TEST: Škoda CitigoE iV – elektromobil, který mění český trh

Naše první dojmy z elektromobilu Škoda CitigoE iV už jste si mohli přečíst před pár dny. Jaké jsou zkušenosti po týdnu a 1100 najetých kilometrů?

Lednové statistiky prodejů nových aut v Česku s 254 prodanými elektromobily Škoda CitigoE iV (+ 174 plug-in hybridů Škoda Superb iV) jasně ukazují, že jde pro český trh o přelomový model.

Škoda potvrdila, že eviduje už hodně přes 1000 klientských objednávek. „V letošním roce plánujeme na domácím trhu prodat až 2500 vozů Škoda CitigoE iV,“ sdělil nám Pavel Jína, PR manažer Škoda Auto.

Nedivili bychom se, kdyby byl o auto ještě větší zájem. Škoda CitigoE iV je praktické auto pro každodenní dojíždění. A tak zatímco benzinové Citigo končí, jeho nástupce v podobě čistého elektromobilu se rozjíždí do světa.

Navzdory svým malým rozměrům nepřekvapí CitigoE iV nějak zvlášť malým průměrem otáčení, který má hodnotu 9,8 metru. I tak se ale s autem jezdí náramně dobře, což ostatně platilo už i pro benzinovou/CNG verzi.

Navzdory svým malým rozměrům nepřekvapí CitigoE iV nějak zvlášť malým průměrem otáčení, který má hodnotu 9,8 metru. I tak se ale s autem jezdí náramně dobře, což ostatně platilo už i pro benzinovou/CNG verzi.
foto: Hybrid.cz

S testovacím novinářským vozem jsme ujeli 1100 km, z toho asi třetinu na dálnicích. Výsledná průměrná spotřeba 16,4 kWh/100 km je mírně vyšší, než bychom si u takového mini představovali.

Na druhou stranu, šlo o test v zimním provozu, bez snahy auto nějak zvlášť šetřit. Oficiální kombinovaná WLTP hodnota spotřeby je 14,8 kWh/100 km a dojezd by měl být 253 km. Škoda vysokého součinitele aerodynamického odporu 0,325, který je také na vině.

V našem testu vychází komfortní reálný dojezd v zimě při klidné jízdě bez dálnice kolem 200 km. Jakmile se ale vydáte na dálnice, nebo začnete autu trochu víc šlapat na plyn, spotřeba může rázem vyletět ke 22 kWh/100 km a reálný dojezd ke 150 km.

I to je ale podle nás dnes pro auto s pořizovací cenou kolem 450 000 Kč vč. DPH vynikající hodnota. Právě cena je totiž u elektromobilu CitigoE iV tím naprosto nejzásadnějším parametrem při rozhodování o koupi.

Li-ion baterie s kapacitou 36,8 kWh (60 Ah, 32,3 kWh využitelných)  jeumístěná v podvozku, měří 1,1 x 1,7 x 0,3 metru a skládá se ze 168 článků. Doplňuje ji elektromotor o výkonu 61 kW/212 Nm. Pro takhle malé a lehké auto to úplně stačí. Pohotovostní hmotnost je 1235 kg, užitečná hmotnost 340 kg až 370 kg.

Li-ion baterie s kapacitou 36,8 kWh (60 Ah, 32,3 kWh využitelných) je umístěnq v podvozku, měří 1,1 x 1,7 x 0,3 metru a skládá se ze 168 článků. Doplňuje ji elektromotor o výkonu 61 kW/212 Nm. Pro takhle malé a lehké auto to úplně stačí. Pohotovostní hmotnost je 1235 kg, užitečná hmotnost 340 kg až 370 kg.
foto: Hybrid.cz

Škoda CitigoE iV konečně přibližuje elektromobilitu běžnému spotřebiteli, a to navíc ještě i tím, že jde právě o českou značku Škoda. Narozdíl od starší generace elektromobilu Renault Zoe nabízí CitigoE stále ten skvělý „elektromobilní“ pocit z dynamické jízdy a zrychlení.

To má na papíře nudnou hodnotu 0-100 km/h za 12,3 sekundy, ale v reálu je jízda v CitigoE iV nakonec i zábavná. Pružné zrychlení z 60 na 100 km/h je 7,6 s

Škoda Auto samotná propaguje elektromobil CitigoE iV jako městské auto, a právě městské prostředí je pro něj bezesporu nejvhodnější. Rozhodně se ale nemusíte bát vzít ho na okresky, nebo nakonec i tu dálnici.

Všude si poradí, ač na dálnici přes 130 km/h nepustí. Ale proč taky, když je to max. rychlost, kterou tam můžete legálně jet. V tomto okamžiku by bylo zajímavé zamyslet se nad tím, zda by všechny snahy o větší bezpečnost a nižší spotřebu nebyly částečně vyřešeny třeba i tím, že by všechna auta měla omezovač na 130 km/h?

Elektromobil je vybaven 7,2kW (2x16 A) palubní dvoufázovou nabíječkou. Z běžné 230V zásuvky je možné nabíjet výkonem 2,3 kW a auto tak z nuly do plna nabijete během 15 hodin. Z běžné domácí třífázové zásuvky to bude trvat asi pět hodin.

Elektromobil je vybaven 7,2kW (2×16 A) palubní dvoufázovou nabíječkou. Z běžné 230V zásuvky je možné nabíjet výkonem 2,3 kW a auto tak z nuly do plna nabijete během 15 hodin. Z běžné domácí třífázové zásuvky to bude trvat asi pět hodin.
foto: Hybrid.cz

Elektromobil Škoda CitigoE iV se i při rychlosti 130 km/h pěkně drží silnice a umí překvapivě dobře tlumit aerodynamický hluk i hluk podvozku. Tohle se inženýrům ve Volkswagenu opravdu povedlo.

O to víc nás pak překvapil audiosystém, který rozhodně nedosahuje prémiových nadkvalit toho v Audi e-tron, ale zároveň to není ani žádná ušuměná šupárna.

Překvapivě prostorná

Elektromobil Škoda CitigoE iV má „trpasličí“ rozměry 3597 mm délky, 1481 mm výšky a 1645 mm šířky. Rozvor činí 2417 mm. I přesto si prostornost vozu zaslouží pochvalu.

Když jsme se na e-Salonu cvičně posadili do chystaného Volkswagen ID.3, pocit stísněnosti se dostavil okamžitě. Ve starém dobrém Škoda Citigo, resp. jeho elektrické variantě, nic takového nehrozí.

Daní za to je samozřejmě miniaturní kufr. Při základním uspořádání zavazadlový prostor nabídne objem 250 litrů. Po sklopení opěradel zadních sedadel získáte úložný prostor o objemu 923 litrů.

Co nás na elektromobilu Škoda CitigoE iV zásadně potěšilo je standardní výbava, která mimo jiné čítá: vyhřívané přední sedačky, elektricky vyhřívané přední sklo, zadní parkovací senzory, tempomat, asistent udržování jízdního pruhu (ač ten je téměř nepoužitelný), LED světla pro denní svícení.

Konektivita a bezpečnost

Škoda CitigoE iV nijak nešetří ani s ohledem na bezpečnost. Velkoobjemové airbagy řidiče a spolujezdce se aktivují v součinnosti s přitahovači předních bezpečnostních pásů, které vás tak pořádně přitáhnou.

Standardní výbavou vozu jsou také speciální boční airbagy Head-Thorax, které dokážou v případě bočního nárazu ochránit hlavu i trup pasažérů na předních sedadlech. A samozřejmě integrovaná datová SIM karta.

interiér elektromobilu Škoda CitigoE iV

V interiéru rozhodně žádné extravagance nečekejte. Vše jede dle koncernového mustru. Budíky jsou analogové, tlačítka na svých místech, přesahující kaplička panelu přístrojů až příliš vysoká a volant výškově nastavitelný přesně tak, aby vám přesně zakryl výhled na rychloměr.
foto: Hybrid.cz

K elektromobilu CitigoE iV jsou k dispozici dvě doprovodné aplikace: Škoda Connect a Move&Fun. Move&Fun, která supluje funkce infotainmentu, nebyla v době našeho testu na Google Play k dispozici.

