Toyota si oficiálně licencovala bezdrátový přenos energie WiTricity

Japonská automobilka Toyota už v roce 2011 do společnosti WiTricity, zabývající se bezdrátovým přenosem energie, investovala. Docela nedávno se pak objevily spekulace, že nový Prius právě bezdrátové dobíjení využije. Teď už je to prakticky jisté – Toyota si technologii oficiálně licencovala.

Základní schéma bezdrátového dobíjení plug-in hybridů a elektromobilu tak jak si ho představuje Toyota/WiTricity
foto: Toyota/WiTricity

Už téměř měsíc máme k dlouhodobému testu zapůjčený Toyota Prius plug-in hybrid (viz. výsledky staršího, týdenního testu). Najezdili jsme s ním zatím téměř 3000 km. A jediná věc, která nás po té době začíná ani ne tak štvát, ale na kterou spíš občas „rádi zapomínáme“ je právě dobíjení – tedy důvod, proč byl plug-in hybrid zkonstruován.

Zatímco u elektromobilu je připojení do zásuvky nezbytností, která vám jasně přinese užitek, v případě Prius plug-in hybridu se po plném dobití baterky dočkáte „bonusu“ v podobě možnosti ujet asi 20 km čistě na elektřinu. Výsledný přínos na spotřebě je podle způsobu jízdy +/- 0,5 l/100 km.

To není málo, ale lidská lenost a pohodlnost je mocná a my kajícně přiznáváme, že nejsme imunní. Přestože dobít vůz znamená pouze otevřít vjezdová vrata, s autem zajet a připojit jej do připravené zásuvky a celé to netrvá déle než asi dvě minuty.

Oficiální potvrzení zájmu Toyoty o nasazení bezdrátového dobíjení lze proto vnímat pouze pozitivně. Automobilka s WiTricity spolupracuje už několik let a je jasné, že celou tu dobu pracuje na odstranění technických, ekonomických, případně legálních překážek k tomu, aby bylo možné bezdrátové dobíjení v jejích autech (plug-in hybridech a elektromobilech) využít.

A to je jedině dobře. Výrazně to zjednoduší jejich používání a podle našeho názoru výrazně zvýší využití čistě elektrického pohonu. Bezdrátové dobíjení pak může být dostupné na vyhrazených místech na parkovištích, v garážích, čímž se výrazně zlepší možnosti elektrického dojezdu plug-in hybridů i elektromobilů. Toyota tuto technologii správně identifikovala jako jednu z klíčových, které dále podpoří rozvoj elektromobility.

tisková zpráva

10 Comments on “Toyota si oficiálně licencovala bezdrátový přenos energie WiTricity”

  1. straty budu pri masovom
    straty budu pri masovom vyuziti obrovske, to sa v EU mohli zrovna nechat povodne lacne ziarovky. Mne stale nikto neobjasnil hlavnu oblast ropy, transport tovaru, tazke stroje. Sice su zastupene elektrinou napajanymi strojmi a v osidlenych oblastiach sa stroje pracujuce na mieste skratka pripoja pevne do siete, ale co taky lesny priemysel ? Lodna doprava ? Vzdusna ? Podla mna budu tepelne stroje, nech to znamena uz cokolvek, nevyhnutne. Zvlast ked je chladno a zima, sa sucastne motory v autach, povedzme male benzinove, podcenuju v efektivite. Ich ohrev je viac nez zelany a efektivny, alebo povodne ziarovky v zime, ohrievali miestnost, nebolo nutne tolko kurit. Cele je to priliz komplexne. Bez ropy sa to neda, a nutne potrebujeme nahradu. Elektrarne su subezne, a nahradit vypadok ropy uplne nedokazu, baterie budu stale velmi neefektivne, v malom sa urcite uplatnia, no co vo velkom ? Pridavat k tomu zlu efektivitu bezdrotoveho nabijania mi pride ako cire sialenstvo.

    1. Tak zkrátka transport
      Tak zkrátka transport tovaru, ťažké stroje, lodná a letecká doprava a další budou jezdit dál na ropu minimálně do doby, kdy to bude ekonomické. V čem je problém? Je kupříkladu wifi zbytečná technologie jenom proto, že na moři nebo v odlehlých a zaostalých koutech světa na ní nic nechytnete?

      1. v tom pripade, ropa je
        v tom pripade, ropa je lacna. jej cena je u nas zvysena danami. kym bude k dispozicii lacnejsi zdroj, bude sa pouzivat ten, bez ohladu na to co si myslim. v kazdom odvetvi. zeleznice vdaka elektrifikacii lacnejsie nie su. detto trolejbus, elektricka, metro. takze zivotny styl, dostupnost a nevyhnutnost v dobe lacnej ropy urci volbu. momentalne je nemenna.

  2. Bravooo.
    Len tak ďalej,

    Bravooo.

    Len tak ďalej, stále šetrím na elektromobil (alebo aspoň pluginhybrid) a zdá sa, že čím ďalej budem šetriť, tým dostanem viac muziky za menej peňazí 🙂

    Veľa zdaru a úspešný predaj v ekonomicky silnejších krajinách, nech to raz dorazí aj k nám.

    Manažér zo Slovenska 🙂

  3. Bezkontaktné dobíjanie
    Bezkontaktné dobíjanie energie či v garáži, alebo za jazdy je staré ako TESLOVE vynálezy ktoré sa stratili veľmi rýchlo po jeho smrti – ropná LOBBY neskutočne sabotuje vývoj týchto technológií – je čas aby ľudstvo konečne jazdilo a premiestňovalo sa ekologicky ako aj ekonomicky – doba využitia elektrickej energie ako aj jej rekuperácia z každého pohybu dopravných prostriedkov aj živých tvorov je v dohľadne. Mal by to byť jeden kompaktný systém.

    1. Asi bude dobré ujasniť si
      Asi bude dobré ujasniť si pojmy. Bezdrôtové nabíjanie si myslím že legálne je (ja aspoň neviem o ničom čo by ho zakazovalo). Takže ak si do podlahy v garáži navinieš cievku, podobnú dáš pod podlahu EV, obložíš to vhodnou elektronikou môžeš si aj ty bezdrôtovo dobíjať.
      Na to aby sa to rozšírilo naprieč bude potrebné to štandardizovať – t.j zadefinovať pravidlá tak, aby si jednotlivé časti rozumeli.
      To čo urobila Toyota je krok, aby mohla na tom parazitovať – vyberať výpalné od každého výrobcu, ktorý ich „skvelý“ nápad použije – tak ako napr. Apple, Microsoft …..

      1. Tak to si trochu pletete
        Tak to si trochu pletete pojmy, to co popisujete by bylo, kdyby si tu technologii Toyota patentovala (když už přistoupím na vaši rétoriku o škodlivosti patentů, která je zrovna v tomhle případě silně diskutabilní). Ale ona si ji licencovala, tzn. zakoupila práva na její použití ve vlastních produktech.

Napsat komentář