Toyota uvádí sériovou verzi vodíkového autobusu Sora

Toyota spustila prodej prvních autobusů Sora na vodíkové palivové články. Název Sora vznikl jako akronym složený ze slov Sky, Ocean, River, Air (Obloha, Oceán, Řeka, Vzduch), zastupujících cyklus vody na planetě Zemi.

Sora je první autobus v Japonsku poháněný palivovými články, který získal typové osvědčení. Do roku 2020 se má vyrobit přes 100 kusů určených zejména pro Tokio, aby se mohly předvést na Olympijských hrách 2020.
foto: Toyota

Automobilka předpokládá, že ještě před Olympijskými a Paralympijskými hrami v Tokiu 2020 vyrobí přes 100 těchto autobusů určených zejména pro metropolitní oblast hlavního města Japonska. Více vodíkových autobusů v metropolitní oblasti má podle Toyoty zvyšovat i povědomí veřejnosti o tomto dopravním prostředku.

Toyota vloni zahájila celosvětovou kampaň „Start Your Impossible“, jejímž prostřednictvím se chce transformovat z klasické automobilky na firmu poskytující služby mobility. Při vývoji autobusů Sora se Toyota snažila navrhnout taková vozidla, která by zákazníkům poskytla svobodu pohybu a stala se neodmyslitelnými ikonami města.

Toyota plánuje vyrábět autobusy, které budou plně sloužit společnosti, a proto byl systém palivových článků TFCS (Toyota Fuel Cell System) pro autobusy Sora upraven tak, aby sloužil jako ekologický pohon i jako zdroj energie v případě přírodní katastrofy.

Příznivější dopady na životní prostředí a technologie palivových článků

– Systém pohonu TFCS (Toyota Fuel Cell System) na bázi palivových článků, vyvinutý pro vodíkový elektromobil Mirai (FCEV), byl efektivně zužitkován tak, aby nabídl ekologické parametry bez provozních emisí CO2 a jiných škodlivých látek, stejně tak jako tichý chod s minimem vibrací.

– Autobus Sora je vybaven vysoce výkonnou externí napájecí jednotkou, která v případě potřeby poskytne vysoký výkon a kapacitu elektrické energie (max. výkon 9 kW, kapacita až 235 kWh) a poslouží v roli nouzového zdroje elektrické energie, například během přírodní katastrofy.

Univerzální funkčnost a svoboda pohybu

– Neobsazená sedadla v autobusu Sora se automaticky sklápějí, což přispívá k praktičnosti a pohodlí cestujících, zejména pak osob s dětským kočárkem nebo invalidním vozíkem.

– Chodce a jízdní kola kolem autobusu rozpoznává osm kamer o vysokém rozlišení, namontovaných uvnitř i zvenčí vozidla, a zlepšujících tak celkový přehled o blízkém okolí.

– Když se autobus zastaví, systém v zájmu bezpečnosti akusticky i opticky upozorní řidiče na chodce a cyklisty v bezprostřední blízkosti.

– Funkce řízení akcelerace zamezuje náhlému zrychlování a umožňuje autobusu hladký rozjezd z místa s ohledem na bezpečnost stojících pasažérů. Jelikož používaný systém pohonu autobusu nevyžaduje řazení, nedochází ani k žádným trhavým pohybům.

– Design autobusu staví na plastickém tvarování, jímž se výrazně odlišuje od klasického šestistěnu běžných autobusů a díky svému výraznému vzhledu je okamžitě rozpoznatelný.

– Autobus používá přední a zadní světla s LED zdroji.

Tabulka specifikací autobusu na vodík Sora

Tabulka specifikací autobusu na vodík Sora
foto: Toyota
tisková zpráva

36 Comments on “Toyota uvádí sériovou verzi vodíkového autobusu Sora”

  1. Návrh ekologických poplatků ČR 2019
    KAŽDOROČNÍ

    Návrh ekologických poplatků ČR 2019
    KAŽDOROČNÍ SILNIČNÍ DAŇ
    Euro 3 4000 Kč
    Euro 2 8000 Kč
    Euro 1 2500 Kč 10 000 Kč
    Euro 0 5000 Kč 16 000 Kč
    REGISTRAČNÍ POPLATEK PŘI DOVOZU
    Euro 3 9000 Kč
    Euro 2 6000 Kč 16 000 Kč
    Euro 1 15 000 Kč 24 000 Kč
    Euro 0 24 000 Kč 40 000 Kč
    ŠROTOVNÉ – BONUS ZA LIKVIDACI VOZU
    Euro 2 10 000 Kč 30 000 Kč
    Euro 1 15 000 Kč 40 000 Kč
    Euro 0 20 000 Kč 50 000 Kč

    auto.cz/poplatky-na-stara-auta-chudym-brat-bohatym-davat-120273

    1. Super video. Konečně jsem viděl řízené vypouštění
      Super video. Konečně jsem viděl řízené vypouštění plynu při havárii, že to opravdu funguje a zabrání výbuchu. Pokud bude hořet vodíkový bus, tak bude asi hořet podobně. Tj. bezp. ventil bude upouštět vodík, který shoří v podobě plamenometu.

        1. Jenže než ty láhve se zničí, tak předpokládám, že
          Jenže než ty láhve se zničí, tak předpokládám, že náplň vyhoří přes ten bezpečnostní ventil. Pro tam ten ventil je, aby náplň vyhořela řízeně před tím, než dojde k destrukci celé nádrže.
          Ti kontruktéři nejsou žádní blbci, co neumějí do pěti počítat.

          1. Konstruktéři nemusí bejt blbci, ale praxe říká něco
            Konstruktéři nemusí bejt blbci, ale praxe říká něco jiného. Kravaťaci z vedení a snižování nákladů, nebo termíny je v pohodě dotlačí do mezních řešení na hraně, která mohou lehce skončit katastrofou. Viz proreznutí ocelových CNG lahví u CNG VW Touranů na styku s kovovyma objímkama jejichž následkem byla celá série explozí!!! Teď už je dělaj z plastu obalenýho skelno uhlíkovým laminátem, ale ten zase ohni dlouho neodolá. Nebo co takové prostřelení náběžky raketoplánu půlmetrovým kusem PU pěny jako prd, co zbůsobilo že raketoplán schořel jako papírovej čert při vstupu do atmosféry, nebo „překvapivá“ netěsnost podchlazenejch gumovejch O kroužků u TPH bůstrů raketoplánu co způsobila explozi Chalengeru? Jo jo slavní páni inženýři pak čuměli kako puci a říkali jéje achichouvej apod. Takže opět doporučuju nebejt naivní ;-D

            Takhle páni inženýři čumej jak vyoraný myši na to co totálně podcenili.
            https://youtu.be/ySiyzJEi01M

            1. Kdybys trochu přemýšlel, tak bys věděl, že ať máš
              Kdybys trochu přemýšlel, tak bys věděl, že ať máš jakékoliv znalosti, tak nelze nikdy ničemu 100% předejít. Rozdíl mezi tebou, mnou a jima je v tom, že my dva když postavíme raketoplán, tak nám to bouchne každý vzlet, kdežto jim to bouchne jenom někdy.
              Ono chytrej dokáže být každý, kritizovat něčí práci lze snadno, ale najít lepší řešení je mnohem těžší.
              Já netvrdím, že vodík, CNG, baterky lze na 100% postavit tak, aby to nikdy nebouchlo/neshořelo, ale riziko lze významně snížit, že když dojde k nehodě, tak v 99% nedojde k ničemu vážnému.

              Tvůj přístup k věci se mi lidsky příčí, kdy o tom nevíš absolutně nic a shazuješ to předem a předpokládáš, že lidé, co se okolo toho motají, tak jsou nesvéprávní jedinci a jenom ty víš nejlíp co s tím. By mě zajímalo, co si dosud v životě dokázal ty…

              Howgh.

              1. Si chytnul hysterák nebo co se ti děje, že máš náhle
                Si chytnul hysterák nebo co se ti děje, že máš náhle potřebu posílat diskuzi do osobní roviny? Nebo si majitelem LPG, CNG auta?

                Z čeho přesně jsi vydedukoval ten naprostej blábol, že něco „předem shazuju a předpokládám, že lidé, co se okolo toho motají, tak jsou nesvéprávní jedinci“ a pak to typické ukřivděné že „jenom já vím nejlíp co s tím.“ ??? :)))
                To je celkem zoufalá reakce. Možná máš nějaký negativní zážitky z dětsví, co já vím, ale pokud nejseš schopnej věci posuzovat racionálně a motáš do toho svoje osobní problémy a apriorní soudy, tak se pak nedivím že to končí takhle.

                Btw kritizovat jsem ještě ani nezačal. Jen jsem uvedl reálný ukázky z praxe, kdy došlo k té 1% vyjímce, které se inženýři nejvíc bojej protože je fatální a zásadně ohrožuje daný projekt nebo výrobek, ale hlavě ohrožuje lidské životy. Pokud nejsi schopnej se podívat realitě do tváře tak se k žádnejm raketám ani nepřibližuj. Přesně tyhle vztahovačný jedinci co každou připomínku považujou za ohrožení jejich pozice a sebevědomí jsou zárodkem pozdějších průserů protože nemají odstup.

                Tady ti posílám pěknou sbírku prorezlých VW CNG nádrží od německých inženýrů.
                https://goo.gl/XW93CF
                Chceš poslat i ty videa výbuchů?

                Nebo požár cisterny s vodíkem co ještě nebouchla
                http://www.foxla.com/news/local-news/truck-hauling-hydrogen-tanks-catches-fire-in-diamond-bar

                1. Ještě že ta Tesla ty lidské životy přímo zachraňuje.
                  Ještě že ta Tesla ty lidské životy přímo zachraňuje. 🙂
                  Když je teda bateriák tak bezpečný, tak proč tak často končí po větší bouračce v plamenech?!

                2. protože nemontují do střechy sprinklery
                  protože nemontují do střechy sprinklery

                3. Jak často? Máš už nějakou statistiku? Von ten řidič
                  Jak často? Máš už nějakou statistiku? Von ten řidič uhořel? Víš vůbec něco nebo zase jen plácáš?
                  V americe vzplane 17 spalováků každou hodinu, to máš 150 000 požárů a přes 200 uhořelejch za rok to už je Tesla překonala?

                4. Řekl bych dle fotek,že byl asi lehce „opálen“, když se mu
                  Řekl bych dle fotek,že byl asi lehce „opálen“, když se mu pod nohama otevřel battery pack s lithiovkama.
                  Na to nepotřebuješ dělat statistiku, stačí si na jednom nejmenovaném vyhledávači zadat slovní spojení tesla,požár a dojdeš k jasnému závěru. V drtivé části Tesla chytla, buď sama od sebe nebo po nárazu, od přední části vozu. Nevím proč ale zadek zůstane vždy OK. Asi kvůli elektronice a kabelovým svazkům v přední části.

                5. No ty si úplnej Šerlok čóveče. Mám tě začít
                  No ty si úplnej Šerlok čóveče. Mám tě začít přezdívat komisař Derik nebo slečna Márplová? :)))
                  Chlápka vyndali ještě než to začalo hořet a pak zemřel v nemocnici na následky zranění. Brouzdej si po internetu dál. Kdo si hraje nezlobí.

      1. Chápu postup hasičů, nechat to shořet a odpustit, když v
        Chápu postup hasičů, nechat to shořet a odpustit, když v okolí kromě stromů a keřů není nic, co by chytlo, ale stát se tohle v zástavbě, tak bezpečnostní řízené odpouštění plynu bezpečně zapálí něco kolem. Velmi slušný plamenomet.

  2. A ještě taky Toyota nějak zapoměla, že hlavním
    A ještě taky Toyota nějak zapoměla, že hlavním parametrem má být normovaný dojezd.
    To v té tiskové zprávě nějak nemůžu vůbec najít.

    Cena, záruka, opravy, spotřeba a dojezd začínají být čím dál tím víc utajované informace. To už je skoro jak hledat práci na inzerát v Česku, kde místo platu raději všichni píší svělé benefity včetně stravenek.

  3. Tak už o něco promyšlenejší nasazení než ta úplně
    Tak už o něco promyšlenejší nasazení než ta úplně šílená osobní auta.
    Jenže pořád je Japonsko dost daleko od ekonomické výroby vodíku. A na převážení a dlouhodobé skladování je vodík nejhorší ze všech paliv.

    Nejblíž k levnému vodíku má Čína, kde by mohl být jako vedlejší produkt od výroby elektřiny z pokusných vysokoteplotních jaderných elektráren.
    Jenže díky okupaci v druhé světové, Čína Japonsku zakázky na vodíkové autobusy nedá ani náhodou, větší šanci budou mít příměstské autobusy Hyundai.

  4. pěkný marketingový hnus no každpádně v evropě to nemá
    pěkný marketingový hnus no každpádně v evropě to nemá povolení pro provoz na pozemních komunikacích pro příliš velkou výbušnost 😉 Nový protiteroristický nařízení evropskýho soudu pro lidská práva evropanů, to by tak hrálo aby k nám rejžáci vozili vodíkový bomby, stačilo že jim amíci dodali ty dvě atomový :))))))

    1. Vodík bude mít smysl tam, kde potřebujete ukládat
      Vodík bude mít smysl tam, kde potřebujete ukládat elektrickou energii a nemáte zrovna do čeho jiného. Zrovna u busu typu MHD jsem také přesvědčen, že tam patří baterky, protože bus může nabíjet na konečné a pokud dopravní podnik bude vlastnit desítky/stovky e-busů, tak lze dopředu přesně nasmlouvat dodávky el. energie na konkrétní časy dle jízdního řádu (ideální zákazník pro operátory ČEPSu) a vodík tu nemá smysl – vyrábět elektřinu mohu přesně podle plánu.

Napsat komentář