TEST: Volkswagen ID.3 – dobře jezdí, trochu žere a uzemní ho i špatně dovřený kufr

Volkswagen konečně naplno rozjel svou velkou elektromobilní ofenzívu. První pokus v podobě elektromobilu ID.3 je ale tříčtvrteční.

Rozměry elektromobilu Volkswagen ID.3 jsou 4261 mm délky, 1809 mm šířky a 1552 mm výšky, rozvor je dlouhý 2765 mm. Pohotovostní hmotnost činí 1794 kg, uveze podle stupně výbavy 416 kg až 514 kg. Zavazadlový prostor nabízí objem 385 litrů.
foto: Volkswagen

Elektromobil Volkswagen ID.3 1st Max jsem si k testu přebral během tuhé zimy. Nabrífován zkušenostmi ostatních uživatelů jsem předem věděl, že mohu očekávat softwarové chyby, vyšší spotřebu, ale přes to všechno i celkově příjemné jízdní vlastnosti.

Po týdnu auto potvrdilo prakticky vše výše uvedené. Měli jsme zapůjčenu verzi Volkswagen ID.3 1st Edition s 58kWh baterií (využitelných) a dojezdem 420 km WLTP. Když jsem vyrážel z podzemních garáží Porsche Praha, ukazoval elektromobil dlouhodobou průměrnou spotřebu kolem 24 kWh/100 km (po ujetí 9100 km). Což na tak malém autě přeci jen trochu zarazí.

Zbytečné otravnosti

Hned na úvod příjemně překvapilo, že auto se automaticky zapne po usednutí zavolant a sešlápnutí brzdy. Není potřeba mačkat žádné tlačítko, můžete rovnou zařadit D a vyrazit. Jenže to má i svou druhou stranu: auto se totiž podobně rychle a snadno automaticky vypíná! Kdykoliv vystoupíte, auto se rychle vypne.

Max. výkon námi testované verze byl 150 kW s rychlostním omezením na 160 km/h. Tedy naprosto dostačující parametry pro všechny situace.

Max. výkon námi testované verze byl 150 kW (elektromotor na zadní nápravě) s rychlostním omezením na 160 km/h. Tedy naprosto dostačující parametry pro všechny situace.
foto: Volkswagen

Časem to začne být dost otravné a vy zjistíte, že tlačítko Start/Stop vlastně není tak špatný nápad. Protože to skoro vypadá, jako by se ID.3 vypínala přesně, kdy nechcete. Tohle by měly budoucí softwarové updaty napravit.

Po příjezdu jsem zaparkoval auto před domem, kde se přes noc nabíjelo. Soused automechanik se později podivoval, „co nám to stojí před domem za Golfa“. Z téhle strany tedy Volkswagen splnil úkol na výbornou. Elektromobil ID.3 coby avizovaná plně elektrická náhrada modelu Golf k němu skutečně upomíná.

Podsvětlené kliky jsou praktická maličkost, která potěší.

Podsvětlené kliky dveří jsou praktická maličkost, která potěší.
foto: Volkswagen

Druhý den mě čekalo nepříjemné překvapení: auto se nechtělo pohnout. Hlásilo takové množství chyb – ta hlavní zněla „Závada na hnacím systému“, že jsem se obával nejhoršího. Ukázalo se ovšem, že šlo pouze o špatně dovřený kufr. Po správném zavření už zase vše jelo jako na drátkách (beta-drátkách).

Nutno také dodat, že elektromobil nebyl vybaven nejnovější verzí softwaru 2.1, který kromě mnoha oprav a novinek (ale i dalších chyb) přináší také možnost pravidelných over-the-air updatů. Pro tento konkrétní update si ale musí majitelé naposledy zajet do servisu.

Pochvalu si zaslouží i přední pohyblivé Matrix LED světlomety. Zbytečný je ale efekt postupného rozsvěcení dálkových světel, který jen zdržuje a doufám, že půjde někde v nastavení vypnout.

Pochvalu si zaslouží i přední pohyblivé Matrix LED světlomety. Zbytečný je ale efekt postupného rozsvěcení dálkových světel, který jen zdržuje.
foto: Volkswagen

Jezdí krásně, ale trochu moc žere

Jízdní vlastnosti elektromobilu ID.3 jsou velmi slušné, jako u většiny elektromobilů s těžkou baterií v podvozku. Projevuje se i kvalitní zpracování náprav. Usednout za volant ID.3 je skoro stejné potěšení, jako třeba v případě nového Renault Zoe.

Elektromobil Volkswagen ID.3

Kufr elektromobilu Volkswagen ID.3 není žádná extra-pecka, ale stačí. Pod víkem navíc najdete ještě místo pro kabely.
foto: Volkswagen

Jediná výraznější výtka s ohledem na jízdní vlastnosti patří v elektromobilu Volkswagen ID.3 brzdám (resp. rekuperaci). Ty jsou nastaveny, proti většině ostatních moderních aut, na velmi dlouhý krok, který až postupně přibírá na síle. Kdo je chce výraznější, může z běžného stupně D přeřadit na B.

Místem, kde nás elektromobil Volkswagen ID.3 výrazněji zklamal, zůstává spotřeba. Ta se po ujetí 1236 km, z toho třetině po dálnici, vyšplhala na průměrných 25 kWh/100 km. Pravda, byla tuhá zima, topili jsme si a jezdili jsme běžných 130 km/h a auto nijak nešetřili. Navíc šlo o verzi bez tepelného čerpadla.

Volkswagen ID.3 Elektromobil

100kW výkon rychlonabíjení oceňujeme, i když vydrží jen zhruba do 40 % nabití.
foto: Volkswagen

Problém je, že reálný dojezd se za takových podmínek sotva šplhá nad 200 km. Rychlonabíjení zvládá tato verze ID.3 maximálním výkonem 100 kW. Ten ale dokáže využít jen pro prvních zhruba 35 % nabíjení, pak začne výkon rapidně klesat k 50 kW. Od zhruba 70 % nabití se opět začne svažovat až pod 25 kW. Třífázová palubní nabíječka umí dodat až 11 kW.

Parádní HUD a ergonomický interiér

Skvělou vlastností elektromobilu Volkswagen ID.3 je HUD, čili „head-up display“ ve spojení rozšířenou realitou a asistentem řízení IQ Drive. Ten dokáže, kromě jiného, např. sledovat přejíždějící vozy a HUD je ve vašem zorném poli graficky zvýrazní. V takových okamžicích máte pocit, že opravdu sedíte v „autě budoucnosti“. Dále HUD např. při navigací názorně ukazuje směr jízdy.

Frunk tu není.

Frunk tu není.
foto: Volkswagen

Interiér ID.3 je nabízí dostatek prostoru řidiči i spolujezdcům, nikdy jsme se v něm necítili stísněně. Prostornost je zvýrazněna i dobrou prosvětleností a bohatým výhledem do všech stran. Co se týká ergonomie ovládání, středová konzola nabízí několik příjemných fyzických tlačítek a knoflíků.

Snad jediný zádrhel je v tom, že všechna jsou podsvětlená, jen to pro úpravu teploty a hlasitosti zrovna podsvětlena nejsou, což může být třeba pro spolujezdce problém. Jinak je ale ovládání po ergonomické stránce až nečekaně dobře zpracované.

Volič režimu jízdy za volantem je trochu nezvyk, ale rychle si zvyknete a zjistíte, že je příjemně po ruce.

Volič režimu jízdy za volantem je trochu nezvyk, ale naučíte se na něj rychle a zjistíte, že je příjemně po ruce.
foto: Volkswagen

Výjimkou je malý panel tlačítek na levých dveřích, které slouží k ovládání okének a zrcátek. Ta jsou malá a špatně umístěná, takže není výjimkou, že zavadíte o některé, které jste ani zmáčknout nechtěli.

