Tři pětiny Čechů věří, že elektromobily jsou budoucností, nechal si zjistit Volkswagen

Jak by mělo podle Čechů proběhnout ideální pořízení elektromobilu? Vejít by se měli do 500 000 Kč, stát by jim měl přispět alespoň třetinu ceny.

Čechy zatím od nákupu elektromobilu odrazuje vysoká pořizovací cena a řídká síť dobíjecích stanic. Lákají je především nulové emise a nižší provozní náklady. Vyplývá to z exkluzivního průzkumu Volkswagen Financial Services.
foto: Volkswagen

Čeští řidiči jsou zatím ve vztahu k elektromobilům obezřetní, ale do budoucna jejich nákup plánuje poměrně velká část z nich. Zatímco během nadcházejících dvou let o pořízení elektromobilu uvažuje nebo je o něm pevně rozhodnuto 19 % řidičů, v horizontu pěti let už jejich podíl vzrostl na 26 %.

Zajímavým zjištěním je, že nejčastěji o elektromobilu uvažují řidiči na Vysočině (36 %) a v Olomouckém kraji (34 %), nejméně atraktivní je pak pro motoristy z Pardubického kraje (7 %).

Důvodů pro pořízení elektromobilu je podle dotazovaných řidičů hned několik. Mezi nejčastěji zmiňovanými přednostmi najdeme nulové lokální emise, které hrají v rozhodování roli pro 44 % řidičů.

Klíčovou vlastností jsou také nízké provozní náklady, které jsou důležité pro více než třetinu z nich. Naopak svižnější akcelerace nebo prestiž spojená s elektromobilitou jsou rozhodujícím faktorem pro každého dvacátého řidiče.

I když 58 % řidičů věří, že elektromobily jsou budoucností, optimismus je opouští tehdy, kdy mají zhodnotit rozvoj sítě dobíjecích stanic. Podle poloviny účastníků průzkumu totiž bude trvat ještě minimálně 10 let, než bude hustota dobíjecích stanic dostatečná.

Třetina (34 %) řidičů je pak toho názoru, že na její rozvoj bude stačit šest až deset let. Pouze jeden ze sta dotázaných řidičů počítá s adekvátní dobíjecí sítí v horizontu jednoho až dvou let.

Cena elektromobilu jako kámen úrazu

Při pořízení elektromobilu by čeští řidiči nejraději nepřekračovali šesticiferné sumy. 37 % z nich by se chtělo vejít do půl milionu korun, pro každého šestého by pak maximální limit představovala částka 750 000 Kč.

Právě vyšší pořizovací cena patří společně s limitovanou dojezdovou vzdáleností a hustotou dobíjecích stanic k nejčastěji zmiňovaným obavám.

Zatímco pětinová dotace poskytovaná státem by k pořízení elektromobilu přesvědčila pouze 7 % oslovených řidičů, 30% dotace by už motivovala každého čtvrtého. Státní příspěvek v hodnotě poloviny pořizovací ceny vozu by pak byl dostatečným argumentem pro 58 % řidičů.

„Průzkumy dlouhodobě ukazují, že Čechy od pořízení elektromobilu odrazuje především jejich vyšší pořizovací cena. Právě dotace jsou dle mého názoru jednou z cest, jak dostat elektromobilitu do hledáčku českých řidičů. Zatímco v západních zemích nebo na Slovensku dosahují státní příspěvky až 9 000 eur, v Česku žádný dotační program pro občany nenajdeme. Stát pro letošek nechystá dokonce ani dotační program pro firmy, a Česko tak bohužel zaostává za evropskými automobilovými trendy,“ říká jednatel Volkswagen Financial Services Vratislav Strašil a dodává:

„Jak pro výrobce automobilů, tak i pro nás jako vedoucí společnost na českém trhu financování automobilů, je elektromobilita prioritou. Téma navíc rezonuje i na evropské úrovni – doporučení Evropské komise stran udržitelné mobility je mít na evropských silnicích do roku 2030 alespoň 30 milionů elektromobilů.“

Leasing, úvěr nebo za hotové?