Slušně vypadající aplikaci Škoda Connect jsme stáhli, ale z neznámého důvodu bohužel nebylo možné spárovat zapůjčený testovací vůz s aplikací. Nemohli jsme tak vyzkoušet např. možnosti ovládání klimatizace online (předehřev auta), ovládání nabíjení, nebo plánování odjezdu, které aplikace nabízí a které podle všeho fungují bez výhrad.

Kolik to stojí?

Základní bezpříplatkovou barvou auta je žlutá Sunflower. Za bílou Candy, červenou Tornado či zelenou Kiwi si připlatíte 6300 Kč, za metalické barvy 10 900 Kč (černá, modrá, stříbrná).

Záruka elektromobilu Škoda CitigoE iV je standardní dvouletá. Záruka 8 let/160 000 km, podle toho co nastane dříve, však platí na baterie. Za 2000 Kč je možné si připlatit za prodlouženou záruku na 5 let a 100 000 km na auto.

V disciplíně rychlonabíjení rozhodně nepatří elektromobil Škoda CitigoE iV mezi premianty. Oficiálně má umět přes CCS až 40 kW. Reálně je ale špička na 35 kW, běžný výkon kolem 25 kW. U stojanu rozhodně nemá cenu čekat přes 70 % nabití baterie, kdy výkon nabíjení začíná klesat až k jednotkám kW.

V disciplíně rychlonabíjení rozhodně nepatří elektromobil Škoda CitigoE iV mezi premianty. Oficiálně má umět přes CCS až 40 kW. Reálně je ale špička na 35 kW, běžný výkon kolem 25 kW. U stojanu rozhodně nemá cenu čekat přes 70 % nabití baterie, kdy výkon nabíjení začíná klesat až k jednotkám kW.
foto: Hybrid.cz

Standardní ceníková cena elektromobilu Škoda CitigoE iV činí 479 900 Kč. Avšak v rámci akce EKOBONUS mohou zákazníci získat wallbox včetně balíku služeb instalace a kontroly připravenosti domácí sítě zdarma.

Případně mohou zvolit finanční zvýhodnění ve výši až 30 000 Kč a auto pak vyjde reálně na 449 900 Kč. Za takovou cenu je Škoda CitigoE iV skvěle vybavené, pohodlné a svým způsobem i praktické auto s minimálními provozními a servisními náklady.

Kdy se to vrátí?

Cenové porovnání s benzinovým už je dnes možné jen zpětně, protože v konfigurátoru Škoda Auto už klasické Citigo chybí. Přestává se vyrábět a pouze se doprodají skladové zásoby. Jeho místo zaujme právě jen elektrická verze.

Hrubý výpočet by mohl vypadat takto: cenový rozdíl by se dal, po započítání příplatkové výbavy, zobecnit na +/- 200 000 Kč. Benzinové Citigo jezdí za 5 l/100 km, tedy palivový náklad asi 1,7 Kč/km. Proti tomu elektrické CitigoE iV jezdí při 15 kWh/100 km a výhodném tarifu s průměrnou konečnou cenou elektřiny 3 Kč/kWh za max. 0,45 Kč/km (ceny elektřiny se mohou výrazně lišit, lze se jistě dostat níž i výš).

Elektromobil Škoda CitigoE iV klame tělem. Nabízí příjemné svezení a doslova přelomovou cenu.

Elektromobil Škoda CitigoE iV klame tělem. Nabízí příjemné svezení a doslova přelomovou cenu.
foto: Hybrid.cz

Za rok tak při nájezdu 25 000 km jen za pohonné hmoty zaplatíte místo 42 500 Kč pouze 11 250 Kč, což je rozdíl 31 250 Kč. S takovou si na sebe auto „vydělá“ za šest a půl roku.

Jde samozřejmě o velmi hrubý výpočet, který nebere v potaz nižší servisní náklady (opotřebení brzdových destiček, absence olejů, filtrů, apod.) ani doplňkové náklady jako je dálniční známka (tu elektromobily od letošního roku nepotřebují).

vlastní

180 Comments on “TEST: Škoda CitigoE iV – elektromobil, který mění český trh”

  1. Pánové, kromě e-citiga je i nový e-up, který je
    Pánové, kromě e-citiga je i nový e-up, který je vybavenější a za nižší cenu, Měl bych zájem o koupi e-up! V Německu ho nabízejí nového od 312-380 tisíc. Vtip je v tom, že s jedním kusem Vám slevu nikdo nedá a je tedy otázka jestli by se nenašlo alespoň 5 z vás, kteří by byly ochotni se spojit a udělat společnou poptávku, počítám s dodávkou za 6 měsíců od zaplacení zálohy na vůz Podívejte se ma mobile.de,
    Jinak auto je stejné jako citigo ( baterie dojezd) kromě toho, že nemá 16 palcová kola což je podle mého názoru vzhledem k cenám gum spíše výhoda. Jezdil jsem s tím jezdí to velmi pěkně reálný nejnižší dojezd v zimě při normální rychlé jízdě bez ohledu na spotřebu odhaduji je asi 180km. Pokud počítám s degradací baterie o 20% za 10 let klesá dojezd na 144km což je stále slušné, takže pokud potřebujete denně jezdit pod 140km bude Vám auto dlouhodobě dobře sloužit.

      1. Díky za rady pánové, příště si je nechte pro koně
        Díky za rady pánové, příště si je nechte pro koně ,ten má větší hlavu a i já umím Německy, mě zajímají ti co si to auto chtějí koupit a chtějí dostat slevu za hromadnou objednávku, cena bude určitě lepší než když to budeme kupovat každý zvlášť….

        1. Přesně. Kupovali jsme ojetiny po ČEZu od Peugeotu. Cena 360
          Přesně. Kupovali jsme ojetiny po ČEZu od Peugeotu. Cena 360 tis. s DPH za kus. Sešlo se nás pět a vyjednávali jsme. Nakonec koupili jen 3, protože 2 nedali dohromady peníze. I tak 1 auto stálo 280 tis. a byla k tomu sada zimních pneu navrch. Finanční a ekonomická gramotnost národa je naprosto o ničem. Proto má milion lidí, desetina národa, exekuci. Ale přispívat do diskusí, to umí….

            1. Al to jsou přece ti nejjednodušší homo economicus. Když
              Al to jsou přece ti nejjednodušší homo economicus. Když dávali socany na potkání růže, co stály v kvelbu 50,- Kč kus, tak jich Pazoubek a Nedělka plný vagon. Pak přestali a přišel koblihář. No a za kus žvance udělá economicus skoro cokoliv. A hradní kolaborant? Tam se bohužel střetl spící kníže s liháčem. No a šlechtu u nás neradi, kdežto chlastá celý národ. Takže výběr byl dopředu jasný. A nějací další borci – jako ty marketingové produkty z akademické sféry – taky neměly šanci. Suchar profesor a liháč, to je prostě jasný výběr. Něco jako fialka od modrých ptáků. Taky nevolitelný.

            1. Ten Klokocka je stary e-up. To autorevue jsem cetl, ale chtel
              Ten Klokocka je stary e-up. To autorevue jsem cetl, ale chtel jsem nejakou tabulku, abych si to snadno srovnal. To budu muset snad jit do salonu, na netu jsem to nenasel. Myslim, ze je to dobry tip pro redakci: Napiste prosim clanek obsahujici tabulku srovnavajici vybavu, prip. priplatky u noveho e-upu a Citigo iv. Plus pozdeji test noveho e-upu. Mne osobne se zepredu vice libi e-up nez Citigo.

      1. To je prave to, co mi hlava nebere s tim bez TC.
        L2 ho sice ma

        To je prave to, co mi hlava nebere s tim bez TC.
        L2 ho sice ma ale pod asi 4 stC se nepusti bo by to namrzlo. Po 50ti km uz se fridex poohreje a napomaha tem clankum PTC. Ale to uz je jeden vetsinou v cili.
        Jak to tedy TM3 dela? Podelte se…

        1. TM3 ma odporove topeni. Pokousim se vzdy pred jizdou zahrat
          TM3 ma odporove topeni. Pokousim se vzdy pred jizdou zahrat elektrinou ze site. To zrejme palubni pocitac nezapocitava. Ale vzdy max 10 minut, to je par set Wh a nehraje roli. Nevim, musim to nekdy zjistit. Jinak je TM3 hodne efektivni a v lete bez klima zere kolem 14kWh/100. V zime musim teda jen pritapet a to neni zase tolik. No ano, letosni zima byla hodne slaba. U Leafa 1 mam TČ a to snad topi i pod nulou. Namraza bude jen kolem nuly, protoze pod nulou uz je hodne malo pary ve vzduchu. A kdyz nekdy namrzne, tak bude mit asi funkci na odtavani. Mozna z vnitrniho tepla, nebo spiralou. To nevim. Ale kdyz predehrivam i pod nulou abych se zbavil snehu na oknech, tak slysim vrceni TČ. Je to o dost hlucnejsi nez ventilator. S Leafem ale na delsi cesty≥20km mam v zime take 17kWh a to je na zimu a horsi pneu prece dobre.

