Toyota Mirai, auto na vodík, má rakouské eko-ocenění

Rakouský autoklub ARBÖ (Auto-Motor und Radfahrerverbund Österreiche) udělil modelu Toyota Mirai ekologické ocenění „Environmental Award“ za rok 2015.

Mirai kromě špičkové technologie palivových článků a ohleduplnosti k životnímu prostředí přináší i potěšení za volantem, chlubí se futuristickým designem jasně poukazujícím na pohon palivovými články a dokáže nabídnout příkladně tichý provoz i mimořádné jízdní pohodlí.
foto: Toyota

TISKOVÁ ZPRÁVA

Cena byla předána včera na slavnostním vyhlášení ve Vídni, kde vodíková Toyota Mirai zvítězila v kategorii „současné pokrokové ekologické technologie“. Porotu tvořili odborníci z autoklubu ARBÖ.

„Rádi bychom poděkovali autoklubu ARBÖ za udělení této prestižní ceny právě modelu Toyota Mirai,“ řekl k ocenění Gerald Killmann, viceprezident pro výzkum a vývoj společnosti Toyota Motor Europe, a doplnil:

„Mirai hraje zásadní roli v uskutečňování vize automobilky Toyota, kterou je trvale udržitelná mobilita. Je prostředkem, jenž nám dovoluje cestovat svobodně a v pohodlí, bezpečně a ohleduplně k životnímu prostředí, v duchu trvalé udržitelnosti.“

Toyota Mirai auto na vodík

foto: Toyota

Toyota se soustředila na požadavky automobilového průmyslu v příštích 100 letech a pustila se do vývoje vozu, jenž by dokázal nabídnout jedinečnou přidanou hodnotu. Tím se stal model Mirai, který naplňuje roli průkopníka umožňujícího rozvoj společnosti využívající energii vodíkového paliva.

„V Toyotě jsme toho názoru, že společně budou existovat různorodé technologie, od elektromobilů přes hybridní automobily až po ty nejprogresivnější automobily poháněné palivovými články,“ vysvětluje Gerald Killmann, proč se automobilka pustila do vývoje vodíkových aut.

Ekologické ocenění od autoklubu ARBÖ získala již v roce 1999 první Toyota Prius za průkopnickou technologii hybridního pohonu. Další ocenění bylo uděleno v roce 2012 pokrokovému modelu Prius Plug-in Hybrid.

ARBÖ (Auto-, Motor- und Radfahrerverbund Österreiche) s více než půl milionem členů je druhým největším autoklubem v Rakousku. Autoklub byl založen roku 1899 ve Vídni a postupně se rozvinul v organizaci nabízející svým členům širokou škálu služeb. ARBÖ je jedním ze zakládajících členů Sdružení evropských autoklubů EAC.

tisková zpráva

55 Comments on “Toyota Mirai, auto na vodík, má rakouské eko-ocenění”

    1. Napriklad zemni plyn nebo
      Napriklad zemni plyn nebo katoforeza ze fotovoltaiky nebo z vetru 😉 z ceho se vyrabi 70 procent elekticke energie ? Jo z uhli spalovanim 😉 priroda nam porad napovida ale lidi zatim voli jednodussi zpusob.Uz se tesim na ty reakce a kalkulace .kauzalota jak vysita 😉

      1. Můžete mi prosím
        Můžete mi prosím vysvětlit, jak použít katoforézu při výrobě dostatečného množství vodíku? Z toho, co jsem našel na internetu, vyplývá, že katoforéza se používá k povrchovému nanášení kovů nebo svařování a přitom se uvolňuje vodík. Má to znamenat, že toho budeme elektroforeticky nanášet a svařovat tolik, že by se uvolnilo dostatečné množství vodíku, které by stačilo k pohonu několika desítek až stovek tisíc vodíkových aut? Většina lidí při vyslovení pojmu „vodík“ asi tak nějak podvědomě automaticky uvažuje elektrolýzu vody, ovšem to evidentně nepřichází v úvahu na poušti, kterou zmiňujete v příspěvku http://www.hybrid.cz/osma-generace-volkswagen-golf-spotreba-pod-4-l100-km#comment-27951
        Děkuji za vysvětlení, jsem v tomto ohledu laik (bez jakékoli ironie).

