal zvladat 16A. Quick Charge cez CHAdeMO by malo zabrat 30 minut do 80% nabitia.

    Osobne tiez nad kupou Nissanu Leaf uvazujem a preto by som rad vedel nieco viac o nabijani, hlavne v domacich podmienkach na sidlisku. Idealne by bolo zriadit domacu nabijacku na fasade bytoveho domu, alebo v pivnici, odkial sa mozem pripojit. Urcite to vyzaduje vlastnu elektricku pripojku a el. hodiny.
    Otazkou len ostava, ci kupit Nissan domacu nabijacku, alebo postaci standartny 400V 5-kolik (Type 1) s 16A eventualne 32A isticom? Ten 6,6 kW nabijaci kabel do 230V zasuvky je v nasich podmienkach asi zbytocny… Zrejme sa oplati investovat aj do toho kablu Mennekes (Type 2) na Type 1 (16A alebo 32A).

    1. Nissan Leaf vlastním už
      Nissan Leaf vlastním už téměř rok, díky nabíjecímu kabelu od firmy R-EVC nabíjím 16A a nenbaíjím 12hodin, ale pouze 6 hodin. Ovšem kdybych měl Leafa s možností nabíjení 32A vhodným nabíjecím kabelem bych nabíjel Leafa 3 hodiny.
      Leafem jezdíme na výlety do Vídně z Brna či do Olomouce, nebo dokonce i do Krkonoš a do Prahy. Vše je jen o naplánování cety, ale doporučuji!

    2. Nedivím se že tápete,
      Nedivím se že tápete, sám jsem v tom měl hokej a to elektromobil už rok mám. U Nissanu, ale není sám, je potíž, že standardní kabel, aby auto nevyhazovalo na potkání pojistky u zásuvek, na nichž sice je 230V 16A, ale může tam být ještě v okruhu i jiný spotřebič, je jen na 10A 230V. Tedy nabíjí 2,3 kW za hodinu (nebereme zde ztráty a vliv teploty).
      Ostatně tak dobrou síť máme u nás, mnohé domy na západě od ČR jedou na 8A a 6A jističe, to pak vyhodíte i 10A celý dům. Podobně to mám já u svého Peugotu Ion. Takže s tímhle kabelem nevyužijete kapacitu palubní nabíječky 3,6 kW. Natožpak doplňkové výbavy 6,6 kW.
      Ovšem s kabelem Mennekes nebo s kabelem s koncovkou na červený 5 kolík to už je jiná. Ty si ovšem můžete dokoupit – dodají namátkou pan Richtr http://www.r-evc.com, pan Tinka http://www.evselect.eu, pan Kubiš http://www.inchanet.cz. Včetně poradenství, za které je chválím a veřejně jim děkuji.
      Jak říkají majitelé Tesel – Mennekes mít je fajn, ale červený 5kolík obvykle najdeme po cestě kdekoliv. Má ho totiž standardně většina rodinných domků, skladů, továren atd.. A z těch se dobíjí daleko rychleji. Orientačně červený 5kolík 400V 16A je 400×16=6,4 kW za hodinu.
      Kapitola sama pro sebe jsou rychlodobíječky okolo 50 kW, to je nabíjení auta v řádech minut a desítek minut. Mívají na nich kabely s koncovkami CHAdeMO (japonské a korejské vozy, ale i Peugeot Ion a Citroen Zero, protože to je evropská verze Mitsubishi iMiev) nebo COMBO (VW třeba eGolf nebo BMW i3) nebo dokonce obojí.
      No a věc zcela mimo Supercharger Tesla, 125 kW, ovšem jen pro Tesly. Taky včetně kabelu a koncovky Mennekes. Do konce roku 2015 mají být v ČR 2, tak uvidíme.

      1. Chápu to tedy správně
        Chápu to tedy správně tak, že pokud si koupím Leafa jen s palubní nabíječkou 3,3 Kw tak k tomu dostanu jen ten základní dobíjecí kabel 2,4 kw.
        A pokud chci nabíjet všude tech 3,3 Kw musím mít ještě jeden kabel Mennekes na veřejné standartní dobíječky třeba u ČEZU. A ještě kabel bud 5 kolík 400V 16A/32A nebo i klasicej zásuvkovej 2 kolík 16A? Možná jen tu poslední verzy kabelu pokud ty nabíječky u čezu 2 kolíkové maj 16A.