Jedním ze způsobů, jak si elektromobil navzdory průměrně vyšší pořizovací ceně pořídit a nevydat se přitom z posledního, je financovat ho prostřednictvím leasingové společnosti. Oproti nákupu za hotové totiž odpadá nutnost složit celou částku za vůz najednou, a klienti tak díky pravidelné měsíční splátce získávají šanci lépe plánovat budoucí výdaje:

„Financování je i v tuzemsku stále atraktivnějším způsobem, jak dosáhnout na vytoužený elektromobil. Podle našeho výzkumu by asi deset procent českých řidičů, kteří o pořízení elektromobilu uvažují, volilo financování v podobně operativního leasingu. Úvěr by pak zvolila dokonce necelá čtvrtina motoristů,“ doplňuje Vratislav Strašil.

Zájem o elektromobily pak potvrzují i počty registrací nových elektromobilů. Podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) bylo v prvních třech měsících roku 2021 každé páté zaregistrované auto v EU na elektrický pohon.

Česko pak v prodeji hybridů zaznamenalo 128% meziroční nárůst. Spolu s výhodnými nabídkami financování a rozšiřováním dobíjecí sítě lze navíc očekávat růst i v příštích letech.

tisková zpráva

31 Comments on “Tři pětiny Čechů věří, že elektromobily jsou budoucností, nechal si zjistit Volkswagen”

    1. Záleží jaké sociální bubliny se ptáte. Přípustná
      Záleží jaké sociální bubliny se ptáte. Přípustná chyba těchto anket je 99,99 procenta. Je to analogicky jak volební preference – v Praze vyhraje ODS, horní-dolní s věkovým průměrem 60+ Komunisté – pardon dneska Babiš.

    2. Bude se vzdělaný člověk znalý problematiky dohadovat s
      Bude se vzdělaný člověk znalý problematiky dohadovat s někým v diskuzi? Podívejte se jaký „Hate“ dostanete pokud tam jen naznačíte, že jste pro. Boužel někteří lidé neumí myslet kriticky a budou dokola omílat jejich pravdu.

      Ono to půjde.

      1. A co mi Ty jako „vzdělaný“ člověk povíš na to, že
        A co mi Ty jako „vzdělaný“ člověk povíš na to, že dolfíci zplyňovali židy, cikány, homouše a nyní titéž dolfíci z VV nesou duhovou vlajku? Jakou my nehomouši máme jistotu, že nebudou chtít zplyňovat heterouše, fosilofily a jiné konzervy? Takový Leodendula neblahé paměti by k tomu neměl daleko.

          1. Asi tak.
            @dlazdic: Nechápu jak souvisí Nacismus s

            Asi tak.

            @dlazdic: Nechápu jak souvisí Nacismus s Německým lidem. Myslíte, že aktuální generace němců je zodpovědná za to, jak se chovali generace před nimi. Co například čarodějnické procesy, cití te se za ně zodpovědný, povalečný odsun němců nebo komunistické procesy.

            Jde o to se z historie poučit a hlavně jí dokola omílat, aby se na ni nezapomělo.

            1. Včera „vědec“ Venca „omýlal“, dnes „vzdělaný člověk“
              Včera „vědec“ Venca „omýlal“, dnes „vzdělaný člověk“ AdamB zase perlí stejným způsobem (generace chovali….). To máte chlapci z toho, že se množíte dělením či pučením, žádná výměna genetického materiálu, žádná naděje na zlepšení se v jazyce mateřském. Takže za domácí úkol AdameB – nejen dějepis nýbrž i na čeják je třeba mrknout.

              1. Už delší dobu nežiji v ČR.
                Většinou beru diskuzi za

                Už delší dobu nežiji v ČR.

                Většinou beru diskuzi za ukončenou pokud poslední argument je: narážka na věk, národnost, pohlaví případně gramatiku.

                Uznávám, že pravidla češtiny nikdy nebyla mojí silnou stránkou. Jsem technicky vzdělaný člověk a používám výhradně AJ popřípadě NJ.