        1. Ja se omlovam zamenil jsem
          Ja se omlovam zamenil jsem katoforezu za elektrolizu lol;) psal jsem to ve spechu na mobilu.;) no asi takhle, ja jsem astronom a znam fyziku chemii atd a vim ze lidi se casto inspiruji ze prirody. Fotovoltaikou vetrem geotermalni energii atd se da vyrabet elektrolizou vodik. Mame obrovske plochy pouste pro elektrarny a vodiku vazaneho ve vode je nekonecne mnozstvi a je cisty. Tezke kovy ve lion bateriich atd ne a je jich omezene mnozstvi. Ropa zemni plyn to vse je produkt slunce zivot na zemi je produkt slunce atd.. nebudu dale rozvijet. Takze az tyto produkty dojdou zbyde vodik. Kdyby pani sejkove misto ostrovu staveli fotovoltaiky a tepelne elektrarny a privedly vodikovodem do evropy a dale vodik vytvorilo by se klima pro vodik na jezdeni vytapeni atd… Z dlouhodobeho hlediska stovky let je vodik (palivove clanky) atd.. jedine reseni. A lide nepocitaji s rozvojem technologie kdy nebude potreba baterie ani pro palivove clanky na bazi tezkych kovu atd.. 😉 antihmota atd ani nemluve 😉

          Nezavrhuji baterie, nezavrhuji hybridy, nezavrhuji jakoukoliv technologii jen koukam a vidim mnozstvi a zasoby teto planety !
          A nevytahujte kalkulacku na neco co bude za 50 nebo 200 let je to blbost neco jako popisovat fakta z byble !!!
          LIDI NEPOCITAJI S TECHNOLOGICKYM POKROKEM !!!!
          Hezky den

                1. To je jednoduche az dojde
                  To je jednoduche az dojde ropa jestli jeste budou mit penize. Oni ted nepotrebuji delat vodik potrebuji prodavat ropu 🙂

                2. Takže když se vrátím na
                  Takže když se vrátím na začátek naší diskuze k mé otázce a poté na konec k Vaší odpovědi, tak mi z toho vychází, že dostatečné množství vodíku se bude vyrábět až tehdy, až šejkům dojde ropa. Nebudu polemizovat, kdy to nastane a za jakých okolností, protože v tuto chvíli by to byly jen plané diskuze založené na nějakých předpokladech a prognózách, které se můžou, ale taky nemusí naplnit. Život mě naučil, že jisté je jen to, co bylo. Děkuji za vysvětlení.
                  Já samozřejmě patřím k lidem, kteří počítají s technologickým pokrokem. Proto nezavrhuji ani snahy Toyoty o vodíkový pohon. Nakonec uvidíme, co bude úspěšnější. Tedy jestli se toho dožijeme (opět bez ironie).

                3. JA pouze nastinuji fakta o
                  JA pouze nastinuji fakta o slozeni latky, nevypisuji kalkulackou jako zde panove grafy atd.. Nakonec se muze ukazat ze se ujme uplne jina technologie pohonu nebo se rozjede naprklad ve velkem synteza benzinu nebo nej paliva ze ras na to uz je firma ktera to dela od paliva az po zmrzlinu. 🙂 jako to bylo s hledanim nastupcem diskety porad nej zipp, LS120 atd.. a pak najednou maji vsichni Flasky :). Elektrina je take perspektivni pokud se vystavi infrastruktura kapacita baterii a rychlost dobijeni a hlavni vec cena. Vyzkum nanotechnologie muze take prinest svoje ovoce nove prvky grafen (vestsi ucinost fotovoltaiky atd..) atd… Zadne vodikovody potom nebudou sejkove si spokojene dojedou ropu a budou zit z najmu ktere staveji v barakach v pousti :. Hold budoucnost nikdo skoro nikdy netrefi 🙂 hezky den

                4. Až od nich díky
                  Až od nich díky elektromobilům žádnou ropu potřebovat nebudeme a zbydou jim jen stany a velbloudi.

              1. Egypt mohu potvrdit. Tak
                Egypt mohu potvrdit. Tak brutálně levná ropa, že rekreační středisko na hranici pouště a moře sice ohřívá vodu k umývání primitivními průtočnými barely na střeše apartmánů, ale na elektřinu mají kousek od něj v budově generátor, kde se střídají denně cisterny. Žádnou fotovoltaiku, natožpak vrtuli, když od moře fouká neustále.