Systému infotainmentu na 10″ dotykové obrazovce, který má slušnou odezvu (i když občasnému lagu se nevyhne), přehlednost nechybí, ba naopak. Popravdě, právě tady byla má původní očekávání o mnoho horší. Aktuální i budoucí updaty softwaru navíc slibují řadu zlepšení – doufejme např. i možnost ukládat si profily jezdců. Což by mělo trochu pomoci i s otravným vypínám vozu při vystoupení.

Volkswagen ID.3 elektromobil

Námi testovaná varianta elektromobilu Volkswagen ID.3 1st Max s 58kWh baterií se v Česku prodává za cenu 1 315 500 Kč. Nově jsou ale už i na českém trhu v prodeji levnější verze ID.3 s cenou od 900 000 Kč (45kWh baterie). Volkswagen dává na baterii záruku 8 let nebo 160 000 km. Ve výbavě dostanete nabíjecí kabel pro připojení k 230V zásuvce a jeden kabel Mennekes Typ 2.

Koupit nebo nekoupit?

Ačkoliv nové elektromobily VW ID.3 (i ID.4) mají problémy se softwarem, a to jak palubním, tak i mobilní aplikací, nevnímám to jako jejich hlavní slabinu. Tvrdé konkurenční prostředí si prostě žádá uvádět produkty na trh co nejdříve a postupně je cizelovat. Americká Tesla má sice promakaný software, ale zase dělá to samé u samotného hardwaru.

Podle mého názoru je u ID.3 největší překážkou poměr ceny a užitné hodnoty, resp. dojezdu. Za mnohem nižší cenu si můžete koupit jízdně skvělý nový Renault Zoe, který je sice o něco málo menší, ale spotřebou a dojezdem tuto verzi ID.3 hravě překonává. O ceně ani nemluvě, zejména pokud vychytáte akční nabídku. Ve stejné cenové kategorii je pak třeba Hyundai Kona Electric nebo Kia e-Niro, které ale nabízejí výrazně lepší spotřebu.

vlastní

183 Comments on “TEST: Volkswagen ID.3 – dobře jezdí, trochu žere a uzemní ho i špatně dovřený kufr”

  1. Moje včerejší zkušenost se Superbem iV, kterého jsem si
    Moje včerejší zkušenost se Superbem iV, kterého jsem si ze srandy na půl dne půjčil během garančky spalováku. Chtěl jsem vědět, jestli je možné provozovat ho lidmi bez možnosti nabíjení (viz předvčerejší diskuze)

    – ráno jsem do něj sednul, zapnul to a ejhle – elektrický pohon nebyl dostupný – přeškrtnuté éčko, přestože baterie ukazovala nabití na 20%. Podle servisáka to na elektriku nejede, když je venku zima! Super fór.

    – nastavil jsem hodnotu nabití baterie na 30%, protože jsem myslel, že to bude ukládat energii z rekuperace. Okamžitě to spustilo motor, takže jsem to zase vrátil na těch 20%, protože výrabět elektriku na pohon spalovacím motorem je naprostá kokotina. Na to jak nastavit dobíjení jen rekuperací jsem nepřišel, asi to nejde.

    – chvíli jsem jezdil po Praze a hodnota nabití klesla z 20% na 15%. Ergo dobíjení hybridu rekuperací je fikce. Když jsem zapnul režim Sport, v domnění že to pomůže akceleraci… bum… přeškrnuté éčko. Super fór číslo dvě.

    – chtěl jsem to otestovat na dálnici, vzal to kousek po D11 ke sjezdu na Brod a hádejte co – na dálnici znova přeškrtnuté éčko. hmmmmm

    – když jsem to vracel, průměrná spotřeba „od startu“ 11,2 litru. Super fór číslo tři.

    Závěr – auto je to naprosto příšerný, je to líná žíznivá lemra, náchylná na počasí, k tomu oser s nabíjením a menší kufr. A jako bonus škodováci stále ani po pěti letech nevyřešili problém s předním radarem a odrazy od kovových kanálů a tram kolejí.

    Katastrofa.

    1. Jako co k tomu dodat.
      Ráno sednu do auta a divím, že není

      Jako co k tomu dodat.

      Ráno sednu do auta a divím, že není nabité když jsem ho nezapojil. 😀

      Baterie ukazuje 20 %, ale jelikož tomu nerozumím, tak nevím, že u hodně PHEV nejde jet čistě na elektriku pod 20 % nabití.

      Něco chci, ale jelikož v tom sedím prvně, tak něco prostě zmáčknu. Ono to nedělá to co jsem chtěl, takže je to k ničemu.

      Jelikož mám nastavený asi mód na plné využívání baterie, tak je světe div se stále skoro vybitá i když s tím jezdím po „energické“ Praze. Mé instinkty mi říkají, že když zapnu režim sport, tak že se kouzelně ta baterie nabije a já ji budu moci využít a ono nic. Je to prostě k ničemu. 😀

      Zkusím najet na dálnici. Třeba to pomůže, když nepomohlo zmáčknutí tlačítka sport. Ono zase nic. 😀

      No a jelikož neumím řídit nebo řídím jako maniak, tak mám spotřebu 11,2 litrů, což je u moderního PHEV takřka „umělecký“ výkon.

      1. 1) Auto je prodejce a parkované venku, takže ho mohl těžko
        1) Auto je prodejce a parkované venku, takže ho mohl těžko zapojit.

        2) Já od auta očekávám, že do něj sednu a auto pojede a pojede skvěle. Nehodlám auto rekonfigurovat, řešit na kolik je nebo není nabité a v jakém režimu ho můžu nebo nemůžu provozovat. Nas*at.

        3) Režim sport jsem skoušel po Praze, nikoliv na dálnici, to blbě čteš. Ale zviklal jsi mě, jestli jsem neudělal nějakou konfigurační chybu, tak jsem si našel manuál na stránkách Škodovky a hele na straně 149 se píše:

        Podmínky pro jízdu na elektrický pohon
        ✓Vysokonapěťový akumulátor je dostatečně nabi-tý.
        ✓Rychlost jízdy je nižší než 140 km/h.
        ✓Není zvolený jízdní režim Sport.
        Další podmínky jsou dané stavem systémů vozu a ne-ní možné je ovlivnit.
        Při teplotě nižší než přibližně -10 °C může býtfunkce elektrického pohonu nedostupná.

        https://ws.skoda-auto.com/OwnersManualService/Data/cz/Superb_IV_3V/11-2020/Manual/Superb/B8_Superb_OwnersManual.pdf

        Dobré, že? 😀 Prostě naprosto nepředvídatelně si to dělá co chce. To je sra*ka, to teda zírám.

        1. Chápete, že podobně hloupě by znělo, kdyby někdo tvrdil,
          Chápete, že podobně hloupě by znělo, kdyby někdo tvrdil, že mu došel v nádrži benzín? Auto stálo venku, takže ho nebylo kde načepovat. Na příjezd k benzínové pumpě nebyl čas a když sednu do auta tak očekávám že jede a ne že budu muset neustále řešit, jestli je v tom benzín, olej nebo voda do chladiče.

          Prostě když máš spalovák, tak řešíš benzín a když máš elektromobil, tak řešíš nabíjení.

        2. 1) Nechápu tedy co vás tak překvapilo.
          2) Stejně hloupé

          1) Nechápu tedy co vás tak překvapilo.

          2) Stejně hloupé argumenty by měl někdo z USA, kdo nikdy neřídil s manuálem a vy mu ho dal na svezení. Prostě když někdo něčemu nerozumí, tak ať na to nemaká.

          3)Já jsem pochopil, že ten režim sport jste zkoušel zapnout v Praze. Proto je to také v jiném odstavci, takže čtete blbě spíše vy.

          No kdyby jste si našel ten manuál dřív, tak se tak nedivíte. Hned první bod vaše baterie nesplňovala. To, že vám pod bodem mrazu bude málo fungovat rekuperace a moc toho nenabijete jste doufám už zaznamenal z místních diskuzí.

          Doufám, že už jste taky pochopil, že to přeškrtnuté éčko a ty podmínky se týkají pouze jízdy na čistě elektrický pohon. Proto logicky nejde jet v režimu sport pouze na elektrický pohon, protože byste měl max 85 kW a jen při plném nabití. 😀

          Proto taky nejde jet čistě na elektriku, když máte jen 20 %, protože by ta baterka dávala tak max 10 kW.

          Celou dobu jste jel v hybridním režimu s takřka vycucanou baterkou. Elektromotor vám pomáhal, ale moc znát to logicky nebylo, když mohl dávat tak max 10-15 kW. Ono to má jen 1.4 110 kW což není žádná raketa.

          1. No samozřejmě. Jenomže těchto neoptimálně používaných
            No samozřejmě. Jenomže těchto neoptimálně používaných PHEV je obrovské procento, které stále roste.
            Provozovatelé inkasují dotace, využívají EV výhod a přičemž ale provozují auto mimořádně neekologickým způsobem. A nejhorší je, že se jim to vyplatí, viz třeba londýnští taxikáři.

            1. Hele já to vidím jednoduše,
              před padesáti až šedesáti

              Hele já to vidím jednoduše,
              před padesáti až šedesáti lety, kdo neuměl promazat auto, neuměl seřídit nějak předstih a karburátor, očistit rozdělovač, nastavit klavívka atd – jednak nedostal řidičák – protože neudělal technickou část zkoušek a druhak se fakticky nesvezl.

              Takže teď to prostě bude tak, kdo neudělá základy elektriky, nebude mít představy o dobíjení a nebude to chtít řešit, nebude mít řidičák – nebude jezdit.

              Řídit dopravní prostředek je nějaká odbornost, stejně jako svářečák, padesátky, kovo a dřevo obráběčský zkoušky, zbrojní pas, piloťák.. a kdo nevyhoví a nedodržuje, prostě nemá. – vyřešilo by to jednak parkování a druhak by to snížilo víc emise, než cokoli jiného.

              1. To by mě zajímalo co na současných EV chcete zkoušet nad
                To by mě zajímalo co na současných EV chcete zkoušet nad rámec současných požadavků na zkoušku v autoškole. Zda budoucí řidič trefí správným kabelem správnou díru na autě ?

                Nebo snad na současných EV potřebujete dolévat elektrolyt, měřit odpory, dotahovat spoje, měnit uhlíky na elektromotoru nebo něco podobného údržbě starého spalovacího motoru ?

                1. Tak třeba ve „spalovací“ autoškole je otázka „Vysvětlete
                  Tak třeba ve „spalovací“ autoškole je otázka „Vysvětlete rozdíl mezi vznětovým a zážehovým motorem“. Tak po řidičce EV bych chtěl vysvětlit rozdíl mezi synchronním, asynchronním a BLDC motorem. Taky bych chtěl vědět rozdíl mezi AC a DC proudem. A kdyby někdo odmlouval tak bych ho potrápil Ohmovým zákonem. 🙂

                2. Ja bych ho nechal udelat fourierovu analysu spinanych proudu.
                  Ja bych ho nechal udelat fourierovu analysu spinanych proudu.

                3. Teda to byla fuška na google co? 😀
                  Teda to byla fuška na google co? 😀

                4. Kdyz me na VŠ trapili s fourierem atd., tak google jeste
                  Kdyz me na VŠ trapili s fourierem atd., tak google jeste neexistoval.

                5. Jo taky jsem jí neměl rád, nicméně bylo ti nic proti tomu
                  Jo taky jsem jí neměl rád, nicméně bylo ti nic proti tomu počítat vlastní frekvenci 4×4 podvozku na papíře.
                  Ještě dneska bych někde tu semestrálku na mechaniku vozidel našel – bylo to tenkrát v nějakém dneska pra wordu a prehistorickém equationu na 50 stran vzorečků oboustranně – aneb 14 dnů počítání a tři dny přepisování, celé se to dělalo v maticovém počtu, kdoví, jestli bych to dneska ještě dal, hlavně mít tu trpělivost.

                6. Jako jo, ne že by se to spočítat dneska nedalo a ne že
                  Jako jo, ne že by se to spočítat dneska nedalo a ne že bych řadu věcí jako kinematický schémata pohybu atd neuměl dodnes v ruce a nekreslil si je před krmením počítače. Stejně tak jako chování vztažené k vnějším vlastnostem si taky napřed počítám v ruce, nebo v excelu, abych tušil, kde se mají pohybovat výsledky, to samé u proudění ohřevů atd..ale přeci jen propočítat to orientačně a propočítat to detailně a v řadě stavů, je diametrální rozdíl.
                  Jak píšete nemusíme – ano v běžném stavu, jsou situace, kdy se i částečná znalost umění analytických výpočtů cení zlatem.

                7. Stačí, za mého studia běžná věc, počítání na
                  Stačí, za mého studia běžná věc, počítání na logaritmickém pravítku. Tam bylo výsledkem číslo od 1 do 9 s hromadou destinných míst, a velmi důležité bylo umět spočítat řád výsledku. Tím člověk získal předtavivost a schopnost z hlavy odhadnou řádově kdejakývýpočet. Tahle schopnost většině dnešních žáků dost chybí.

                8. No ono kolik lidí dneska ještě logaro má, natož aby ho
                  No ono kolik lidí dneska ještě logaro má, natož aby ho uměla použít – popravdě i u nás je spolu s rýsovacím prknem na půdě.

                9. Tím jste mi připomněl, co mi kdysi vzpomínal starší
                  Tím jste mi připomněl, co mi kdysi vzpomínal starší kolega, co pracoval na DEZE, což je chemička, přestěhovaná v sědesátýchbletech z OV do Valmezu. Na té staré, ostravské, prý byla běžná pracovní funkce regulátora. To byl člověk, co celou šichtu seděl v budce někde venku na ventilu v potrubí, a podle tlakoměru točil „volantem“ aby udržel konstantní tlak.

                10. Je to ta DEZA, ktera otravila Becvu a urady nejsou ochotny to
                  Je to ta DEZA, ktera otravila Becvu a urady nejsou ochotny to zverejnit?

                11. Ano, je to burešova DEZA a. s. Valašské Meziříčí.
                  Ano, je to burešova DEZA a. s. Valašské Meziříčí.

                12. 20.zari 2020 to z DEZY vyteklo a za par dni to bude 6 mesicu.
                  20.zari 2020 to z DEZY vyteklo a za par dni to bude 6 mesicu. A porad zadny posudek. Ale hned bylo uradum jasne, ze to DEZA nebyla. Ale vsichni nezavisly experti ukazuji prave na DEZU. A obcane take. Jen koblihy to nechteji uznat.

                13. A co chcete, když máme první skutečně protikorupční
                  A co chcete, když máme první skutečně protikorupční vládu na světě, co změnila v korupci z nekalých činů na regulerní politický systém?

                14. Kdyby to byla jen korupcni vlada. Jsou to cistokrevni
                  Kdyby to byla jen korupcni vlada. Jsou to cistokrevni gangsteri, zlodeji a podvodnici.

                15. Kdyby jste četl Kmotra, tak by vás to tak nepřekvapilo, až
                  Kdyby jste četl Kmotra, tak by vás to tak nepřekvapilo, až na fyzické odstraňování lidí, ho jedou jak manuál.

                16. V Rusku to vzali i s tou likvidací.
                  V Rusku to vzali i s tou likvidací.

                17. To už je škoda mluvit. Já to vidím tak, že s těmihle,
                  To už je škoda mluvit. Já to vidím tak, že s těmihle, dokud jim nepůjde o holý život, už nepohne nic. Takže leda si během nějaké demonstrace před Strakovkou otevřít v boční uličce stánek s vidlemi. Třeba by se něco semlelo…

                18. Ty vidle by byl dobry artikl. Vytizilo by to celou fabriku.
                  Ty vidle by byl dobry artikl. Vytizilo by to celou fabriku.

                19. Obávám se, že toto nezná ani odborný personál ve
                  Obávám se, že toto nezná ani odborný personál ve značkových servisech. :-))

                20. Tak pomocí Rychlé Fourierovy transformace (FFT) jsme na
                  Tak pomocí Rychlé Fourierovy transformace (FFT) jsme na vysoké škole zjišťovali které ozubené kolo v převodovce má ulomený zub bez jejího rozebrání. Umím si představit že se to moc hodí umět u nějakých ohromných strojů typu elektrána, cementárna, atd., ale v autoservisu byť sebevíce značkovém bych to neočekával 🙂

                21. uz i ten ohmuv zakon v autoskole byla jista nadsazka 🙂
                  uz i ten ohmuv zakon v autoskole byla jista nadsazka 🙂

                22. Ohmův zákon je učivo ca osmé třídy ZŠ
                  Ohmův zákon je učivo ca osmé třídy ZŠ

                23. Hezké, nám fyzikář tenkrát povídal, že je to jediný
                  Hezké, nám fyzikář tenkrát povídal, že je to jediný vzoreček, co nikdo do smrti nezapomeneme, neb Učení Ie Radost

                24. Nevim, zda se v 8. tride probiral ohmuv zakon pro linearni a
                  Nevim, zda se v 8. tride probiral ohmuv zakon pro linearni a nelinearni elementy a DC nebo AC vcetne komplexnich hodnot. Ale urcite to byly jen jednoduche zaklady.

                25. Naprosté základy- Rozdíl DC AC, první pomoc při
                  Naprosté základy- Rozdíl DC AC, první pomoc při zasažení proudem a samozřejmě specifické jízdní stavy vozidla – aneb co to je rekuperace, co to je přetížitelnost, co je trvalý výkon, základní pochopení pohonného řetězce, proč je třeba udržovat u BEV 12V baterku, proč je třeba čas od času donutit auto použít mechanickou brzdu.

                26. To, že se žák v autoškole dozví, že při rekuperaci auto
                  To, že se žák v autoškole dozví, že při rekuperaci auto s elektropohonem ( navíc, proti brzdění motorem u spalováku) dokáže získat zpět část pohybové energie vozu, beru jako samozřejmost. Nebo je to jinak? Jsou v tom dvě informace, že setří na spotřebě a tím své peníze, stejně jako šetří přírodu.

                27. No právě, že to samozřejmost není. Když jsem byl
                  No právě, že to samozřejmost není. Když jsem byl naposledy na referentských zkouškách, tak jsme to prošli a pak se učitel z autoškoly tak jako nesměle ptal: „Kluci, hele můžete mi něco říct o těch elektromobilech? Abych o tom mohl lidem něco říkat, nebo uměl něco jednoduchého odpovědět.“

                28. Tak to je síla, když učitel v autoškole netuší jak BEV
                  Tak to je síla, když učitel v autoškole netuší jak BEV funguje. Jak o tom chce něco učit???

                29. on neučí, on si jen kroutí hodiny a bere plat, bez kontroly
                  on neučí, on si jen kroutí hodiny a bere plat, bez kontroly nadřízených

                30. socik jo, měli by ho zfleku vykopnout a nikoli na pracáku
                  socik jo, měli by ho zfleku vykopnout a nikoli na pracáku dávat příspěvek na bydlení

              2. „Takže teď to prostě bude tak“…
                Elektrikářův sen, ale

                „Takže teď to prostě bude tak“…

                Elektrikářův sen, ale nesmysl. Nebude to tak. Nikdy to nebylo tak. K ekonomickému úspěchu technologie výrazně přispívá schopnost stát se jednoduchou na uživatelskou obsluhu. Pokud nějaká technologie vyžaduje úroveň vzdělání a současně přímo soutěží s technologií, která to nevyžaduje, nemá šanci.

                Nebo máš dojem, že majitelé ledniček chápou princip výparníku? Že holka co vyfotí svojí buchtu na web má zmáknutý rozdíl mezi CCD a CMOS? Že chápe princip dynamického routingu pomocí BGP?

                Pokud bys dnes vzal běžného uživatele a přenesl ho do 18. století, nebyl by schopen naším předkům přinést nic zajímavého. Naprostá většina populace nechápe, jak věci fungují, protože to nepotřebuje chápat.

                1. Hele to je demagogie – lednička a podobně je jednofáze
                  Hele to je demagogie – lednička a podobně je jednofáze střídavá 230V, většina domácností s ní žije, u BEV a PHEV mluvíme běžně o 400V+ DC či 400V AC, což je z pohledu bezpečnosti trochu jiná soutěž – když si šáhneš mimo koupelnu na 230V AC musel by jsi mít hodně smůlu, aby vznikl problém, při dotyku na 400V AC už je ta pravděpodobnost velká a u 400V+ DC je to jistota. Argument, že to se v běžné situaci nestává si strč rovnou za kobouk mluvíme o úrovni osoby poučené – řekněme par 4, protože se určitě najde deset procent idiotů, co by na to hráblo.

                2. A proto např. Toyota má na baterce velké oranžové
                  A proto např. Toyota má na baterce velké oranžové pojistky, které máte vyndat a tím baterku zcela odpojit než se v tom začnete hrabat. A to má baterku jen 200V.

                  A ten kdo se v to může hrabat pod napětím musí být elektrikář a proškolený. Ostatně doma se de iure nesmíte v zásuvce taky sám hrabat pokud nejste elektrikář.

                3. Každá silovina na autě je oranžově značena, ale kolik
                  Každá silovina na autě je oranžově značena, ale kolik lidí to ví? A dokud to v té autoškole nebudete říkat, tak to lidi vědět nebudou.

                4. A úplně zodpovědný si tu baterku před prací ještě pro
                  A úplně zodpovědný si tu baterku před prací ještě pro jistotu vyzkratuje. :-))

                5. Hele chytraku, vsechny nabijecky maji proudovy chranic AC i
                  Hele chytraku, vsechny nabijecky maji proudovy chranic AC i pulzujici DC 6mA. Pro domaci nabijecky je dokonce specialni chranic typu EV, ktery za vsech okolnosti ochrani obsluhu i pri fatalnich poruchach kabelu, EV a jinych komponent. Zda je lidi maji namontovane, nebo ne, je jina vec. Ale kdo se ridi nemeckou normou pro nabijeni EV, nemusi se niceho obavat. A rychlonabijecky jsou uplne stejne zabezpecene. Samozrejme, kdo odstroji pulku auta a sahne na oba poly baterky a usmazi ho 400VDC, tomu neni pomoci. Darwin zdravi.

                6. Hele mě bavíte na jednu stranu se rvete za elektromobily,
                  Hele mě bavíte na jednu stranu se rvete za elektromobily, ale na druhou stranu vám vadí to, aby se o nich v autoškolách lidi učili 😀
                  Sám říkáte v podstat – mělo by to mít proudový chránič atd, ale ono vlastně se to obchází.. tak lidi by měli být poučení jako oblusha ne?
                  To je tak trochu schizofrenie

                7. Pouceni musi byt ti, kteri wallbox instaluji. To by mel delat
                  Pouceni musi byt ti, kteri wallbox instaluji. To by mel delat elektrikar a ne zak autoskoly. Kdyz bude wallbox radne instalovany, tak ridic o tom musi vedet jenom tolik, ze to muze bezpecne pouzivat. V autoskole se take neucime, jak vystavet a provozovat benzinku.

                8. Ale učit tankovat by jste se měl 😉 Aspoň, když jsem
                  Ale učit tankovat by jste se měl 😉 Aspoň, když jsem dělal autoškolu, tak bral učitel žáky benzínce, aby si to vyzkoušeli. A jako poučit v autoškole, že má dotyčnej zkontrolovat kabel, konektory bla bla bla…a dát o tom pět šest otázek do stestu je problém? Akorát místo provozní kapaliny jsou…. tam bude značení vysokonapěťových vodičů ve vozidle je…

                9. Vlastne mate pravdu, zakum v autoskole by se melo rict, ze do
                  Vlastne mate pravdu, zakum v autoskole by se melo rict, ze do nabijeciho portu se necepuje ani benzin, ani nafta, jen elektrina z nabijeciho konektoru. A ze sebevrazda s bezicim motorem v garazi se nepovede.

                10. V EV žádné vysoké napětí není a to ani pokud je tam
                  V EV žádné vysoké napětí není a to ani pokud je tam 800V baterie!
                  To tě doma dřív zabije 230V ze sítě než 800V v EV.

                  Nabíječku co dodávají k EV je bezpečná a ta nikoho nezabije i když ji strčí do zásuvky co nemá chránič!

                11. jo já si říkal, kdo mi omlátí o hubu, že jsem nenapsal
                  jo já si říkal, kdo mi omlátí o hubu, že jsem nenapsal vysoké napětí z pohledu vozidla, ale už jsem byl línej to editovat.

                  Mimochodem je fakt zajímavé, jak všichni se bráníte tomu, aby byli řidiči z pohledu elektromobility vzdělávání v autoškolách, ale elektromobilitu chcete… to je skoro analogie, jako kdyby stát chtěl, aby lidi četli jeho vyhlášky, ale nechtěl je učit číst.

                12. a dostal už někdo někdy od tesly 400V klepeta protřepat
                  a dostal už někdo někdy od tesly 400V klepeta protřepat zamíchat reset eletrycky přes držku?? třeba jako jesi už probíjela 🙂

                13. Optej se v Řáholci nějaký kuny..
                  Optej se v Řáholci nějaký kuny..

                14. Dlouho jsem se obaval, ze to kunam bude chutnal. Ale nastesti
                  Dlouho jsem se obaval, ze to kunam bude chutnal. Ale nastesti kuny o EV nemaji zajem. A ty 400V kabely maji plastove chranicky a tim se na kabel nedostanou. U 12V instalace take zatim zadne poskozeni nemam. Drive u spalovaku to parkrat nahlodaly. Dokonce zvukovou izolaci z motorove haubny pouzily jako vystylku v dutine pod steracem. A jednou na mechanika vypadla usmazena kuna od vyfuku kdyz opravoval alternator.

                15. neke takže TM3 ameryka je i antykuna jo súpr tím líp. Je
                  neke takže TM3 ameryka je i antykuna jo súpr tím líp. Je fakt že pod přední kapotou u tesly není co odhlučnovat, to je nesporná výhoda soudluzi, propočítávám jesi to kompenzuje protikliky … 😉

                16. Protikliky dobyvaji svet. I novy Ioniq 5 je ma/bude mit.
                  Protikliky dobyvaji svet. I novy Ioniq 5 je ma/bude mit.

                17. Odhaduji ze to byl Cipisek D a prezil to s nasledky.
                  Odhaduji ze to byl Cipisek D a prezil to s nasledky.

                18. Klidně si na jeden pól z těch 400V nebo 800V sáhnu a bud
                  Klidně si na jeden pól z těch 400V nebo 800V sáhnu a bud stát na zemi.
                  Nesmíš se dotknout obou současně, a ani jeden není uzemněný!

                19. hele já už sahal supersuchou rukou na 2 fáze naseklýho
                  hele já už sahal supersuchou rukou na 2 fáze naseklýho kabelu sekačky 3F400V co nevyhodil jističe, tak právě nevím jak u elektrokáry proto se ptám zdejších eletrykářů na zkušenosti :))

                20. Ono je rozdíl jestli to napětí je na jedné straně spojeno
                  Ono je rozdíl jestli to napětí je na jedné straně spojeno se zemí a nebo ne.
                  Síťové napětí je spojeno se zemí a napětí v autě ne!

                  Už jsi někdy viděl jak elektrikáři jezdí po drátech v koši vysokého a velmi vysokého napětí pod napětím a kontrolují vodiče a nic se jim nestane!
                  Já to viděl naživo a i na videu.

                  Protože, nejsou spojeni se zemí a ani se ji nepřiblíží na takovou vzdálenost aby přeskočila jiskra (oblouk) mezi tou fází a zemí.

                21. Ty kose jsem jeste nevidel. Ale casto vidim ptaky sedici na
                  Ty kose jsem jeste nevidel. Ale casto vidim ptaky sedici na dratech a take se jim nic nestane. Az na ty chudaky, kteri si sedly na starsi stozary a pri roztazeni kridel se dotknou vodice a uzemene zelezne konstrukce. Takhle zahyne rocne hodne ptaku s velkym rozpetim kridel. Davaly se plastove chranicky, ale ty casem odfouknul vitr. Je to smutne, ze konstrukteri na to drive nemyslely.

                22. Ty jsi takovej internetovej Brouk Pytlík, myslím, že už
                  Ty jsi takovej internetovej Brouk Pytlík, myslím, že už jsem ti to tady psal.

                  Ty tady komentuješ kdejakou kravinu a ještě ji rozvineš tím svým rozumem do neskutečných nesmyslů a bludů.

                  Co je to definice „vysoké napětí z pohledu vozidla“ ?

                  Já na vzdělávání z pohledu elektromibility NIC nenapsal a ani neodpovídal, klidně ať to učí, každé učení je dobré!

                23. Že nejdeš raději rozumovat na Autoforum nebo nějaký
                  Že nejdeš raději rozumovat na Autoforum nebo nějaký pořádný odborný portál, kde bys jim byl rovnocenný a možná i prospěšný.
                  Proč to děláš tady?
                  A blbě!

                24. Protože to tu děláš blbě Ty taky
                  Protože to tu děláš blbě Ty taky

                25. 🙂
                  Nemám slov, to seš celej Ty.

                  🙂
                  Nemám slov, to seš celej Ty.

                26. 😀 nemáš slov a zvládneš souvětí – celej Ty, skvěle
                  😀 nemáš slov a zvládneš souvětí – celej Ty, skvěle umíš plést z h.. biče a jimi práskat…akorát a budiž ti to ke cti, jsi na rozdíl od jiných podobných i něco zrealizoval – což zasluhuje uznání.

                27. No je vidět, že elektriku znáš jen z rychlíku. Těch 400V
                  No je vidět, že elektriku znáš jen z rychlíku. Těch 400V AC jsou stále klasické tři 230V fáze. Takže když se dotkneš fáze v 400V zásuvce, dostaneš stejnou „ránu“ od 230 V jako v klasické zásuvce.
                  Těch 400V získáš pouze mezi fázemi L1,L2,L3. Nicméně nabíjení auta probíhá po každé fázi zvlášť proti N, takže do auta ti teče 3×230 V (laicky řečeno).
                  Takže kdybys o tom aspoň trochu něco věděl, tak bys věděl, že:
                  1) na 400V AC si nešáhneš
                  2) wallboxy mají povinně instalován AC/pulzující DC proudový chránič jak pro „únik“ proudu ze strany wallboxu, tak „úniku“ proudu z baterky
                  3) obsluha wallboxu je na úrovni obsluhy TV, na kterou také nepotřebuješ mít poučenou osobu.

                28. Souhlas s Runnerem, dnešní průměrný člověk ani ničenu
                  Souhlas s Runnerem, dnešní průměrný člověk ani ničenu technicky rozumnět nechce.

                29. Jo taky to je důvod úpadku západní civilizace- jsme
                  Jo taky to je důvod úpadku západní civilizace- jsme děsně líní a nic se nám nechce. Dneska maturant neumí prakticky nic, bakalář to co, před dvaceti lety maturant, inženýr to, co před dvaceti lety bakalář a jako dřív byl ing. tak je dneska min Ph.D. a mnohdy ani to ne. A to už vůbec nemluvě o starších dobách, kdy jsem polovinu fyziky na vš se učil ze sešitů sš po dědovi – jednak to bylo perfetkně srozumitelné a druhak o řadě věcí, tam byl i větší detail.

                30. To se může pasovat klidně i na tebe. Když už umíš
                  To se může pasovat klidně i na tebe. Když už umíš „používat“ internet, tak by mne zajímalo, jaké jsou tvoje expertní znalosti síťařiny.
                  Když jdu do restaurace na humra, tak aky nepotřebuji vědět, jak se konkrétně připravuje.
                  Nebo když používáš smatphone, zda bys zvládnul napsat nějakou appku.
                  Takže proč by moje žena měla vědět, když se potřebuje dostat do práce autem, jaký je rozdíl mezi přímým/nepřímým vstřikem, atd.?

              3. Myslím, PeaK, že není třeba být tak radikální. Stačí
                Myslím, PeaK, že není třeba být tak radikální. Stačí do kapitoly „Údržba vozidla“ dopsat stať s popisem konstrukce a funkce BEV, plus lektor co to běžnému uživateli srozumitelně vysvětlí. Vždyž už dnes máme ve kdekteré pračce, šušičce atd. měnič se sakra tvrdým DC napětím až 350V. Zaměstnanci jsou písemně poučeni, že elektřina kope i zabíjí, běžný občan doma to má vědět sám. A ať to tak zůstane, každý výrobek s nebezpečným napětím má odpovídající krytí a označení výstražným bleskem. Vzdělávací systém v ČR zatím obstojně funguje, takže nevidím důvod ke změnám.

      1. Má se používat hlavně to, co je v celkovém balíku
        Má se používat hlavně to, co je v celkovém balíku uživatele a jeho vlastností racionální a pro řadu uživatelů aut je BEV ptákovina na druhou. Takže pro řadu lidí je PHEV super univerzál při správném použití – rozvoz prcků, cesta do práce po městě EV mod, cesta mimo hybrid bez omezení dojezdu.S tím, že při cestě na jednání v dalším městě při vjezdu do města mohou opět použít EV mod.

        že toto lidi nedodržují – nemají mít řidičáky, řídit auto je odborná činnost a pokud někdo nemá znalosti, nemá to dělat…

    1. Je sice menší, slabší, technologicky zaostalejší a při
      Je sice menší, slabší, technologicky zaostalejší a při podobné výbavě skoro stejně drahé, ale je fajn, že druhá největší automobilka už skoro dohnala Teslu, které prodala svoje první sériově vyrobené auto před 8 lety. Aspoň, že je docela hezké.

  2. Dalším nedostatkem je, že na vůz nejde dát střešní
    Dalším nedostatkem je, že na vůz nejde dát střešní nosič. A ve verzi s větší baterií je jen pro 4 a nelze zadní nosič na kola. Na to, k čemu lze auto reálně použít (spotřeba, dojezd, příslušenství, rychlost nabíjení), je zbytečně velké, těžké a drahé.

  3. V testu jsou stížnosti na spotřebu. Píšete 25 kWh/100km.
    V testu jsou stížnosti na spotřebu. Píšete 25 kWh/100km. Jaké byly podmínky? Většinou dálnice 130, topení 21 C, auto bez tep. čerpadla, mráz, mokro, zimní pneu, auto z první zaváděcí serie a v podstatě s provizorním sofwarem. S tímto sofwarem auto po usednutí řidiče v těchto zimních podmínkách okamžitě zahřívá baterii a to dosti velkým výkonem, který znatelně ovlivní spotřebu. Čím jsou cesty kratší a doba stání delší tím více se zvyšuje spotřeba. Je to nedokončený výrobek a také byl takto prodáván. Chci tím jen říct, že to není tak jako u spalovacího motoru, kde je dána spotřeba jeho konstrukcí a stavbou auta. ID3 se ještě změní a myslím, že hodně. Vše v něm ovlivňuje software. Celkově mi tento článek přijde ne zcela přesný, když to řeknu kulantně.

          1. Ani verze 2.1 která je již OTA, tak dle mně dostupných
            Ani verze 2.1 která je již OTA, tak dle mně dostupných informací nebude mít dořešeno vše ohledně tepelného managementu baterie. Jedná se vní spíše o mapy, HUD, konektivitu a OTA. Baterie přijde na řadu nejspíše až před zimou.

  4. Ono v zimě je to se spotřebou u elektromobilů obecně
    Ono v zimě je to se spotřebou u elektromobilů obecně těžké. Pokud budu jezdit Konou jako se spalovákem, 1/3 dálnici 130km/hod GPS (135 tachometr), 1/3 státovky rychlostí 60-90km/hod (středně kopcovitý terén) a zbytek město, tak při -5 stupňů a vnitřní 22 se také pod 21kWh/100km nedostanu. Ale fakt je, že mám jistotu, že v zimě ujedu minimálně 330km a v létě 420km. Pokud s tím umím pracovat, tak je to naprosto v pohodě. Momentálně mám od začátku srpna najeto 9 tisíc km a dlouhodobou průměrnou spotřebu 18kWh/100km. Ale fakt je, že plně využívám předností dynamiky vozu a šlapu mu na krk….

    1. Dobre, ale Kona je asi trosku vetsi a jak pisete 18 kWh/100 km
      Dobre, ale Kona je asi trosku vetsi a jak pisete 18 kWh/100 km je uveritelnych. Ja jezdim s Ioniqem v rozmezi 9-16, zalezi na pocasi vetsinou po dalnici. 25 kWh/100 km je fakt hodne. To vychazi skoro stejne na naklady jako diesel.

  5. Je to smutné , smutné , smutné. VW prostě nechce prodávat
    Je to smutné , smutné , smutné. VW prostě nechce prodávat , respektive jen to co musí. Celé to zase visí na Tesle , kdy doručí model 2. Pak už to nepůjde ignorovat a ceny budou úplně jinde. Do té doby se hold budeme muset dívat na ID3 za milion , který se pak převádí na dealery a ti ho pak dávají na trh jako ojetinu.