    3. Protože jim tyhle weby léta cpou do hlav, že EVčka jsou
      Protože jim tyhle weby léta cpou do hlav, že EVčka jsou ekofašistický nefungující nesmysl, který nám diktuje ošklivá EU, aby zničila náš krásný autoprůmysl a krátkodobý výstřelek, který se nikdy neujme 🙂 Ostatně i celý VW koncern jel tuhle lajnu ještě před pár lety taky.

    4. Protože když novináři nebudou psát o tom, jak jsou BEV
      Protože když novináři nebudou psát o tom, jak jsou BEV úžasné, nebudou v jejich médiu výrobci aut inzerovat. Platí stále, koho chleba jíš, toho píseň zpívej.

      A k tomu „Vejít by se měli do 500 000 Kč, stát by jim měl přispět alespoň třetinu ceny.“ – stát asi dotace češe na stromech. Jinak není možné, že to někdo vypustí z huby. Oblbovačka pro masy, které jsou o tom přesvědčené. Učitelku Maláčovou už mají.

      1. A k tomu Ti co chtějí třetinovou dotaci dnes všude budou
        A k tomu Ti co chtějí třetinovou dotaci dnes všude budou vykřikovat, jak je to nesprávné, že jsou elektromobily u nás dotované. Když se zeptáte kde ty peníze dostanu, tak začnou blekotat něco o poplatcích a dálnicích, jako kdyby to byly statisícové dotace.

    5. protoze je to mainsteamove medium, tedy medium ktere ctou lide
      protoze je to mainsteamove medium, tedy medium ktere ctou lide zamerena na podobna media, vesmes tyto ankety jsou nicnerikajici udaj o kupni sile v necem jako je automotive

      zpravidla lide kteri sotva uzivi postarsi ICE a v mediich jako je idnes je na ne chrlena obden zprava ze elektromobily jsou neekologicke, jsou drahe a podobne, coz muze bejt i klidne pravda, tak nemaji duvod v enkete kliknout na neco jako „zvazuju nakup elektromobilu“, oni nezvazuji nakup ani noveho ICE, ale kliknou si s nejakym potesenim na „fuj elektromobil pozira male desti v Kongu“ proste proto ze muzou a doda jim to pocit ze je o jejich hlas zajem 😀 a o par dni pozdeji vyjde na stejnem periodiku clanek o tom jak 95% Cechu nechce elektromobily a oni najednou dostanou pocit ze jsou ti spravni Cesi

      co ma v anketach alespon nejaky vyznam jsou ankety ktere si udela sama automobilka primo u svejch zakazniku, tedy u tech co si v predeslych treba 2 letech koupili nove auto dane znacky, a ano takova anketa me od mnou zakoupene znacky opravdu prisla a to jiz 2x, a nakonec jsem alespon jedne z nich, tech par minut obetoval a na otazky v ni jaks taks zaskrtal to co opravdu chci

      zeptej se anketne na otazku elektromobility na Electrecu a na TopGearu, na obou budes mit extremne rozdilnej vysledek proste proto ze kazdy z tech servru ma jine slozeni navstevniku, a v obou pripadech to zrejme bude totalne mimo realitu

    6. Nedávno tam byla anketa
      87.3 % by chtělo automobil pouze

      Nedávno tam byla anketa
      87.3 % by chtělo automobil pouze spalovacím motorem, nanejvýš mild hybrid .
      9.2 % hlasovalo pro Hybrid, plug-in hybrid či elektromobil
      2 % sází na Elektromobil s vodíkovými palivovými články
      0.4 % není rozhodnuto
      1.1 % auto mamá a nechce

      1. Bude zajímavé si tyto diskuze pročítat po deseti letech.
        Bude zajímavé si tyto diskuze pročítat po deseti letech. Já se dnes velmi bavím jak lidi psali, že telefon se čtyřpalcovým displejem je cihla a nikdy by si to na ucho nedali, nebo že širokoúhlé televizory jsou úchylné a lidi neuvidí slunce:-))

