Toyota na autosalonu Ženeva 2011 – Yaris HSD, Prius+ a plug-in

Stánek automobilky na mezinárodním bude vyhrazen široké nabídce propracovaných technologií pohonu . To potvrzuje přesvědčení automobilky o tom, že plnohodnotný hybridní systém pohonu je klíčem k trvale udržitelné mobilitě v budoucnosti.   

Toyota Yaris HSD Concept Toyota Yaris HSD Concept Toyota Yaris HSD Concept

Součástí expozice budou plnohodnotné hybridní vozy (HV) , concept, hybridní vozy s technologií Plug-in (PHV) v podobě a také (EV). Navíc se objeví také vozy s hybridním pohonem poháněné (FCHV).

Yaris HSD – malé hybridní auto pro Evropu

Koncept Yaris HSD poprvé představený na letošním předznamenává záměry automobilky Toyota uvést technologii plně i do segmentu B (malé vozy), který je co do počtu prodaných vozů v Evropě nejvýznamnější.

Můžeme hovořit o dalším kroku v rámci strategie nasazování plně hybridních modelů Toyota na evropských trzích. Koncept Yaris HSD zaujme designovým řešením, které napovídá o budoucí podobě tohoto vozu, včetně několika speciálních stylistických prvků charakteristických pro hybridní model. Více o konceptu Toyota Yaris HSD přineseme v samostatném článku.

Model představený v premiéře na ženevském autosalonu 2011 je dalším rozšířením modelové řady Prius. Prius+ je vůbec prvním vozem, který zákazníkům v Evropě nabídne všestrannost 7 míst v kombinaci s plně hybridním pohonem.

Jak již název tohoto modelu napovídá, Prius+ slibuje výrazné zvětšení prostoru pro zavazadla i cestující, aniž by však obětoval některý z tradičních atributů modelu Prius, jako je např. nejnižší spotřeba paliva ze všech sedmimístných na trhu.

Prius Plug-in Hybrid – to nejlepší z obou světů

Budoucí vývoj určených k pohybu ve městech je momentálně handicapován řadou hledisek. Po technické stránce je to nadměrná velikost, hmotnosti i cena takových akumulátorů, které by zajistily dostatečný jízdní dosah. Z pohledu zákazníka zase chybí dostatečná a převažují obavy ohledně dojezdové vzdálenosti.

Na všechny tyto problémy reaguje Prius Plug-in Hybrid, který se stává nejrozumnějším krátkodobým až střednědobým řešením elektrifikace pohonných jednotek.

Zákazníkům nabízí zcela bezproblémový přechod od plnohodnotných hybridních technologií pohonu Toyota. Díky alternativnímu palubnímu zdroji lze tento vůz používat jako běžný plnohodnotný hybridní model i nad rámec jízdního dosahu elektromobilu, a podle potřeby a situace jej dobíjet z běžné elektrické zásuvky.

Model Prius Plug-in Hybrid významným způsobem rozšiřuje možnosti pohonu Hybrid Synergy Drive. Reaguje na praktické potřeby obyvatel měst, přičemž nabízí mnohem použitelnější jízdní dosah v režimu elektromobilu při přesunech na kratší vzdálenosti, zatímco díky zážehovému motoru hybridního hnacího systému může vůz vykazovat značný jízdní dosah, podobně jako standardní model .

S kompaktním akumulátorovým modulem li-ion o vysoké hustotě energie vykazuje Prius Plug-in Hybrid jízdní dosah cca 20 km rychlostí až 100 km/h při jízdě čistě na elektřinu. Dalším přínosem lithium-iontové technologie je krátký dobíjecí čas; modul s akumulátory lze plně dobít z běžné domovní zásuvky 230 V za přibližně dvě hodiny.

Delší dojezd v režimu EV má významný dopad na celkovou průměrnou spotřebu paliva tohoto vozu. Prius Plug-in Hybrid vykazuje pozoruhodně nízkou kombinovanou spotřebu paliva – pouze 2,6 l/100 km – což oproti modelu Prius znamená pokles o 30 %. Hladina emisí CO2 se kromě toho snížila na nevídaných 59 g/km. V našem testu jsme nicméně dosáhli v praxi (test probíhal v zimě) spořeby o něco vyšší. Přesvědčili jsme se, že silně záleží na frekvenci dobíjení. Čím častěji dobíjíte, tím nižší spotřeby lze dosáhnout.

