TEST: Opel Astra 1.4 LPG Turbo EcoFLEX

Opel jako jedna z mála automobilek v ČR nabízí hned několik svých modelů v tovární verzi s pohonem na LPG. Astra 1.4 LPG Turbo EcoFLEX Sports Tourer je tak s cenou začínající na 400 900 Kč velmi zajímavou alternativou, které jsme se v redakci aktuálně podívali na zoubek.

Opel Astra 1.4 LPG Turbo EcoFLEX ve verzi Sports Tourer je prostorné pětidveřové auto
foto: Hybrid.cz

Usednutí za volant Opel Astra 1.4 LPG Turbo EcoFLEX ve verzi Sports Tourer je jako cesta o pár let nazpět, kdy automobilky soutěžily kdo do svého vozu nacpe víc tlačítkem. Středová konzole auta je jimi doslova obsypána a připadáte si díky tomu tak trochu jako v kokpitu letadla.

auto test Opel Astra LPG 1.4

Spousta tlačítek. Obvykle taková řešení neváháme označit za předpotopní, ale v Astře nám nějak šla pod ruku
foto: Hybrid.cz

V době, kdy iniciativu jasně přebírají dotykové displeje, to vypadá jako zpátečnické řešení. Ostatně, ani samotná Astra už není nejmladší. Ovládání středové konzole je ale i navzdory výše uvedeným faktům překvapivě snadné a intuitivní – tlačítka mají jasně dané funkce, které není problém si rychle zapamatovat.

Co bychom ale u takového vozu jako je Opel Astra skutečně nečekali je absence palubního počítače. Veškeré informace o spotřebě LPG i benzínu je třeba řešit pěkně po staru s papírem a tužkou v ruce. Jediné na co vás auto upozorní je „nízký stav pohonných hmot“ doplněný o doporučení vyhledat nejbližší čerpací stanici. Kdo by to byl řekl.

auto test Opel Astra LPG 1.4

foto: Hybrid.cz

auto test Opel Astra LPG 1.4

foto: Hybrid.cz

auto test Opel Astra LPG 1.4

foto: Hybrid.cz

Zážitek z jízdy? Na jedničku s hvězdičkou. Auto sedí tam kde má a jak má, ostřejší zatáčky mu nevadí a podvozek vyžehlí skoro každou nerovnost, až na ty kde už byste se báli i o vlastní kotník. V Astře se jezdí jako v peřince, ale přitom není problém s ní vyjet mimo zpevněnou vozovku a užít si zábavu na polních cestách.

Turbomotor o objemu 1,4l nabízí výkon 140 koní. Ten je ve většině případů pro tenhle kombík dostačující. Výjimkou jsou táhlá dálniční stoupání, kde už je proti „konkurenci“ přeci jen cítit lehký deficit výkonu. Zároveň ve vyšších otáčkách snáz proniká do interiéru hluk motoru.

auto test Opel Astra LPG 1.4

foto: Hybrid.cz

auto test Opel Astra LPG 1.4

foto: Hybrid.cz

auto test Opel Astra LPG 1.4

foto: Hybrid.cz

Auto je však určeno spíše pro klidnější jízdu a pokud se vám podaří uhlídat nohu, dostanete se vcelku snadno na průměrnou spotřebu LPG kolem 9-9,5 l/100 km. S takovou umí tedy auto jezdit za cenu do 2 Kč/km, což není špatný výsledek, ale zároveň nejde o nějak výjimečnou hodnotu.

