Toyota LQ – konečně elektromobil! Robotický a s umělou inteligencí, ale zatím jen koncept

A Toyota dnes do třetice všeho dobrého. Představila koncept robotického elektromobilu Toyota LQ, který je vybaven interaktivním agentem jménem „Yui“.

Koncept elektromobilu Toyota LQ se představí na Tokijském autosalonu od 24. října do 4. listopadu 2019.
foto: Toyota

Koncept čtyřmístného bateriového elektromobilu Toyota LQ podle automobilky opět „posouvá vyspělé technologie a usiluje o vytvoření pevnějšího pouta mezi vozem a jeho řidičem.“ Jde o následovníka koncepčního vozidla Toyota „Concept-i“ (poprvé prezentovaného na veletrhu spotřební elektroniky CES 2017).

Toyota LQ přináší schopnosti autonomního řízení a také výkonného interaktivního agenta „Yui“ na bázi umělé inteligence, jenž je schopen učit se od řidiče a zprostředkovat osobní mobilitu na míru uživateli.

Toyota LQ

Toyota LQ
foto: Toyota

„V minulosti jsme auta milovali pro jejich schopnost dopravit nás do dalekých míst a realizovat naše vysněná dobrodružství,“ uvedl Daisuke Ido, šéf vývoje modelu LQ.

„Díky vyspělým technologiím jsme schopni sladit životní styl zákazníků s novými příležitostmi, a nabídnout tak radost i zapojení do děje. Jsme hrdí na LQ a jeho schopnost nabídnout osobní zkušenosti; vozidlo naplňující jedinečné potřeby mobility každého řidiče a vytvářející ještě silnější vazbu mezi automobilem a řidičem.“

Jako firma poskytující služby mobility je Toyota přesvědčena, že pokud lidé mají svobodu pohybu, nic není nemožné. Tato vize je postavena na poznatku, že mobilita přesahuje samotnou fyzickou přepravu a měla by brát v potaz lidskou potřebu zapojovat se i po emocionální stránce.

Toyota LQ

Toyota LQ
foto: Toyota

LQ se této filozofie drží prostřednictvím klíčového motivu vývoje, který zní „Learn, Grow, Love – Učit se, růst, milovat“. Agent „Yui“ společně s technologií autonomního řízení LQ (vývoj v partnerské spolupráci s výzkumným centrem Toyota Research Institute – TRI) přináší jedinečné zážitky spojené s mobilitou, které současně vytvářejí vztah mezi vozidlem a řidičem, od kterého se učí a na jehož individuální potřeby a přání reaguje.

Samotné označení vyjadřuje víru Toyoty v to, že uvedený přístup motivuje k vývoji budoucích vozidel schopných pěstovat vztah mezi automobilem a řidičem.

Toyota LQ

Toyota LQ
foto: Toyota

LQ se veřejnosti představí v rámci speciální expozice „Future Expo“ na Tokijském autosalonu od 24. října do 4. listopadu 2019. Toyota dále oznámila, že od června do září 2020 umožní zájemcům z řad veřejnosti si vozidlo prakticky vyzkoušet na turné „Toyota Yui Project Tours 2020“.

Zájemci se budou moci zaregistrovat a s trochou štěstí budou vybráni, aby si mohli LQ s agentem „Yui“ na bázi umělé inteligence vyzkoušet. Vybraní účastníci mohou pomocí mobilní aplikace vyjádřit své zájmy i přání a posléze se zúčastnit předváděcí jízdy LQ s agentem „Yui“.

Klíčové vlastnosti a technologie LQ zahrnují:

1. Yui – expert na mobilitu a agent na bázi AI

LQ je vybaveno palubním agentem „Yui“ na bázi umělé inteligence, poskytujícím služby osobní mobility na míru na základě hodnocení bdělosti řidiče a jeho emocí.