    1. že jo!! tak za kolik letos to vidiš ;))
      vw 2030 = 3.000.000

      že jo!! tak za kolik letos to vidiš ;))

      vw 2030 = 3.000.000 (30%) fosilů ku 7.000.000 elektromobilů (70.00%)
      vw 2025 = 7.000.000 (70%) fosilů ku 3.000.000 elektromobilů (30.00%)
      vw 2021 = ??
      vw 2020 = 10.000.000 (99%) fosilů ku 100.000 elektromobilů (1.00%)
      vw 2019 = 15.000.000 (99%) fosilů ku 99.999 elektromobilů (0,66%)
      vw 2018 = 12.000.000 (99%) fosilů ku 55.555 elektromobilů (0,33%)
      vw 2013 = 9.730.000 (100%) fosilů ku 0 elektromobilů (0,00%)

  6. off
    Volkswagen s iD4 ukázal v USA svým novým zákazníkům

    off
    Volkswagen s iD4 ukázal v USA svým novým zákazníkům jak na ně kašle.
    https://youtu.be/EotuxCptcM4

    1. Rozchodit nabíjení na jejich vlastní rychlonabíječce Electrify Amerika je otravný problém.
    2. Ukončit nabíjení a vytáhnout zamčený konentor je další otravný problém.
    3. Konkurenční Ford Mach e či Tesla s redukcí na té samé VW nabíječce prostě přijede, zasune a nabíjí bez problémů.
    4. Plánovací navigace naprosto ignoruje všechny vlastní nabíječky podél cesty i když jimi je trasa doslova ověšená!!!! ??? a hned jako první nabídne 10 hodin čekání na 7 kW nabíječce… :))))
    Takto vypadá velkolepá elektrifikace v podání největši automobilky co se snaží světu ukázat že už není ta zlá ošklivá korporace co pováděla svět se svým Dízlgejtem, do budoucnosti cpe milijardy a halasně vykřikuje jakej dávaj důraz na software…??? Ne, stále je to ta stará dinosauří slibotechna co zájem jen předstírá a v soutěži o odrazení vlastních zákazníků od elektroaut, od vlastních výrobků a služeb jasně vede.

    1. Další negativa, horší dojezd než Tesla, je těžší než
      Další negativa, horší dojezd než Tesla, je těžší než Model Y, nemá tepelné čerpadlo, na volič jízních režimů není vidět přes volant. Dále někoho možná nepotěší na elektromobil vlažnější akcelerace.
      Co potěší je opravdu rychlé nabíjení, tedy pokud se podaří vůbec zprovoznit, a menší poloměr otáčení než Model Y.

      1. Jenže když potřebuješ jezdit, tak ID.3 si můžeš odvézt
        Jenže když potřebuješ jezdit, tak ID.3 si můžeš odvézt zítra z autosalonu. Což u TMY neplatí. Mám sice domluvenou předváděčku s prodejcem na TMY až bude v Praze, ale to taky může být klidně nejdříve za rok. Takže srovnávat auto, které zítra můžeš mít doma a holuba na střeše je trochu mimo.

              1. Nějak mi asijská auta nesednou. Designem, infotaimentem,
                Nějak mi asijská auta nesednou. Designem, infotaimentem, logikou ovládání, atd.
                Vlastnil jsem japonce, korejce a nakonec jsem zjistil, že evropská (a zejména německá) auta mi sednou lépe. Že sice mají své mouchy, ale přemýšlení německých inženýrů je mi bližší. Logikou ovládání, zvolenými materiály (od dob vlastnění Toyoty a Lexusu nesnáším tvrdé plasty v interiéru), řízením, atd.
                Servisní síť je také hustší a když si tady neví rady, tak mohu dojet do Německa, kde v prvním městečku mám servis VW, BMW, Audi, MB a mám s nimi výborné zkušenosti.

    1. Ta cena je úplně mimo mísu a to pomalé nabíjení je
      Ta cena je úplně mimo mísu a to pomalé nabíjení je hrůza. Když tu teď napíšu, že to stojí jak Tesla, která je po úplně všech stránkách někde úplně jinde, tak mi tu bude plno lidí nadávat, ale ono to tak je. A to jsem o něm kdysi uvažoval.

      Přiznám se, že když přišel předloni na náš trh model 3 s cenovkou 1.2M Kč včetně DPH za range+ verzi, očekával jsem strmý pád všech těch eGolfů, Leafů, Kií a Hyundaií v podobné ceně, někam o 50%, aby vůbec něco prodali. Ale to se nestalo a prodávají se vesele dál. Zřejmě je ten převis poptávky nad nabídkou tak obrovský, že lidem nepřijde divné dát milion a víc za „fábii“ s dojezdem 200km v zimě po dálnici. Vy jak jste všichni tady tomu rozumíte?

      1. Pomalé nabíjení? Koukněte se do diskuze majitelů Hyundai
        Pomalé nabíjení? Koukněte se do diskuze majitelů Hyundai Kona 64 kWh, jakou má nabíjecí křivku teď v zimě. Jsou rádi, když se max. dostane někam k 45 kW výkonu! Max. má kolem 75 kW a to jenom za ideálních podmínek, kdy je baterka zahřátá. A taky to klesá, i když jinak než u ID.3, tak nějak skokovitě. Ale např. při 80% to bere už jenom 25 kW – za ideální teploty. To ten ID.3 by měl v létě ještě při 80% nabíjet výkonem kolem 50 kW.

        A to už nezmiňuji Konu (nebo Soul) 39 kWh, tam je to nabíjení ještě větší bída.

        Takže řekl bych, že nabíjení to bude mít mnohem lepší než třeba ta Kona, eNiro nebo Soul od Korejců.

        Peugeot e208 je taky horší, začíná sice na 100 kW, ale pak to skokovitě klesá a při 80% má už jenom 25 kW, křivka podobná jako má Kona. To vše za ideálních podmínek, teď v zimě to bude horší.

                1. E-tron a Taycan taky nabíjí solidně.
                  E-tron a Taycan taky nabíjí solidně.

                2. No vždyť jsem to psal, Taycan a eTron z koncernu VW, ale to
                  No vždyť jsem to psal, Taycan a eTron z koncernu VW, ale to je taky úplně jiná cenová kategorie. A Taycan má 800V architekturu. A eTron zase má hodně velký buffer baterky, takže si může dovolit nabíjet hodně dlouho velkým výkonem. A vzhledem k velikosti baterky (kolem 90 kWh) ten nabíjecí výkon není o moc vyšší (resp. vtšší C) než u ID.3, který má baterku kolem 60 kWh, ne? Nehledě na to, že eTron bude mít vzhledem k ceně asi lepší tepelní manažment baterky a celkově je to zřejmě propracovanější auto.

                  Tak jaké další EV ze stejné kategorie nabíjejí výrazně lépe?

          1. Teď jsem ze zajímavosti koukl na Teslu 3 SR+, která má
            Teď jsem ze zajímavosti koukl na Teslu 3 SR+, která má využitelnou kapacitu baterky cca. 50 kWh a srovnal její nabíjení s ID.3 s 58 kWh baterkou. Dojezdově to bude asi tak stejně, záleží na řidičích a podmínkách.

            No a ten ID.3 nabije na 150 kW nabíječce 10-80% za 33 minut. Tesla 3 ten samý rozsah 10-80 nabije za 29 minut. Rozdíl 4 minuty, přičemž ten ID.3 má větší baterku, nabije víc, takže průměrná rychlost naíjení je v tom rozsahu 10-80 kolem 78 kW, Tesla má 75 kW.

        1. Díky Vám Marku za hlas rozumu zde na fóru. Já jsem
          Díky Vám Marku za hlas rozumu zde na fóru. Já jsem nadšený elektromobilista ale zatím jsem do plného EV nešel. Na dlouhé trasy v zimě pořád bohužel dost nepohodlné. Nepíšu nepoužitelné. Obdivuji všechny kdo si EV dnes za ty peníze pořizují. Pro mě se jako první praktický jeví nová 800V platforma Hyundai a Kia. I když i tady si musíme počkat na testy nabíjení v zimě atd. Další problém je že s každou dalsí zlepšenou bateriovou technologii brutálně klesne cena dnešních EV. I když to nebude skokově hned zítra. Ai co se třeba CO2 týká tak každé snížení má cenu ale když se jeden podívá na https://www.windy.com/de/-CO-Gehalt-cosc?cosc,34.669,98.262,3 pochopí že opravdu svým EV svět nezachrání. Copak se to válí nad Čínou která tak podporuje EV?

          1. Já jsem taky o EV uvažoval. Dokonce, že bych s tím i
            Já jsem taky o EV uvažoval. Dokonce, že bych s tím i klidně jezdil pracovní cesty do DE, něco jako Kona. Jenomže pak jsem zjistil, jak rychle se to v reálu nabíjí, jaké jsou náklady, když člověk nabíjí na cestě, omezení… Prostě pro moje potřeby nevhodné. A klidně bych zkousl i tu vyšší cenu s tím, že bych si to nechal déle a vyplatilo by se to.

            Jedine když už nebudu jezdit ty dlouhé trasy, pak možná. Uvidíme, jaká bude situace na trhu. Ale líbí se mi Ioniq 5.

        1. Tesla ma stejnou dotaci jako ty eGolfy, Id3, Kony atd. Zrejme
          Tesla ma stejnou dotaci jako ty eGolfy, Id3, Kony atd. Zrejme jste nepochopil vyznam komentare Ctirada. U Tesly je pomer cena/uzitek mnohem lepsi, nez u tech druhojmenovanych a rozumny clovek by ocekaval, ze se cenove prizpusobi. Ale nic takoveho se nestalo a to je prave ta zahada.

            1. Co je na tom záhadného? 40 let se nedalo sehnat jiné
              Co je na tom záhadného? 40 let se nedalo sehnat jiné rozumné auto, krom produktu ruských okupantů, zvyk je železná košile – první faktor. Druhý faktor, pořád jsme nárok kutilů a chalupářů – spousta lidí potřebuje velkej kufr, pač v tom stále něco tahá – druhý faktor. Vůbec to nejsou v porovnání s konkurencí špatná auta – třetí faktor. Jsou na to díly a servis na každým rohu dvakrát – čtvrtý faktor.

              Když jsme v roce 2017 dělali manželce výběrové řízení na nové auto s rozpočtem xy, tak do toho rozpočtu nikdo nic lepšího nenabídnul.

                1. Tak jasně, stejně jako spousta lidí nechápe, že ekonomika
                  Tak jasně, stejně jako spousta lidí nechápe, že ekonomika není jen matematická věda, ale je to sociálně-matematická věda.
                  U těch BEV je to to samé – sice tu někdo vřeští, že Tesla je nejlepší, ale nedodává, že Tesla je nejlepší pro jeho preference a pro jeho vnímání. Obecně neexistuje nejlepší produkt na světě, existuje jen produkt, co z nějakých důvodů osloví větší či menší skupinu potenciálních zákazníků, ze kterých se následně rekrutuje určité procento zákazníků zrealizovaných.

          1. Dobře, ale pokud někdo hopsá kolem baráku – tak menší
            Dobře, ale pokud někdo hopsá kolem baráku – tak menší auto do města výhoda, poloviční dojezd ho trápí cestou na dovolenou (letos irelevantní), rychlost dobíjení – denně ujede 50 – 100 km, oboje zvládne zásuvka v garáži, menší výkon – jakej, špičkovej nebo trvalej? oboje 50/90 km/h zvládá, zrychlení řada lidí neocení, minimalistický infotainment – někdo rád holky jiný vdolky.. polovina lidí nevyužije plně ani ten, pokud si vůbec spárují handsfree – co vídám, tak polovina lidí to nepoužívá. Takže pak už je to o ceně. A tam je to opět cena ca golf vs passat a proč platit za passata, když ho nutně nepotřebuju?

            1. Pointa byla v tom, že ten „Golf“ (navíc v průměrné
              Pointa byla v tom, že ten „Golf“ (navíc v průměrné výbavě) stojí skoro stejně jako ten „Passat“. V takovém případě každý příčetný člověk buď vezme Passata nebo se půjde podívat ke konkurenci na něco výrazně levnějšího.

              1. To, co píšete je racionální, ale nemá to oporu v
                To, co píšete je racionální, ale nemá to oporu v příčetnosti. Pomíjíte emoční faktor „chci to“, který nakonec může promluvit a někdo si to koupí. Pro nás oba asi souhlas, buď by ten golf byl za výrazně lepší prachy (např sleva, předváděčka…), nebo bychom šli ke konkurenci.

      2. Myslím, že poměr cena/výkon všech elektromobilů jsou pro
        Myslím, že poměr cena/výkon všech elektromobilů jsou pro většinu lidí v běžných finančních možnostech tak vysoko, že většině lidí je úplně jedno, kolik stojí, jelikož se vůbec do hledáčku nedostanou. Takže žádný převis poptávky nad nabídkou nevidím. Aby se to dostalo do nějaké zajímavé poptávky musí jít cena o třetinu až polovinu dolů – proto, aby se to prodávalo i v Německu, musí na to mít dotace – jenže jsou tak bohatí, že si to zatím dovolit můžou. Lidi, co dneska kupují BEV, tak je to protože chtějí BEV – a cenu si ospravedlní (pokud ji vůbec řeší), faktorech chci to, kdo když ne já, touhou po to být bezemisním životě a především, protože na to mají byť třeba systémem majitelů H-D (mají H-D, ale nemají často ani vlastní postel)

        Stačí se podívat: Kona se spalovákem startuje na 399 900 elektro na 799 900, dejte mi jako běžnému uživateli, co ročně najede 10 000 km a auto platí ze zdaněných peněz jeden zajímavý racionální uživatelský argument, abych vytáhl dvojnásobek peněz. Berte to, že jste prodejce, co má odměny z prodeje a já mám jako zákazník zájem o Konu a jak by jste mě přesvědčil, abych vydal víc 400 000 Kč za BEV?

        1. V zásadě ale píšete to samé co já. Akorát bych mírně
          V zásadě ale píšete to samé co já. Akorát bych mírně nesouhlasil s tím srovnáním spalovák vs elektro, protože ve vyšších třídách ten rozdíl už zdaleka takový není, pokud vůbec je. Je to akorát potřeba posunout do do kategorie „golf“ a k tomu je potřeba masová výroba, kterou nemá ani koncern ani korejci.

          1. Souhlas ve vyšších třídách se rozdíly zmenšují,
            Souhlas ve vyšších třídách se rozdíly zmenšují, jenže také jde o auta většinou firemní a tam, pokud je to čistý majitel, tak si jasně koupí, co chce, pokud jsou to spolumajitelé je to na domluvě. Ale jakmile jsou to manažerská auta pro lidi ve smluvním vztahu, tak je to car policy a flotilové nákupy a málokdo se požene vyjednávat si nějakou výjimku. U nás to třeba bylo tak, že jsme měli Audiny, protože se na ně v důsledku toho, že se celá flotila (nižší stovky aut) kupovala od jedné firmy, dostala super cena – dodavatel flotily se soutěžil vždycky asi na pět let.

        2. Jsou lidi, kteri si koupi 6ti/8mi valec, protoze 4 valec je
          Jsou lidi, kteri si koupi 6ti/8mi valec, protoze 4 valec je moc hruby na vibrace a daji za to klidne 6ti mistny priplatek. Priplatek za tichy a bez citelnych vibraci operujici emotor s fantastickymi vlastnostmi je vlastne docela nizky. A priznejme si, ze kazdy chce nejmodernejsi hardware a ne zastarale doprodejove harampadi. EV je proste nova generace.

  7. Pěkná recenze. Jenom by mě ještě zajímalo, jestli jsou
    Pěkná recenze. Jenom by mě ještě zajímalo, jestli jsou ty tlačítka na dveřích opravdu dotyková u všech variant, nebo pouze u těch dražších. Za mě by se za takovou věc měly sekat ruce, protože to je extrémně nepraktické. Zvláště pak v místech jako jsou dveře kde si lidé ruce odkládají.

    Moc mě mrzí že Tesla zvolila právě dotyková tlačítka na volantu u nového Modelu S. Uvidíme jak to bude fungovat v praxi.

Napsat komentář