Srovnatelná auta na stlačený zemní plyn (, jako třeba Volkswagen Passat TSI EcoFuel) umějí jezdit za polovinu. Při jízdě pouze na benzin si auto řekne o 7-8 l/100 km, ale klidně i o 11 l/100 km když trochu přitlačíte. S 56l benzinovou nádrží a 47l toroidní plynovou nádrží na místě rezervy se i přesto s trochou snahy dostanete přes hranici 1000 km celkového dojezdu.

je v České republice zdaleka nejoblíbenějším alternativním palivem a nejspíš jím ještě řadu let zůstane. Tomu odpovídá i bohatá nabídka automobilek, kde se Opel Astra 1.4 LPG Turbo EcoFLEX bezesporu neztratí. Zajímavá cena a slušná spotřeba z něj dělají zajímavou koupi – i přes několik málo nedostatků.

vlastní

11 Comments on “TEST: Opel Astra 1.4 LPG Turbo EcoFLEX”

  1. A ja si taky rejpnu, 1.8l
    A ja si taky rejpnu, 1.8l 81kw P406 brejk 🙂 9l dlouhodoba (50 000km) takze cca 1.5

    – jinak motor je turbo bez primeho vstrikovani (jako 1.8T 20V od koncernu) s nastupem turba v cca 1850 otackach … ma to byt nahrada za motor 1.8 103kw
    pokud by jste pozadovali „svezeni“ tak nelze nez doporucit 1.6 132kw, ale tam to turbo nastupuje jeste pozdeji a vsechno to zabiji hmotnost astry prez 1.45 tuny 🙁

  2. U článku naprosto
    U článku naprosto postrádám informaci o použité technice. Předpokládám, že jde o přímovstřikový motor. Jiné se dnes snad ani nedělají. Pak to má buď nastavený přívstřik benzínu, takže kromě LPG spotřebuje 20%BA. Nebo to má vštřikování kapalné fáze LPG benzinovými tryskami, což by byla velice zajímavá informace.
    Autore sorry, ale na takovémto webu mě u článku o autu na LPG nezajímá, jaké má čudlíky.

  3. no podle mě auta rovnou z
    no podle mě auta rovnou z výroby na lpg sou asi schválně spatná nebo já nevím ano funguje to bez problémů a je to hezky uklizené atd ale tot vše jak škoda s OCII tak tady opel všechny maj spotřebu bůh ví kde pak se kouknu na břestavěnou bravuII která je po čipu atd a má výkon 160k a jezdí za 7-8 litrů lpg a když se snažíš za 6,5 tak nevím kde oni dělaj tu chybu ale asi bych se jim nato vy… a najdu si auto co má motor dle mejch představ atd a prostě si tam ten plyn dodělám a jeto beztak když to udělaj pořádně to funguje dobře taky 🙂

    1. Spíš je problém, že
      Spíš je problém, že novináři neumí řídit. To, co jim vychází v testech za spotřebu je šílené. Mě u Fabie 1,4 16V ukazuje počítač 5 litrů benzínu a v LPG to vychází cca 6,2. Logicky by to mělo být cca 20% rozdíl, což je rozdíl v objemové výhřevnosti BA/LPG. Také mi přijde, že výrobci tu spotřebu LPG úmyslně přestřelují, aby preferovali Diesely.

      1. asi tak nějak jinak sice
        asi tak nějak jinak sice ano lpg má cca o 20% menší výhřevnost jenže u novejch aut je rozdíl spíše tak 10% protože se z lpg zase získá té energije trochu víc tedy větší účinnost protože lépe hoří mísí se se vzduchem atd ale dost záleží od motoru jak je vydno v tvém případě je to víc jak 20% u mě zase méně kolem 13-14% jenže v potaz musíš vzít že sebou taháš 100kg zátěž a ted záleží jak moc se toto při jakém palivu jízdním stylu atd projeví ale to je fuk prostě přestavba vede nad seroivkou a to je dané když serii na plyn tak cng 🙂

        1. Hlásím, že 2.5MZR motor v
          Hlásím, že 2.5MZR motor v Mazdě 6 GH (L4, 16V VVT, nepřímý vstřik, 125 kW, 226Nm) žere pod mou botou 7,4 l/100km BA100 (kvůli oktanovému číslu LPG už ani jiný neberu) a 8,6 l/100km LPG, takže o 14 % nárůst. Používám pravda velmi sofistikovaný systém od LPGTech. S toroidní nádrží na 51 litrů (reálně) ujedu na plyn téměř 600 km, náklady jsou cca 1,20 Kč/km. Nevím, jak jinde, ale v SevČ stojí teď kvalitní LPG okolo 13 Kč! Do nákladů samozřejmě taky započítávám náplň Gaslube do přimazávání, kterým rozhodně nešetřím a mám elektronické, přetlakové a zavedené přímo do vstřikování plynu pro rovnoměrné dávkování mezi všechny 4 válce. Návratnost montáže je cca 35 tkm… ale kouzla to má i jiná, než dlouhodobá úspora. Třeba ten pocit, že vaše auto je nejlevnější doprava, ať už jedete kamkoliv:-)