Již dnes je nasazeno přibližně 600 vozů Prius Plug-in Hybrid ve vybraných projektech omezeného pronájmu po celém světě – z toho jedna třetina vozů brázdí silnice 18 evropských zemí. Cílem této snahy je uvést tento model v roce 2012 na světové trhy. Projekty pronájmu jsou koncipovány tak, aby bylo možné vyhodnotit všechny aspekty nasazení tohoto modelu do reálného provozu a ověřit celkové ekologické přínosy a technologické výsledky nového modelu Prius Plug-in Hybrid ještě před jeho uvedením do prodeje ve druhé polovině roku .

Názory od zákazníků ze speciálního evropského projektu pronájmu jsou velice povzbudivé. Většina dotazovaných uživatelů uvedla, že Prius Plug-in Hybrid předčil jejich původní očekávání, v mnoha případech dokonce výrazně. Dvě třetiny každodenních uživatelů PHV jsou s jízdním dosahem v režimu elektromobilu zcela spokojeny. Nejčastější cesty 50 % zákazníků totiž nedosahují ani 20 km, přičemž v 82 % případů je reálná dojezdová vzdálenost čistě na elektřinu vyšší než 15 km.

Používání vozu se zákazníkům jeví jako snadné, bez ohledu na to, zda měli s elektrickým pohonem již nějakou předchozí zkušenost. 84 % těchto zákazníků dobíjí Prius Plug-in Hybrid nejméně jednou denně, přičemž 80 % z nich považuje dobíjení za jednoduché a doba potřebná k dobití vozu jim vyhovuje. Pokud tomu okolnosti nebrání, uživatelé dávají přednost dobíjení vozu na soukromém pozemku.

Jelikož Prius Plug-in Hybrid může po překročení maximálního dojezdu v režimu EV pokračovat jako běžný plnohodnotný hybridní vůz, uživatelé nepociťují žádné znepokojení v otázkách jízdního dosahu. Na 75 % uživatelů zjišťuje, že přirozeným způsobem jede ekologičtěji, 80 % chválí vysokou úroveň jízdního pohodlí PHV a všichni uživatelé si vychutnávají tichý chod a uvolnění při jízdě čistě na elektřinu.

Prius+ – první plnohodnotný hybridní sedmimístný vůz v Evropě

Model Prius+, poprvé představovaný v premiéře na letošním ženevském autosalonu, je dalším rozšířením modelové řady Prius. Ekologické výhody a pokrokové technologie plnohodnotného hybridního pohonu Toyota zpřístupňuje prozatím nejširšímu spektru zákazníků.

Prius+ reaguje na potřeby rozrůstajících se evropských rodin s ekologickým cítěním. Je to vůbec první model, který nabízí evropským zákazníkům všestrannost sedmimístného interiéru v kombinaci s plnohodnotným hybridním systémem pohonu.

Jak lze dovodit z jeho označení, Prius+ nabízí výrazně větší prostor pro cestující i jejich zavazadla. Ve druhé řadě najdeme trojici nezávislých sedadel s možností samostatného sklopení a ve třetí řadě je další dvojice samostatně sklopných sedadel rozdělených v poměru 50:50. Nové provedení však neobětovalo žádný z tradičních atributů modelu Prius, jako je např. nejnižší spotřeba paliva ze všech sedmimístných MPV na trhu.

Prius+ (v USA nesoucí označení Prius V) je zcela novým vozem, který byl navržen zcela od počátku. Prodávat se začne v první polovině roku 2012. Provedení exteriéru poukazuje na další vývojový stupeň, dávajíce tak najevo, že se nejedná o pouhou prodlouženou verzi standardního modelu Prius.

Exteriér charakterizují uhlazené a smělé tvary s prodlouženou linií střechy, včetně zabudovaného panoramatického okna, se zachováním tradiční trojúhelníkové siluety vozů s tímto modelovým označením. Prius+ se tak může pochlubit nízkým součinitelem aerodynamického odporu 0,29 Cd.

