Tichá cesta 2012 – závod elektrických aut po ČR slavil úspěch

V pátek a sobotu jsme se aktivně zúčastnili prvního ročníku elektrických aut Tichá cesta 2012. Pořádala jej , město a městská část Praha 13. Celkem 23 pionýrských posádek elektromobilů a plug-in hybridů vyrazilo na dvoudenní cestu z Prahy do a do Brna, aby ukázalo, že elektromobily pomalu, ale jistě přicházejí.

Elektromobil Citroen C-Zero společnosti PRE na startu závodu Tichá cesta 2012
foto: Hybrid.cz

Hlavní program závodu Tichá cesta 2012 odstartoval v pátek dopoledne, příhodně na Slunečném náměstí Prahy 13. Její radnice, společně s hlavním partnerem PRE a ASEP dokázala zorganizovat překvapivě velkou, přesto v neformální a pohodové atmosféře se nesoucí akci, které se mimo jiné zúčastnili i žáci místních základních škol.

Ti měli za úkol pomáhat ve znalostní soutěži, která se započítávala do celkového výsledného bodování. Probíhala souběžně se závodem na elektrokolech, které zapůjčila energetická společnost PRE ze své půjčovny . Poměrně náročná cesta do Prokopského údolí dala některým městským modelům slušně zabrat.

Závod elektrických kol se neobešel bez menších karambolů jezdců, kteří nebyli zvyklí na přestavěné kolo s elektromotorem v předním kole. Újmy došel i doprovodný elektroskútr, který přišel o zpětné zrcátko. Jednoznačným vítězem závodu elektrokol se stal Petr Jahoda z týmu Schrack Technik, následně hlavní hvězda a celkový vítěz Tiché cesty 2012.

Tým Hybrid.cz složený ze šéfredaktora magazínu a elektromobilního nadšence Petra Koska se nicméně především díky fištrónu žáků místní základky umístil v závodu znalostí+elektrokol taktéž na prvním místě (nutno férově dodat, že prvních míst bylo celkem pět).

Električtí pionýři

Školáci se rozutekli a mohl začít start hlavního závodu, tj. z Prahy do Vrchlabí. Po vlastní ose, v běžném provozu, se dvěma kontrolními zastávkami v Čimicích a Nové Pace. Startovní branou projelo celkem 23 vozidel s převážně dvoučlennými posádkami.

auto elektromobil Tomáš Studeník a Josef Szollos Fisker Karma

Sériový hybrid Fisker Karma v pozadí, v popředí Tomáš Studeník z TILI a Josef Szollos z firmy Elektromobil s.r.o.
foto: Hybrid.cz

Zúčastnily se primárně čisté elektromobily Peugeot iOn (6x) a Citroen C-Zero (7,), elektrický Peugeot Partner Prahy 13, Toyota Prius plug-in hybrid společnosti LeasePlan, elektrická přestavba EVC R3 (3x), Fisker Karma, Super El II Jaromíra Marušince, (posádka Hybrid.cz), Škoda Octavia z a nakonec i Smart ED z pražské Zoo.

Dobíjecí stanice v Praze 13 a ve Vrchlabí zajišťovala společnost Ensto, která připravila šest stojanů u kterých bylo možné už od ranních hodin dobíjet poslední “dílky”. Toho samozřejmě všechny posádky využily.

auto elektromobil elektromobily se řadí ke startu

Elektromobily se řadí ke startu v Praze na Slunečním náměstí
foto: Hybrid.cz

My jsme u Opelu Ampera samozřejmě plně dobili baterie, naplnili nádrž až po okraj a… dofoukli pneumatiky! Zdánlivá maličkost, která se však některým závodníkům krutě vymstila a jiní na ní naopak postavili svůj úspěch.

Směr Vrchlabí

Brzy odpoledne následoval velkolepý start závodu. Z elektrických pionýrů se na pár okamžiků staly hvězdy formátu podobného jezdcům rallye, když se pod startovní branou objímali s hosteskami a odráželi blesky fotoaparátů.

Mávnutí vlajky, mohutný odpich a… ticho. Nebýt hlasitého povzbuzování lidí, kteří přišli závodníky podpořit, i ostatních spoluzávodníků, ani byste si nevšimli, že se nějaký závod jede.

