TEST: Elektrododávka Maxus e DELIVER 3 - tři palety se spotřebou malého auta

Jakub Ditrich - 10 Květen 2021

Když jsme si v roce 2008 koupili do firmy první elektroormobil, byl to hlavně marketing. I když Peugeot Partner electric s námi byl 7 let, rozvezl stovky elektrokol a najezdil poctivých 100 000 km. Nečekal jsem však, že na další elektro dodávku budeme muset čekat dlouhých 5 let. Elektromobil MAXUS eDeliver 3 (dříve označovaný jako EV30) disponuje bateriemi o kapacitě 52 kWh

Elektromobil MAXUS eDeliver 3 (dříve označovaný jako EV30) disponuje bateriemi o kapacitě 52 kWh
foto: archiv autora

autor: Jakub Ditrich, majitel ekolo.cz

Korona uzavřela obchody a tak daleko více zákazníků využilo službu doručení zboží až do domu. V našem případě nákupu elektrokola se doprava realizuje zásilkovou službou, ale vyplatí se to, když se zákazník nachází v okolí prodejny? Tyto rozvozy se většinou pak zajišťovaly prostřednictvím velké dieslové dodávky, a to mi (navíc případě doručení třeba jen jednoho ekola) nedávalo vůbec ekonomicky, ani ekologicky smysl.

Nabídka na evropském trhu je bohužel stále docela malá. Lze koupit Nissan e-NV200, který se ale dělá jen v krátké verzi, stejně jako Renault Kangoo ZE. Obě auta nabízí také velmi malé kapacity baterie: 40kWh, respektive 33 kWh.

Na začátku roku jsem testoval novinky: Peugeot e-Expert a v podstatě identický Opel Vivaro-e, které nabízí i dlouhou (L2) karoserii a slušnou kapacitu baterie 75 kWh (slibující papírově až 330 km WLTP). Další názvy tohoto identického vozu jsou Citroën ë-Dispatch a Toyota Proace Electric, vše koncern Stellantis.

Průměrná spotřeba 13,9 kWh/100 km je u velké dodávky hodnota nevídaná

Průměrná spotřeba 13,9 kWh/100 km je u velké dodávky hodnota nevídaná
foto: archiv autora

Dojezd dodávky, narozdíl od její osobní 9 místné verze, byl skutečně dobrý, s větší baterkou jsme se i na dálnici a v zimě dostali na cca 250 km. Problém je faktická nedostupnost vozů (dodací lhůta 6+ měsíců) a také moje zklamání z detailů, že se jedná pouze o přestavěnou verzi existující dieslové dodávky (ručičkový ukazatel paliva, zaslepený výřez víčka nádrže, atd).

V té chvíli přišla od prodejce CV Tech nabídka na značku Maxus, od obřího podniku SAIC Motor, který jsem měl přiližitost krátce navštívit v Šanghaji. Jedná se o menšího bratříčka velké skříňové dodávky EV80, kterou už 2 roky používá v Praze Alza.cz. Jak jsem se infomoval, zde s vozem nebyly až na běžné provozní záležitosti, žádné zásadní problémy.

Prostoru je v elektrododávkce Maxus víc než dost

Prostoru je v elektrododávkce Maxus víc než dost
foto: archiv autora

Elektromobil MAXUS eDeliver 3 (dříve označovaný jako EV30) disponuje bateriemi o kapacitě 52 kWh, nabíjí se onboard nabíječkou o výkonu 7 kW (AC) a maximální nabíjecí výkon přes DC je 60 kW, což stačí k nabití na 80% za 45 minut (při teplotě nad 10 °C). Reálná zkušenost s klasickým DC nabíjením 50 kW je 45 % za první půl hodinu. Klasicky se ale auto nabíjí z 11 kW wallboxu ve firmě, AC/DC nabíječka v autě má výkon 7 kW.

