Vzrůstající zájem o vozy kategorie MPV a zároveň nároky na nízké provozní náklady motivovaly automobilku Fiat k představení zajímavé alternativy. Tradiční evropský výrobce aut na plyn sáhl po prověřené dodávce Fiat Fiorino, trochu ji poupravil a pod názvem Qubo začal v tichosti prodávat za rozumný peníz, mimo jiné právě s pohonem na stlačený zemní plyn. Jak si plynové „kubíčko“ vedlo v našem redakčním testu?
foto: Hybrid.cz
Design exteriéru je značně subjektivní záležitost. Auto zvenku vypadá jako kostka, na čemž se lidé docela vzácně shodují i bez nápovědy. Není tedy náhodou, že název Qubo odkazuje v rodné italštině na slova „kostka“ či „krychle“.
foto: Hybrid.cz
Zatímco německá a francouzská auta se často vyznačují agresivními předními maskami, Qubo jako by se usmívalo. Řidič, který chce na silnicích primárně budit respekt, se asi do Quba na první pohled nezamiluje, nicméně dobré nálady není zvláště v městském provozu nikdy dost. Jak už bylo řečeno výše, vzhled se objektivně posoudit nedá, nicméně na nás auto působilo zvenku tak nějak vesele.
foto: Hybrid.cz
Na místě řidiče nás ale úsměv pomalu opouští. Ne, že bychom našly nějaké dramatické chyby. Interiér vycházející z užitkového Fiorina však působí poněkud stroze. Body k dobru získává Fiat Qubo Natural Power za prostor pro nohy i hlavu celé, až pětičlenné, posádky. Posed je spíše vzpřímený, takže i při délce necelých čtyř metrů je místa pro cestující dostatek.
foto: Hybrid.cz
foto: Hybrid.cz
První kompromis, který s sebou přinesl čistší a ekonomičtější provoz na stlačený zemní plyn, se ukrývá za pátými dveřmi. Objem kufru totiž poklesl z původních 330 l na 250 l, resp. nějakých 550 l při zaplnění až po strop. Samotný objem by nebyl až takový problém, ložná plocha zavazadelníku je však poměrně úzká.
foto: Hybrid.cz
Po sklopení zadních sedadel už je místa o poznání více a díky „krabicovitému“ tvaru karoserie lze převážet skutečně rozměrný náklad. Jen je potřeba dávat pozor při transportu delších předmětů. Vždyť Qubo je o více než 20 centimetrů kratší než třeba Volkswagen Golf.
foto: Hybrid.cz
Co nás ale v testu zajímá nejvíce, jsou specifika pohonu na stlačený zemní plyn. Auto je poháněno atmosférickou čtrnáctistovkou s maximálním výkonem 70 koní, která má hlavně při plném obsazení pěti pasažéři s autem co dělat. Oficiálně udávaná hodnota zrychlení z nuly na stovku 17,7 sekund je názornou ilustrací skutečnosti, že „kubíčko“ není auto pro závodníky.
foto: Hybrid.cz
Ve městě a na okresních silnicích je až na předjížděcí manévry motor přesto dostatečný a koresponduje s veselým výrazem obratného autíčka. Na dálnici udrží maximální povolenou stotřicítku, ale o zrychlení se už v ten moment hovořit nedá. Pětistupňová převodovka zajišťuje pohodlnou cestovní rychlost kolem 120 km/h, oficiální maximum leží na stopadesátce. Sečteno a podtrženo – těch 70 koní na normální jízdu stačí, ale tak nějak bez rezervy.
Podvozek je měkčí, ale ne přehnaně. Při jízdě po silnici v havarijním stavu dokáže příjemně překvapit. Na rozdíl od indikátoru stavu plynu v nádrži, který sestává z (pro Fiat typických) čtyř sloupečků, jejichž rychlost mizení poněkud kazí radost z jízdy.
foto: Hybrid.cz
Po přečtení specifikací je však jasno. Tlaková nádoba pojme pouhých 13,2 kg zemního plynu, který podle katalogové spotřeby 4,3 l/100 km vystačí na cca 300 km. Automatické přepnutí na benzín je absolutně neznatelné, což lze vyzkoušet i manuálně příslušným tlačítkem. Útěchou může být plnohodnotná benzínová nádrž o objemu 45 litrů, která zajistí bezpečný a pohodlný dojezd k další plnicí stanici.
Silným argumentem pro verzi Natural Power je spotřeba. Přestože nižší výkon často nutí řidiče tlačit plynový pedál až k podlaze, na účtech za CNG jakoby se to vůbec neprojevilo. S autem jsme po dobu testu najezdili 889 poctivě měřených kilometrů a spotřebovali přitom 44,58 kg zemního plynu.
foto: Hybrid.cz
V městském provozu vycházela spotřeba odhadem 5,5 kg stejně jako na dálnici při maximální povolené rychlosti. Na okresních silnicích se však situace radikálně mění a etapy ujeté rychlostí do 100 km/h srazily spotřebu až ke 4,0 kg.
Celková průměrná spotřeba po 889 km činila rovných 5,0 kg CNG na sto kilometrů. Při ceně 21,20 Kč vyjde každý kilometr na 1,06 Kč, což je velké lákadlo. Zvlášť když plynové Qubo pořídíte ve druhém stupni výbavy za 339 000 Kč.
Pokud nikam nespěcháte, máte poblíž plnicí stanici a chcete jezdit za kačku, pak by mohl být Fiat Qubo zajímavou volbou.
Plnička na doma (PHILL),
Plnička na doma (PHILL), který tohohle Fiata naplní za 7-10hod se dá sehnat nová za 100tis a repasovaná přímo od výrobce i s dopravou do ČR za 50tis.
Pokud chcete více informací o CNG tak není nic jednoduššího než zajít na forum.cngautoklub.cz
Chtěl jsem se zeptat:
Chtěl jsem se zeptat: Existuje zařízení (kompresor), které umožní tankovat zemní plyn i doma?
Existuje, ale je to velmi
Existuje, ale je to velmi draha zalezitost a je okolo toho velmi vela papierovania.
Domácí plničky jsou
Domácí plničky jsou vcelku běžná zařízení a papírování není až takový problém. Cena však startuje někde na 100 tis. Tedy pokud nenatrefíte třeba na akci Mercedesu, který ji dával k novému autu za korunu.
Jen ta doba naplnění je
Jen ta doba naplnění je děsná.
Můžete to prosím trochu
Můžete to prosím trochu přiblížit s tím papírováním? Stačí jen na začátku oběhat nějaké povolení, nebo musím pak pravidelně třeba každý měsíc něco někam vykazovat a případně i platit?
Pokud se nemýlím, je
Pokud se nemýlím, je potřeba pořídit další plynoměr a revizi při zapojení. Potom vše funguje, jako když např. vytápíte plynovým kotlem s tím rozdílem, že po určitých naběhaných motohodinách je potřeba dodržovat servisní prohlídky.