Většina elektromobilů během dvou zastávek na cestě do Vrchlabí využila možnost dobíjení, plug-in hybridy mohly dobíjet, ale nesměly dotankovat – nádrže byly zapečetěny. Do Vrchlabí na náměstí peloton dorazil kolem 17. hodiny.

auto elektromobil Toyota Prius plug-in hybrid Tichá cesta 2012

Toyota Prius plug-in hybrid byla jedním ze tří plug-in hybridů prodávaných v ČR na startu závodu
foto: Hybrid.cz

Ve Vrchlabí přivítal jezdce mimo jiné i místní starosta. Tým Hybrid.cz s vozem Opel Ampera se umístil na krásném 17. místě. Zhruba 85 km z celkových 134 km z Prahy do Vrchlabí dokázalo auto urazit na baterii (s jedním asi 45minutovým dobíjením), na zbytek cesty pak využilo cca 2,5 l benzínu. Právě to nás srazilo z předních pozic, protože každý spotřebovaný litr benzínu znamenal penalizaci rovnou 1 hodině času navíc.

Pneumatiky nepodceňovat!

I tak ale bylo proč se radovat, do cíle dorazily úspěšně všechny posádky. Nálada neklesala, ba naopak. Večer následoval přesun do penzionu kde proběhlo i dle názoru většiny zúčastněných silně povznášející “společenské setkání”.

auto elektromobil Smart ED pražské zoo

Elektromobil Smart ED pražské Zoo. Překvapivě málo využívaný, v Zoo byl využíván spíše pro prezentační účely než pro ježdění a nemá ještě najeto ani 2000 km. V pozadí naše rudá závodní Ampera.
foto: Hybrid.cz

V sobotu ráno se odehrálo slavnostní vyhlášení vítězů. Vítězem 1. etapy závodu se stal opět tým Schrack Petra Jahody. Později nám prozradil své malé tajemství: přehuštěné pneumatiky vozu. Ty mu výrazně snížily spotřebu, přestože v kufru vezl ještě mobilní rychlodobíjecí stanici.

Zcela opačný problém měla posádka Elektrika.cz číslo 16., tedy Mirek Minařík + Martin Hausenblas. Pneumatiky jejich vozu byly naopak silně podhuštěné, a tak se museli potýkat s výrazně vyšší spotřebou energie. Na tomto místě je třeba zmínit také neuvěřitelný výkon dvou borců, kteří trasu Praha – Vrchlabí překonali na elektrokolech . Všechna čest!

Vrchlabí – Brno

První část závodu skončila ve Vrchlabí a většina posádek, až na několik výjimek, se odebrala zpět do Prahy a svých domovů. Pouze část posádek se rozhodla vydat na další cestu směrem do Brna, a to tým Elektrika.cz, tým Hybrid.cz, tým kanceláře primátora hl. města Prahy, tým Schrack Technik, tým SolarCenter a samozřejmě hlavní pořadatel Jaromír Marušinec+Jiří Vlk s elektrickým Superbem.

auto elektromobil Citroen C-Zero Peugeot iOn

Elektromobily Citroen C-Zero a Peugeot iOn závodům jasně vévodily
foto: Hybrid.cz

V Brně na Výstavišti došlo k vyhlášení definitivních výsledků. Nepřekvapí, že celkovým vítězem se stal Petr Jahoda, druhé místo obsadil tým Elektrika.cz s vozem Peugeot iOn, třetí místo pak tým primátora hl. města Prahy s elektromobilem Citroen C-Zero. Nebojácnost dvou pilotek z primátorské kanceláře je třeba ocenit!

V areálu BVV elektromobily dobily energii ze zatím poloveřejné a polooficiální rychlodobíjecí stanice. V současné době se připravuje její definitivní umístění, načež ji zároveň zaneseme do naší mapy.

Závod – či spíše propagační jízda – Tichá cesta 2012 se v každém případě nadmíru povedl. Těšíme se na další ročník a věříme, že elektrických aut bude za rok minimálně dvojnásobek.

Děkujeme tímto všem pořadatelům, účastníkům soutěže, fanouškům, základním školám, společnosti Opel a v neposlední řadě i doprovodným vozidlům a hasičům, kteří zajišťovali nezbytnou podporu, za skvěle zorganizovanou akci i možnost se jí zúčastnit.

P.S.: Jak přelstít mikrospínač na dobíjecím stojanu, který nejde zavřít? Aspirinem! Viděli jsme na vlastní oči.

7 Comments on “Tichá cesta 2012 – závod elektrických aut po ČR slavil úspěch”

Napsat komentář