    1. Máte v tom chybu. Ti kteří umí počítat si už nakoupili.
      Máte v tom chybu. Ti kteří umí počítat si už nakoupili. Normální člověk si nespočítá nic, protože už vlastnictví „levného“ spalováku s drahým provozem je pro něj s jeho ročním nájezdem ekonomický nesmysl od počátku věků.

              1. Jaký starosti s LPG?
                Mám takovou hooooodne starou ojetinu a

                Jaký starosti s LPG?
                Mám takovou hooooodne starou ojetinu a LPG mi na tom autě dělá rozhodně nejméně starostí.
                Daleko víc je nám s brzdami s únikem oleje, výfukem, svíčkami, čepy, chladící kapalinou atd.
                O LPG vlastně ani nevím že tam je.

                1. Každý rok na revizi, nádrž platí 10 let, dvojitý
                  Každý rok na revizi, nádrž platí 10 let, dvojitý poplatek za emise. Nemožnost jezdít do podzemek. Buď je zabrané místo na rezervu, nebo je v kufru válcová nádrž. Častější výměna oleje, svíček. Filtr na LPG.

                  Kdo najezdí málo, nemá to pro něj vlastně cenu, protože ušetří 0,0 prd a má s tím více starostí a omezení.

        1. Ekonomický smysl dává nemít auto. To že dnes jde koupit
          Ekonomický smysl dává nemít auto. To že dnes jde koupit za babku, parkovat na veřejném prostranství, ládovat cenově dostupným palivem a zbytek se platí z daní nás všech je jen netržní situace. Obzvláště to pak platí pro centra měst a sídliště, ale při dobré dopravní obslužnosti, nejlépe kolejové, i pro menší sídla a vesnice. Tedy ne jako u nás, kde je nádraží 1 uprostřed nebo 1 na okraji, ale to už bychom zabředávali do detailů.
          Zbytek potřeb (něco si dovézt, odvézt) mají obstarat vytížené komerční služby. Protože v ČR průměrný automobil jede 24 minut denně, celých 23,5 hodiny někde parkuje.
          Co se toho kola týče, je to nejlepší řešení, pokud není to co potřebuji v docházkové vzdálenosti. Opět lepší sdílené kolo s distribucí do míst potřeby, než vlastní (výjimkou je snad jedině fakt malá skládačka či skládací koloběžka). Navíc nejsměšnější je dnešní situace, kdy borci a borky dojedou spalovákem párkrát do týdne až před posilovnu, aby udělali něco pro zdraví. To je fakt na hlavu.

          1. No to je odpoved jak noha radovane 😀 Jo kdyby byla perfektni
            No to je odpoved jak noha radovane 😀 Jo kdyby byla perfektni hromadne doprava i z vesnic, tak by z pohledu cloveka asi davalo smysl ji pouzivat (za predpokladu, ze by byla tak zasadne dotovana jako dnes a tim padem tak levna)….
            S ohledem na to, ze to tak neni, tak to proste vychazi jinak. Mne treba vychazi dobre citigo, na muj styl jezdeni, ale bohuzel takhle zas tak moc lidi nejezdi….

          2. Auto je to o tom jestli ho potřebuju, nebo né. Jak tu chcete
            Auto je to o tom jestli ho potřebuju, nebo né. Jak tu chcete řešit ekonomický smysl? Když bez auta se třeba nedostanete do práce.

            Se podívejte na svůj podpis, koupíte dvě nejhorší elektroauta, co se vůbec kdy sériově vyrobily za skoro 800 tis oba. Po nájezdu 120 tis. Km nemají oba cenu asi 300 tis. dohromady. Baterky náhradní do nich neseženete, nebo to jak říkáte nebude to mít ekonomický smysl. A jen na ztrátě hodnoty Vás stojí kilometr 4 koruny.

            Chápu, že elektromobilita je dobrá věc , je třeba ji propagovat, ale občas mám dojem ,že děláte pravý opak.

            1. Pokud se tam nedá dostat jinak, kam opravdu nutně
              Pokud se tam nedá dostat jinak, kam opravdu nutně potřebujete, lze použít auto. Ne nutně vlastní.
              Jenže já ta auta koupil za 719 celkem, ne za 800 a jezdí mi zdarma, proto jsem je kupoval. Nová baterka do nic není potřeba, starší články jsou k dispozici od několika tisíc Kč. Ale nevyznáte se v tom, tak chápu, že to nemůžete vědět. Nedávno si ji pořídil kolega a svého Iona tím vylepšil. Takže žádná ztráta hodnoty, auta nám 6 a 4 roky slouží.
              Pokud vytrháváte věci z kontextu, pak jasně, ale my bereme elektromobilitu jako ekosystém, a to je o něčem úplně jiném, než jezdit autem.

              1. No tak . Každé auto i elektromobil má nějakou životnost a
                No tak . Každé auto i elektromobil má nějakou životnost a cenu. Jednou Vám Ion doslouží, když ho necháte uplně lehnout tak už nebude mít cenu žádnou. Náklady na provoz není jen palivo,ale i odpisová složka a na Vašem příkladě je zrovna vidět jak jste na tom proseknul, jen si to nepřipustíte.

                Za deset let 400 tisíc to je 40 tisíc ročně na auto,ale spíše více, protože za 150 tis. toho iona namáte šanci reálně prodat.

                Na druhou stranu 40 tis. za rok není zas tak moc,ale nepište mi prosím že tomu nerozumím.
                Je potřeba to auto koupit výhodně, ojezdit trochu a v záruce prodat pak můžete mít i na elektromobilu ztrátu nižší než máte vy. Logicky by měla být ztráta hodnoty nižší, než ušetřené peníze na benzín jinak to přece nemá logiku.

                1. A teď si představte, že to není jen o těch přímých
                  A teď si představte, že to není jen o těch přímých penězích. Že je to o stylu života nebýt prase a neplatit Putiny a šejky, být co nejvíce soběstačný a takové systémy svými penězi podporovat, což je to skutečné každodenní hlasování o našich životech. Ne jednou za 4 roky ve volbách. Podporou spalováku podporujete nejen výše zmíněné, ale vyhazování daní na placení externalit, ničíte zdraví své, svého okolí, ničíte své životní prostředí. Podporujete neustálou těžbu a drancování ropy a uhlí ke spalování. Nikdo nezměnil svět kecáním a přispíváním do diskusí. Ale tím, že šel a udělal to.

            2. souhlas, kdybych se měl rozhodovat o elektromobilitě podle
              souhlas, kdybych se měl rozhodovat o elektromobilitě podle Radovana, Leo…a dalších místních…tak vím, že to nechci…

              Jak si obecně určitá skupina lidí kolem elektromobility atd začala říkat, že evangelizuje společnost, tak většina z nich na mě působí naprosto naopak…něco jako Horst Fuchs, ale je zajímavé sledovat, jak se v čase radikalizují a ztrácí nadhled a logiku – je fakt, že jim to určitě všude možně dělá sledovanost a dobře se shání patroni, co tu show platí..

                1. Hlavně evangelizujte a nezapomeňte vytvořit obsah 😉
                  Jo

                  Hlavně evangelizujte a nezapomeňte vytvořit obsah 😉
                  Jo udělal jste si barák – jako dalších x lidí, akorát ty nemají potřebu se tím okatě chlubit…a tvářit se, že konzumovali Šalamounovo….

                2. Ano, obsah byl vytvořen a jako příklad dobré praxe dále
                  Ano, obsah byl vytvořen a jako příklad dobré praxe dále šířen. Příklady totiž táhnou. Šalamoun měl taky dobré píár, proto o něm dnes víte.

                3. Radovan se nechlubí a netvoří obsah. Při propagaci
                  Radovan se nechlubí a netvoří obsah. Při propagaci elektromobility má u stánku asociace na různých výstavách a jiných akcích odpracovány stovky hodin. Elektromobilní tvůrci obsahu ho doženou možná za 5let.

                4. Musel jsem se podívat, která klika…dost se mi tyhle
                  Musel jsem se podívat, která klika…dost se mi tyhle organizace během žabomyší války znechutily a popravdě ani ke skupině kolem pana Vegra ani ke skupině kolem pana Marušince nemám prachžádné sympatie

                5. Není podstatné pod střechou které organizace pracuje, bylo
                  Není podstatné pod střechou které organizace pracuje, bylo by zbytečné vytvářet nějakou další. Důležitá je ta práce samotná, já byl s ním možná na 3% všech těch akcí. Aktivní jsou samozřejmě i další, a ty tady pod články nikdy nepotkáte. Občas sem zajdou něco si přečíst, ale tyhle diskuze už se jim hnusí.

                6. Souhlasím, dvě takové organizace jsou na tuhle republiku
                  Souhlasím, dvě takové organizace jsou na tuhle republiku víc než dost. Dál to rozebírat nebudu, jsou věci, které sem nepatří, zvlášť, když tu nejsou i ti ostatních, kterých se to týká, třeba si to někdy bude příležitost vyříkat z očí do očí

      1. Já si vždy koupím nové auto a vydrží mi přes 10 let.
        Já si vždy koupím nové auto a vydrží mi přes 10 let. Chovám s k němu slušně a pokud se začne sypat, tak jde do bazaru. Oblečení si také nekupuji po někom. Podobně to mám s autem. Auto z bazaru je jako sázka do špatné loterie.

  2. Pánové, mám kolegu co vlastni VW eUp, což se domnívám,
    Pánové, mám kolegu co vlastni VW eUp, což se domnívám, že má stejná střeva jako tato Škodovka.Žije v Norsku, auto vlastni 4roky najeto 40 tisíckm. Provozem a stárnutím klesá každý rok kapacita akumulátoru a tím dojezd. Žije na ostrově, kde je počasí cca jako u nás.(teplý Golfský proud). Auto ještě nikdy nenabíjel na rychlonabiječce, ale kablem z domovní zásuvky. Skutečná dojezdová vzdálenost je nyní cca150 km. V chladném počasí nezapíná topení jen vyhřívaná sedadla a dle potřeby sem chvilkově el. vyhřívané okno. V létě ma střešní šibr. Náklady na elektřinu neřeší neboť v Norsku je v ceně nájmu i elektřina. Taktéž má zdarma nabíjení ve firmě.Takže je to autu tak na jítdu kolem komína.Za rok končí,jde do důchodu a auto by si rád vzal do ČR, ale bude ho muset dovézt na přívěsu.
    Zdravím všechny fanatyky.

        1. Mam UP 2015 High,tempomat,vytápění
          Mam UP 2015 High,tempomat,vytápění programovatelné,vyhřívané sklo atd.Ted jsem byl v Praze a např. na MOL Kralův Dvůr me nabijení běželo až 49kw/h při cca 70prct. batt. po 80prct. to klesne na 35 při 85 prct. to davalo 30-25 po 90 to furt jelo 15, po 95prct kolem 7kw/h až do 3,6 do konce /15-17 min a odjezd.Byl tam se mnou i P.Kuchař je svědek,.Timto ho zdravim ,čau Pavle

          1. Mohli by ste napísať kolko máte najazdené, kolko %
            Mohli by ste napísať kolko máte najazdené, kolko % približne je nabíjanie na DC a degradáciu baterky? Samozrejme vám verím, videl som to na vlastné oči keď do starého eUp tieklo 45kW. Do tak malej betrky to je teda mazec. Takéto rýchle nabíjanie bez aktívneho chladenia nemá asi žiadne EV.
            Ďakujem.

            1. UPa mam ted jako 2 auto a jsem spokojen.+ NIRO HEV ale
              UPa mam ted jako 2 auto a jsem spokojen.+ NIRO HEV ale samozřejmě pujdu asi do lepších co přijdou 🙂 najeto 28500 jezdim denne do práce 90km/tam zpet/,při teplotách nad 5-6st netopim ,nad 10 st.C to jde i ke 140km tak dojezdy ok. nabijene cca 50:50 AC,DC opravdu lepší a rychlejsi dobijeni než eCitigo

              1. Hm… Kolik energie potřebujete na těch 93 km? Na
                Hm… Kolik energie potřebujete na těch 93 km? Na ev-databse.org je údaj o spotřebě průměrně 16,2 kWh/100km, to znamená na těch 93 km potřebujete cca. 15 kWh. Abyste to do auta nabil za 10 minut, musel by průměrný nabíjecí výkon za celou dobu nabíjení činit 90 kW. Umí eUp nabíjet výkonem 90 kW? A muselo by to být po celou dobu, protože těch 15 kW je skoro celá kapacita baterky.

                Tak jak to je? 🙂

                1. 93km je cca 10-11kwh a to opravdu dodám za uvedenou
                  93km je cca 10-11kwh a to opravdu dodám za uvedenou dobu,nedej na databáze ale realitu

                2. Teď v zimě máš takovou spotřebu? Kolem 10,75 – 11,8
                  Teď v zimě máš takovou spotřebu? Kolem 10,75 – 11,8 kWh/100 km? Jo, tak to je super, i s topením? Já právě bral to, že těch 16 je reálná spotřeba, v létě nižší, v zimě vyšší.

                  Pokud to i připustím, to by pak znamenalo, že eUp dokáže nabíjet kontinuálně po celou dobu výkonem 60-66 kW? Ze začátku a ke konci asi něco méně, ale pak uprostřed by musel brát o to více, odhadem k 80 kW. Opravdu to zvládá?

                  A dotaz, na jaké nabíječce jste takto rychle nabíjel?

                3. Samozřejmě kecá , přece mu na to neskočíte. Up starý,
                  Samozřejmě kecá , přece mu na to neskočíte. Up starý, nabíjí 40 kW v pásmu 0-80% v ideální teplotě. V celém spektru baterky 0-100% cca 32 kW. Což je slušný nic proti, ale celá baterka trvá 30 minut a nabije s bídou 16 kWh. Za 10 minut tam dá 5-6 kWh max. v nejideálnější části 7 kWh .Spotřebu má od 12 kWh v létě 14 v zimě s velmi mírným topením 16 po dálnici s mírným topením. Až po 20.

                  Takže ano docucne za 10 minut,ale když je chladno, tak max. na 40 Km. 93 KM to ani teď v zimě s rezervou 20 Km ani neujede, přece nikdo rozumnej nebude jezdit na doraz.

                4. Ano, k tomu jsem se chtěl dopravovat, že kecá.
                  Možná by

                  Ano, k tomu jsem se chtěl dopravovat, že kecá.

                  Možná by se mohl vyjádřit i jiný majitel, jak to doopravdy je.

      1. Bohužel starý eup na i lepší nabíjení.
        Nový Citigo má

        Bohužel starý eup na i lepší nabíjení.
        Nový Citigo má nabíjení omezený na maximálně 35_40 kW.
        Starý dobrý eup si dovedl vzít i skoro těch 50 kW. A to byl frkot pak na nabídce stačilo zastavit jen na 10 minut!

        Podobné je to jediná věc která je na novém Citigo nahovno. Kdyby tohle Škodovka nezničila tak by to auto byla naprosto geniální hvězda mezi malými auty do města.

          1. Podobně zprasene nabíjení mají i nová auta od Kia i
            Podobně zprasene nabíjení mají i nová auta od Kia i Hyundai, ty verze s menší baterkou – Ioniq, Soul, Kona. Není to specialita Škody.

            Akorát u malého Citigo, auta do města to až tak nevadí jako třeba u Ioniq, který už by velikostí byl vhodný jako rodinné auto, nebýt toho pomalého nabíjení.

            1. Tak tady nemohu sloužit, netestoval jsem je. Původní Ioniq
              Tak tady nemohu sloužit, netestoval jsem je. Původní Ioniq a Soul s malými baterkami ano, tam je to v pohodě. Konu s malou baterkou jsem zatím ani neviděl, máme na VŠBTUO jen tu 64 kWh.
              Mimochodem dnes krásně foukalo pro větrnou elektrárnu a svítilo pro všechny FVE na střechách i tu natáčecí v areálu VŠB-TUO. Na prvním nabíjecím místě se nabíjela Hyundai Kona, Nissan leaf a Peugeot Ion, na druhém pak Nissan leaf a Peugeot Ion. Zda nabíjel pan děkan FEI v podzemních garážích fakulty netuším, tam nejezdím, je to daleko.