        1. Nabíjení elektroauta si
          Nabíjení elektroauta si představte jako nádrž s vodou (zásuvka na zdi nebo stojan nabíječky), hadici určitého průměru z ní do auta (kabel mezi nimi) a díru v autě určité velikosti, kudy tam má voda vtéci (palubní nabíječka vozu, řídí ukládání energie do baterií).
          Pokud chcete dostat do baterií Leafa více elektřiny a rychleji, musíte k tomu mít adekvátní zásuvku či nabíjecí stojan, adekvátní kabel a adekvátní palubní nabíječku. Cokoliv z těch tří je slabší než zbytek, je to nejslabší článek řetězu a dostanete do auta jen tolik elektřiny, kolik projde nejslabším článkem.
          Pokud máte slabší palubní nabíječku 3,3 kW, pak si k ní dokupte odpovídající nabíjecí kabel 16A s koncovkou Schuco a z běžné domácí zásuvky 230V 16A dostanete maximum. Sériově k autu dodávaný kabel 10A s koncovkou Schuco si nechte na domácí pomalé nabíjení přes noc. Sám to tak mám u Peugeotu Ion. Pokud máte v Nissanu silnější příplatkovou palubní nabíječku 6,6 kW, pak si k ní dokupte odpovídající nabíjecí kabel nejlépe s koncovkou Mennekes a můžete z nabíjecích stojanů se zásuvkou Mennekes (nejen) ČEZu dostávat do auta oněch 6,6 kW. Čili dvojnásobek než z běžné zásuvky. Ale vždy je to o Vašich cestách a co je v okolí k dispozici. Třeba v Ostravě je Mennekes jen na nabíječkách ČEZu a PRE. Ale pokud jezdíte po republice, je zase na většině komerčních nabíječek. V centru Ostravy v OC Nová Karolína i některých dalších místech najdete naopak jen běžné zásuvky nebo červený 5kolík. A pak je potřeba si říci, zda se Vám vyplatí kabel s koncovkou 5kolík nebo budete nabíjet jen +-3,3 kW za hodinu nabíjecím kabelem 16A s koncovkou Schuco z běžné domácí zásuvky a 5kolík ignorovat. Je to polovička, ale když jdete na 3 hodiny na film, máte skoro půl baterie a přibude Vám skoro 100 km dojezdu.
          Nebo je u Nissanu druhá možnost jezdit k rychlonabíječce CHAdeMO, kde nabíjecí stojan supluje i palubní nabíječku, sám s autem komunikuje a přes kabel řádné tloušťky a zástrčku velikosti a váhy husitského palcátu auto nabije na 80% během pár desítek minut. U Nissanu z 0 na 80% za 30 minut. Většinou ovšem nepřijíždíte vybitý do nuly, takže je to rychlejší, obvykle do 20 minut :-).

          1. Dik za odpověď. Já tomu
            Dik za odpověď. Já tomu rozumím jen jsem se ujištoval stačila odpoveď za 3 řádky. Ne že bych chtěl být nevděčný za obsáhlou odpověď. 🙂

            Takže prostě když budu mit 3,3 Kw palubní nabíječku je jedno jestli u stojanu ČEZU nabíjet z obyčejné zásuvky nebo Mennekes. Pokud budu mít správnej kabel 🙂

            Závěrem stejně docházím k závěru, že člověk potřebuje vozit dva až tři kabely. Originál na slabé záskuvky jako zálohu. Jeden 16A s klasickou zástrčkou na doma 3,3 KW. A ještě radši Mennekers protože jak už víme rychlo u nabíječek ČEZU není obyč zásuvka a může se stát že rychlo bude obsazené nebo nefunkční.

  10. Bol som sa previezt leafom a
    Bol som sa previezt leafom a je to dobre auto, pre mna na 95% ciest postacujuce, ale kupit ho tetaz ked cca za rok bude s vacsim dojazdom za mozno nizsiu cenu? Pojazdim este dva tri roky s mojim benzinakom a ked sa nic nezmeni na sucasnom trende potom si budem uz mat skutocne z coho vyberat.

