Společnost Toyota Motor Europe (TME) oznámila svůj záměr uzavřít partnerství s belgickou firmou Umicore N. V. v oblasti ekologické recyklace lithium-iontových akumulátorů v Evropě. Oznámení navazuje na období průzkumu, kdy TME hledala a vybírala evropského partnera schopného bezpečně a ekologicky recyklovat li-ion akumulátory používané ve dvou nových modelech značky Toyota – v nedávno uvedeném sedmimístném automobilu Toyota Prius+ a modelu Toyota Prius Plug-in Hybrid, jenž se aktuálně představuje na evropských trzích.
foto: Toyota
Jedinečný postup recyklace akumulátorových baterií používaný společností Umicore je založen na patentované technologii tavení za velmi vysokých teplot (UHT – Ultra High Temperature). Tento proces umožňuje recyklaci cenných kovů (kobalt, nikl a měď) z opotřebovaných Li-ion akumulátorů, a to způsobem, který je relativně levný a současně ekologický.
Honda bude získávat vzácné suroviny ze starých NiMH baterií
Rozhovor: s Romanem Havláskem o recyklaci Škodovek a elektromobilitě
Umicore je zároveň celosvětově jediným dodavatelem, který provozuje dvě specializované linky (v Německu a USA) zabývající se rozebíráním akumulátorových modulů hybridních vozů a elektromobilů, s následnými dodávkami materiálu do zařízení této společnosti v belgickém Hobokenu.
Dohoda obou společností o partnerské spolupráci se v současnosti dokončuje. TME loňského října jako jeden z prvních evropských výrobců OEM oznámila nové partnerství na recyklaci NiMH akumulátorů používaných ve všech plně hybridních modelech Toyota a Lexus prodávaných od roku 2000.
Obě tato partnerství jsou nyní kostrou plánu automobilky Toyota plně podpořit směrnici Evropské komise 2006/66/EC o akumulátorech, která tvoří právní rámec pro sběr a následnou likvidaci průmyslových akumulátorů v Evropě. Toyota Motor Europe proto s velkou rezervou splní cíle efektivity recyklace nastolené Evropskou komisí.
O společnosti Umicore
Umicore je globální společnost zabývající se materiálovými technologiemi. Zaměřuje se na aplikační oblasti, kde díky svým znalostem a zkušenostem v nauce o materiálech, chemii a metalurgii může přispět ke skutečné změně. Aktivity společnosti se zaměřují na čtyři oblasti podnikání: katalyzátory, energetické materiály, provozní materiály a recyklace.
Většina tržeb společnosti Umicore pochází z ekologických technologií, kam také směřuje převážná část výzkumných a vývojových aktivit. Jedná se např. o katalyzátory pro omezení škodlivin, materiály pro akumulátorové baterie a fotovoltaiku, palivové články a recyklaci.
Uskupení Umicore Group provozuje průmyslová zařízení na všech kontinentech a poskytuje služby zákazníkům z celého světa; v roce 2011 činil obrat Umicore 14,5 mld. eur (2,3 mld. eur bez započtení kovů) a v současnosti zaměstnává cca 14 600 lidí.
až dojde lithium, přejde
až dojde lithium, přejde se na jiný materiál… Jak je znamo z historie..
S lithiem je prostě
S lithiem je prostě problém, je to nejlehčí kov který se vyskytuje v akumulátoru, pokud se použije mokrá metoda při recyhlaci, plave na hladice s lehkým odpadem…
Navíc recyklovat lithium např. z LiFePO aku je i docela otázka do pranice, je ho tam tak málo, že se to prostě nevyplatí…
A přitom se lithium stává strategickou komoditou…:/
Jo a lithium vyhazujou
Jo a lithium vyhazujou někam do betonu. Tomu neříkám ekologie a už vůbec si neumím představit, jak by to fungovalo, když by se náhodou elektromobily rozšířily dříve než za 30 let – což nepředpokládám.