              1. Nový Ioniq 2020 s tou malou baterkou testoval Elektrodad na
                Nový Ioniq 2020 s tou malou baterkou testoval Elektrodad na svém YouTube kanálu. A rychlost nabíjení hodně kritizoval, oproti starší verzi výrazně pomalejší.

                To samé Kona s 64 kWh vs. 39, testoval Bjorn, ten norský elektro fanda.

                Takže Škoda v tom není sama, patrně je to způsobem zapojení článku.

                1. BMS ridi nabijeci proud podle teploty baterie. Vidim to i u
                  BMS ridi nabijeci proud podle teploty baterie. Vidim to i u Tesly. Studena baterka=nizky nabijeci prikon. Po zahrati nabiji plnych 50kW z 50kW nabijecky. Se studenou baterkou treba jen 30kW. Mozna ze stara auta maji jinou regulaci, ale novejsi se nabiji podle teploty. Optimum je nekde mezi 30-40°C. Pri vyssi teplote pada prikon dolu.

                2. Zima může za těch 25 kW, které pozoroval Radovan. Ale i za
                  Zima může za těch 25 kW, které pozoroval Radovan. Ale i za optimální teploty když má baterie u Citiga 310 V a tahá max nějakých 115 – 120 A, tak to udělá těch 35 – 38 kW a šmytec, víc z toho nedostanete.

                3. Nabijecky ABB davaji max. 125A, tak to je prirodni hranice
                  Nabijecky ABB davaji max. 125A, tak to je prirodni hranice nabijeni. Ale napeti pri nabijeni trochu stoupne takze muze byt i prikon vyssi. Ale i 35kW je podle meho dobra hodnota.

            2. Za mě je pomalejší DC pro městská ekonomická vozítka i
              Za mě je pomalejší DC pro městská ekonomická vozítka i lepší.

              Beztak jak se tak pozoruji už mám většinu nabíjení na AC a když už „musím“ na DC tak bych prosil co nejšetrněji 😀

              Výletuje se taky povětšinou za tepla.

              1. Přesně… ve městě a okolí to nevadí, toto auto stejně
                Přesně… ve městě a okolí to nevadí, toto auto stejně bude v drtivé většině jako druhé auto v rodině a na delší trasy má pak člověk jiné, vhodnější. A je jedno jestli EV nebo spalovák. Ale i to Citigo zvládně nějaký ten výlet (v létě) a v zimě s tím nikdo příčetný do Alp nepojede, ani ve dvou 🙂

    1. Pán v Norsku si prostě koupil elektro, protože nepodporuje
      Pán v Norsku si prostě koupil elektro, protože nepodporuje Putina a šejky a jde mu o vlastní zdraví na ostrově, kde žije, nezasírá si ho kraválem, vibracemi a zplodinami z výfuku. Vzhledem k jeho ročnímu nájezdu je to jediná motivace, nic ekonomického, pokud nejste příznivcem hesla Lepší je být zdravý a bohatý, než chudý nemocný, v tom nehledejte.
      Při té poloviční baterce oproti CitiGoe je dojezd v normě.
      Nevím, proč by musel auto z Norska do ČR vést na přívěsu. To může napsat jen člověk, co v životě s elektromobilem nejezdil a nemá o tom ani tucha. Pán trajektem s plně nabitým vozem přejede do Polska a po síti rychlonabíječek CCS Greenway https://greenwaypolska.pl/en/ dojede do ČR. Stačí mu k tomu mobilní telefon a registrace. V ČR pak obdobně, dokonce má na výběr z více sítí rychlonabíječek CCS, aktuální přehled o nich viz https://www.evmapa.cz/stanice?plug=5. Píše se rok 2020.

        1. Tak já mu ho do ČR dovezu. Když mně zaplatí cestu a pár
          Tak já mu ho do ČR dovezu. Když mně zaplatí cestu a pár dní nechá pobýt v Norsku, má to za hubičku. Ideálně bych to viděl na trajekt do Gdaňska, ale ani Štětín nebo Rujána nejsou problém. To záleží na tom, kam by to v ČR chtěl.

    1. To vypadá na okamžitý odběr, když si vezmeme polovicu
      To vypadá na okamžitý odběr, když si vezmeme polovicu februára a dnes je 14.2.2020. Ostatní inzeráty jsou většinou předváděcí vozy, které si musí odkroutit svých 5-20 tis. km a budou k dispozici až mezi 6-8/2020, i když je inzerují už od 1/2020..

  3. Článek dobrý, autem jsem jezdil se spotřebou 20kW po
    Článek dobrý, autem jsem jezdil se spotřebou 20kW po městě i mimo (teď v zimě a nešetřil ho), akcelerace je dostačující, na dálnici bych nejezdil.
    Problém je dostupnost – všichni distributoři mají slíbené nové kousky 7-8 měsíci tak nepustí dřív ani předváděcí kousky. Ceny na nové mají všichni stejné ( resp stejnou slevu prodejce 20 tisíc).
    Štvě mě, že jsem musel napsat /obvolat celou republiku abych zjistil že nejsou skladem ani předváděcí vozy. Web škody je napikaču – myslím „skladové vozy ihned k odběru“. Financování a pojištění je absolutně nevýhodné, z toho asi prodejci žijí, jinak si to neumím vysvětlit. To je lepší vzít půjčku z banky s 5%. Pojištění (povinné ruč a havijko vč GAP) mám od pojišťovny za do 9000 (3 nabídky 70 měs. bonus) a pře škodu je za 12-15…

    Uvažuju o voze jen proto že jej budu nabíjet doma (máme el topení) jinak se to nevyplatí a auto už nechci prodat teď mám 18let vůz a jde do šrotu a s el. vozem tovidím stejně. Leda by razantně zlevnily baterie. Kdby někdo měl Citigo/ nový e-up na prodej ozvěte se, kupuji 🙂

    1. Nám se podařilo trefit na týpka, co už měl na Citigo
      Nám se podařilo trefit na týpka, co už měl na Citigo zaplacenou od podzimu zálohu, ale nakonec koupil Teslu. Takže jsme ho vyplatili a má dojít v březnu. Jinak, jak říkáte, nejdřív září.

      Akorát se musíme smířit se zelenou, prý už to nejde změnit. :-/

      Tak to nevzdávejte, třeba se takových najde víc.

      1. Tak 2 lidé mi nabídli za ceníkovou cenu citigo, jedno s
        Tak 2 lidé mi nabídli za ceníkovou cenu citigo, jedno s dodáním hned a jedno za 2 měsíce, ale nakonec jsem sehnal skladové za velmi příjemnou cenu 🙂 Zelená by mi osobně nevadila, vabila by mi bílá s černou střechou- všechno jde hned vidět a černá se fakt v létě na střechu nehodí.

        1. předpokládám, že proto že se dotace v SK rezervovali do 4
          předpokládám, že proto že se dotace v SK rezervovali do 4 min 🙂 ale je šance, že lidí co ji získali si auto nestihnou pořídit do x měsíců jak je v podmínkách a nebo nesplní jiná kritéria a pak dostane dotaci další čekatel…

          1. Presne tak. Súťaž rýchlych prstov som nevyhral. Mali dať
            Presne tak. Súťaž rýchlych prstov som nevyhral. Mali dať menšiu dotáciu, nebol by taký záujem, alebo mohli vylosovať z prihlásených uchádzačov výhercov dotácie. A ešte to mohli tak spraviť, že si firmy mali uplatňovať dotáciu formou úľavy z dani zo zisku. Takto dostanú dotácie aj firmy, čo sú v strate a existujú len na papieri.

              1. Ono sa to dá elegantne vyriešiť aj bez dotácií. Stačilo
                Ono sa to dá elegantne vyriešiť aj bez dotácií. Stačilo by, ak by auto bolo bez DPH aj pre bežných ľudí. A podnikatelia by si mohli odrátať 20 % z ceny auta z predpísanej dane. Tí čo sú v zisku a platia dane, nech sú odmenení. Dotácie sú priestor na podvody, korupciu a v neposlednom rade vytvárajú nekalú súťaž / konkurenciu. Jeden podnikateľ postaví penzión z úveru a druhý dostane dotáciu. Samozrejme že ten s dotáciou nemá úver, a môže dať lepšie ceny….