    1. Kloním se k Vašemu
      Kloním se k Vašemu názoru, byť po testování Leafu se mi hodně líbí. Ovšem čeká mne ještě Kia Soul EV a snad se dostanu i k VW e-Golf. Malé BMW i VW e-UP zkoušet nebudu, už mám Peugeot Ion, takže další malé elektroauto do rodiny je nesmysl. Nabídka se stále zvětšuje. Jen ceny klesají pouze u Nissanu.

    1. Dá se to s dětmi, ovšem
      Dá se to s dětmi, ovšem jako dobrodružství :-). Najděte si tady na hybridu naši elektrodovolenou s Peugeotem Ion v srpnu 2014. S Leafem by to ovšem bylo něco úplně jiného. S tím bychom nemuseli z Ostravy do Brna v Prostějově na pomalou nabíječku a trávit čas v aquaparku.

    1. čistý elektromobil může
      čistý elektromobil může být i za cenu pod milion s dojezdem 500 km.
      Jen nebude vyroben renomovanou firmou, ale bude upraven někým, kdo „ukazuje jak to jde“.
      Dojezd 400 km je v praxi opravdu dostatečný a nemusí se řešit jestli někde funguje nabíječka či nikoli.
      Trochu o tom vím.

      1. Jenže průměrná cena
        Jenže průměrná cena nového prodaného auta v čr je pod půl milionem a ten další půlmilion zaplatit najednou je poněkud finančně náročnější, než jej zaplatit ve splátkách za provoz vozidla (benzín servis) a ani Elektromobil není bezúdržbový, takže pro normálního člověka pořád finančně LC auta vychází výrazně lépe než LC elektromobilu, nehledě na omezení, která elektromobil přináší (infrastruktura dobíjení a čas ztracený dobíjením)

    2. souhlasim, EV jako jedine
      souhlasim, EV jako jedine auto do rodiny neprichazi v uvahu pokud to neni za 2-3 miliony Tesla. Jen musim podotknou, ze mi na trhu chybi elektromobily „nekde uprostred“.
      Mame tady hromadu aut do milionu a pak 2 Tesly, Mercedes a Audi (zanedlouho) nad 2-3 miliony a Rimac nepocitam, vlaste ani ten Mercedes bych asi nemel pocitat 🙂

      1. Ano, přesně tak! To
        Ano, přesně tak! To tvrdím už dlouho. Mezi leafem + spol. a teslou prostě nic není. Proto si teslu pořizují i lidi co by stejné peníze za spalovák nikdy nedali. Nepotřebují tak výkonné a luxusní auto, ale prostě objednávají elektromobil s dojezdem 500km.

  11. nebude…
    recenze je to

    nebude…
    recenze je to nádherná, ale dokazuje to, jak je pro běžného člověka elektromobil nepoužitelný…dobíjení je stále příliš pomalé a svazující, proti poměru hustota čerpaček/rychlost takonvání/možnost dojezdu na jednu nádrž auta se spalovacím motorem…

    1. Tak jistě, pokud si
      Tak jistě, pokud si definujete „běžného člověka“ jako někoho, kdo dojíždí denně 200km do práce, o víkendu na 400km na chatu na druhý konec republiky a 5x do roka do Chorvatska, tak pro toho Leaf opravdu není a musí si počkat na druhou nebo třetí generaci a zatím jenom tiše závidět.

      Pak jsou tady ale ti statisticky významnější „neběžní lidé“, jako třeba já, kteří jezdí denně maximálně pár desítek km, chatu nemají a při těch 3x delších jízdách do roka si rád nějakou tu dvacetiminutovou zastávku udělají. Tak pro ty je to auto naopak auto úplně ideální.

                1. A to čtete za jaké
                  A to čtete za jaké statistiky? 😉

                2. Ok, řeknu to jinak.
                  Ok, řeknu to jinak. Myslíte si že hatchback je vhodné auto pro rodinu s dětmi?

                3. To je na akademickou debatu.
                  To je na akademickou debatu. Znám řadu lidí, co vozili rodinu v třídvéřovém P206 a nezdálo se mi, že by někdo z nich musel běhat za autem a naopak znám lidi, co jezdí sami 5km do práce a zpět Passatem kombi. Pravda je taková, že i rodinné auto drtivou většinu jízd absolvuje pouze s řidičem a maximálně s taškou s nákupem v kufru.

                  Je vlastně otázka, proč se Leaf nedělá i jako kombi, když existuje ve verzi dodávka.

                4. To je otázka do pranice!
                  Na

                  To je otázka do pranice!
                  Na Leafa zepředu jsem si zvykl, dokonce se mi už i líbí. Ale ten zadek je šeredný a šíleně nepraktický. Proč zadní nárazník tolik vystupuje? Tj. člověk nemůže přistoupit blíž ke kufru. Proč jsou 5.dveře tolik zkosené a zahloubené? Leaf má úžasný papírový objem v litrech (bez sklopení zad.sed.), ale ten tvar. A podivně zaoblený vstupní otvor. Když porovnám fotku otevřeného kufru e-Golfa a Leafa – nebe a dudy!

      1. Psal jsem běžný člověk,
        Psal jsem běžný člověk, vezmu tedy běžného člověka dle sebe podle svého okolí:
        Rodina dvě děti, dvě auta – malé auto cesta do práce, auto co nejlevnější (elektromobil mimo – je drahý) rozpočet na auto je nové auto do 250 tis, životnost deset let, nájezd 100 000 km, celkové náklady na LC pod 400 tis kč.
        Velké rodinné auto – kombi / MPV střední třídy, koupené ojetina z druhé ruky po prvním majiteli cca 100 000 km, cena do 300 000 kč, na sedm let nájezd za sedm let 100 – 150 tis km.
        Využití: převoz dětí (kočárek, sedačky, nákupy) jízda obden do 100 km kolečka
        3x měsíčně delší cesta cca 250 – 350 km na otočku
        1x dovolená lyže – 1000 km na pět dnů
        3X víkend na lyžích – 1 cesta tam a zpět 400 km
        V letní sezoně
        2x měsíčně víkend á cca 1000 km – přeprava kol, kempingové vybavení – stan židle, stoly atd..
        1x cyklodovolená na týden cca 1500 km
        1x poznávaceí dovolená – cca 4500 km za 14 dnů
        během roku ještě 5x akce přes celou republiku – cca 700 km na otočku
        maximální náklady na LC 700 000 kč
        10x ročně významnější použití přívěsu (domácnost) najeto cca 150 km
        Ani jedno nesplňuje adekvátní elektromobil…

        1. Asi nejsem běžný
          Asi nejsem běžný člověk, i když jsem za poslední 2,5 měsíce najezdil s elektrickým nissanem přes 8.000 km. A když už jedu v jeden den 550km je pro mě přijatelnější na cestě strávit 2,5 hodiny nabíjením, které využiji na snídaní, oběd a vyřizování mailů, než kdybych měl zaplatit plnou nádrž nafty.

  12. Moooc pěkná mini recenze,
    Moooc pěkná mini recenze, stálo by za to aby nezapadla v přílivu nových krátkých zpráv.

    Takže teď otázka co zajímá každého, teoreticky když bude mít Leaf dvojnásobnou kapacitu baterie za obobnou cenu jako se prodává nyní bude to zabiják běžných ropných aut?

    1. Podle mne potřebujeme víc
      Podle mne potřebujeme víc Leaf se stejnou baterkou za poloviční cenu, než Leaf se stejnou cenou s dvojnasobnou baterkou. To by opravdu trh s EV konečně pořádně rozhýbalo.

      To auto je pro město už docela použitelné, ale ekonomicky to pro normálního smrtelníha pořád nedává smysl, bohužel.

    2. Nevím, jak Vám
      Nevím, jak Vám odpovědět. Spíše je to po roce zkušeností s malým městským Peugeotem Ion s papírovým dojezdem 150 km, reálným v létě kolem 136 km, v zimě kolem 100 km, fakt otázka infrastruktury rychlodobíječek. Po městě to, když denně mám možnost doma přes noc nabíjet do plna, a ještě levnějším nočním proudem, navíc nabíjení možné v práci a v centru města už je rychlodobíječka, vůbec neřeším. Jakmile vyrazím z města ven, řešit to musím.
      S Nissanem Leaf, s papírovým dojezdem 199 km a reálem z testu 166 km, jsem jel dálničními rychlostmi po D1 a R48 Ostrava-Vyškov, ale tam už jsem po 130 km jízdy rychlonabíječku potřeboval. Pokud by byla co 50-80 km podél hlavních tahů, jako GreenWay na Slovensku, neřešil bych to.

Napsat komentář