Přední partie lichoběžníkových tvarů zaujmou světlomety s ostrými hranami, aerodynamickým provedením rohů kvůli nižšímu víření vzduchu a zvětšeným otvorem pod čelní maskou zlepšujícím obtékání vzduchu a chlazení. Součástí originálního ztvárnění zadních partií je praktická výklopná záď otevíraná směrem vzhůru, propracovaná sdružená světla a střešní spoiler, který opět vylepšuje proudění vzduchu kolem karoserie.

Ve vozech Prius+ je použita pohonná soustava Toyota Hybrid Synergy Drive poslední generace. Ze všech modelů Toyota bez technologie Plug-in tento model jako první používá .

Li-ion modul s akumulátory se nejprve objevil v provedení Prius Plug-in Hybrid. Jeho kompaktní rozměry jsou ideální k zástavbě pod středovou konzolí, mezi řidičem a spolujezdcem, kde nezabírají žádný prostor pro cestující a ani zavazadlový prostor v interiéru tohoto vozu koncipovaného jako MPV.

Prius+ podobně jako standardní model Prius s plnohodnotným hybridním systémem pohonu nabízí tři různé jízdní režimy „on-demand“: režim EV (elektromobil) umožňuje velmi tichou jízdu na samotný elektromotor, při nulové spotřebě paliva a zcela bez emisí; režim ECO (ekologická jízda) maximálně využívá možností hybridního systému pohonu s co nejnižší spotřebou paliva; a režim POWER (výkon) slouží ke zvýšení celkového výkonu systému pohonu.

Rozšíření modelové řady Prius

Model Prius nyní již před 10 let plní roli průkopníka ekologických a dalších vyspělých technologií. Poté, co zákazníkům celého světa představil výhody pozoruhodné technologie Toyota Hybrid Synergy Drive, se Prius stává prvním plnohodnotným hybridním vozem nabízeným v podobě kompletní a samostatné modelové řady.

Tři modelová provedení výrazně rozšíří základnu zájemců o model Prius i následné prodeje; Prius Plug-in Hybrid je atraktivní volbou pro novou skupinu zákazníků pobývajících převážně ve městech; Prius+ cílí na rozrůstající se evropské rodiny s ekologickým cítěním, které požadují prostor a všestrannost většího sedmimístného vozu.

tisková zpráva

8 Comments on “Toyota na autosalonu Ženeva 2011 – Yaris HSD, Prius+ a plug-in”

    1. Ja bych si z dovolenim
      Ja bych si z dovolenim vybral radeji sam co preskocim a co ne, nez aby to za mne delal novinar. Clanky se nepisou jen pro vas. Ze Vas to nudi neznamena, ze pro jineho to neni uzitecna informace. Mne prislo tak 90% textu zajimaveho. Jestli chcete aby novinar myslel za vas ctete si nedelni prilohu Blesku a ne odborny magazin.

      1. Já panu Hořčíkovi
        Já panu Hořčíkovi prostě věřím, že vybere to, co mne zajímá 🙂 Už několik let se mu to rozhodně daří, a dám přednost tomu, abych mohl články na Hybridu číst dál pěkně celé jako doteď a nemusel to očima „scanovat“ jako na jiných, méně zajímavých webech. Koneckonců u tiskové zprávy je jednoduché dát na konec odkaz na plné znění na webu automobilky, abyste si mohl počíst i Vy.

        1. Uz se mi stalo kolikrat, ze
          Uz se mi stalo kolikrat, ze jsem si precetl clanek, ktery mel evidentne stejny puvod, na beznem autoserveru a zde a nestacil jsem se divit, kolik dulezitych informaci na beznem autoserveru chybelo, nekdy az tak, ze clanek nedaval smysl, nebo se z nej nedalo pochopit, jak vlastne vec funguje. A to proto, ze na beznem autoserveru nóvinar „komercni sdeleni automobilky zkratil o „nedulezite“ informace“. Nerad bych se toho dockal i tady.

Napsat komentář