V zájmu zajištění bezpečnosti a pohodlí může umělá inteligence aktivně zapojovat řidiče pomocí interaktivní hlasové komunikace, funkcí zabudovaných do sedadla (ke zvýšení bdělosti nebo potlačení stresu), palubního osvětlení, klimatizace, vůní a dalších interakcí rozhraní HMI.

Toyota LQ

Toyota LQ
foto: Toyota

Yui kromě toho dokáže vybírat hudbu na základě prostředí při cestování a také v reálném čase poskytovat informace o tématech, která řidiče zajímají.

Kromě výzkumu realizovaného centrem TRI se Toyota v rámci vývoje a implementace Yui spoléhala na podporu následujících společností:

– JTB Corporation: Poskytla pomocné informace a trasy jízd volené tak, aby vyhovovaly zákaznickým preferencím;
– AWA Co., Ltd.: Nabídla streamovanou hudbu odpovídající jízdním trasám a zákaznickým preferencím;
– NTT DoCoMo, Inc.: Poskytla služby stabilní vysokorychlostní komunikace prostřednictvím základny mobilní 5G komunikace ve výchozím bodě předváděcí jízdy.

Toyota do budoucna plánuje ještě rozšířit implementaci agenta Yui jeho integrací s dalšími produkty, jako např. chytrými telefony.

2. Technologie navržené s cílem zajistit bezpečnost, pocit bezpečí a příjemné zážitky v rámci pohodlné mobility

LQ je vybaveno systémem autonomního řízení na úrovni ekvivalentní standardu SAE Level 4.

ii) Systém autonomního parkování s obsluhou (výsledek společného vývoje s Panasonic Corporation)

Díky uvedenému systému odpadá potřeba hledání parkovacích míst, neboť zajišťuje automatickou jízdu mezi místem vysazení pasažéra a přiřazeným parkovacím místem na blízkém parkovišti; zlepšuje tak dostupnost pro uživatele s omezenou mobilitou, jako jsou např. senioři, fyzicky handicapovaní, těhotné ženy, zákazníci s velmi malými dětmi, případně všichni uživatelé s problematickým parkováním. Systém rovněž efektivně využívá místo na parkovišti tím, že parkuje vozidla těsně u sebe s rozestupem pouhých 20 cm.

Toyota LQ

Toyota LQ
foto: Toyota

Systém autonomního parkování využívá palubní systém vozidla, jenž identifikuje aktuální polohu vozidla pomocí několika kamer, sonaru a radaru, 2D zobrazení vozovky, kamer nainstalovaných na parkovišti a řídicího centra.

Senzory na vozidle společně s kamerami na parkovišti kromě toho sledují další vozidla a chodce na trase autonomního řízení, a pokud zaznamenají přítomnost jiného vozidla nebo chodce, automaticky zastaví.

iii) AR-HUD (výsledek společného vývoje s Panasonic Corporation)

Systém zobrazování AR-HUD (Augmented Reality Head-Up Display) pro LQ využívá technologii rozšířené reality (AR) k rozšíření zobrazovací plochy HUD displeje, a přispívá tak k bezpečnosti jízdy, neboť řidič není nucen zbytečně odklánět zrak od vozovky.

Před čelním sklem se na displeji v prostorové a srozumitelné formě zobrazují různé jízdní informace, jako např. upozorňování na jízdní pruhy, dopravní značky a pokyny týkající se trasy. Systém pomáhá řidiči plně se soustředit na cestu díky velké obrazovce (odpovídá šířce 584 cm) s hloubkou zobrazování 7 až 41 m před vozidlem.

iv) Sedadlo s funkcí hodnocení bdělosti a relaxace (světová novinka) (výsledek společného vývoje s Toyota Boshoku Corporation)

Propracovaný systém sedadla LQ zahrnuje několik nafukovacích vzduchových vaků, vestavěných do sedadla se zabudovanou klimatizací; v závislosti na jízdní situaci se snaží udržovat pozornost řidiče, nebo mu naopak umožnit relaxovat.

