Lehké materiály jako například rostlinná vlákna mají hrát významnější roli v automobilových konstrukcích. Jednou z takto využívaných rostlin je ibišek konopovitý.
Příkladem praktického využití rostlinných vláken v automobilovém průmyslu je například kompozit obsahující rostlinné vlákno použitý v koncepční Toyotě LQ. Dalším z nich je uhlíkové vlákno, lehké a přitom odolné. To má ale dvě vady, a to vysokou cenu a pracnost výroby.
Elektrifikovaná Toyota LQ má část čalounění na vnitřní straně dveří vyrobenou z nového materiálu, který vytvořila Toyota společně s německou firmou Covestro.
Kompozit představuje kombinaci dvousložkové polyuretanové pěny a tropické rostliny ibišek konopovitý, kterou Toyota již 20 let využívá k výrobě lehkých a pevných kompozitů příznivých pro životní prostředí.
Ibišek je rychle rostoucí rostlina účinně pohlcující oxid uhličitý z atmosféry. Pochází z Afriky, ale pěstuje se v tropickém pásmu celé planety, včetně Spojených států, Japonska, Číny, Indie, Jihovýchodní Asie a Brazílie.
Kenaf, jak se vlákno ibišku konopovitého označuje, stále častěji přitahuje pozornost automobilového průmyslu jako cenově dostupný materiál s velmi dobrými mechanickými vlastnostmi.
O 30 % lehčí než tradiční materiály
Díky nízké hmotnosti materiálu s obsahem kenafu je obložení dveří Toyoty LQ o 30 % lehčí než díly vyrobené z tradičních materiálů. Kompozity z polyuretanové pěny vyztužené kenafem mají velmi nízkou hustotu, méně než 1 kg/m2, a současně se vyznačují značnou odolností.
Toyota Boshoku zahájila výzkum využití rostlin v hmotách na začátku devadesátých let. Firmu motivovala zejména snaha o to, aby byly automobily příznivější pro životní prostředí. V této roli se osvědčil nejlépe právě ibišek konopovitý, čili kenaf, dříve využívaný především v textilním průmyslu.
Toyota aktuálně pracuje na výstavbě kompletního procesu výroby tohoto materiálu, který zatím našel využití pouze v Toyotě LQ. Finální produkt má mít podobu plátů, z nichž se budou formovat komponenty do automobilů.
No jo…bylo by krásné, kdyby na tom něco bylo a dávalo to
No jo…bylo by krásné, kdyby na tom něco bylo a dávalo to smysl, ale tohle jsou jen marketingové řeči. Jak píše kolega přede mnou- 99% auta vyrobí z nejrůznějších škodlivých látek a pk se budou bít do prsou, že se jim podařilo 1% vyrobit z ekologických materiálů. To už můžou z nějakého vyrobit umělé květiny a z těch pak brát ta rostlinná vlákna- bude to prakticky nastejno.
Mě to připadá padlé na hlavu. Toyota jde cestou, kdy jí
Mě to připadá padlé na hlavu. Toyota jde cestou, kdy jí nějaká ekologie vůbec nic neříká. Poluyretan se vyrábí z derivátů izokyanátů (to je ten plyn, co bouchnul v Bhópálu a zabil a zmrzačil statisíce lidí). Takže kombinace tvrdré chemie s nějakou ekologickou přísadou mi přijde jako dost nesmyslná. Ať přijdou s něčím opravdu inovativním a ekologickým.
mali sme výročie výbuchu v novákoch – a vybuchli
mali sme výročie výbuchu v novákoch – a vybuchli bezpečné, sto rokov osvedčené výrobky.
nie sudy/kanistre s tamtým plynom, ktorý tam svojho času vyrábali.
To byl ten výbuch rakety SS-23, který inicioval výbuch
To byl ten výbuch rakety SS-23, který inicioval výbuch celého skladu? Byla to asi katastrofa, ale buďme rádi, že nebouchla chemička.
Budme radi ze nebouchnul Tunelin nebo Dukovany.
Budme radi ze nebouchnul Tunelin nebo Dukovany.
No, Jaslovské Bohunice, nic moc. Pořád odtamtud něco
No, Jaslovské Bohunice, nic moc. Pořád odtamtud něco vytéká. Asi to budou jenom nějaké hleny… Veď vo Váhu sa to nariedí.
Toyota vi jak na to. Pomalu ale jiste zacina nastupovat a vede
Toyota vi jak na to. Pomalu ale jiste zacina nastupovat a vede peloton. Tohle auto uz testujou na verejnejch komunikacich v Japonsku. Videl jsem to v mistnim automobilovem casopise.
nový trabi?
ak máte dobrý žalúdok a strávite toten film
nový trabi?
ak máte dobrý žalúdok a strávite toten film (YB), tak by ste videliako sa lícovali výlisky z technickej bavlny a plnidla – nasadili sa kryty dverí a rozbrusovačkou vytvorili medzeru. pekne presnú, žiadne nastavovanie :_ň
ps mal som trabiho a dnes už niekoľko rokov (5+) nosím sandále, kde v podrážke z plastu sú vlákna z kukurice.