Test: Lexus CT 200h – hybridní cestovatel se srdcem Priusu

je malý kompaktní hybridní hatchback. Seč může se snaží, abyste nepoznali, že jde o . Ale poznáte to: na výkonu i na výjimečně nízké . se s tímhle novým skrze svou luxusní značku pouští do odvážného dobrodružství a my jí fandíme!   

foto: Hybrid.cz

Hybridní kompakt Lexus CT 200h budil pozornost od chvíle, kdy jej Toyota poprvé představila na autosalonu v Ženevě. O něco později jsme si ho mohli krátce vyzkoušet na speciální novinářské akci v Portugalsku. A dnes pro vás konečně máme plnohodnotný .

Plusy a mínusy
velmi nízká spotřeba slabá akcelerace
přehledná palubní deska málo odkládacích míst
precizní zpracování každého detailu
spousta příplatkového hi-tech vybavení
Hodnocení: Hodnocení 5/5

Lexus CT 200h je ztělesněním nové doby. Prémiové je určeno pro mladé, vzdělané, progresivní a samozřejmě bohaté lidi, kteří už ale nevyznávají mantru „více koní = hustší týpek“. Naopak, chtějí si v klidu a pohodlí užívat svého luxusu a nestarat se o to jak vlastně funguje a jaké jsou jeho specifikace.

A přesně tohle Lexus CT 200h nabízí. Auto se snaží vypadat co nejméně jako a také se mu to daří. Splašené budíky, displeje a ukazatele všeho možného známé z nebo hybridů a jsou ty tam. Z palubní desky na vás zírají přehledné, modře podbarvené budíky a několik málo jasných kontrolek.

test Lexus CT 200h test Lexus CT 200h test Lexus CT 200h

Být v rovnováze

Vše je v dokonalém souladu, každý rozměr, světélko i digitální ručička je navržena tak, aby ladila a celek vytvářel něco víc, než jen součet jednotlivých prvků. V tomhle je nový CT 200h skvělý. Stejně tak ovládací prvky na středové konzoli jsou snadno pochopitelné a dělají přesně to, co si myslíte že dělat mají – bez zkoušení, bez hádání nebo listování manuálem.

test Lexus CT 200h

Při pohledu na exteriér zaujme typicky lexusovská příď, malé zadní dveře s netradičně tvarovaným výlisem a především rázné zakončení auta. Lexus CT 200h se snaží navozovat sportovní dojem, ale zdaleka nejjasněji z něj vyzařuje luxus kompaktního cestovního auta na dlouhé vzdálenosti.

test Lexus CT 200h

Právě tam taky ukazuje své největší přednosti, kterými jsou pohodlí řidiče i cestujících a schopnost dosahovat výjimečně nízké spotřeby. Auto pohání , tedy stejný který najdeme např. v . Tam si ho ale Toyota pro větší zmatení pojmenovala .

Tichá síla

Pohonné ústrojí Lexus CT 200h je tedy na chlup stejné jako v případě Toyoty Prius. Benzinový agregát o objemu 1,8 l se valí kupředu naladěn na Atkinsonův cyklus. Doplňuje ho 60kW elektromotor a společný kombinovaný max. výkon tohoto ústrojí je 100 kW (136 koní).

test Lexus CT 200h

Lexus propaguje nový stroj jako „tichou revoluci“ a ticho je skutečně jedna z předností, které se můžete dosyta nabažit. Ovšem pouze při jízdě ve městě nebo v okolí. Zhruba do rychlosti 45 km/h zvládá navíc jezdit Lexus CT 200h pouze na elektřinu, tedy tiše jako myš a s nulovou spotřebou benzinu. Jinými slovy, jde o , podobně jako je tomu u všech dalších hybridních aut Lexus/Toyota.

A stejně jako ostatní hybridy těchto značek, i Lexus nabízí různé módy jízdy – ECO, NORMAL a SPORT plus čtvrtý, plně elektrický EV mód. První dva se snaží minimalizovat spotřebu tak, že CVT převodovka zajišťuje pomalejší, plynulejší rozjíždění. ECO mód navíc šetří také na klimatizaci.