Vzali jsem Maxuse na výlet z Prahy do Jižních Čech, trasa byla dlouhá 380 km. Kombinace městský provoz 15 % + dálnice 40 % + okresky 55 %. Auto bylo naloženo cca z 20 %, nostnost nákladu ke 950 kg.

Při venkovní teplotě 5-15°C byla spotřeba vozu na celé trase 14,9 kWh/100 km. Jeli jsme samozřejmě “ jako s elektromobilem” tedy s maximálním využitím rekuperace (auto nabízí tři rekuperační módy a byl využít ten nejsilnější, kdy ani z prudkého kopce nemusíte používat brzdy a vše jde zpátky do baterií) ale s topením do kabiny a průměrnou rychlostí okolo 70 km/h.

Využili jsme ECO mód, který přidá na displeji asi 10 km dojezdu ale v chování a dynamice se to nijak neprojevilo. Pokud bychom chtěli auto vyždímat “úplně do nuly”, dojezd by byl v těchto podmínkách asi 290 km. Maximální rychlost auta je elektronicky omezena na 110 km/h (v Číně je to max. povolená rychlost na dálnici).

Co vás u takového velkého a nemotorného stroje překvapí je jeho zrychlení. Motor disponuje 90 kW. Nenaložené z 0-100 km to dává pod 13 vteřin, reaguje okamžitě a dokáže tak zamotat hlavu mnoha agresivním řidičům.

Maxus má bohužel jen 2 místa v kabině, ale díky tomu nabízí skutečně super pohodlné sedačky s bočním vedením a řidič má zase spustu prostoru na odložení svačiny :). Rozvor je 2911 mm a ložný prostor s délkou 2,77 metrů (L2) stačí až pro umístění tří palet o celkovém objemu 6,3 m3 (4,8 m3 v krarší verzi). V načem případě tedy až 8 elektrokol, což je skvělé.

Ovládání klimatizace je potřeba vyladit

Ovládání klimatizace je potřeba vyladit
foto: archiv autora

V autě nejsou žádné zbytečnosti a s některými věcmi je třeba se naučit zacházet. Například topení nemá regulaci teploty ale pouze stav zapnuto / vypnuto a tajemné tlačítko s názvem “ECON”. Chvíli nám trvalo, než jsme to pochopili a z kabiny nebyla chvíli sauna a pak ledová jeskyě. S nadcházejícími teplými dny budeme testovat ještě jedno-tlačítkovou klimatizaci, ale bude to asi podobné.

Auto je konstruováno jako elektromobil, tedy zásuvku na napájení má příkladně v čelní masce a svícení LED světly. Příjemné je, že se auto dodává v jedné výbavě a tak nemusíte přemýšlet zdali byste to či ono ještě nepotřebovali.

Nabíjecí konektor pěkně vpředu pod maskou

Nabíjecí konektor pěkně vpředu pod maskou
foto: archiv autora

Do výbavy spadá vyhřívání zrcátek, couvací kamera, slušně fungující tempomat, vyhřívání sedaček, Bluetooth handsfree a také 7palcový displej, jehož funkce jsou poněkud chaotické, ale FM a DAB rádio na něm funguje bez problémů. V některých recenzích bylo uvedeno, že systém komunikuje s Android Auto, to se bohužel nepotvrdilo.

Maxus eDeliver3 je samozřejmě vybaven všemi bezpečnostními asistenty, airbagy, i systémem eCall, který jsme omylem otestovali. Varovný zvuk z čelního reproduktoru při jízdě pod 25 km/h lze snadno deakitvovat.

Jízdními vlastnostmi auto dle mého názoru předčí evropskou konkurenci. Připomínky máme k ovládání systémů a ke zpracování - bylo třeba upravit dorazy zavírání dveří a podobné malé nedokonalosti.

Famózní hodnoty nabízí dojezd auta, které jsou v podstatě srovnatelné s malým elektromobilem jako je třeba Nissan Leaf 40kWh. Jakmile budou čísla spotřeby s plně zatíženým autem buduje také prezentovat. Na auto je záruka ve výši tří let a 100 000 kilometrů na vozidlo a pět let a 100 000 kilometrů na baterii.

