Tesla vyvinula nový typ baterie, který bude rychlejší, výkonnější a levnější

Vojtěch Sedláček - 04 Únor 2019

Tesla požádala o patent na nový typ bateriového článku, který by měl poskytovat vyšší životnost, rychlejší nabíjení a také nižší náklady na výrobu. Novinku má na svědomí tým Jeffa Dahna, který je dlouholetým specialistou na technologii li-ion.Baterie elektromobilu Tesla Model S obsahuje přes 8000 článků typu 18650 (číslo udává rozměry článku, tedy 18x65 mm)

Baterie elektromobilů Tesla Model S a Tesla Model Xobsahuje přes 8000 článků typu 18650 (číslo udává rozměry článku, tedy 18x65 mm). Nový Tesla Model 3 už využívá bateriové články typu 2170.
foto: Tesla

Profesor Jeff Dahn (62 let) se problematice lithium-iontových baterií věnuje od doby, co tato technologie spatřila světlo světa. Významnou měrou se podílel na zvyšování životnosti článků a propagaci této technologie. V současné době se zaměřuje na zvyšování hustoty energie v článcích a jejich výdrž.

Od roku 2016 propůjčuje Dahn své zkušenosti automobilce Tesla, v rámci asociace NSERC/Tesla Canada Industrial Research, kam přivedl i svůj tým expertů z 3M. Tesla mu pro práci vytvořila dokonalé prostředí poblíž Halifaxu, kde se tým věnuje vylepšování elektrolytu za účelem zvýšení výkonu bateriového článku.

O výsledcích jejich snažení nebylo dlouho slyšet, ovšem žádost o patent ukázala, že se práce daří. Nová technologie byla nazvána „Novel battery systems based on two-additive electrolyte systems“ (Inovativní bateriový systém založený na dvousložkovém elektrolytu).

Dle Tesly by měl být nový typ bateriového článku využitelný v bateriích elektromobilů, ale také pro skladování energie v rámci sítě. Samotný patent uvádí, že nová technologie navyšuje výkon a životnost lithium-iontových baterií a snižuje náklady oproti jiným řešením. Kdy přesně se nový typ baterií dostane do výroby, prozatím není jasné.

Zpět na HybridPřidat komentář

Tesla koupila firmu Maxwell, vyrobce superkondensatoru. Elon je velky fanda superkondensatoru a kdysi chtel o nich psat doktorskou praci. Elon ma urcite neco za lubem a uvidime. SK by se hodily na skladovani rekuperacni energie a tim by se snizila degradace Li baterie.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vypadá to ale spíše na to, že Tesla koupila Maxwell spíše kvůli jejich solid state elektrolitu než kvůli kondernzátorům.

Ten nejenom že má vyšší měrnou energetickou hustotu, ale měl by být i levnější na výrobu.

Obrázek uživatele Josef

Nejen skladování rekuperační energie, ale i nárazové odběry při prudkém zrychlení. Kondenzátory se budou neustále nabíjet z HV baterie, ale vždy překlenou prvotní proudovou špičku.

A ještě by tam šla uskladnit energie při nabíjení - konec nabíjení je obvykle velice pomalý, tak si např. posledních 5 procent nasypat do superkondíků a pak to z nich pomalu lít do baterky - ale už není potřeba u toho stát na nabíječce.

---

Nissan Leaf, 24kWh, 3,5 roku, 100.000 km

Po nabiti na 100% je dobre s autem hned jezdit a ne ho nechat plne stat. Pro delsi zivotnost baterky je teda lepsi energii nechat v SK.

Pokud s autem člověk pak hned jede, tak ano. V opačném případě ne - SK mají přece jen vyšší samovybíjení.

