Tesla výzkumník představil novou chemii pro baterie, které vydrží déle

Jeff Dahn je světoznámý výzkumník v oblasti baterií. Nyní pracuje pro automobilku Tesla. Vyvíjí pro ni nové chemické složení baterií, které díky tomu vydrží déle.

Nové bateriové články typu 2170 začne Tesla montovat nejprve do svého nového elektromobilu Tesla Model 3
foto: Tesla/Portable Electric Vehicle

Podle dostupných zdrojů se kapacita baterie v elektromobilech Tesla Model S/Tesla Model X sníží zhruba o 10 % po ujetí 240 000 km. Jedd Dahn nyní odhalil nové chemické složení baterií, díky kterému klesne kapacita na 95 % po ujetí 480 000 km.

Dahn tvrdí, že výsledky výzkumu už jsou aplikovány v produktech Tesla. Není ale přesně jasné v kterých či zda už jsou dostupné. Už v lednu začala Tesla ve své gigatovárně vyrábět nové články 2170.

Tesla využívá pro své elektromobily nikl-kobalt-hliníkové li-ion články (NCA), zatímco v domácích a průmyslových úložištích Powerwall/Powerpack využívá nikl-mangan-kobaltové (NMC). Ty mají vyšší životnost, ale nižší energetickou hustotu.

Dahn pracuje na výzkumu li-ion baterií dlouhodobě, prakticky od jejich objevu. I jeho práce pomohla dnešní komercionalizaci tohoto produktu.

Odborná prezentace Jeffa Dahna k nové chemii:

36 Comments on “Tesla výzkumník představil novou chemii pro baterie, které vydrží déle”

  1. Postupné snižení kapacity není takový problém.
    Spíše

    Postupné snižení kapacity není takový problém.

    Spíše je to váha článků a jejich cena. Na druhou stranu všichni výrobci do 2 let budou používat baterie kolem 60 kWh, otázka je, kde je v rozumném čase nabíjet, když u nás máme jen 50 kW nabíječky a jedině Tesla má u nás 130 kW (do konce roku by měly být ještě v Praze a Olomouci) a tedy 2,5 x rychlejší nabíjení. V Rakousku se do toho pustili daleko lépe a s 12 Superchargery vede i nad Španělskem.

    1. – doma v noci;
      – u známeho, ktorý na plot vyvedie zásuvku,

      – doma v noci;
      – u známeho, ktorý na plot vyvedie zásuvku, ev mapa, prípadne podobný spustí prúd iba oprávneným;
      – v nákupných centrách;
      – v práci (za platbu, resp ako bonus);
      ps – v trnave podnikateľ (o.i. s prívesmi) ide vybudovať po meste nabíjacie stanovištia + požičovňu EV;

  2. Off
    Indie chce v roce 2030 prodávat už jen elektrický

    Off

    Indie chce v roce 2030 prodávat už jen elektrický auta.
    http://www.independent.co.uk/news/world/asia/india-electric-cars-2030-fossil-fuel-air-pollution-piyush-goyal-climate-change-a7711381.html

    Otázkou ovśem zůstává kdy už konečně budou mít všichni Indové možnost chodit na záchod jak jim vláda kdysi slibovala? 🙂
    Zatim konají potřebu kde se dá. Rozhodně maj víc mobilů než záchodů.
    http://bolehtalk.blogspot.cz/2014/10/indias-toilets-first-temples-later.html

  3. Neco pro T-ultras – Tesla po urcitem poctu rychlonabijeni (a
    Neco pro T-ultras – Tesla po urcitem poctu rychlonabijeni (a podle clanku to ani nemusi byt SC) omezuje maximalni nabijeci vykon na SC ze 120kW na 90kW – electrek. Takze to vypada jako dalsi kurvitko (po omezeni vykonu po urcitem poctu pouziti launch modu), o kterem se neobtezovali zakaznikum rict a cekalo se, az se to provali… 🙁

    1. Neni to kurvitko, je to ochrana baterie. Kurvitko by bolo,
      Neni to kurvitko, je to ochrana baterie. Kurvitko by bolo, keby nechali BMS nastaveny ako v notebookoch ktore nonstop prebijaju bateriu ktora aj tak nieje dostatocne nadimenzovana a vysledkom je ze po 3 rokoch si musis kupit novu… Samozrejme kazdy majitel tesly je oboznameny ako obsluhovat bateriu t.z. nenabijat casto na 100% a nabijat radsej pomalsie cez noc, supercharger by sa mal vyuzivat raz za cas na dlhe trasy. Bohuzial dajaky taxikar vysi na tom superchargri nonstop, kedze je to zadarmo. Je to nieco ako ked si kupis diesel, jazdis kratke trasy, hned bo nastartovani mu nakladas plny kotol v zime a po rychlej jazde nenechas vychladit turbo, potom sa cudujez ze po 80K km musis do servisu… Je to stale len stroj ktory sa musis naucit obsluhovat, tym obmedzenim len preukazuju sluzbu retardom co nevedia ako to auto obsluhovat.

      1. Ach jo. Ja prece vubec nezpochybnuju to samotne omezeni. Ale
        Ach jo. Ja prece vubec nezpochybnuju to samotne omezeni. Ale sakra, kdyz uz si neco koupim, tak bych ocekaval jako elementarni slusnost, ze mi vyrobce rekne (kdyz uz o tom vi), ze nejaka vlastnost bude fungovat bez omezeni jen prvnich 100 pouziti a ne ze bude potichu cekat, az na to nekdo nahodou prijde…

        1. Nepochybne mate pravdu, ale.
          Naposledy me prodejce upozornoval

          Nepochybne mate pravdu, ale.
          Naposledy me prodejce upozornoval jak spravne zachazet s naftakem pred 11lety, a to byl pan prodejce stara skola. Od te doby jsem nakoupil soukrome nebo do firmy skoro 20 aut pul na pul nafta benzin od ruznych znacek i prodejcu a nevybavuji si, ze bych dostal od nekoho skoleni jak s tim autem zachazet aby dlouho vydrzelo.
          Kurvitkem bych pak nazyval spise prodlouzene servisni intervaly spalovaku.

  4. Kolik je to cyklů do oněch 95% (cca 1000 při hlubokém
    Kolik je to cyklů do oněch 95% (cca 1000 při hlubokém nabíjení/vybíjení) a jak degradace postupuje dále? Koukal jsem zběžně na tu přednášku, ale tyto údaje/grafy v pro mě srozumitelné formě jsem tam nenašel. Pokud baterie snese dalších 2000 cyklů při finální 70% kapacitě, je to moc dobré.

  5. vo všeobecnosti treba rátať pokles kapacity o 1% až 2%
    vo všeobecnosti treba rátať pokles kapacity o 1% až 2% ročne podľa najazdených km. Ak niekto veľmi veľa nabíja na SC a vybíja na 0% baterku, tak to môže byť až 3%.

    Preto by som zvážil kúpu jazdenky a u EV šiel radšej do nového. Nikdy neviete ako sa správal predchádzajúci majitel k baterke.

    1. Právě nabíjení na SC je paradoxně pro teslu lepší něž
      Právě nabíjení na SC je paradoxně pro teslu lepší něž pomalé nabíjení. Vysvětlují to jevem parazitních reakcí, které vznikají při pomalém nabíjení. Při rychlonabíjení je tento jev velmi omezen. Rychlonabíjení má obecně nepříznivý vliv na životnost akumulátorů v případě, že se nedokáže akumulátor dostatečně uchladit tzn. nevhodná teplota je jeden z hlavních degradátorů kapacity. Kvalitně provedené aktivní chlazení, které dokáže udržet teplotu článků v intervalech provozní teploty nebo v nejlepším případě kolem 25°C, může mít pro akumulátor menší životnostní dopad, než pomalé nabíjení. Zde statistika Electrek: https://electrek.co/2016/11/01/tesla-battery-degradation/
      Z osobní zkušenosti mohu říct, že při mém provozování Nissanu Leaf (30kWh) tato teorie zatím vychází. Neboť 70% všech nabíjení mám přes CHAdeMO. Dodržuji zásadu: Největší teplota v akupaku nepřekročí 35°C při nabíjení i při vybíjení. S touto zásadou lze rychlonabíjet pouze 1x (max. 2x) za den (záleží na okolní teplotě), neboť pokles teploty v akupaku je průměrně 2-3°C za hodinu při okolní teplotě 15-20°C. Rychlonabíjení z 10-90% zvedne teplotu akupaku průměrně o 15 – 18°C opět při okolní teplotě 15-20°C. Dle LeafSpy Odo=20000km, SoH=100%, Hx=104,25 (a dále stoupá), AHr=82,34, 150 QCs. Máte někdo podobnou zkušenost nebo zcela jiný názor?

      1. Zajímavé… k tomu pár poznámek:
        1) Spy má defaultně

        Zajímavé… k tomu pár poznámek:
        1) Spy má defaultně nastavenou hodnotu napětí 360V, tak to vychází 82,34 x 360 = 29,64kWh což je 98,81% z 30kWh, tedy nikoli 100%.

        2) Hx = 104,25% – čím si vysvětlujete, že tento parametr je vyšší než 100%? Proč podle vás dále stoupá a co je fyzikální podstatou tohoto jevu?

        3) Používáte defaultní nastavení Spy v sekci Battery, nebo jste je nějak měnil?

    1. Netřeba čekat, už teď jsou Modely S které maj za pár let
      Netřeba čekat, už teď jsou Modely S které maj za pár let nalítáno hafo km protože pendlujou taxislužbu mezi LA a LV a ládujou je jenom na SC a nějakej rapidní pokles kapacity nepociťujou.
      Uživatelský graf statistiky úbytku kapacity s věkem už taky existuje. Rychlost úbytek je nejrychlejší na začátku pak už není tak rapidní.
      https://electrek.co/2016/11/01/tesla-battery-degradation/

      1. Odporucam pozriet tento blog. Realne data, grafy sa (vraj)
        Odporucam pozriet tento blog. Realne data, grafy sa (vraj) obnovuju s novymi zapismi. Uz maju aj vyse 700cyklov a stale nad 90%, podobne uz aj 220.000km a stale nad 90%. Auto sa rozpadne skor ako bude baterka ‚problem‘ 🙂

        steinbuch.wordpress.com/2015/01/24/tesla-model-s-battery-degradation-data/

Napsat komentář