Rallye Monte Carlo je považována za matku dnešního sportu rallye. Ke 100. narozeninám této závodní legendy se organizátoři postarali také o prezentaci budoucnosti. Odnoží pro alternativní pohony je se 108 automobily největší rallye pro technologie s nízkými emisemi v Evropě, která se tento rok konala již popáté.
Zároveň tvoří testy na historických trasách Rallye Monte Carlo úvod k seriálu FIA Alternative Energies Cup. Rallye vede ze tří stanovišť Clermont-Ferrand, Annecy-Le-Vieux (obě Francie) a Lugano (Švýcarsko) přes Valence (Francie), tunel Mont Blanc a francouzské Alpes Maritimes až na Cote d’Azur do Monaka.
Praha cílovou destinací závodu Zero Emission Race
Jak postavit elektromotorku za rok + VIDEO
Michael Schumacher vs. Sebastien Loeb: závod v Tesla Roadsteru – VIDEO
Povolena jsou (až na kategorie výjimek) vozidla s emisemi méně než 115 CO 2 g/km. Auta nastupují proti sobě ve zkouškách rovnoměrnosti, spotřeby a zručnosti. Prostřednictvím kvocientu z hmotnosti vozidla, produkcí CO 2, hustoty energie paliva a spotřeby vypočítají organizátoři hodnoty srovnatelné mezi třídami – a tím pak celkové hodnocení.
Knížectví Monako jako cíl má též symbolický obsah: Jako „testovací biotop“ pro elektromobily podporuje se 300 nabíjecími stanicemi, bezplatnými parkovišti a státními subvencemi (ve výši třetiny kupní ceny) prosazování zelené technologie.
Ve zkoušce rovnoměrnosti zvítězili Raymond Durand/Bernard Vialar (Francie) na voze Toyota Auris Hybrid před týmem Agehm/Conti (Itálie) na voze Honda CRZ a týmem Massimo Beltrami/Giovanni Merzari (Švýcarsko), též na voze Auris Hybrid.
„Pro zatáčkovité horské silnice je efektivní Auris ideálním automobilem“, říká šťastný vítěz Durand. Poprvé v rallye byly na jeho voze Auris použity pneumatiky „BluEarth“, zvlášť vyvinuté pro hybridní automobily.
V celkovém hodnocení zvítězil bývalý francouzský pilot Formule 1 Erik Comas se spolujezdcem Sebastienem Cholem na voze Tesla Roadster.
Místa 3. a 6. obsadili Luis Murguia/Javier Urmeneta (Španělsko) a Christophe Ponset/Serge Pastor (Francie) na voze Toyota Prius a Massimo Beltrami/Giovanni Merzari (Švýcarsko), na místě 4. a 5. rallye zakončili Fabrice Capitaine/Gerard Cuif (Francie) na voze Toyota Auris Hybrid.
S vozem Auris Hybrid společnosti Toyota Deutschland se rallye zúčastnil tým žurnalistů Jan Wilms/Jack Kulcke – a obsadil úctyhodné 68. místo. Další modely Toyota v závodě: Camry Hybrid, FJ Cruiser jako modifikace bioetanolu E85, Lexus CT 200h, Lexus 400h Autogas, Toyota Aygo Electric.
Zátěžové a dojezdové testy na náročných trasách Alp jsou pro některé výrobce čím dál důležitější. Již v roce 2010 obsadila Toyota v celkovém hodnocení druhé, třetí a čtvrté místo s vozem Toyota Prius.
V roce 2009 vytvořila Tesla s elektrickým sportovním autem Tesla Roadster a dojezdem 394 km tehdejší silniční rekord pro elektromobily.
Rok od roku rostoucí počet účastníků ukazuje potenciál budoucího použití hybridních automobilů a elektromobilů ve světovém motorsportu. Obzvláště na delší vzdálenosti se zde nabízí hybridní řešení jako u vozů Prius a Auris Hybrid.