Pokud systém rozpozná, že je řidič unaven, nafoukne vak v opěradle sedadla, aby usnadnil udržování vzpřímené pozice, a současně nasměruje studený vzduch z ventilační soustavy zabudované do sedadla.

Pokud podmínky dovolují, aby řidič volně relaxoval, např. v režimu autonomního řízení, střídavě se nafukuje a vyfukuje vzduchový vak v opěradle sedadla, čímž se řidiči usnadňuje hluboké břišní dýchání.

3. Další pokročilé prvky výbavy a technologie

i) Nové funkce rozhraní HMI

LQ k intuitivní výměně informací mezi vozidlem a posádkou využívá i plochu stropu kabiny a koberečků. Vestavěný systém osvětlení zobrazuje různé barevné tóny indikující režim autonomního nebo ručního řízení; o tom, se kterou osou na palubě Yui právě komunikuje, informuje osvětlení prostoru pro nohy příslušného pasažéra.

LQ též dokáže předávat různé informace (např. o stavu povrchu vozovky) posádce vozidla i lidem mimo něj pomocí zobrazovacího zařízení DMD (Digital Micromirror Device), zabudovaného do světlometů. Tento systém aktivuje individuální drobná zrcadla (o celkovém počtu 1 milion), a promítá tak na vozovku před vozidlem složité obrazce.

ii) Přístrojový štít na bázi OLED (novinka v rámci Toyoty)

V rámci přístrojové desky LQ se používají displeje na bázi OLED (v rámci Toyoty použito vůbec poprvé). Propracovaný přístrojový panel obklopuje řidiče a zajišťuje velmi dobrou viditelnost informací.

iii) Povrchová úprava čisticí vzduch (výsledek společného vývoje s Aisin Chemical Co., Ltd. a Cataler Corporation)

LQ používá nově vyvinutou povrchovou vrstvu, která v roli katalyzátoru napomáhá za jízdy rozkládat na ventilátoru chladiče ozón na kyslík (ozón vyskytující se u povrchu vozovky je příčinou fotochemickému smogu).

Toyota též měřením stanovila účinnost této povrchové úpravy a zjistila, že vozidlo během hodinové jízdy odbourá cca 60 procent ozónu obsaženého v 1000 litrech vzduchu.

Toyota očekává, že uvedená technologie napomůže při cestování zbavovat okolní vzduch škodlivých emisí, mezi které patří i ozón; zvažuje též budoucí nasazení této povrchové úpravy na svých užitkových vozidlech.

4. Design

Kabina LQ zaujme futuristickou siluetou protaženou vpřed (Yui se tak nachází uprostřed přístrojového panelu) s křivkami ubíhajícími zevnitř vozidla ven napříč exteriérem.

Minimalistický interiér je hladký a elegantní; klíčové prvky, jako např. výdechy klimatizace, jsou skryty za neviditelnými regulátory. Středový panel vyrobený technologií 3D tisku je vyztužen pomocí konstrukční metody ‚optimalizace topologie‘ – je tak zajištěna optimální pevnost a vozidlo se může pyšnit vyspělým interiérem s menším množstvím nosných konstrukcí viditelných z pohledu řidiče.

Na vnější straně dveří je použito sklo, které hladce navazuje na interiér vozidla, a umocňuje tak jeho ucelený a elegantní design.

tisková zpráva

33 Comments on “Toyota LQ – konečně elektromobil! Robotický a s umělou inteligencí, ale zatím jen koncept”

  1. Super recenze ojetého Modelu X.
    „Na to, že se jedná o auto,

    Super recenze ojetého Modelu X.

    „Na to, že se jedná o auto, které nikdy nebylo bourané, je po prvním majiteli, má najeto jen lehce přes padesát tisíc kilometrů a je staré jen tři roky … tak je zralé na sešrotování. Nejen, že drží pohromadě pouze silou vůle, ale kvůli některým poruchám (senzor dveří) může svým majitelům způsobit vážná zranění a já vám tak radím, že před Teslou z bazaru radši udělejte otočku na patě a utíkejte, co vám nohy stačí.“

    https://www.autojournal.cz/vyzkouseli-jsme-ojetou-teslu-model-x-a-jeji-opotrebeni-nas-vyvedlo-z-miry/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu

    PS: Co se vlastně stalo Mišelinovi? To jeho Xko ho zabilo?

    1. tyoe tydle účelový vejmrdy druholigových webů ani nečtem
      tyoe tydle účelový vejmrdy druholigových webů ani nečtem mysli trochu 😉 a když už kopíruješ tydle lukačovičova doporučení v 3tí A4řce jeho Seznamu (poslední dobou dost béčkový 😉 vodmaž aspon ty krávoviny na konci 🙂

      https://www.autojournal.cz/vyzkouseli-jsme-ojetou-teslu-model-x-a-jeji-opotrebeni-nas-vyvedlo-z-miry/

      PS: Kde je ten Mišelín ??????? ;))

    2. Zrovna tenhle článek mi přijde těžce primitivní a je to
      Zrovna tenhle článek mi přijde těžce primitivní a je to jen hra na nějakou novinařinu. Že tesla kašle na slícování je známé, ale základ by byl doložit to fotkama.

      Mišelin odešel po prohlášení že nejsem teslák podle jeho představ o světě. Asi se už teď kamarádí s reálnými kamarády tam venku. Pobíhají po lukách a hájích a jezdí v teslách sem a tam. Pokud jsem k tomu snad jen špetkou přispěl, tak jsem rád i za něj. Protože vakuum zdejší diskuze mu už evidentně nedělalo dobře.

      1. Ja mam TMX tiez z prvych dodavok do EU v r. 2016, pritom mam
        Ja mam TMX tiez z prvych dodavok do EU v r. 2016, pritom mam viac najazdenych km, no neevidujem ziadne zvuky co spomina vo videu. Navyse to „testovane“ auto je v zaruke… ked je na nom nieco zle, treba to dat opravit v ramci zaruky. Plna zaruka je 4 roky alebo 80tis km.

    3. Nevím jak je ten článek objektivní, taky jsem na něj
      Nevím jak je ten článek objektivní, taky jsem na něj před pár dny narazil, zdá se mi to až neuvěřitelné…

      Na druhou stranu, i Michelin popisoval „kvalitu“ jeho Tesly X a bylo toho dost co vytknout. A sám pak zmínil, že ojetá Tesla není dobrá koupě.

  2. off
    Bloger přišel s objevným zjištění že největší

    off
    Bloger přišel s objevným zjištění že největší chyba Tesel je že při blackoutech nefungujou … stejně jako benzínky :)))

    https://www.inc.com/jason-aten/californias-power-outage-demonstrates-biggest-flaw-with-teslas-plan-to-sell-everyone-an-electric-car.html

    Z toho mi vychází že možná pak fungujou ty jiný elektromobily :))))

  3. V Toyotě se evidentně zbláznili úplně. Kdyby dali do
    V Toyotě se evidentně zbláznili úplně. Kdyby dali do výroby obyčejné a funkční BEV, jehož existence by zase o kousíček více stlačila cenu elektromobilů směrem dolů, byl bych jim neskutečně vděčný. Tímhle se běžným lidem akorát smějí do ksichtu.

  4. Kdo si koupí auto, ve kterém je vám při zavřených
    Kdo si koupí auto, ve kterém je vám při zavřených dveřích vidět zadek?

    Jasně je to pouze koncept, který na 99 procent nikdy nepůjde do výroby, protože tomu očividně nepůjdou vepředu stahovat okýnka a bočními nárazovými testy to asi taky neprojde.

    Prostě si inženýři z Toyoty hrajou s baterkama, podvozkem, motory a elektronikou a pro účely prezentace to nějak opláštili.

Napsat komentář