Toyota chce ve svých autech využít rostlinná vlákna

Jan Horčík - 08 Duben 2020

Lehké materiály jako například rostlinná vlákna mají hrát významnější roli v automobilových konstrukcích. Jednou z takto využívaných rostlin je ibišek konopovitý. auto elektromobil Toyota LQ

Jak může ibišek konopovitý změnit automobilový průmysl?
foto: Toyota

Příkladem praktického využití rostlinných vláken v automobilovém průmyslu je například kompozit obsahující rostlinné vlákno použitý v koncepční Toyotě LQ. Dalším z nich je uhlíkové vlákno, lehké a přitom odolné. To má ale dvě vady, a to vysokou cenu a pracnost výroby.

Elektrifikovaná Toyota LQ má část čalounění na vnitřní straně dveří vyrobenou z nového materiálu, který vytvořila Toyota společně s německou firmou Covestro.

Kompozit představuje kombinaci dvousložkové polyuretanové pěny a tropické rostliny ibišek konopovitý, kterou Toyota již 20 let využívá k výrobě lehkých a pevných kompozitů příznivých pro životní prostředí.

Ibišek je rychle rostoucí rostlina účinně pohlcující oxid uhličitý z atmosféry. Pochází z Afriky, ale pěstuje se v tropickém pásmu celé planety, včetně Spojených států, Japonska, Číny, Indie, Jihovýchodní Asie a Brazílie.

Kenaf, jak se vlákno ibišku konopovitého označuje, stále častěji přitahuje pozornost automobilového průmyslu jako cenově dostupný materiál s velmi dobrými mechanickými vlastnostmi.

O 30 % lehčí než tradiční materiály

Díky nízké hmotnosti materiálu s obsahem kenafu je obložení dveří Toyoty LQ o 30 % lehčí než díly vyrobené z tradičních materiálů. Kompozity z polyuretanové pěny vyztužené kenafem mají velmi nízkou hustotu, méně než 1 kg/m2, a současně se vyznačují značnou odolností.

Interiér konceptu elektromobilu Toyota LQ

Interiér konceptu elektromobilu Toyota LQ
foto: Toyota

Toyota Boshoku zahájila výzkum využití rostlin v hmotách na začátku devadesátých let. Firmu motivovala zejména snaha o to, aby byly automobily příznivější pro životní prostředí. V této roli se osvědčil nejlépe právě ibišek konopovitý, čili kenaf, dříve využívaný především v textilním průmyslu.

Toyota aktuálně pracuje na výstavbě kompletního procesu výroby tohoto materiálu, který zatím našel využití pouze v Toyotě LQ. Finální produkt má mít podobu plátů, z nichž se budou formovat komponenty do automobilů.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

No jo...bylo by krásné, kdyby na tom něco bylo a dávalo to smysl, ale tohle jsou jen marketingové řeči. Jak píše kolega přede mnou- 99% auta vyrobí z nejrůznějších škodlivých látek a pk se budou bít do prsou, že se jim podařilo 1% vyrobit z ekologických materiálů. To už můžou z nějakého vyrobit umělé květiny a z těch pak brát ta rostlinná vlákna- bude to prakticky nastejno.

Mě to připadá padlé na hlavu. Toyota jde cestou, kdy jí nějaká ekologie vůbec nic neříká. Poluyretan se vyrábí z derivátů izokyanátů (to je ten plyn, co bouchnul v Bhópálu a zabil a zmrzačil statisíce lidí). Takže kombinace tvrdré chemie s nějakou ekologickou přísadou mi přijde jako dost nesmyslná. Ať přijdou s něčím opravdu inovativním a ekologickým.

---

hariprasad

Obrázek uživatele Anonym123

mali sme výročie výbuchu v novákoch - a vybuchli bezpečné, sto rokov osvedčené výrobky.
nie sudy/kanistre s tamtým plynom, ktorý tam svojho času vyrábali.

To byl ten výbuch rakety SS-23, který inicioval výbuch celého skladu? Byla to asi katastrofa, ale buďme rádi, že nebouchla chemička.

---

hariprasad

Budme radi ze nebouchnul Tunelin nebo Dukovany.

No, Jaslovské Bohunice, nic moc. Pořád odtamtud něco vytéká. Asi to budou jenom nějaké hleny... Veď vo Váhu sa to nariedí.

---

hariprasad

Toyota vi jak na to. Pomalu ale jiste zacina nastupovat a vede peloton. Tohle auto uz testujou na verejnejch komunikacich v Japonsku. Videl jsem to v mistnim automobilovem casopise.

Obrázek uživatele Anonym123

nový trabi?
ak máte dobrý žalúdok a strávite toten film (YB), tak by ste videliako sa lícovali výlisky z technickej bavlny a plnidla - nasadili sa kryty dverí a rozbrusovačkou vytvorili medzeru. pekne presnú, žiadne nastavovanie :_ň
ps mal som trabiho a dnes už niekoľko rokov (5+) nosím sandále, kde v podrážke z plastu sú vlákna z kukurice.


ChargeUp! - Komplexní dodávka dobíjecích stanic a souvisejících služebNabíječky elektromobilů CircontrolVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.e-stationAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil