Účastníkem dopravní nehody se může stát kdokoliv, ale v každém případě se jedná o nepříjemnou situaci. Připravte se na to a mějte alespoň povědomí o tom, jak v takovém případě postupovat. Můžete tak sobě nebo někomu dokonce zachránit život.
foto: Top-Pojištění.cz
Nejčastější příčiny dopravních nehod
Čísla vyplívající ze statistik dopravních nehod za loňský rok, tedy rok 2018, byla zase o něco vyšší, než tomu bylo v předchozím roce. Celkem policie řešila 104 764 dopravních nehod, kdy na silnicích zemřelo 565 lidí a dalších 2 465 jich bylo těžce zraněno.
Statistické údaje potvrzují i pojišťovny, které potvrzují, že počet škodných událostí u povinného ručení se opět meziročně navýšil. A bohužel ani to, že v médiích se stále častěji objevují kampaně upozorňující na časté příčiny dopravních nehod a poskytování první pomoci, nemá na tuto tragickou statistiku zatím výrazný vliv.
Dle údajů PČR byla za rok 2018 desítka nejčastějších příčin dopravních nehod:
Pořadí | Nejčastější příčiny dopravních nehod zaviněných řidiči | Počet nehod |
---|---|---|
1. | řidič se plně nevěnoval řízení | 16 901 |
2. | nesprávné otáčení nebo couvání | 9 021 |
3. | jiný druh nesprávné jízdy | 8 106 |
4. | nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem | 7 830 |
5. | nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky | 6 741 |
6. | nezvládnutí řízení vozidla | 4 774 |
7. | vyhýbání bez dostatečného bočního odstupu | 4 176 |
8. | nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky | 3 990 |
9. | nedání přednosti upravené dopravní značkou „Dej přednost v jízdě“ | 3 972 |
10. | vjetí do protisměru | 2 738 |
Nejtragičtější příčinou dopravních nehod byla v loňském roce „Nepřizpůsobená rychlost dopravně technickém stavu vozovky“, která stála život 95 lidí.
Nejčastější otázky spojené s dopravními nehodami
Jistě už každý z nás slyšel mnohé o tom, jak se při dopravní nehodě chovat, co dělat a co naopak rozhodně nedělat. Připravili jsme pro vás krátký přehled těch nejčastějších dotazů, které si řidiči pokládají ve spojitosti s nehodou.
1) Kdy volat policii?
Policii je nutné zavolat v případě, že dojde při nehodě ke zranění či úmrtí, ale také v případě, když škoda přesáhne částku 100tis. Kč anebo dojde k poškození majetku třetích osob. Pokud tedy dojde například k poškození svodidel nebo dopravního značení, policii je nutné zavolat v každém případě.
2) Stačí výměna telefonního čísla?
Rozhodně ne. I když došlo k dopravní nehodě, která nevyžaduje zásah policie, je nutné sepsat tzv. Záznam o dopravní nehodě, který slouží pojišťovně viníka jako zásadní podklad k řešení pojistné události. Důrazně doporučujeme do záznamu zapsat i viníka nehody, předejdete tak dalším zbytečným dohadům a pokud možno na místě nehody pořídit fotodokumentaci.
3) Kdy (ne)poskytovat první pomoc?
Otázek spojených s tím, jak se chovat ke zraněným při dopravní nehodě je nespočet a jejich popis by zřejmě vystačil na samostatný článek. Zde tedy jen ve zkratce.
- Je nutné vytáhnout všechny účastníky ven? Ano, ale pouze v případě, že máme podezření na únik kapalin z vozidla, pokud hrozí riziko, že do nabouraného vozidla může narazit jiné a v případě, že zraněný nedýchá a nereaguje, pak je nutné zahájit okamžitou resuscitaci. V ostatních případech můžeme účastníky nehody ponechat v bezpečí vozidla a vyčkat příjezdu záchranářů.
- Zahájit resuscitaci i v případě na podezření poranění páteře? Ano, v případě, že zraněný nedýchá a nereaguje, je nutné v první řadě obnovit životní funkce.
- Zahájit resuscitaci i u těhotné ženy? Ano, těhotná žena v takovém případě potřebuje resuscitaci stejně jako každý jiný. V opačném případě ohrozíme život nejen matky, ale i dítěte.
4) Kryje povinné ručení i škody způsobené na zdraví dalších osob?
Ano a to včetně trvalých následků, ušlého zisku nebo odškodění psychické újmy poškozeného a jeho blízkých.
5) Kryje povinné ručení i škody na vašem vozidle?
Bohužel ne. Povinné ručení skutečně slouží pouze ke krytí škod na majetku a zdraví třetích osob.
Škody způsobené na vašem vozidle kryje havarijní pojištění anebo případně některé z nabízených připojištění, které si můžete k povinnému ručení sjednat.
Postup při dopravní nehodě
Připravili jsme pro vás pár bodů, které si pokud možno zapamatujte a v případě, že se stanete účastníkem dopravní nehody, postupujte podle připravených 10 kroků, které naleznete zde.
foto: Top-Pojištění.cz
Vozidla budoucnosti
Ekologický provoz a maximální bezpečnost, tak zřejmě vypadá budoucnost automobilového průmyslu. A s tím souvisí i důraz na výrobu hybridních automobilů a elektromobilů. Tento trend následují i motoristé v ČR. V roce 2018 se dle informací Centra dopravního výzkumu počet nově registrovaných elektromobilů zvýšil o 82 % na 703 vozů. V registru přibylo také hybridů s dobíjením z elektrické zásuvky a to o 278 automobilů.
Jelikož je ale celkový podíl elektrovozidel na českém trhu stále velmi nízký, statistika o počtu nehod těchto vozidel zatím není k dispozici. Přesto co se týká bezpečnosti, získávají elektromobily stále vyšší hodnocení, některé modely dokonce obsadily první příčky žebříčku při bezpečnostních testech.
Největším rizikem při dopravní nehodě je možnost vznícení baterie vozidla, nicméně odborníci a hasiči se shodují, že toto riziko vzplanutí vozidla je stále nižší než u vozidel s běžným spalovacím motorem. Přístup hasičů přivolaných k nehodě elektromobilu přesto musí být odlišný, ať už se jedná o vyproštění zraněného z vozidla nebo hašení elektromobilu, který při nehodě vzplál.
Štěstí přeje připraveným
Jistě jste toto rčení slyšeli již mnohokrát. Chovejte se na silnicích ohleduplně a dělejte maximum pro to, abyste vzniku dopravní nehody předcházeli. Buďte ale připraveni a sjednejte si pro své vozidlo kvalitní povinné ručení s odpovídajícími limity krytí a ideálně v kombinaci s havarijním pojištěním. Tak můžete případné následky dopravní nehody alespoň minimalizovat.
foto: Top-Pojištění.cz
Podle mě je asi nejduležitější první pomoc. Občas se
Podle mě je asi nejduležitější první pomoc. Občas se stáva, že lidé mají paniku a nevědí co dělat. Proto doporučují tenhle článek (https://www.dopravniznaceni.com/pravidla-prvni-pomoci-aneb-co-delat-kdyz-dojde-k-havarii) . Aspon si ho přečíst.. Třeba právě Vám pomůže.
Nejlepší je, že máte povinné ručení bouráte
Nejlepší je, že máte povinné ručení bouráte střízlivý bohužel do plného auta a nikdo nepřežije, vaše skutečné zavinění je nulové třeba přehlédnutí jeto totiž ve skutečnosti stát, kdo provozuje automobilovou dopravu pokud člověk jede slušně a přehlédne auto je to ve skutečnosti jen důsledkem nedokonalosti lidské psychiky. Pojišťovna vyplatí pozůstalým řádově stovky tisíc a pak Vás náš slavný nekritizovatelný soud odsoudí třeba k zaplacení i několika milionů z vlastní kapsy. Jdete sedět- zavřít řidiče je levnější než dotovat vývoj autonomních vozů. A ve vězení pak můžete přemýšlet k čemu to povinné ručení vlastně je, když stejně ostanete za povinnost zaplatit pozůstalým. Takový člověk pokud to zrovna není milionář už samozřejmě nikdy legálně pracovat nebude a stane se z něho společností vytvořený kriminálník.
Podle všech těch keců, buzerace a úplatků bych čekal,
Podle všech těch keců, buzerace a úplatků bych čekal, že technický stav vozidla bude na první příčce. A on se neprobojoval ani do první desítky. :-/