Prius zakletý do sporťáku

Režim SPORT mění charakteristiku jízdy výrazněji. Zlepšuje odezvu plynového pedálu, výrazně zrychluje rozjíždění (např. zvýšením napětí napájení elektromotoru z akumulátoru z 500 V na 650 V). Dále se v režimu SPORT upravuje elektrický posilovač řízení EPS, řízení stability vozidla VSC i protiskluzový systém TRC tak, aby jízda měla větší „švih“.

Promění se také přístrojová deska – z modrého podsvětlení se stane červené, ukazatel hospodárnosti se jako mávnutím kouzelného proutku promění v otáčkoměr. V režimu SPORT se v Lexusu CT 200h cítíte přeci jen jistěji než řekněme v Priusu, ale zdaleka to není tak sportovní „feeling“ jako třeba ve vyloženě sportovním hybridu Honda CR-Z.

Auto si za každé situace stále drží punc klidného luxusu. Max. rychlosti 180 km/h dosahuje se stejnou lehkostí jak v režimu NORMAL, tak SPORT, a pevně drží na povrchu vozovky. Rozdíl mezi 130 km/h a 180 km/h je uvnitř auta jen těžko postřehnutelný jinak než pohledem na rychloměr.

galerie: Lexus CT 200h
Lexus CT 200h Lexus CT 200h Lexus CT 200h

Nízké těžiště a tuhý podvozek nejsou přáteli byť i jen drobných nerovností. Přesto nový Lexus CT 200h zvládá jízdu i na nekvalitních silnicích tak, aby se pasažéři cítili co nejpohodlněji. Vibrace jsou minimální, aerodynamický hluk neobtěžuje ani při rychlostech přes 130 km/h.

Skvělé chování auta na silnici zajišťuje také chytré rozložení váhy. Hlavní pohonný agregát váží 50 kg a sedí na přední nápravě. Na zadní nápravě je umístěn elektromotor s baterií o hmotnosti 55 kg. Některé součásti, např. kryt motoru, zadní dveře a výstuhy nárazníků, jsou hliníkové.

Mistr ve spotřebě

Aerodynamický koeficient 0,28 je sice vyšší než v případě Priusu (0,25), hmotnost je však dokonce o 10 kg nižší (1370 kg vs 1380 kg). Ačkoliv výrobce tvrdí, že hybridní pohon Lexusu je naladěn odlišně než Prius, dokáže auto dosahovat velmi dobré spotřeby.

Dlouhodobá průměrná spotřeba Lexus CT 200h se pohybuje kolem 6,1 l/100 km. Zdaleka nejvíc mu překvapivě svědčí dálnice. Při intenzivním využití tempomatu jsme byli schopni stlačit spotřebu při 172km výletu až ke 4,4 l/100 km při rychlostech mezi 120 – 130 km/h. Jelo se v módu NORMAL.

Mírně vyšší spotřeby 4,8 l/100 km dosáhl hybrid Lexus CT 200h při 172km jízdě po stejné trase v opačném směru v ECO módu. Kratší, 46,6 km dlouhá cesta po dálnici si vzala 5,3 l/100 km ve módu NORMAL.

Ve městě a na meziměstských cestách už si auto bere více paliva, mezi 5,8 l/100 km a 6,8 l/100 km. Pokud máte rádi rychlé rozjezdy, může to být i víc.

test Lexus CT 200h

Celková průměrná spotřeba za celou dobu testu byla velmi dobrých 5,51 l/100 km na 788 km. To vše si ale samozřejmě vybírá svou cenu. Auto není ani ve sportovním módu schopné akcelerace na kterou jsme zvyklí z benzinových/dieselových kompaktů typu BMW řady 1, nebo . Jednoduše řečeno, je líné. Ale je to špatně?

Odvážně do nového světa

Lexus se s modelem CT 200h odvážně pouští tam, kam se dosud ještě nikdo nevydal. Nabízí komfortní svezení na dlouhé trasy, odtud ostatně i zkratka CT (Compact Tourer). Do zavazadlového prostoru snadno naskládáte tři velké cestovní tašky, zadní sedadla lze navíc sklopit úplně na plocho, čímž se přepravní prostor výrazně zvětší.

Lexus CT 200h je luxusní Prius v malém, úhledném balení. Pokud má sousloví „zodpovědný výkon“ něco znamenat, pak to musí být právě tohle nové hybridní auto. Kvalita zpracování všech součástí plně odpovídá ceně i značce Lexus.

CT 200h je zároveň prvním modelem značky, která nabízí čalounění z materiálu zvaného NuLuxe, což ale není nic jiného než vinyl jakožto náhražka kůže. Za skutečnou kůži si však můžete připlatit. Stejně jako za spoustu dalšího nadstandardního vybavení, které však žene cenu nového hybridu blízko (a někdy i přes) 1 milion korun.

Základní cena Lexus CT 200h: 699 000 Kč
Cena testované verze: 979 000 Kč

Základní technické specifikace
Název: Lexus CT 200h
Typ: plný hybrid
Výrobce:
Baterie: NiMH
Rozměry (délka, šířka, výška v mm): 4320, 1765, 1430
Rozvor (mm): 2600
Max. rychlost: 180 km/h
Hmotnost (kg, provozní): 1370
Objem palivové nádrže (l): 45
Výkon (kombinovaný): 100 kW
Motor: 1,8 l VVT-i, 16ventilový čtyřválec, Euro 5
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,8 s
Spotřeba (l/100 km): prměrná 3,8 (specifikace) – 6,5 (test), 4,5 l/100 km na dálnici
Převodovka: elektrická CVT
Aerodynamický odpor (Cx): 0,28
Emise (g/km): 87
Karoserie: kompakt, pětidveřový
Zavazadlový prostor (l): 375 (985 se sklopenými sedadly)
Země původu: Japonsko

11 Comments on “Test: Lexus CT 200h – hybridní cestovatel se srdcem Priusu”

      1. trafo je pro AC a ne pro DC,
        trafo je pro AC a ne pro DC, ucivo materske skolky… pro DC-DC zvysovani a (snizovani) se pouzivaji step-up (step-down) converter, a ty stoji tak 1000kc za converter co zvladne max 250W, a je slozen z polovodickovych soucastek, a vyrabi se tak mozna do 1kW a ne do 60kW. Pak mozna druha moznost transformovat to za stridacem(regulatorem 3f motoru) ale cpat tam tri trafa z medi z nichz by kazdy vazilo tak 30kg, aby dalo takovej vykon, tak to je asi vetsi blbost

          1. ja se ptal jak to delaj, v
            ja se ptal jak to delaj, v tom pripade ze to nemuzou delat trafama a DC-DC menicama po cenove strance taky ne, tak proto sem se ptal jestli o tom nemate neake info… ale i tak, kdyz uz delaj tak drahy kary, tak proc tam cpou NiMh baterky ktery sou minimalne dvakrat tezzsi nez Li-ion a tak o deset let starsi technologie…

                1. A říkám snad, že je to
                  A říkám snad, že je to něco nového? A taky násobič napětí není totéž co měnič napětí. Násobič se používá tam, kde je potřeba vysoké napětí, ale minimální proud. K tomu stačí několik kaskádovitě zapojených diod a kondenzátorů. Typické použití je v CRT TV a monitorech. Jakmile to má ale dávat i nějaký výkon, je potřeba použít úplně jinou konstrukci a to s trafem. To jsou veškeré spínané zdroje např. To trafo je samozřejmě řádově menší, než u klasického transformátoru jedoucího na frekvenci sítě, protože díky vysoké frekvenci spínání se potřebná energie protlačí rychleji a s daleko větší účinností. Proto se to ostatně taky dělá.

                2. Sorry, myslel jsem, že
                  Sorry, myslel jsem, že reagujete na mne.

Napsat komentář