    2. Samozřejmě, že jsou z
      Samozřejmě, že jsou z výroby špatná. A to ještě OPEL je snad jediná automobilka, která to dává k serióznímu (turbo)motoru. Dacia, koncernové vozy – odpadní 1.6tky. Subaru sice do 2.5l L4 boxerů, jenže kdo si koupí v ČR Subaru. A Fiaty? Nejsilnější FIAT s LPG má 88kW (1.4T)… Zkrátka to nabízejí jen šetřílkům, v nižších výbavových stupních, aby náhodou nepřišli o kus segmentu, ale že by záměrně vytvořili segment nový, to ani omylem. Ještě by na to mohla přejít nějaká flotila a hned by měli na krku petrolejáře. Navíc LPG prodlužuje i životnost motorového oleje, motor skoro nekarbonuje, takže možná časem i olejáře:-)

      PČR, největší dopravní flotila v ČR, prý LPG zkoušeli a zavrhli (sdělil tiskový odbor). Tak nevím, v čem se kompletně zdvojený palivový systém neosvědčil… Na každém služebním autě se mohlo za jeho životnost ušetřit cca 200 tis. Kč, mohli mít i své vlastní plnící stanice (a současně si plynem vytápět i budovy).

      Jiné požadavky na zapalovací svíčky jsou mýtus, stačí kvůli vyšší spalovací teplotě mírně upravit vzdálenost elektrod (takhle se ostatně „vyrábějí“ i tovární varianty svíček pro LPG) a měnit je trochu častěji. Já osobně je neměním, používám nejlevnější svíčky za 70,- Kč/kus, jen přibrousím spodní přeskokovou hranu na boční (kostrové) elektrodě každých cca 8000km, zkontroluju vzdálenost elektrod a takhle na ně můžu najezdit třeba 24000km, dokud už nehrozí odlupování izolace na středové elektrodě nebo se začne měnit vnitřní odpor (obvykle má být 4,5 kOhmu). Po každém omlazení jezdí jako nové…

      Těžko se tedy dočkáme továrních šestiválců nebo 2.0T motorů (s čestnou výjimkou Audi) s vyšším stupněm výbavy. To už dřív nastane revoluce v bateriích. Tedy taková revoluce, kterou se už nepodaří ututlat zkoupením patentů a společností a zastavením výzkumu a výroby:-)

  4. „Srovnatelná auta na
    „Srovnatelná auta na stlačený zemní plyn (CNG, jako třeba Volkswagen Passat TSI EcoFuel) umějí jezdit za polovinu“
    To by som chcel vidiet, iba ak v rozpravke :-).Iba ak podla udajov vyrobcu 🙂
    Co nam povie spritmonitor de

    Priemer 5,24 kg + samozrejme daky ten benzin – cca 0,5 litra/ 100km.. teda 5,24kg za 26czk za 1 kg.-to mame 136czk + cca 17 czk za 0,5 litra benzinu..a mame naklady 1,53 czk na 1 km…takze polovicne ani nahodou..aj ked teda je to slusne 🙂

  5. Já teda nechci moc rejptat,
    Já teda nechci moc rejptat, ale za 2 Kč/km jezdím se svým Ford Focus 1.9 TDCI r. 2004 taky.. No, abych byl přesný, pohybuje se to podle ceny nafty od 2 Kč do 2.2 Kč.. Prostě průměrná spotřeba 5,8 l. nafty.. A to jezdím s rodinou jak po Praze, tak mimo město.. Kdepak je ten slibovaný pokrok?

Napsat komentář