            1. No tak vzacne kovy a prvky
              No tak vzacne kovy a prvky no 🙂 a to litium tady taky nebude porad 🙂
              Pro průmyslovou těžbu mají největší význam ložiska lithia v jezerních sedimentech a solankách v Chile a USA. Většina průmyslově využitelných zásob lithia se nalézá v Chile (7,5 Mt), USA (4 Mt), Číně (3,5 Mt), Bolívii (1,5 Mt), Austrálii (1 Mt) a Argentíně (850 kt). Roční těžba nerostů lithia se pohybuje okolo 40 kt. Roční světová produkce kovového lithia v roce 2012 dosáhla úrovně 37 kt.

              1. Toto mi prosim vysvetlite:
                Toto mi prosim vysvetlite: „lithium tady nebude na porad“? Kde sa strati? Cakam na fundovanu odpoved od fyzika. Inak ako astronom ste sa nezamyslali nad tym, ze ovela vacsie zasoby lithia a inych potrebnych kovov, ako napr. aj platiny potrebnej k vyuzitiu toho vasho vodika, ktorej mame podla vas asi velmi vela, sa da tazit aj vo vesmire.

                1. No recyklace nejede na
                  No recyklace nejede na 100procent. Nerikam ze se strati. Samozrejme ze vim ze vesmir je slozen ze 73 procent z vodiku 25 procent helia a zbytek je zbyle prvky ktere vytvorily slunce 3generace svym spalovanim.Kdyz jsem to tady napsal minule tak tady jeli kalkulacky jak o zavod :).
                  Tezba ve vesmiru to je velky problem pokud nebudem mit techniku kterou levne dostanem do vesmiru a pohon. Jedine co nam jde je vystrelovani druzic a sond 1KG vyneseni na obeznou drahu stoji obrovske penize nepocitam ze se v nejblyzsi dobe neco na tom zmeni cca 200 let. Rozpocty se snizujou na vesmir uz dob apolla. Touhle dobou uz mela bejt kolonie ma mesici citajici tisice lidi a na marsu take 🙂 Spise ze bude tezit v antarktide a z morskeho dna porad to bude levnejsi nez z vesmiru.
                  K tomu litiu jeste nejsem expert na zpracovani recyklaci lithia ale urcite je potreba dalsi technika a dalsi prvky a vyrobu i recyklovatelnych baterii a ty baterie neobsahuji jen lithium ale i dlasi prvky ne ? a kde se porad budou brat ty vzacne kovy ? vsechny se recykluji na 100 procent ?? ne..

                2. Pokial ide o recyklaciu, tam
                  Pokial ide o recyklaciu, tam su najvacsi problem plastove sucasti. Kedze litium je prvok, rovnako ako tie ostatne vzacne kovy, tak sa nema kde stratit. Recyklacia tychto prvkov je prakticky 100% pokial nepocitame straty narecyklacnej linke ci straty odparenim, ktore su ale zanedbatelne aj pri hromadnej recyklacii. Naproti tomu palivove clanky stracaju vzacne kovy ako napr. platina do prostredia kde nenavratne miznu aj ked je to dlhodoby proces.
                  Co sa tyka tazby z vesmiru, tam by som to videl pozitivnejsie nez tie mesacne zakladne. Kazdy asteroid ma predsa prvky zastupene rovnomerne v celom svojom objeme, kdezto na Zemi vela prvkov zostupilo hlbsie do plasta ci jadra a su pre nas nedostupne. To co teraz mame je iba produktom vulkanickej cinnosti v minulosti. Vo vesmire to mame ciste. Mozme na Zem hadzat napr. zlate tehly ci napr. taky neodym. Jednu mi mozu hodit na dvor, koordinaty poslem 🙂

                3. Jo souhlas a jeste se musi
                  Jo souhlas a jeste se musi brat v potaz pokrok muze byt v budoucnu technologie na ciste vyuziti vodiku jako pohon palivo atd… bez jinych prisad a komponentu napriklad spalovani jako LPG nebo CNG atd… Ten vesmir ja osobne na tezbu vidim dobre ale jak jsem rekl od dob apolla kdy NASA mela 5.5 procenta HDP a tem maji 1.5 procenta to vidim dost spatne:( atd..

                4. a o kolik se zvetsilo HDP od
                  a o kolik se zvetsilo HDP od te doby?

                5. Ja osobne vidim vodik, skor
                  Ja osobne vidim vodik, skor ako palivo do fuznych reaktorov, nez jeho vyuzitie v doprave. Problem nie je len s palivovymi clankammi ale aj s efektivitou jeho vyroby. Buducnost je podla mna vo zvacsovani kapacit baterii a ich technologii rovnako ako ceny a neskor mozno superkapacitatory s hyper rychlym nabijanim a extra zivotnostou.
                  Co sa tyka spalovania vodiku ako LPG ci CNG, tak take technologie su uz prekonane. Maju problem s efektivitou (menej efektivne nez palivovy clanok), materialmi a vytvaraju emisie aj ked v mensom mnozstve. Inak ked uz vodik, tak je urcitelepsi nie v cistej forme ale skor ako metan ci metylalkohol (cize uhlovodik). Lepsie sa skladuje a je to bezpecnejsie a efektivnejsie na vyrobu. Defacto CNG je metan.

                6. Inak kto hovori o NASA. Dnes
                  Inak kto hovori o NASA. Dnes vsetko robia sukrominici a pre nich je prava tato oblast najlukrativnejsia. Z vedy nezbohatnu ale zo vzacnych materialov ano. Bude dalsia zlata horucka, ci skor platinova, tantalova, neodymova,…

                1. s tou mořskou vodou a
                  s tou mořskou vodou a lithiem v ní je to stejné,jako v haldách kolem příbrami,kladna a i jinde,taky je v nich spousta zlata a jiných ještě vzácnějších prvků,stačí ho jen vytěžit ? tak šup do toho !

      2. vodik je z pro osobni
        vodik je z pro osobni dopravu nesmysl a nejen draha le i neekologicka sranda, i Toyota ho protlacuje jen proto ze ma vpodstate zadarmo vyvoj toho pohonu (Japonske dotace) a taky proto ze je to servisne jeste nakladnejsi nez spalovaci/zazehove motory, a jiz na Priusu se jim ukazalo ze elektrina a spolehliva atmosfera je celkem malo poruchova a tedy malo vydelecna, a to oni v globalu nechtej, pac vic nez 50% prijmu dnesnich automobilek tvori prave zisky ze servisu a prodeje „originalnich“ nahradnich dilu

        zaverem par cisilek, na 1kg vodiku na ktery vodikove auto (treba Mirai) ujede cca 100km, se spotrebuje cca 60kW elektriny a nejaka ta voda, a ted si spoctete kolil km na tech 60kW ujede baterkovej elektromobil, 200-300km? tak co je lepsi, pouzit tech 60kW elektriny pro vodik, nebo pro baterku? a je celkem jedno jak se ta aelktrina vyrobi, porad vychazi ze vodikove EV je 2-3x horsi nez baterkove EV, pritom oba ty zpusoby uchovani energie maj cca podobnou zivotnost, celkem malo se to ve spojitosti s Mirai pise, ale zivotnost palivoveho cnalku je cca 5-20 tisic hodin provozu a ani Toyota to radsi presne neuvadi a je to dost zavisle na kvalite respektive cistote vodiku, takze si kazdy sam muze spocitat jak dlouho by mu asi tak vydrzel nez by se musel menit, v cislech na km to vychazi na 300-1200 tisic km (bezny prumer za hodinu je do 60km, ale spise mene), pro srovnani s baterkou, tak asi nejsnamejsi majitel Tesly S Bjørn Nyland ukazal ze po 188 tisicich najetych km, mu kapacita baterie poklesla asi o 7-8%

        1. Píšu to tady už po sto
          Píšu to tady už po sto padesáté první, ale pro tvrzení, že automobilky vydělávají 50% na prodeji náhradních dílů bych chtěl vidět nějakou analýzu. Když to vezmu podle svého postaršího auta (Corolla 2001, najeto >200tkm), tak jsem si snad nikdy nekoupil jedinou součástku vyrobenou přímo Toyotou.

          Když vezmu běžné věci co se mění, tak filtry, náplně, destičky, kotouče, brzdovka, svíčky, stěrače. Nic z toho nevyrábí toyota a tudíž z toho nemá ani korunu. Nejsem si jistý akorát výrobcem 2x měněného předního skla (prasklé od kamínku) a 1x bočního (zloděj), ale tipuju taky nějakou OEM firmu a nakonec řemen k alternátoru. A asi mě čeká výměna unavené lambdy (Denso). Takže kde je prosím pěkně těch 50% ceny nového auta zisku z náhradních dílů?

          1. to bude asi tim ze Toyota
            to bude asi tim ze Toyota jako kazda jima automobilka si vetsinu soucastek nechava vyrabet vyrobci prave tech dilu 😉

            a samozrejme Toyota ma procenta nebo pevne castky i z neoriginalnich dilu, na ty dily jsou totiz licence presne pro dany typ auta a motorizaci, a ten vyrobce pokud chce ty dily vyrabet a prodavat tak na ne musi mit od dane znacky licenci 😉 takze pokud nezijes v Cine kde to mozna s licencema funguje jinak, tak ver ze Toyota mela nejake penize asi z kazdeho dilu (co neni univerzalni) co jsi na Corole menil 😉

            1. Mluvím o originálních
              Mluvím o originálních dílech, tj. přesně to co je tam z prvovýroby. Když si naklikám v eshopu svíčky NGK, filtry třeba UFI nebo třeba právě tu lambdu Denso, která pasuje do dalších deseti aut minimálně tří různých výrobců, tak by mě zajímalo, jak by takový mechanizmus přerozdělování fungoval, když ani ten obchod neví, pro jaké auto to objednávám.

              Něco jiného jsou samozřejmě dedikované díly jako světlomety, motor, převodovka nebo díly karoserie a interiéru, které sice vyrábí často jiná firma, ale jsou přímo dedikované pro konkrétní model a zaměnitelné pouze v některých případech a maximálně mezi pár modely jednoho koncernu. Ale to jsou věci, co se běžně nemění.

              1. co je originalni dil? a to
                co je originalni dil? a to ze vase Corola ujela bez problemu 200k km a menil jste jen prkotiny a zamenitelny spotrebak neznamena ze to ujede dalsi miliony aut, na aute je zamenitelnych dilu tak 2-5%, maximalne

                tazke brzdy jste nikdy nemenil, tlumice, netusim jestli rozvody nebo mate retez, nebo jiny dil ktery proste bude urcen jen pro Toyotu nebo primo Corolu? tak to vam gratuluju, to se postesti tak u kazdeho tisiciho auta, a mozna jeste u mensiho procenta, navic i prvni roky toho auta kdy jezdi treba na garancky na servisu celkem vydelavaj, ano je to za 4 roky treba 5-20 tisic na auto, ale i to se pocita, a to ze kazdy nejezdi do autorizaku neznamena ze do neautorizaku jezdi vsichni

                1. Originál díl je to, co je
                  Originál díl je to, co je tam namontované, když to auto nové koupíte. Tlumiče mám zatím původní, ale možná doje i na výměnu, pokud se rozhodnu, že si auto ještě nějakou dobu nechám. Rozvody jsou řetězem a mají vydržet celou životnost auta. Nemyslím, že bych byl mezi majiteli japonců takový výjimka, co tak mluvím s lidmi kolem sebe. Ale chápu, že pro průměrného majitele nejmenovaných evropských koncernovek, kde jsou věci jako spojka a výfuk spotřební materiál to může znít jako sci-fi.

                  A nezaměňujte prosím provozování servisů s prodejem náhradních dílů, to jsou dvě různé věci, které se pouze částečně překrývají. Řeč byla o tom, že automobilky mají 50% zisků z prodeje náhradních dílů.

                2. mame doma dva Japonce,
                  mame doma dva Japonce, Mitsubishi a Lexus, Mistu rok 2006 a Lexus 2015

                  rec byla o tom ze automobilky maji vice nez 50% ze servisu a nahradnich dilu, cituji svuj puvodni post „pac vic nez 50% prijmu dnesnich automobilek tvori prave zisky ze servisu a prodeje „originalnich“ nahradnich dilu“ a to ze sis to vstahl jen na dily, tak za to ja nemuzu 😉

                3. Taky nemohu 50% potvrdit,
                  Taky nemohu 50% potvrdit, protože u mého Citroenu Berlingo, pravidelně sledovaného na spritmonitor.de, je po 8 letech provozu a ujetých 111 tis. km stále z celkových nákladů 47% pořizovací cena, 35% palivo a teprve o zbylých 18% se dělí garančky, opravy, náhradní díly, pneu, povinné ručení a dálniční známky.