Pro rozvoz objemnějších nákladů je elektrická dodávka Maxus jako dělaná

Pro rozvoz objemnějších nákladů je elektrická dodávka Maxus jako dělaná
foto: archiv autora

Naše investice byla ve výši cca 850 000 Kč bez DPH a měla by být částečně podpořena z fondů EU - OP PIK. Další podpora pro nákup elektromobilů se chystá pro podnikatele fondu Národního plánu obnovy, takže pokud je vaše zadání rozvoz zboží po městě s denním nájezdem do 200 km, měl by být Maxus e DELIVER 3 určitě na seznamu vašich kandidátů.

vlastní
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele runner42

To je nový?
Podle stavu palubky a ovládacích prvků bych tipoval stáří 15 let.

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan podporující referendum o setrvání v EU.

Obrázek uživatele Radovan

Normálka. Čína. Co funguje, neměň. Co jsi okopíroval a fungovalo, neměň. Bohužel je to přesně odpověď na běžnou poptávku spotřebitele, co se potřebuje levně přemísťovat a ne dohánět společenský status, prodlužovat penis atp.. Ukázal to fenomén Dacie, o němž německý autoprůmysl nahejtoval tolik špíny, kolik se ho nakonec prodalo a prodává stále. A nerad prorokuji, že to s elektroauty z Číny v Evropě dopadne stejně, jako s tou Dacií. Koncerny se budou divit.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 96 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 46 tis. km (60 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Obrázek uživatele Radovan

To vypadá velmi dobře. Já pořád prorokuji, že až tu dorazí Čína se svými elektromobily ve velkém, tak se PSA a VW a další podělají. Jinak Jakube testovali jste v ekolo.cz eNV-200 v té oficiální přestavbě od Voltie, dlouhý a vysoký, kde se člověk nemusí shýbat a kolo se dá dát na hák na stojáka? https://www.voltia.com/

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 96 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 46 tis. km (60 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Obrázek uživatele Cipísek D

1:45 ?? ;) https://www.televizeseznam.cz/video/fenomen/darknet-temna-a-silena-zakouti-internetu-ze-kterych-mrazi-174687

---

VOLTSWAGEN AMERYKA / TEZLATREJTRS BTC https://youtu.be/TUwdQycOqrg?t=86 MLASK compáni MSTR+PYPL+TSLA youtu.be/8pC8TvqV8BI?t=1220 :)) ČEŽTINA 5.0 jedině ;) PODPORUJEME KOREJCE, NOSUPPORT JAPKA za VODÍK ;) QuadroPusyInventor reddit.com/r/wallstreetbets

Obrázek uživatele Radovan

Tzv. ilustrační záběry. Pozvali mne tam k pracovním trhům, ně kryptoměnám. Toto je konkrétně z roku 2017 https://feedit.cz/2017/04/06/diskuze-stat-vs-prace-v-paralelni-polis/, celé k vidění v reálu a po změnách zde https://www.youtube.com/watch?v=d_irxN7wt4g&list=PLGJQS0h-wqLSUEif5UODj8RhOmii6aP-1&index=4 .
Takto se dělá mediální manipulace. Slušnější televize mají dole nápis ilustrační záběry.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 96 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 46 tis. km (60 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Obrázek uživatele Cipísek D

jj vpoho ;)

---

VOLTSWAGEN AMERYKA / TEZLATREJTRS BTC https://youtu.be/TUwdQycOqrg?t=86 MLASK compáni MSTR+PYPL+TSLA youtu.be/8pC8TvqV8BI?t=1220 :)) ČEŽTINA 5.0 jedině ;) PODPORUJEME KOREJCE, NOSUPPORT JAPKA za VODÍK ;) QuadroPusyInventor reddit.com/r/wallstreetbets


ChargeUp! - Komplexní dodávka dobíjecích stanic a souvisejících služebNabíječky elektromobilů Circontrole-stationVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil