TEST: Toyota Auris Hybrid Touring Sports – další hybridní kombík v ČR

Hatchback jménem Auris uvedla Toyota v Evropě už před šesti lety. Malé auto do města mělo úspěch, a to i v hybridní verzi. Netrvalo proto dlouho a Toyota se rozhodla rodinu Aurisů rozšířit o kombík s přídomkem Touring Sports, který nedávno vstoupil také na český trh.

Toyota Auris Hybrid Touring Sports vyniká vniřním prostorem
foto: Jan Horčík pro Hybrid.cz

Toyota Auris Touring Sports je jediný vůz na evropských trzích ve třídě rodinných kombi nižší střední třídy, u kterého si zákazníci mohou vybírat mezi plně hybridním pohonem a klasickým zážehovým nebo vznětovým motorem. Nás pochopitelně zajímala hybridní verze, se kterou jsme mohli týden řádit.

Hybridní kombík je o 285 mm delší než původní hatchback, nicméně rozvor 2600 mm zůstal zachován. Zároveň je auto výrazně nižší. Všechny tyto změny vedou Auris Hybrid Touring Sports směrem k maximálnímu jízdnímu pohodlí za všech rychlostí. I hrubší české silnice zvládá s přehledem a v zatáčkách sedí náramně, až by se chtělo říct „sportovně“.

Liné kombi

Jenže s tím sportem to nebude tak žhavé, tedy alespoň v případě hybridní verze vozu. Celkový výkon hybridního pohonného ústrojí Hybrid Synergy Drive je 100 kW, tedy 136 koní. Stejně jako v případě Prius nebo jeho větší verze, Prius+. Proti němu je dlouhý Auris výrazně živější, ale sportovních parametrů rozhodně nedosahuje. Dosvědčuje to i oficiální hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h, která činí 11,2 vteřiny.

Toyota Auris Hybrid Touring Sports

Dobrou viditelnost z kabiny umocňuje střešní okno
foto: Jan Horčík pro Hybrid.cz

Jako brzdy se v něm ale v žádném případě cítit nebudete, a to ani na dálnici. Omezovač zastaví ručičku rychloměru někde kolem 190 km/h. I tehdy je jízda příjemná, sebejistá a pohodlná. Jediné co velmi komfortní dojem kazí je hluk motoru. Na druhou stranu je vidět, že Toyota s každým novým hybridem úspěšně dopracovává odhlučnění kabiny tak, aby obtěžovalo pokud možno co nejméně.

Auto nabízí tři jízdní módy – čistě elektrický EV, ECO a nejhbitější PWR. Můžete mezi nimi snadno přepínat za pomoci tlačítkek umístěných hned u „řadící“ páky. Faktem ale je, že zas až tak výrazný rozdíl mezi nimi není. Pokud přepnete mezi ECO a PWR, ucítíte mírně silnější akceleraci v nižších rychlostech, ale to je asi tak vše. Zároveň jsme nezaznamenali nějak zásadní vliv na spotřebu – spíš než o zvolený mód jde v tomhle případě o styl jízdy.

Umí jezdit šetrně

Hybridní Auris Touring Sports jsme se rozhodli řádně potrápit na dálnici, kde bude ve firemních flotilách (ale i u soukromých majitelů) pravděpodobně doma nejčastěji. Jak už bylo řečeno, vůz sedí na silnici překvapivě dobře a nebojí se ani ostřejšího manévrování. I když jsme mu dávali co proto, nepřehoupla se nám dálniční spotřeba přes 6,0 l/100 km.

Toyota Auris Hybrid Touring Sports

Budíky Toyota umí – jsou velmi kvalitně provedené a přehledné
foto: Jan Horčík pro Hybrid.cz

Když jsme pak na dálnici zvolnili, snadno jsme se dostali na 5,5 l/100 km a při meziměstském ježdění dokonce pod 5 l/100 km. Oficiální čísla automobilky hovoří o 4 l/100 km – a ani tolik nelžou, protože když budete opravdu chtít, na takovou hodnotu se dostanete. Bude to ale chtít hodně citlivou nohu! Překvapivě malá 45l nádrž pak poskytuje dojezd max. kolem 800 km na jedno natankování.

Nový design exteriéru vykazuje zajímavé aerodynamické parametry. K vyšší stabilitě jízdy a nižší spotřebě paliva přispívá i součinitel aerodynamického odporu Toyoty Auris Touring Sports, jenž činí 0,28.

Protáhlá dodávka

Inženýři měli důvod šetřit prostorem kde to šlo – kombík je tady totiž od toho, aby v případě potřeby mohl alternatovat za malou dodávku. A Aurisu se to daří velmi dobře. Hybridní pohonné ústrojí si nevybralo na zavazadlovém prostoru žádnou daň, a tak nízký kufr nabízí už v základu úctyhodných 530 litrů.