                4. osamozcene duse jsou porad
                  osamozcene duse jsou porad osamocene duse, soukrome prodeje a auta s najezdy okolo 100k km nejsou neco vypovidajiciho o celkove situaci, jeden takovej soukromej vuz pak zastoupi 10 firemnich ktere trpej pod nohama zamestnancu a servis je v 99% pripadu autorizovany, diametralne jinak se take servisuje v jinych zemich nez je CR a kde cenovej rozdil mezi autorizovanym servisem a garaznikem as tak zasadni neni a naopak jsou zeme kde do autorizovaneho servisu zase temer nikdo nejezdi, z dob kdy jsem opoustel jednu ceskou automobilku z pozice kde jsem +- cisla znali kvuli PR, tak zisk ze servisu a nahradnich dilu a doplnku cinil prez 55% toho co se dany rok verejnosti vykazalo jako zisk

                  moje bejvala A6 za 16 let zivota najezdila cca 760 tisic km, a z porizovaci ceny cca 1.6 milionu bylo nakonec finish cena pri prodeji dal do sveta asi 2 miliony, a to byla velice spolehliva, ale proste servis potrebovala a jiste casti auta proste musili bejt menene cele a asi 2/3 z toho sli na vrub autorizovanemu servisu v Nemecku, takze pokud uvazim ze prumerna marze kuprikladu Audi na jednom prodanem aute je cca 3200 euro (po zdaneni, ano prodejni cena auta neznamena marzi automobilky v dane visi ceny auta), tak me auto dalo vice videlat na servisu nez na prodeji, jenze problem je v tom ze ta marze na auto se pocita z celkoveho zisku automobilky podelene prodanima kusama, jenze v tom zisku je samozrejme i zisk za zbile ukony, tedy i servis a prodej nahradnich dilu a doplnku, tyhle cisla se blbe pocitaj a kazda utomobilka to ma jinak, takze kuprikladu Porsche bude mit vetsi marzi nez kuprikladu Skoda a to extremne rozdilnou, a ted si vemte ze za normovany ukon ve Skode zaplatite treba 1200 a Skoda z toho ma jen 25%, ale za ten samej normovanej ukon u Porsche zaplatite 25000 a Porsche z toho ma 55%, je to proste slozite pocitani

                  a ted si predstavce jak natom bude 8 let stare Berlingo s najezdem treba 500 tisic km na kterem se strida treba 3-5 ridicu a v servisu travi mesic v roce, schvalne kolika procenty se bude podilet puvodni prodejni cena s marzi kuprikladu 500 euro na vuz na celkovich nakladech a tedy zisku automobilky na danem aute 🙂

                5. Nemůžete si dát trochu
                  Nemůžete si dát trochu záležet na těch I/Y? Nedá se to číst…

                6. Protože jsem to slovo
                  Protože jsem to slovo „servis“ pochopil jako úkon a nikoliv ve smyslu provoz sítě značkových servisů. A garančky a pravidelné prohlídky se přece týkají i elektromobilů a hybridů.

                7. musi ze zapocitat vsechno co
                  musi ze zapocitat vsechno co automobilka dela kde prodelava i kde vydelava, a marze z prodanych automobilu proste nejsou takove jake si kazdy druhy predstavuje

                  ano i elektromobily a hybridy maji garancky a servis, tam pak zalezi na vyrobci jak moc se mu dane auto „povedlo“ aby se po case mohlo vracet do servisu, u Priusu se to povedlo tak ze je stanstnej zakaznik ktery s tim autem jezdi, u Renaultu se to zase povedlo treba u predchozi Laguny extremne opacne a zakaznici byli spise nestastni

