TPRES: Silnice jako zdroj elektrické energie

Je zde další nápad jak generovat elektrickou energii z interakce projíždějícího automobilu a silnice. Americká společnost New Energy Innovations vyvinula „hydraulický“ silniční generátor elektrické energie TPRES. Je to jen rafinované PR, nebo reálný produkt?

Princip systému TRPES je velmi jednoduchý.
foto: New Energy Innovations

Společnost NEI na konceptu TPRES spolupracuje s Oddělení mmechanického a průmyslového inženýrství na univerzitě v Illinois, Chicago. Systém TPRES lze nainstalovat, podle tiskových materiálů NEI na silnicích, křižovatkách, nejrůznějších silničních výjezdech nebo například před mýtnými bránami na dálnici.

Podstata fungování TPRES je jednoduchá. Pod pryžovým krytem se nachází řada vzduchových pump, které auta po přejetí nepatrně stlačují. Pumpy vhánějí vzduch do vyrovnávací tlakové nádrže.

Z nádrže pak konstantní tlak vzduchu pohání vzduchovou turbín. Spárovaný rotační elektrický generátor pak vyrábí elektrickou energii.

Podle NEI jedna křižovatka s „hustým provozem“ dokáže generovat roční spotřebu elektrické energie pro 40 domů. NEI na svých stránkách dokonce tvrdí, že finanční návratnost TPRES jsou pouze 4 roky, oproti 12 u solární energie

New Energy Innovations from Ralph Black on Vimeo.

Propagační video konceptu TPRES.
foto: vimeo

Výhodou TPRES je jednoduchá konstrukce, stavebnicová a snadná instalace a minimální konstrukční zásahy do vozovky. Navíc na servis a opravy (vzduchové pumpy, turbínu, generátor) lze využít současnou servisní/opravárenskou síť.

Toliko výhody. Většinu čtenářů však napadené, že zde na první pohled něco nehraje. Automobil po přejetí pryžové manžety zákonitě musí ztratit část své energie, kterou opět musí vyrobit. NEI sice prohlašuje, že TPRES si „ukradne“ pouze minimum energie, přesto…

Vtip je v tom neumísťovat TPRES na rovné úseky ale tam, kde auta musí bezpodmínečně zpomalovat. Můžeme zmínit sjíždění prudkých kopců, křižovatky, příjezdy k mýtným branám, příjezdy ke kontrolním branám, k vjezdům do areálu, parkovištím nebo například výjezdy z dálnice.

TPRES zřejmě energetické problémy světa nevyřeší. Pokud však vznikne potřebná legislativa a vznikne vhodný právní rámec, TPRES dává investorům šanci na malou, ale zajímavou investicí s velmi rychlou finanční návratností.

New Energy Innovations

25 Comments on “TPRES: Silnice jako zdroj elektrické energie”

      1. Omyl. Vyrábí to přece
        Omyl. Vyrábí to přece zaměstnanost u výrobců tlumičů a zaměstnanost v autoservisech. Je to v přeneseném slova smyslu takové to kurvítko, které dávají výrobci do různých strojů, aby potřebovaly časem servis nebo motivovaly ke koupi nového stroje. Kdyby to, co jsem napsal, nebylo k pláči, tak by se jeden i zasmál.

  1. vynalezcom asi usla teoria o
    vynalezcom asi usla teoria o zachovani energie a termo zakony od A po Z. Chcu vziat autu energiu a potom mu ju neefektivne vratit alebo pouzit pre seba na ine. Adept na somarina roka. Alebo tiez ako som vynasiel perpeeetum mobile z nekonecneho padu 🙂

    Pripominam tiez, fotovoltaika znizuje teplotu a svietivost okolia, veterniky spomaluju prudenie vzduchu (to by ma zaujimalo ako rataju efektivitu veternych fariem ked su postavene za sebou a aka velka je logika pouzit zdroj fotovoltaiky na vykurovanie ked ju mam na streche, v okne, ..)

  2. Tak vacsiu kravinu som este
    Tak vacsiu kravinu som este asi nevidel. Normalne sa cudujem ze sa tym dakto aj zaobera, asi bolo treba minut rozpocet na vyskum alebo co. Instalacia a servis takeho zariadenia sposobia ze sa naklady nevratia nikdy. Co takto namiesto toho robit kryte parkovacie miesta pri obchodnych domoch, kde by na streche boli solarne panely? Nieco na sposob supercharger od tesly. Ked pojdete do obchodu zaparkujete pod strechou, ktora nikomu nezavadza, v lete sa vam neupecie auto a kym ste v obchode tak si mozete dobit auto, pripadne sa energia spotrebuje rovno v obchode ku ktoremu parkovisko patri. Jednoduche jak facka a predsa o nik nefinancuje. Tak si neviem predstavit ako by sa ujala takato obludnost.

  3. A výtěžek z tohoto
    A výtěžek z tohoto redundantního zdroje energie by mohl jít na umoření silniční daně nebo přímo řidičům, protože jim to opotřebovává podvozkové díly…? Raději bych dal větrné turbíny do bočnic zúžených koridorů a přikázal tam co nejvyšší rychlost:-)

  4. Obávám se, že to co jde
    Obávám se, že to co jde ve Světě, by byl problém v ČR! Ze zkušeností z Českých komunikací všechny přídavné předměty v tělese komunikace jsou zdrojem vzniku výtluku a děr jež se v tuzemsku nedaří uspokojivě opravami likvidovat. A to od roku 1990 se i v ČR používají srovnatelné stavební silniční stroje včetně těch na opravy komunikací jež používají podobné firmy v zahraničí!

        1. mýliš sa. Ak auto musí
          mýliš sa. Ak auto musí spomalovať, tak je to naopak ucinnejsie nez zohrievat brzdne doštičky 😉

          Samozrejme že pre lektromobil je to otazne, lebo si rekuperaciou dobija baterky a nehodi sa mu plitvat energiu na taketo veci. Ale kym bude viac ako 90% aut iba so spalovakom, tak je to na miestach, kde sa MUSI spomalovat dobry napad.
          A niekedy je to vhodne aj pre lektromobil, lebo vacsina „sikovnych“ šoferov pri retarderoch nebrzdi iba rekuperaciou, ale aj brzdami a potom to dava zmysel dokonca aj pri autach do zastrcky.

          1. Přesně tak to vidím i
            Přesně tak to vidím i já. Kdyby ale celý systém byl zapojen obráceně – výroba elektřiny v tlumičích auta a více hrbů na silnicích (tak jako je v současné době hrbatá D1 a D2 (hlavně v pravém jízdním pruhu), tak by na tom vydělal každý řidič, protože by si pěkně rekuperoval energii z tlumičů. A správa silnic by se nemusela starat o údržbu silnic a dálnic a stát by je mohl rozpustit. A další silnice a dálnice by se mohly stavět stylem zvlnění a hrbů.

Napsat komentář