Toyota Auris Hybrid Touring Sports

Po sklopení zadních sedadel je z auta malá dodávka
foto: Jan Horčík pro Hybrid.cz

Když pak s pomocí výjimečně užitečných táhel dostupných na levé a pravé straně kufru (Toyota tomu říká „Easy Flat“) sklopíte jedním lupnutím zadní sedačky, dostanete se na úctyhodných 1658 litrů. Tam už schováte i malého slona. Práh zavazadlového prostoru je posazen o 100 mm níže než v případě hatchbacku.

Další vychytávku v zavazadlovém prostoru představuje síť, kterou lze po sklopení zadních sedaček natáhnout hned za sedadly řidiče a polujezdce. Skoro to vypadá, jako by se inženýrům z Japonska zalíbila česká vylepšení Simply Clever v nových Škodovkách.

Praktičnost těchto funkčních prvků je doplněna nabídkou dalších úložných prostor, kam patří mj. příruční schránka v přístrojové desce, držák na sluneční brýle, věšáky na oblečení, schránka na mince, čtyři držáky nápojů a čtyři držáky na láhve, posuvná loketní opěrka ve středové konzole s držákem dokumentů nebo schránky na menší předměty v přístrojové desce a v zadní středové konzole.

Několik pomocných úložných míst najdeme i v zavazadelníku, a to v podobě schránek v levé i pravé stěně zavazadlového prostoru nebo menších schránek vpředu a po stranách pod podlahou zavazadelníku. S novým volitelným kitem tažného zařízení (Towing Pack) může nový Auris Hybrid Touring Sports táhnout náklad o hmotnosti až 345 kg.

Jednoduché a přehledné

Interiér se také povedl. V dané cenové kategorii jde o standard, který potěší – intuitivním ovládáním středového panelu a přehlednou i úhlednou palubní deskou. Auto nezahlcuje řidiče možnostmi a tlačítky, ale dává mu jasně k dispozici přesně to, co potřebuje. Jediné co drhne je zabudovaná navigace: odezva dotykového displeje navigace (nikoliv ostatních aplikací!) je trestuhodně pomalá a budete si u ní připadat jako u svého počítače z roku 1995. Tjn. jako když si chcete prostřelit hlavu a zároveň ho rozbít ho kladivem.

Toyota Auris Hybrid Touring Sports

Všechno co potřebujete je snadno po ruce
foto: Jan Horčík pro Hybrid.cz

Přední sedadla nové konstrukce nabízejí výjimečnou úroveň pohodlí; zvětšil se též rozsah jejich nastavování v podélném směru i do výšky. Řidič nyní sedí o 40 mm níže a úhel sklonu volantu byl snížen o 2 °, což přispělo k pocitu ´obklopení´ řidiče.

Nově vyvinutá sportovní sedadla, dodávaná standardně ve stupni výbavy Style, nabízejí vylepšenou boční oporu. Díky nové konstrukci předních sedadel se rovněž o 20 mm zvětšil prostor pro kolena zadních cestujících. Také se zvětšily dveřní otvory pro nástup zadních pasažérů.

Toyota Auris Hybrid Touring Sports Toyota Auris Hybrid Touring Sports Toyota Auris Hybrid Touring Sports

Námi testovaná verze byla navíc vybavena doplňkovými pakety s elektronicky sklopnými zpětnými zrcátky, vyhříváním předních sedadel a především panoramatickou střechou. Ta vůz výrazně prosvětluje a zlepšuje tak výhled.

Základní cena Auris Touring Sports začíná na 354 900 Kč (1,33 Dual VVT-i). Nejlevnější dieselová verze stojí 414 900 Kč (1,4l D-4D DPF). Nejlevnější hybridní verze, v základu vybavená automatickou převodovkou, tedy znamená slušný příplatek – začíná na 514 900 Kč za výbavu Active a pokračuje na 564 900 Kč za výbavu Style.

Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Technické údaje

MOTOR, PŘEVODOVKA:
Hybridní pohonný systém Hybrid Synergy Drive o celkovém výkonu 136 koní. Vpředu řadový zážehový čtyřválec pohání přední kola. Zdvihový objem 1798 cm3, výkon 73 kW při 5200 1/min, točivý moment 142 Nm při 4000 1/min; elektromotor 3JM, max. výkon 60 kW, max. točivý moment 207 Nm, baterie NiMH 201,6 V, 6,5 Ah. e-CVT převodovka.
ROZMĚRY:
Vnější rozměry (D/Š/V): 4560/1760/1475 mm, rozvor 2600 mm. Objem zavazadlového prostoru 0,560 m3.
HMOTNOSTI:
Celková hmotnost 1815 kg.
VÝKONY:
Nejvyšší rychlost 190 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,2 s, spotřeba benzinu město/mimo město/kombinace 3,9/3,9/4,0 l/100 km.
CENA:
564 900 Kč

Článek psán pro magazín BusinessCar.

vlastní

4 Comments on “TEST: Toyota Auris Hybrid Touring Sports – další hybridní kombík v ČR”

Napsat komentář