                  elektromobil konstrukce jako Tesla S je ze servisniho zisku vpodstate prodelecna, to auto je extremne jednoduche a kazi se spise drobnosti ktera Tesla opravuje zdarma (ostatne to auto navrhovali a konstrukcne odladili lidi co pracovali pro Toyotu prave na hybdidech) garancka tusim vyjde na 500 euro?, ale Tesla aby ji to casem nezrujnovalo, tak musi vydelavat jinde, a nasla si kuprikladu tu variantu ze maji celkem malo servisnich stredisek, mensi showroomy a vydelavaji v tech showroomech i na doplncich na kterych vydelavaji hlavne prestizni znacky typu Ferrari, nojo na cepicich, tryckach a proste suvenyrech s logem Tesla, a samozrejme na priplatcich jako je kuprikladu mod Ludicrous, aneb relativne mala zmena ale cena $10000, takze ikdys si to poridi jen treba 1% majitelu, bude to vyznamna suma do rozpoctu, a hlavne cela ta sit je jejich, tedy zisk nedeli dal majitelum servisu a prodejnich mist

        2. No, jestli je to japonská
          No, jestli je to japonská vláda ochotná sponzorovat, tak proč ne. Jednak se tím posouvá Japonsko technologicky zase o něco vpřed, jednak tím mají spousty lidí co na práci, což je vždycky lepší než když sedí na zádeli a čekají, jestli náhodou nějaký ten pečený holub shůry nepřiletí. Jestli z toho jednou něco bude nebo nebude v osobní dopravě, to se ještě uvidí. Elektromobily jsou už dnes relativně zavedená věc a přitom se pořád najde dost lidí, kteří tvrdí, že je to slepá ulička. To říkám jako člověk, který vodíku spíš nevěří, vidím v té technologii spíš zápory než klady, ale kdoví, jednou… Kdysi, v dobách digitálního pravěku jsme taky netušili, že jednou budou tak malinké flashky pro až 64GB dat, kam se vejde několik desítek filmů. Kdyby si všichni ti šílenci a snílkové řekli, že je to slepá ulička a že tudy cesta nevede, tak bychom se nikdy neposunuli nikam a šmrdlali bychom v přehrávačích pořád VHSky.

        3. Už ti niekto napísal že
          Už ti niekto napísal že si úplný debil a že si nevidíš dalej ako na koniec nosa ? Boha veď toto sú všetko prevratné a pokrokové technológie ako remeň. Vodí sa bude vyrábať zo soláru a z vrtúľ a je úplne fuk koľko to bude stáť. Ropa je neudržateľná a majú ju v rukách bordelárske štáty.

          1. ne nenapsal, ale tobe by asi
            ne nenapsal, ale tobe by asi mel 😉

            ja ropu nijak neobhajuju a jsem plne pro EV, ale vodikove EV vidim jen jako problemove, drahe a pro soukromej sektor totalne nesmyslne, a to ne z pohledu auta, ale z pohledu toho okolo, je mnohem lepsi pouzit elektrinu i z te fotovoltaiky a vetrniku pro baterkovej elektromobil, nez nesmyslne pro vyrobu vodiku

            vodikove auto 1.3 milionu, vodikova cerpaci stanice asi 70-90 milionu, pro Mirai je treba mit plnici tlak cca 90MPa coz v EU splnuji jen 2 plnicky vodiku a kazda prisla na vice nez 6 milionu euro, ty zbile dokazou Mirai naplnit jen cca z pulky, takze dojezd je pak sorva 250km, i tak je provoz vodikoveho auta asi 2-3x energeticky nareconejsi

            naproti tomu Tesla S za 2-3 miliony (je to mnohem luxusnejsi auto nez Mirai), rychlonabijecka pro 2 auta cca 200-300 tisic korun (Supercharger pro 8 aut asi 12 milionu, cca $500000), dojezd cca 350-450km a na stejne mnozstvi elektriny ujede asi 2-3x tolik co Mirai

            takze jestli beres Mirai jako lepsi volbu nez treba Teslu S, tak jsi tuplovanej debil 😉

            1. Je to napsaný celkem
              Je to napsaný celkem přesně, výstižně a pochopitelně. V současný době opravdu nemá smysl cokoli řešit, dokud někdo nepřekoná Teslu s jejich Superchargerama 😎 😎 😎 A to asi jen tak hned nebude…

              Navíc praxe jasně ukazuje, že se Tesla zatím plně osvědčuje. Konec diskuze – praxe je praxe, teoretický pohádky jsou jen pro naivní lidičky 🙂