          1. Že by na film? Prostě je to o tom, co a jak fotíte – pokud
            Že by na film? Prostě je to o tom, co a jak fotíte – pokud fotíte „hurá“ obrázky a netisknete je na papír, tak dneska už vám stačí jen mobil, pokud fotíte trochu víc a chcete tisknout, pořídíte si bezzrcadlovku, pokud fotíte zase trochu víc a chcete tomu rozumět pořídíte si digitální zrcadlovku, pokud chcete fotit ještě trochu lépe pořídíte si plnoformátovou zrcadlovku, no a pokud už fotíte naprosto na nejvyšší úrovni, chcete s fotkami kreativně zacházet – fotíte na film.
            To je stejné, jako že lampy jsou u kytar a v hudbě obecně překonané – napřed tranzistory, pak emulacemi simulacemi, campery a kde čím další a na co dneska hrají kytaristi? Jo, na lampy…protože proč používat simulaci lampového zvuku, když se může hrát na lampy a všechny ty simulace dostávají hodnocení, že už jsou skoro stejné jako ty lampy..

            Vždycky je to o tom, že máte výběr technologií a můžete si vybrat tu, která je pro dané použití nejvhodnější.

            1. To jo, ale dnes jsou ty špičkové foťáky na film a
              To jo, ale dnes jsou ty špičkové foťáky na film a lampové zesilovače pořádně drahé. Stejně to dopadne i s auty. Za 20 let určitě budou bohatí fajnšmekři co si koupí pístové auto za 20 mega, zaplatí si emisní povolenky a budou si ho startovat na soukromém pozemku.

              1. Foťáky jsou obecně drahé, nicméně mám tu nějaké na
                Foťáky jsou obecně drahé, nicméně mám tu nějaké na svitkový film – roky 1950 – 1960, pak mám zrcadlo na kinofilm 1980 – a není tam co zkazit, pokud to mechanika dá fotí pořád stejně kvalitně a objektiv na to s redukcí dáte – takže tam je ta investice na vždy – u těch digi to prostě stárne, ale především morálně – mám od 2009 zrcadlovku za 15 000 tělo z výprodeje (výběhový model, ale na AA baterky – pro cestování super) a ano jsou dneska lepší a dražší, ale na druhou stranu ocenil bych jen větší rychlost snímání pro pohyb a vyšší iso pro focení ve tmě. – Jinak mě stále nikde nelimituje -resp. hlava a ruce umí méně než aparát – a většina těch, co se divila, že si to kupuju už je od té doby ve foťácích za dvoj až trojnásobek (prostě obměna, že je opustily) – možná mám kliku – uzávěrka má za těch let něco kolem 40 tis zavření a co vím je dimenzována na 100 tis.

                U lampáčů ani omylem – tam je to děsně o tom, že většina lidí jde po značce a věcech, co nevyužije. Mám dva – 30W VC30 s creambackem – už kolem dvaceti let- tenkrát jsem jí koupil novou za 17 tis A teď jsem si kupoval malou potvůrku na blbnutí – spíš zkoušení lamp 5W/1W – 1x ECC83 v předzesilovači a 1x EL84 konec a hraje to přímo neskutečně – cena za nové včetně dodání z Německa 140€. Samozřejmě, kdo potřebuje Mesa Boogie, Marshall, Soldano…tak se nedoplatí. Navíc je u těch věcí zcela jedno, jak je to staré – ty staré po vystárnutí repráků a trafoplechů hrají mnohdy lépe než nové.

                U aut už dneska fajnšmekři sedlají pure cars s rv před r2005 – a bude to tak i za 20 let…

                1. Zrovna ten fotak podle me neni uplne idealni priklad –
                  Zrovna ten fotak podle me neni uplne idealni priklad – hardware bude sice fungovat „porad perfektne“, ale zdroj kvalitniho spotrebaku muze velice rychle vyschnout – resp. jakmile budou jedini odberatele „umelci vyzadujici zrno“, muze se z nej sakra rychle stat luxusni zbozi za luxusni cenu. A myslim, ze od toho nejsme az tak daleko, podle oznameni o ukonceni vyroby toho ci onoho filmu v minulych letech. Pripadne nejaky urednik rozhodne, ze cely chemicky proces je fuj, a bude vymalovano.

                  To same elektronky, ktere taky nemaji nekonecnou zivotnost (no dobre, pri 15 minutach pouziti tydne, abych si overil, ze porad „zni skvele“ asi ano 😉 ).

                2. Popravdě filmy nevím – jak jsem psal fotografování, tak se
                  Popravdě filmy nevím – jak jsem psal fotografování, tak se řadím mezi digitální zrcadlovkáře a další ambici nemám – stejně člověk nakonec nejvíc hurá obrázků (jéé vylezli jsme na kopec a podobně) fotí mobilem, protože je v kapse. Filmy jsem naposled použil, když bylo potřeba pak fotky zvětšovat a tím nemyslím na ekvivalent A3 -to je limit použitelnosti fotek z mé zrcadlovky.

                  U těch elektronek je to jinak – před dvaceti lety sehnat slušnou bylo umění, dneska se „roztrhl“ pytel, protože krom puristů jako jsem já, se k tomu řada muzikantů vrátila – jasně řada má doma na brnkání třeba nějakou tranzistorádu nebo simuládu…protože mít v paneláku 50W celolampu na použitelnost hlasitost nebo 30W na kreslení koncem = sousedi mají glassdance.
                  Ale jinak než, že nebudou elektronky, tak hrozí, že to nějakej greene-moula zakáže, že to má blbou účinnost. Životnost lamp – jako celé lampové zesilovače je to alchymie a kdo umí dobře vybrat lampy, párovat a kvadrovat je pro koncák a dát k sobě správné kombinace do předzesilovače – a správně to celé nastavit, tak mají lampy násobně delší životnost. A samozřejmě zesilovacího prcka jsem si koupil, abych hlavní zesík šetřil při takovém tom domácím brnkání…znáte to…

                3. Filmy, no taky jsem naposledy vyvolaval tak pred 20
                  Filmy, no taky jsem naposledy vyvolaval tak pred 20 lety
                  Mobil, jj, tahat (digitalni bez)zrcadlo je cim dal tim mensi motivace, z toho mobilu je to proste vetsinou „dost dobre“, pokud neni treba nejake „extremni“ ohnisko.

                  Lampy – priznam se, netusim. Jen tak nejak mam porad v pameti, jak (kdyz mi bylo cca 5) se v televizich vymenovaly vpodstate jak na bezicim pasu. Verim, ze high end na tom lip bude, u levne ciny bych za to asi ruku do ohne nedal (stejne jako za pancovane vykonove tranzistory 😉 )…

                4. u focení asi tak – dřív jsem tahal zrcadlo s reportážním
                  u focení asi tak – dřív jsem tahal zrcadlo s reportážním objektivem 18-20mm prakticky všude s sebou, na každej trochu výlet, dneska už ho vozím jen na „foto“ akce – např segment kompaktů je mobily požrán – tedy dokud to nechcete hodit na papír, pak je moje zkušenost taková, že zrcadlovka a vyšší bezzrcadlovky jsou jediné, kde to formátově vždy a všude vyjde.

                  Jo, ale dneska jsou lampy něco jiného -vynikající výrobce JJ – vlastně bývalé Tesly, které se za komančů houfně vyvážely do UK k Marshallovi, slušné ruské Sovteky atd.. no nedalo mi to a šáhl jsem do prcka pro ECC83 – totál noname china – tak zvuk dobrý uvidíme, co vydrží – ale na prdlání doma 4x týdne půlhodiny bych řekl, že dva roky dá – pak je sice přelampování za nějakých 600 – 700 Kč, ale to je nic proti tomu, že průměrný kytarista vyháže ročně 5 – 10 tis za hledání svatého grálu ve zkreslovadlech.

                  Je to stejně jako gramodesky – ty dneska prožívají znova boom, nebo audio kazety – i ty znovu lépe a lépe seženete – byť musíte vědět kde.

Napsat komentář