  4. Ještě mám dotaz na redakci: jakými rychlostmi jste
    Ještě mám dotaz na redakci: jakými rychlostmi jste jezdili, že píšete, že Cx má na spotřebu vliv? Odporová síla vzduchu roste s druhou mocninou rychlosti – aby bylo možno si udělat představu, jak moc tato síla povídala do nárůstu spotřeby

      1. No hezký, ale je to krabice do města s předpokladem 2/3
        No hezký, ale je to krabice do města s předpokladem 2/3 času do 50-70 km/h..to bych mu nevytýkal, spíš tam bude spotřeba hnaná akcelerací a odporovým topením.. Samozřejmě, že krátká věc s kolmou zádí nebude mít nikdy zajímavou spotřebu ve vyšší rychlosti, navíc to má hrubě 2,44 m^2 čelní plochu, to taky není málo, jednotková octavia měla hrubě 2,48 m^2 a trojková má přes zrcátka hrubě něco kolem 3 m^2 tzn auto o dvě třídy menší má jenom o dvacet procent menší plochu pokud jsou obě měřena přes zrcátka, pokud je citigo bez zrcátek, tak je ten rozdíl ještě menší…

        1. inak – pri 40km/hod sa prejavuje význemne.
          a čítaním s

          inak – pri 40km/hod sa prejavuje význemne.
          a čítaním s pochopením – zmenou posedu sa rýchlosť spôsobená klesaním zvýšila. tých 40 som skúšal, lebo to písali v úvahe o prestavbe starého auta na baterky. s tým, že odpor krabice neuvažujú práve preto, že v obci rýchlejšie nepôjdu, dlhodobý priemer je pod 30km/hod

          1. Jen tak pro zajímavost:
            odporová síla vzduchu pro auto 1000

            Jen tak pro zajímavost:
            odporová síla vzduchu pro auto 1000 kg, Cx 0,75, čelní plocha 1,6 m^2.
            Při 30 km/h – cca 56N
            Při 40 km/h – cca 100N
            Při 50 km/h – cca 147N
            Při 60 km/h – cca 226N
            Při 70 km/h – cca 300N
            Při 80 km/h – cca 387N
            Při 90 km/h – cca 485N
            Při 100 km/h – cca 620N
            Při 110 km/h – cca 740N
            Dostatečně pochopitelné?

            1. Prostě odpor vzduchu je od rychlosti 0 výš.
              Veliké

              Prostě odpor vzduchu je od rychlosti 0 výš.
              Veliké překvapení, vzduch nám neuhýbá sám od sebe. A vítr o rychlosti do 30kmh také cítíme, dokáže roztočit vrtuli a porazit billboard.

              Otázka u aut je jestli je efektivní řešit marginální zisky z lepší aerodynamiky. (jak ukazuje vaše tabulka)

              1. Kdyz vynasobite odpor vzduchu s rychlosti v m/s, tak vam vyjde
                Kdyz vynasobite odpor vzduchu s rychlosti v m/s, tak vam vyjde nutny vykon k prekonani odporu. A ze rozdil mezi 30 a 60 km/h je 4x takovy odpor je marginalni? Vy jste asi hodne velkorysy clovek. Zasadne plati, ze odpor roste s druhou mocninou rychlosti a vykon s treti mocninou. Teda dvojnasobna rychlost = osminasobny vykon.

                1. Nevím kde jste vzal rozdíl 30 a 60, pouze jsem konstatoval
                  Nevím kde jste vzal rozdíl 30 a 60, pouze jsem konstatoval že na určité hladině se láme efektivita jeho odbourávání.

                2. Vztahoval jsem se na tabulku na kterou jste odpovidal. Tam
                  Vztahoval jsem se na tabulku na kterou jste odpovidal. Tam jsou hodnoty od 30 do 110 km/h a odpor vzduchu. 30 a 60 jsem vybral nahodne a dulezity pomer byl 60=2*30. Dvojnasobna rychlost 4 nasobny odpor. To same je videt u 50 a 100 km/h.
                  Obecne se bere koeficient odpor vzduchu k celkovemu jizdnimu odporu. Ten koeficient roste s vyssi rychlosti a od urcite rychlosti je odpor vzduchu dominujici. Vsechny odpory krom aerodynamickeho rostou totiz linearne s rychlosti a ten aerodynamicky odpor roste s druhou mocninou rychlosti.

                3. Však jsem psal že odpor vzduchu je. A z tabulky je jasné
                  Však jsem psal že odpor vzduchu je. A z tabulky je jasné že nenarůstá lineárně.

                  Ale jeho nárůst jsem nerozporoval, zaměřil jsem se na to co z tabulky zřejmé není.

              2. Podejte si ruce s Anonymem…
                pro zajímavost při koeficientu

                Podejte si ruce s Anonymem…
                pro zajímavost při koeficientu Cx 0,25
                Při 100 kmh – 207N tak si to porovnejte.
                Dneska mají auta, při započtení všech odporů na ustálených 100 kmh/h požadavek nějakých 17 – 20 kW výkonu. Tohle, co je tady potřebuje 33 kW a je velikostně na čelní plochu 2/3 proti Citigo – ten „marginální“ vliv je poněkud zásadní…

                1. Já jsem jen napsal že odpor je tu stále a že ho nemá
                  Já jsem jen napsal že odpor je tu stále a že ho nemá smysl eliminovat úplně.

                  Taktéž je jasné že při rychlosti 100km/h je ten vliv už hodně nezanedbatelný.

                  Čím vám tedy odporuji ?

                1. Snizenim rychlosti muzete signifikantne prodlouzit dojezd,
                  Snizenim rychlosti muzete signifikantne prodlouzit dojezd, neboli snizit spotrebu.

                2. Jistě, ale čím nižší rychlost tím menší nárůst
                  Jistě, ale čím nižší rychlost tím menší nárůst dojezdu.

                3. To je prave ten efekt druho mocniny. A pod 80km/h jsou vlivy
                  To je prave ten efekt druho mocniny. A pod 80km/h jsou vlivy ostatnich odporu relativne velke a proto je spotreba v 80km/h jen malo vyssi nez treba pri 50km/h. Tak se projevuje linearita ostatnich odporu.

            1. Na sjezdu z Hladnovského kopce dolů k řece Ostravici po
              Na sjezdu z Hladnovského kopce dolů k řece Ostravici po čerstvě nové čtyřproudovce s estakádou kolem stadionu FC Baníku Bazaly na most Pionýrů dostal pokutu za překročení tehdy městských 60 km/h i spolužák na vlastnoručně splácaném skateboardu. Od soudruha příslušníka v zeleném z žlutobílého žiguli Veřejné bezpečnosti. Změřili ho a nechápali. Ale spíše je naštval ten kapitalistický dopravní prostředek.

      1. Tak ta moje taky, ale už si na sebe dávno vydělala. Ale
        Tak ta moje taky, ale už si na sebe dávno vydělala. Ale když je dobrá cena elektřiny v noci, tak i za 1,15 Kč / kWh, jinak zítra přes den je elekřina za cca 26 EUR/MWh, tak to mám ta 1,40 Kč /kWh a když bude svítit slunce tak za 0 nebo něco mezi tím :):):)

                1. Zapominate na jednu vyznamnou vec a to je, ze distributor
                  Zapominate na jednu vyznamnou vec a to je, ze distributor odecita 1x rok. Akorat B.E. bere ceny po hodinach a vypocita dle nejake typicke domacnosti krivku, podle ktere mate jakou spotrebu a tu vynasobi cenou v danem case. Takze mozna v dobe, kdy je cena hodne nizka, tak mate dle fiktivni krivky spotrebu 0kwh. Ale vy zrovna v tu dobu nabijite auto. A nic vam to neni platne, protoze to nikdo neeviduje.

                2. Dostávám přílohu v exelu po každé hodině k faktuře.
                  Dostávám přílohu v exelu po každé hodině k faktuře. Máte tam hodinu, spořebované kWh, kurz EUR, cenu za kWh a celkou cenu v Kč za danou hodinu :):)

                3. A jak tam koreluje vase individualni spotreba s predikovanou
                  A jak tam koreluje vase individualni spotreba s predikovanou dle fiktivni krivky? Zapiste si dnesni spotrebu v prubehu 24h za kazdou hodinu a porovnejte s vykazem v excelu pri dalsim vyuctovani. Budou tam uplne jine hodnoty.

                4. Není třeba dnes něco zapisovat. Doma mám fakturaci
                  Není třeba dnes něco zapisovat. Doma mám fakturaci měsíčně kvůli FVE. Tak až přijde faktura, lze to zpětně překontrolovat s OTE, podle přílohy. Podle mne to měří hodinově.Tak jde jen o to překontrolovat ceny dle OTE-ČR s fakturovanou cenou. Toho 12.2. ráno jsem nabíjel od 4 do 5 hodin. Tak uvidím jestli tam byla spotřeba přes 11 kWh za hodinu:)

                5. Pokud mate hodinove mereni a fakturaci, pak to samozrejme mate
                  Pokud mate hodinove mereni a fakturaci, pak to samozrejme mate dobre. U bezneho elektromeru to nejde.
                  Jeste dotaz k fakture OTE. Platite za vlastni spotrebu z FVE poplatek OZE? Mate FVE s dotaci NZU (nova zelena usporam), nebo jinou formu. A nad nebo do 10kWp?

                6. Mám ještě FVE s licencí z let 2009 a 2010, za vlastní
                  Mám ještě FVE s licencí z let 2009 a 2010, za vlastní spotřebu platím OZE, velká elektrárna je přímý prodej ČEZu. U té na zelený bonus si fakturu si vystavzje OTE-CR ( self billing ) ze zaslaných výkazů čtvrtletně. Výkazy zasílám měsíčně

                7. Za vlastni spotrebu u fve dle NZU se plati take poplatek oze,
                  Za vlastni spotrebu u fve dle NZU se plati take poplatek oze, nebo to zrusili?

                8. To nevím, možná ne, ale u těch s dotovanou výkupní cenou
                  To nevím, možná ne, ale u těch s dotovanou výkupní cenou to co nejvíce zatížili čím mohli.

                9. Diky za podrobne vysvetleni.
                  Diky za podrobne vysvetleni.

                10. Není zač, měj se fajn 🙂
                  Není zač, měj se fajn 🙂

                11. Nabíjel jsem za záporné ceny, uvidíme. Ale stačila by mi
                  Nabíjel jsem za záporné ceny, uvidíme. Ale stačila by mi platba jen za distribuční poplatky ( OZE , dostribuce, daň a ČEPS )

                12. A doopravdy ta vase cena obsahuje poplatek za podporu oze ve
                  A doopravdy ta vase cena obsahuje poplatek za podporu oze ve vysi 599kc/mwh? V prepoctu 0,599kc/kwh. Pak byste platil za silovou elektrinu a distribuci jen 0,551kc/kwh.

                13. Ahoj, je to rozepsané výše v 15:35 hodin. Bylo to nad
                  Ahoj, je to rozepsané výše v 15:35 hodin. Bylo to nad ránem ve 4.hodiny, jak byl ten orkán. Neodpojené větrníky vyráběhy hodně a tedy byl nadbytek elektřiny. 1 MWh stála jen 1 EURo( v cenách bez DPH, to jsem započítal až na konci ), tedy 0,025 + 0,175 = 0,20 Kč/kWh za silovku + 0,495 OZE + CEPS + daň z elektřiny a nakone x 1,21 za DPH = 1,13 Kč/kWh.

          1. 12.2. ráno byla ve 4 hodiny byla cena 1 EUR/MWh. Tak
            12.2. ráno byla ve 4 hodiny byla cena 1 EUR/MWh. Tak počítáme = 25 Kč/MWh + 175 Kč marže mého obchodníka = 200 Kč/MWh silová + 134,56 Kč/MWh distribude D45 NT + OZE 495 Kč/MWh + 77,12 Kč/MWh ČEPS + 28,30 Kč/MWh daň z elektřiny = 934,98 Kč/MWh + DPH 21% = 1.131,33 Kč/MWH = 1,13 Kč/MWh :):):) Myslím, že tam nemám chybu 🙂

  5. Takže, postavím-li elektrické citigo proti benzínovému
    Takže, postavím-li elektrické citigo proti benzínovému (hypoteticky 230 000 Kč – za což si jiného městského doskočíka koupím nového), tak čistě na palivu podle článku se mi cena srovná mezi 170 a 180 tis najetými km. Budu-li k servisu velmi kritický a řeknu, že servis benzínového je výrazně dražší a že to nežere 5, ale šest, tak se křivka protíná nejdříve za nějakých 100 – 110 tis km – reálně 130 – 150 tis. Řeknu-li, že to má běžný městský uživatel co najede 15 000 ročně (opět si u takového aut a v soukromých rukách na průměr fandím), tak je to 6,67 – 8,67 roku, vzhledem k tomu, že první majitel má v průměru první auto pět let (info přímo z prezentace Š-A), tak je to pro prvního majitele ekonomický nesmysl… je to hezké, fandovské, ale na peníze to s velkou pravděpodobností nebude levnější..
    Samozřejmě Taxislužba, rozvážky atd… tam je zcela jiná situace a hurá do toho…navíc jsou na to i dotace a tam není o smyslu (pokud pomineme úchylnost dotace) smysl.
    Aby to mělo smysl pro soukromého uživatele muselo by to stát do 350 tis Kč, takže díky za článek…aspoň mi ukázal, kdy budu o takovém autě moci uvažovat…za mě až bude cena kolem 330 000 Kč za nové

    1. Díky za přibližný výpočet, reálně to ale bohužel
      Díky za přibližný výpočet, reálně to ale bohužel vidím tak za 200 tis. Kč, a to jsi ještě asi neuvážil, že toto auto je pomalejší a není na delší cesty alespoň občas, jinak je to otrava.

      Takže toto auto má reálnou hodnotu skutečně tak 200 tis. Kč. Ano, pro firmy s nájezdem už je dnes EV povinností, vyplatí se, ale ne tento šunt od Škodovky, který stejně nevydrží bez vážné poruchy víc jak 300 tis Km, jako každá Škodovka záměrně. Tesly jsou jasnou volbou, což se u taxi služeb potvrzuje.

      Další omezené EV auto pro méně nadané s penězmi v kapse, prostě takový iPad 🙂

      1. Já to vzal na své použití a se svými nároky a jen kdy se
        Já to vzal na své použití a se svými nároky a jen kdy se mi matematicky protne křivka nákladů, rychlost mě netrápí, stejně většina je pod omezením do 70 km/h. Delší cesty bych s tím vůbec nejezdil. Samozřejmě jako jediné auto je to neakceptovatelné. Neřešil jsem žádnou FVE ani tarif,prostě podklady z článku

        Nicméně je to jedno – je to takový rychlý náhled toho, kdy přestane být pro soukromého člověk elektromobil ekonomická utopie…i v nejlepším případě je potřeba, aby klesla pořizovací cena o 25% bez dotací a všeho.. do té doby je to fandovská drahá technologická hračka… Přesně tak ekvivalet iPadu

          1. Pro běžného člověka je u Š-A třeba elektrifikovat něco
            Pro běžného člověka je u Š-A třeba elektrifikovat něco velikosti Fabia nebo Scala – pak má šanci to bojovat o místo jediného auta v rodině a pak má smysl řešit dojezd, tohle ho nikdy nenahradí.. je to fakt malinkaté na hup kolem komína, tedy přísně druhé a další auto do rodiny

              1. Mám i děti a ION s dojezdem 100km je hlavní auto.
                Spalovák

                Mám i děti a ION s dojezdem 100km je hlavní auto.
                Spalovák stojí a jen čeká jestli se nerozhodneme tak 2x do měsíce pro trasu na kterou ION není vhodný.
                Kdybych měl dojezd jako citigo, asi by spalovák šel do světa.
                Pro trasy mimo čr bych si pučil auto od dědy, nebo v půjčovně.

                1. jo, ale bez spalováku byste ION nekoupili, tedy je to
                  jo, ale bez spalováku byste ION nekoupili, tedy je to vlastně stále druhé auto svou důležitostí 🙂

                2. Tak to budeme s 2 Iony a zcela bez spalováku asi výjimka.
                  Tak to budeme s 2 Iony a zcela bez spalováku asi výjimka.