          2. A to si kde na to prisiel?
            A to si kde na to prisiel? Nastudoval si si to, ci si si to precital v nejakom letaciku alebo blogu? Vodik pre dopravu sa bude este dlho vyrabat z fosilnych paliv. To co ty hovoris je pouzitelne iba pre docasne uchovavanie prebytocnej energie. Ci ako si predstavujes tu dopravu? Co pojde ku kazdemu veterniku alebo solaru auto co natankuje vodik? Alebo natiahneme trubky vodikovodu? Najskor si nieco nastuduj o efektivite vyrobe vodiku z vody elektrolyzou. Zistis, ze baterie su ovela vyhodnejsie aj na to bufferovanie prebytocneho vykonu. Potom sa mozme porozpravat o vyhodach ci nevyhodach vodiku

          3. A to si kde na to prisiel?
            A to si kde na to prisiel? Nastudoval si si to, ci si si to precital v nejakom letaciku alebo blogu? Vodik pre dopravu sa bude este dlho vyrabat z fosilnych paliv. To co ty hovoris je pouzitelne iba pre docasne uchovavanie prebytocnej energie. Ci ako si predstavujes tu dopravu? Co pojde ku kazdemu veterniku alebo solaru auto co natankuje vodik? Alebo natiahneme trubky vodikovodu? Najskor si nieco nastuduj o efektivite vyrobe vodiku z vody elektrolyzou. Zistis, ze baterie su ovela vyhodnejsie aj na to bufferovanie prebytocneho vykonu. Potom sa mozme porozpravat o vyhodach ci nevyhodach vodiku.

          4. A ty máš problém s
            A ty máš problém s čítaním s pochopením?!? Tam jasne prepočítal, že pokiaľ sa na produkciu H2 využije EE, tak jej treba min. 3x toľko, nezávisle na tom kde sa vyprodukuje – takže je efektívnejšie tú EE zo solárov a veterníkov dať radšej do bateriek. V článku nie je napísané, že väčšina H2 v súčasnosti sa produkuje zo zemného plynu – ale to by nemohli potom dať takú úžasnú cenu. Zjavne si ani nepochopil fakt, že zatiaľ čo vybudovať si malú FV alebo veterník je vo finančných možnostiach bežného človeka, a má teda potenciál stať sa nezávislým, autá na H2 budú aj v budúcnosti odkázané na robustnú infraštruktúru – podobne ako benzín/nafta. A to hlavne ide pri podpore tejto nerentabilnej technológie.

    2. Dobrý deň vážení
      Dobrý deň vážení diskutujúci .
      Vychádzame zo zákonitostí technickej fyziky od prof. Z.Horáka ešte z roku 1956, kde sa píše že 1 kg vodíka sa vylúči elektroýzou vody ak elektrolýzou prejde takmer 96,5 miliona coulombov Faradayovho náboja. Pre vodík spalné teplo je 34.200 a výhrevnosť 28.800/kcal/kg/.Môj kolega to spočítal iba orientačne ,že na vylúčenie chemického gramekvivalentu i kilogramekvivalentu horiacej látky treba to isté množstvo elektriny /Faradayov náboj-Farad/ čo by predstavovalo pri 100% účinností viac ako 1000 hodín jednotkového náboja . Toto je potrebné brať do úvahy ,ale nikde sa nepočíta s transformačnými stratami v dôsledku rozptylu energie . I kedˇFaraday tieto zákonitostí formuloval v r. 1833 v seriozných učebniciach sa píše že i po takmer 182 rokoch sa tieto údaje nemenilli.Intenzívne sa zaoberáme myšlienkou transformácie slnečnej energie na jej premenu cez fotovoltaicke panely na elek. prácu a tento elektrolýzou na Vodík .Sme stále presvedčený a potvrdzujú to aj súčasne experimenty že z viacerých možných spôsobov je je toto asi najbližšie k realizácií.
      Som mierný optimista a verím že sa nám to podarí aj v´daka podmienkam ktoré nam vytvára EU .Preto podporujem využitie vodíka na pohon automobilov Japonskou Fi Toyota a aj napriek niektorým výhradam si myslím že robia dobrú prácu. Mali by sme ich aj my na Slovensku nasledovať

      M.Polák
      riaditeľ VVCB Kapušany ,

Napsat komentář