TEST: Fiat Doblo Cargo Natural Power 1.4 v podnikatelské praxi

v podobě Fiat Doblo Natural Power na CNG jsme testovali před půl rokem. O pár měsíců později se vyskytla možnost otestovat užitkovou verzi auta při skutečně praktickém nasazení v rámci partnerské spediční firmy. Jak si Fiat Doblo na zemní plyn určený pro podnikatele vedl?

Praktický test auta na plyn v podobě Fiat Doblo CNG
foto: Hybrid.cz/GLS

Fiat Doblo Natural Power s pohonem na stlačený zemní plyn () nabízí výkon 120 koní a splňuje emisní normu Euro 5. Auto je vybaveno 22l nádrží na benzín a 16,2kg nádrží na CNG. Max. rychlost je 172 km/h při zrychlení 0-100 km/h během 12,3 vteřiny.

Rozměry vozu jsou 4390 mm délky, 1832 mm šířky a 1845 mm výšky, hmotnost 1340 kg, rozvor 2755 mm a objem zavazadlového prostoru 3400 litrů. Zavěšení kol McPherson vpředu a víceprvkové nezávislé zavěšení kol Multilink vzadu se stará o pohodovou jízdu na našich silnicích.

Užitečná dodávka

Testovací posádka společnosti GLS si pochvalovala zejména skutečnost, že auto sedí na vozovce jako přibité. Jízdní vlastnosti jsou podle testovacích řidičů vynikající. Při naložení nákladu o hmotnosti asi 300 kg je však v nízkých otáčkách auto ospalejší.

Výhodou pro podnikatele je také perfektní manipulace. Výhodou jsou zde krátké převisy, a i přes delší rozvor snadné parkování. Motor je pružný, ale nejlepší zátah je cítit až v rozmezí vyšších otáček.

auto Fiat Doblo CNG GLS test

Bez nákladu zvládne Fiat Doblo CNG iujet čistě na plyn víc než 200 km
foto: Hybrid.cz/GLS

Přístrojová deska je účelná, přehledná a praktická. Stejnětak je dobře navržena vnitřní klička dveří. Naopak naprosto nepřesný je podle testující posádky ukazatel CNG paliva. Přesněji se podle nich objem zemního plynu v nádrži dal odhadovat dle počtu ujetých kilometrů než pohledem na ukazatel.

Nepřesný ukazatel

Rozsah ukazatele jsou totiž pouhé čtyři dílky. Po 15 kilometrech zmizí první dílek, po 30 km ukazuje ukazatel poloviční stav plynové nádrže a posledních 100 km bliká jediný zbývající dílek. Přitom naložené auto bez problému ujede reálných 200 km. Zdánlivá drobnost, ale pro praktické využití auta zcela klíčová.

Nevýhodou je také absence ukazatele aktuální spotřeby při jízdě na CNG. Řidič má pak ještě menší přehled o aktuální situaci a o tom co si vlastně s vozem může dovolit.

Testeři ze spediční společnosti si pochvalovali snadno přístupný a snadno otevíratelný zavazadlový prostor vozu Fiat Doblo Natural Power. Praktické jsou i boční dveře a domyšlené, takřka nezničitelné kliky dveří.

Spotřeba vozu se pohybovala kolem 7,7 kg CNG/100 km při jízdě 50 % město, 20 % silnice I. a 22. třídy a 30 % dálnice a rychlostní silnice. Benzínový režim nebyl prakticky zapotřebí, což samo o sobě vypovídá o slušné hustotě plnících CNG stanic. Provozní náklady – cena za 1 km – nakonec vycházela na 1,62 Kč s DPH, příp. 1,36 Kč bez DPH.

Za hlavní nevýhody spediční firma GLS považuje složité tankování, kdy bylo nutné nechat si napoprvé vše vysvětlit. Navíc, bez CNG karty nelze u většiny CNG stanic tankovat, což je další menší obtíž pro prvouživatele.

Vysoká cena, rychlá návratnost

Zcela kritickou nevýhodou je ale pochopitelně vysoká pořizovací cena (330 000 Kč vs. 237 620 Kč u benzinové verze) a nemožnost využití podzemních garáží, které i nadále vjezd aut na CNG často zakazují (narozdíl od však nemají důvod, protože zemní plyn je lehčí vzduchu).

auto Fiat Doblo CNG GLS test

foto: Hybrid.cz/GLS

Pro řidiče je navíc CNG auto neustálou starostí kde doplní CNG nebo jestli mu palivo vůbec vystačí. Tím se nijak zvlášť neliší od elektrických dodávek. CNG dodávky jsou tak jasně vhodné především pro pravidelný režim v okolí plnící stanice na CNG. Od pořízení vlastní (domácí) plnící stanice odrazuje především vysoká pořizovací cena.

A to i přesto, že cena stlačeného zemního plynu je u veřejné plnící stanice na 1 kg o 6 Kč vyšší než při použití domácí plnícíc stanice. To znamená návratnost investice do domácí plničky zhruba kolem 2 až 3 let, což si každý podnikatel pochopitelně dobře rozmyslí. Plnící stanice jsou tak zatím vhodné především pro velké podniky, které mají velkou flotilu a vysoký nájezd – investice se jim vrátí dříve.

Za spolupráci při testu děkujeme společnosti GLS..

14 Comments on “TEST: Fiat Doblo Cargo Natural Power 1.4 v podnikatelské praxi”

  1. v textu se píše: „Pro
    v textu se píše: „Pro řidiče je navíc CNG auto neustálou starostí kde doplní CNG nebo jestli mu palivo vůbec vystačí. Tím se nijak zvlášť neliší od elektrických dodávek.“

    – to srovnání s elektrikou nechápu, když navíc o pár řádků výše sami píšete, že můžete kdykoliv přepnout na benzín?

    Jinak mne při pohledu na ten rozdíl cen za CNG pohon napadá úvaha. Tak u elektromobilu jsme si tedy „nějak“ odůvodnili 2x vyšší cenu vozidla za drahé baterky, a úplně novou/jinou technologii.

    Ale proboha proč 100tis Kč navíc za „lehce“ upravený spalovací motor + ocelovou bombu v kufru/podlaze? Něco mi uniká?

  2. Tak stale mi pride lepsie a
    Tak stale mi pride lepsie a ekonomicky vyhodnejsie prerobit auto na LPG… v praci mame 9x Dacia logan van 1.6 benzin / LPG a papierova spotreba je cca 8 litrov na 100 km ale neviem ako to vyrobcovia vypocitali kedze aj na LPG s dobre nalozenym autom dosahuju spotrebu do tych 8 litrov a nadrz je 42 litrova cize dojazd tesne nad 500 km… ja mam LPG aj na Volvo V60 tiez 42 litrova nadrz a pri ekodrive mam dojazd cca 730/750 km 🙂

      1. Souhlasím, ale trochu jsem
        Souhlasím, ale trochu jsem článek nepochopil v tom proč se uvádí všeobecně shodné věci pro Doblo v jakékoli motorizaci. Plynová auta jsou díky ceně media výhodnější a to je hlavním podnikatelským lákadlem a plusem. Rychlost 172 km/hod zvládne i nafťák/benzinák. Proto by v lákání podnikatelské sfery pro plyn měl článek být jinak koncipován než pro náctileté pro cestu do školy.

    1. Tiez uplny suhlas,
      Tiez uplny suhlas, momentalne je LPG ekonomicky najvyhodnejsie, len neriesi problem zavislosti na rope, kedze vacsina LPG sa ziskava spracovanim ropy.
      Zasob zemneho plynu je ovela viac, cize aj cena by mala byt ovela stabilnejsia.
      Ta spotreba volva je velmi zaujmava, ja mam fabiu 1.4 mpi (50 kw) a moja priemerna spotreba je 8.5 litra. (dialnica pri 130 km/h 9 – 9.5 litra, mesto cca 8 litrov a medzimestska do 90 km/h 6.5 – 7 l, najazdene mam uz cca 35 000 km na LPG)

      Velmi by ma zaujmal test noveho fiata pandy na CNG, vo velmi slusnej vybave som si ho zostavil za 350 000 kc.
      Priemernu spotrebu ma udavanu 3.1 kg / 100 km co je velmi slusne.
      Skoda len ze verzia 4×4 nema pohon na cng, to by bola bomba.

      1. Na tom volve mam spotrebu
        Na tom volve mam spotrebu medzi 5,5 a 6,0 litra na 100 km … to je 1.6 motor 110kw vyrobca dava priemernu spotrebu 6 litorv ale drzim sa pod 6 s uspornou jazdou… nechapem kde to ludia aj beru, ze na LPG je o 10% vyssia spotreba ako na benzin, mozno kedysi to tak bolo a tento mytus dalej podporuju milovnici benzinu a nafty…

        Taktiez sme pred 5 rokmi zohnali Opel vivaro dodavku benzinovu 2.0 cisto nova nemala najazdene ani 20 km ked sme prisli do firmy ktora preraba auta na LPG mala cca 80km rovno od predajcu sla na LPG a uz ma najazdene 294 000km bez problemov a priemerna spotreba 10,5 az 11,5 litra na 100km

        Nedavno sme kupili aj kamion Volvo FM a pred casom som tu cital clanok o tom, ze aj kamion sa da prerobit na LPG a LPG sa bude pridavat do nafty pomerom nafta 80% LPG 20% som to pocital a rocne by sme na PHM usetrili 3000 euro…zacal som sa o tom informovat a v Rakusku je firma, ktora to bezproblemou prerobi len problem je, ze Vyrobca mi to asi neschvali a padla by mi zaruka a lizingovka to tvrdo odmieta… 🙁 I ked, keby to prerobim lizingovka sa to nema ako dozvediet a to ze to vyrobca a predajca neschvaluje neznamena ze to zakazuju 😀

        1. A este dodam…ze ked sme
          A este dodam…ze ked sme pred 14 rokmi zacali podnikat mali sme skodu feliciu pickup 1.3 MPi podotykam veeeeelmi vyborne, schopne a ucelne aut tiez bolo na LPG … malo to auto najazdene 611 000 km z toho cca 600 000 na LPG a bez jedinej poruchy na motore a LPG sucasti…na Emisnej bez problemov, potom sme ho predali a jazdi dodnes…predtym sme mali favorita tiez na LPG to boli casy ked sa to plnilo este v garazach z propanovych bomb, lebo cerpacka LPG bola len v Bratislave, Ziline a v Kosiciach 😀

        2. Krasna spotreba, na to aky
          Krasna spotreba, na to aky je to motor, ale tipujem ze jazdite drvivu vacsinu okresky do 90 km/h.
          Ta zvysena spotreba benzin vs LPG dost zavisi od motora, faktom je ze liter LPG je o 150-200 g lahsi ako liter benzinu a nafta este tazsia od benzinu o dalsich 150 g, takze spotreba by mala byt trocha ina ale pri normalnych motorch len okolo 5%. Na moju fapku to presne sedi do 5%.

          Skoda len ze to nebude takto vecne, momnetalne tankujem 70 centov za liter, cize to je pod 6 euro na 100km. Na benzin som jazdil cez 12 euro na 100km a to bolo ciste plachtenie s pierkom na plyne.

          1. Aj o je pravda vecsinou
            Aj o je pravda vecsinou jazdime mimo mesta aj preto ta spotreba a 0,700 z LPG je vela … neviem odkial si ale pri TN je sukromnik, ktory ma LPG po 0,419 eura a stale zlacnuje pred mesiacom stal 0,435 a na zaciatku roka 0,450 …tankujeme unho a dovolim si povedat, ze je to omnoho kvalitnejsi plyn ako od Slovnaftu ci OMV…mame nan cca o 3% az 6% vyssi dojazd…v kazdom aute mame dataloger tak som to zacal sledovat, pretoze ta cena mi bola podozriva a milo ma o prekvapilo 🙂

            1. Ty vole tak taku cenu som
              Ty vole tak taku cenu som teda este nevidel 😀
              To vyzera byt bez dane, lebo najvacsi polsky bordel jurki som nevidel pod 65 centov a to som tankoval uz po pol Slovensku, od Ziliny po Bratislavu cez Bansku Bystricu.

              Tankujem pokial mozno nemecky Tomegas, vacsinou v Pezinku za 70 centov, v Piestanoch za 73 a v Ziline za 73 centov.
              Rozdiel je v tom ze je vyrabany z Arabskej lahkej ropy v inglosdate, ma menej sirnatych zloziek ako tazka ruska ropa z ktorej vyraba slovnaft a poliaci.

              Vsade inde v Bratislave sa pohybuje slovnaft okolo 75-78 centov a polske flagy a ine kentusy za 70 centov.

              Aj v Chorvatsku mali cenu 5.56 kuny ked som dosiel a ked som siel spat tak tusim 4.5 kuny

  3. Rád bych z obrázku
    Rád bych z obrázku podotknul, že testovací vůz je Pickup, ne dodávka. Do dodávky to má daleko.
    S dieselovým pickupem jsme schopni jezdit za 5-6 litrů. S benzinovým 6-7 litrů. Pokud se nepletu.

    Což u porovnávaných verzí dělá skoro 1kč/km. A při vyšší ceně bych musel najet 100.000km, abych se dostal do nuly.

    Jenom škoda toho dojezdu. Čas, který balíkáři potřebují, a ten se počítá na minuty, stráví na benzince.

Napsat komentář