Trnitá cesta elektrobusů do českých měst

V českých městech se začínají objevovat elektrobusy. První se objevil v Ostravě, loni si ale mohli jízdu na elektřinu vyzkoušet cestující hromadnou dopravou i v mnoha jiných českých městech. Problém je ale vyšší pořizovací cena a chybějící infrastruktura.

Ostrava se snaží zavádět elektrické autobusy kvůli velkým problémům s kvalitou ovzduší. V Praze už dva jezdí – tyto malé Zeusy.
foto: Martin Singr

První pokus v oblasti elektrobusů v našich podmínkách byl přestavěný autobus Škoda ve Znojmě na přelomu století. Až o zhruba deset let později se tento příběh dočkal další kapitoly. Český elektrobus SOR EBM 10,5 jezdí od srpna 2010 v Ostravě. DP Ostrava se dokonce podílel na vývoji vozidla.

autobusy elektrické SOR Libchavy EBN 10,5

V Ostravě byl elektrobus nasazen z důvodu špatného ovzduší a pomáhá, aby se zde lépe dýchalo. Na vytížené lince zde denně ujede 175 km, nabíjí se přes noc a po ranním provozu. Podle Pavla Gebauera z DP Ostava je elektromotor daleko živější než diesel, konkrétní spotřeba ale závisí na využívání rekuperace.

Necelý rok po pořízení, během loňského května, si DP Ostrava pořídil další tři tyto vozy.

Elektrobusy jsou drahé

Většímu rozšíření elektrobusů v ČR však dosud brání cena. Zatímco autobus s dieselovým motorem stojí pět a půl milionu, elektrobus vyjde podle Gebauera na deset. Náklady na jeden kilometr pak výrazně ovlivňují odpisy.

U elektrobusu 1 vozokilometr vyjde na 31,86 Kč, u autobusu je zhruba o 3 Kč levnější. Pořád ale vychází elektrobus zhruba o deset korun levněji než trolejbus, který je nejdražším způsobem hromadné dopravy ve městech. Pokud ale nebude brána v úvahu pořizovací cena, je provoz elektrobusu nejlevnější.

Na druhou stranu: autobus za dobu své životnosti zatíží životní prostředí 24,7 tunami emisí, elektrobus ani gramem, uvedl Gebauer. Další pozitivum je absence hluku. Zatímco autobus okolí zatěžuje 78 – 80 decibely, elektrobus pouze 72 decibely. „Hlučí jen pneumatiky a někteří kolemjdoucí s tím mají problémy. Řidiči si stěžují, že jim skáčou pod kola,“ uvedl praktické zkušenosti Gebauer.

Praze jen minibus

Elektrobus jezdí i v hlavním městě – kompaktní elektrobus Breda Menarinibus Zeus M200 E jezdí v úzkých uličkách mezi Malostranským náměstím a nemocnicí Pod Petřínem na lince 292 od ledna 2010. Dva vozy, každý za šest a půl milionu korun, se zde střídají. Jeden se vždy nabíjí a druhý vozí cestující.

Podle tiskové mluvčí Dopravního podniku Praha (DPP) Ilony Vysoudilové trpí vozy řadou mechanických poruch, nejčastěji na komponentech podvozku. Důvodem je subtilní konstrukce a náročnost trasy.

Se samotným pohonem na elektřinu však problémy nejsou. Za uplynulé dva roky bylo nutno hradit více než čtvrtinu jízd jiným autobusem, nejčastěji mikrobusem Ikarus.

V Praze byl ozkoušen i „velký“ elektrobus. Z propagačních důvodů byl SOR EBM 10,5 k vidění v metropoli na přelomu září a října. DPP si jej pak zapůjčil a na začátku října ho zkusil na linkách 121 a 170.

elektrický autobus Zeus v Praze

Z krátké zápůjčky nyní nelze dělat zásadní závěry. „Aby se dalo konstatovat, že je daný vůz použitelný pro každodenní provoz, bylo by nutné jej podrobit dlouhodobějšímu testu,“ vysvětlila pro Hybrid.cz Vysoudilová.

Díky elektrobusům na lince 292 získal DPP mnoho cenných zkušeností s tímto druhem pohonu. V případě pořízení dalších elektrobusů je ale nutné zohlednit zejména ekonomické aspekty – kromě pořizovací ceny jde i o náklady na vybudování infrastruktury.

DPP má aktuálně v plánu zejména průběžnou obnovu vozového parku autobusy s dieselovým motorem, které budou splňovat platné emisní normy.

Elektrobus projel ČR

Elektrobus mohli loni ve větší míře zkusit lidé na Slovensku i v ČR. Do obou zemí zavítal elektrobus, který vlastní Tatranský okráľovací spolek a v sezoně slouží jako skibus.

V některých větších městech se vůz představil v rámci turné E.ON. Tento předváděcí elektrobus je nyní zapůjčen u Arrivy v oblasti Krkonoš.

„Turné splnilo očekávání v podobě medializace výrobku. Objevili se někteří zájemci, ale v současné době se hledají prostředky na nákup,“ pochvaluje si Jindřich Chudý z podniku SOR Libchavy, nabízející elektrobus a dodává, že je spokojen i se vzájemnou podporou elektromobility se společností E.ON a .

2 Comments on “Trnitá cesta elektrobusů do českých měst”

Napsat komentář