                3. Jak řešíte občasné jízdy na větší vzdálenosti?
                  Jak řešíte občasné jízdy na větší vzdálenosti? Dovolenou? Půjčovna zde/na místě?

                4. Já na větší vzdálenosti cestuji vlakem. Jsem z Ostravy,
                  Já na větší vzdálenosti cestuji vlakem. Jsem z Ostravy, takže Prahu a vše po cestě tak řeším už od zavedení Pendolina v roce 2003/2004.
                  S nástupem konkurence na páteřní trať, zejména Regiojetu, která znamenala obrovský kvalitativní i rychlostní skok, i další destinace. Ústí nad Labem, České Budějovice, Liberec (zde v Praze navazující autobusy).
                  Od prosince 2019 naštěstí i do Brna mohu cestovat celou trasu jako člověk s Regiojetem, ne na kožence a ve vagonu typu Y s ČD https://vagony.cz/vagony/typy_vozu.html.
                  Je to legrace, ale třeba spojení do Mladé Boleslavi vyjde z Ostravy vlakem o pár minut později, než autem. S 1 přestupem v Kolíně a ještě je v ceně jízdenky ponechání vlastního auta v nonstop patrových nadzemních garážích Koma Ostrava-Svinov. Takže ani brzký ranní odjezd, kdy nenavazuje MHD (respektive nejede nic) ataxikáři taky už raději spinkají, není problém.
                  Dovolená záleží na tom kam se jede a co se veze. Pokud toho potřebujeme moc a cesta by byla složitá (kola, loď atp.), nechávám kolegovi naši elektriku a půjčuji si od něj náš bývalý benzín, který předělal na LPG. Ale v záloze jsou i další kolegové se silnějšími elektrikami nebo přinejhorším HopyGo.

                5. Dík za zevrubnou odpověď. Cestování vlakem má svůj
                  Dík za zevrubnou odpověď. Cestování vlakem má svůj půvab, ale s dětma a ansámblem kolem dávám přednost autu. Na trasách, které jezdím je to 2x – 3x rychlejší. Hold si na vhodné elektroauto musím ještě počkat, než dozraje technika.

                6. Je tom zajímavé, ale cestování s dětmi je opravdu často
                  Je tom zajímavé, ale cestování s dětmi je opravdu často hlavním důvodem k pořízení auta. Mám z toho takový divný pocit, jako zasloužilý otec, jako by cestování s dětmi byl super opruz a je nutné ho co nejvíce zkrátit. Občas se ptám, zda je to cestování s dětmi opravdu nutné a tolik jim cíl cesty a cestování dává. Na druhou stranu když jsme začali jezdit vlaky, tak děti na ně nedají dopustit. Tedy vědí jak si vybírat a který je fuj, ale milují to.

          2. Člověk nesmí vše přepočítávat na peníze.
            Feldě na

            Člověk nesmí vše přepočítávat na peníze.
            Feldě na LPG za 20 tis nemůže absolutně nic konkurovat.
            Většinou nakupuje srdce a né mozek 🙂

            Mě se třeba na elektromobilu líbí to ticho při jízdě. Při pravidelných jízdách není nutnost se zdržovat s tankováním PHM.
            El. auto topí téměř okamžitě. Což je v zimně strašně příjemné. Možnost nechat si předehřát/vychladit interiér je absolutně luxusní.
            Teď v zimně nerad jezdím spalovákem, protože člověk prostě musí sednout do studeného auta.
            El. autu vůbec nevadí krátké jízdy narozdíl od spalováku, který provozem se studeným motorem trpí.
            Dál se mi líbí, že to nemá žádný servis. Živě si pamatuju jak jsem musel u spalováku řešit to, že je potřeba vyměnit olej, jenže nemám zrovna čas a potřebuju jezdit.

            Pokud se nějak drasticky nezmění podmínky provozu elektromobilu (daně), tak zatím nic jiného nechci.

            Samozřejmě kdyby to stálo o 100 tis méně, tak by to bylo daleko lepší. Ale je třeba si uvědomit, že je to první auto s cenou pod 500 tis, které je schopno najet 200Km+.
            Řada ojeti stojí víc a nemají takový dojezd. A další auta které jsou jen o něco málo větší dojedou o kousek dál stojí téměř 2x tolik.

    2. Za podobnou cenu můžete už dnes koupit 30kWh verzi Nissanu
      Za podobnou cenu můžete už dnes koupit 30kWh verzi Nissanu Leaf s podstatně lepšími užitnými vlastnostmi. Ano,Bude to cca 3 roky starý vůz z nějakým nájezdem km,ale je to dospělé auto a ne krabička od sirek. Kdo chce elektromobil,hledá způsoby. Kdo nechce,hledá důvody.

      1. Samozřejmě, to je známá věc, že za cenu nového auta lze
        Samozřejmě, to je známá věc, že za cenu nového auta lze koupit ojetinu o třídu vyšší, žádnou převratnou věc jste nevykoumal 🙂 Za cenu těsně pod 500 lze s trochou štěstí koupit třeba i3 94Ah s podobným dojezdem a s výbavou podstatně bohatší, s více prostoru, atd., atd… pokračovat by se dalo.

        1. Já reagoval na příspěvek, že za tech 350tisic se dá
          Já reagoval na příspěvek, že za tech 350tisic se dá koupit 30kWh Leaf. Tak jak pan říkal, že max. 350 tisíc. Tak za ty peníze může mít hodnotnější vůz. Ze to jde,když hledám. Samozřejmě souhlasím, že jetina není nový vůz. Ale já se nekoukám jen na cenu,ale i na celkový přínos a efektivitu. Když ranec,tak ne za krabičku od sirek.

    3. Vše správně, jen mi není jasná jedna věc.
      Píšete že

      Vše správně, jen mi není jasná jedna věc.

      Píšete že se to prvnímu majiteli na 5 let nevyplatí protože návratnost je 6,67-8,67 roku. Znamená to, že stačí aby to auto prodal za 1,67-3,67 nákladů na roční nájezd a bude to v poho ? (tzn *31.250,-)

      1. Musel by ho prodat o něco dráž než benzín – ten výpočet
        Musel by ho prodat o něco dráž než benzín – ten výpočet jsem si rychle hodil do excelu a už neukládal, ale dá se snadno dopočítat o co by ho musel prodat dráž než ten spalovák, aby se dostal na shodnou cenu..za běžný provoz se mu to nepotká. Mě stačí vědět, že aby měl takový vůz pro mě smysl může být dražší max o nějakých 100 – 120 tis proti benzínové verzi..

          1. Někdo si bohužel zdraví váží až když o nej přišel
            Někdo si bohužel zdraví váží až když o nej přišel nebo o něj přichází. Peníze jsou sice důležité, ale pokud nemám zrovna nedostatek, tak zdraví a štěstí jsou vždy víc. Někdo k tomu v životě dospěje spíš po padesátce někdo prostě nikdy. Bohužel.

    4. Myslím že stavět benzínové citigo oproti elektrickému je
      Myslím že stavět benzínové citigo oproti elektrickému je blbost. Podle toho kdo se o ty elektrické citiga zajímá a kupuje , tak to jsou lidé co by do litrového tříválce ani nesedli natož v manuálu.

      Další věc , že ojeté elektrické auto má asi 2-3x takovou cenu jako jeho benzínový protějšek, takže pokud se auto po pěti letech prodá tak za víc než stojí benzínové nové se podívejte na inzerci.

      Ale chápu musíte vysvětlit těm tísícům blbců co si ty auta letos koupí , že udělali svoji životní chybu.

  6. především bych chtěl pogratulovat autorovi článku za
    především bych chtěl pogratulovat autorovi článku za spravný údaj současné reálné ceny domácí elektřiny (obecně platicí pro smlouvy uzavírané od letos…).
    Na rozdíl od článků v jiných mediích. (kupř. na fdrive p. Hataš psal bláboly)

      1. Jak je v článku napsáno, lze jezdit za méně i více. U
        Jak je v článku napsáno, lze jezdit za méně i více. U cesty můžete nabíjet jak zdarma, tak za draho. V létě jsem absolvoval trasu z Prahy do Ostravy 3x a zaplatil jsem za nabíjení cestou dohromady 167 Kč za všechny 3 kízdy. (Leaf 40 kWh) Je třeba se informovat a trochu si upravit itinerář. Spousta lidí jen spěchá a spěchá, potom dojede do cíle a nic.

Napsat komentář