---

Nissan Leaf, 24kWh, 3,5 roku, 100.000 km

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Taky mě napadlo už dřív, proč to nejde nějak slušně zkombinovat... Superkondenzátor a baterka... pravděpodobně ze stejného důvodu proč se nedělají Plug-in hybridy s dojezdem 100km na baterku... cena. Přitom by to byla ideální kombinace... ale dvě technologie v jednom autě jsou zkrátka dražší a složitější než jedna :(.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tiež so nad tým rozmýšlal už dávnejšie. Na Slovensku nejakí študenti urobili buginu s kombináciou LiIon a SK.
Ono by stačilo do elektromobilu s hmotnosťou 2200kg dať SK s kapacitou 0,5kWh a pokrylo by to takmer všetky zrýchlenia a spomalenia (kinetická energia 2200kg auta pri rýchlosti 130km/hodinu je 0,39kWh) a baterku by to asi fakt velmi šetrilo. Ale asi bude problém s tým, že je to odlišná technologia a treba k tomu zvlášť riadenie a s tým súvisiace komplikácie.
Ale bolo by to super, pre takýto SK nie je problém výkon aj 1MW.

Obrázek uživatele Kuk

Vykuk Žaluda nasliboval že todle zkombinuje ve své baterce, vzal na to dotace 100 milionů a dodal houno.
https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-udalosti/350020/byvaly-sef-cd-dostal-dotaci-100-milionu-je-z-nej-vyrobce-autobaterii.html

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com www.freeghosn.com #freeghosn ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Prostě vývoj. Baterie bude levnější a více vydrží. Proto si myslím, že při nákupu elektromobilu není kam spěchat. Za pár let bude na trhu spoustu elektromobilů za nižší ceny a s lepšími baterkami než jsou dnes. Prodat ojetý elektromobil se starým typem baterii, která nevydrží bude za rozumnou cenu problém. Ceny ojetých elektromobilů budou padat více než ceny ojetých spalováků.

Když odhlédneme od houpání níže :) je to tak jak se níže píše:
- je to nová vyvíjející se technologie a stejně jako předtím s PC a potom s mobilními telefony nastupuje "psychologie" typu "když si počkám ještě půl roku nebo rok, na trhu bude lepší technologie a nebo ta stávající bude za polovinu...

Prostě nemá smysl čekat ;-)
(to je obecná poučka, co se týká EV tak to můžete nahradit za "během čekání pořídím hybrida/iOna", podle toho co se mi hodí do baráku nebo jak dlouho chci čekat)

---

Leaf 2012 koupen 2018/05; měsíční nájezd cca 2k km

tak jasně. Je to nová, stále se vyvíjející se technologie pokrok tam letí kupředu rychle podobně jako u počítačů. Až se běžně budou prodávat auta s např. 60kWh baterií, potom bude i hodnota EV s šedesátkou baterkou klesat mnohem pomaleji (přestože baterie degraduje), protože nové EV bude mít zase šedesátku (nemyslím že se u nižší stř. třídy bude v dohledné době dávat výrazně víc...)

Mám Leaf24 čtvrtý rok s aktuálně cca 130tis km a až ho budu jednou prodávat, tak nepočítám, že na tom vydělám, každopádně dnes dobře slouží, jezdí a vzhledem ke kilometrovému nájezdu i každoročně ušetří cca 130tis Kč jen za PHM. A až si koupím další nové EV s min. 60kWh baterkou, tak starého Leafa až dojezdí klidně rozeberu a udělám si z něj třeba domácí úložiště... :)

---

cca 180tis km na elektřinu - www.qauto.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nic proti, ale to jsou nějaké zajímavé počty, nemyslíte? Jak při cca 30ti tisících kilometrech za rok dokážete ušetřit 130tis Kč? To by jste musel jezdit s tankem...

píšu, že auto mám čtvrtým rokem (ne přesně čtyři roky) tedy přesně 3 roky a 4 měsíce. Jeden rok jsem najel skoro 50tis km, pak už míň... Průměrně najedu cca 40tis km/rok.

---

cca 180tis km na elektřinu - www.qauto.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Hele, mě těch 40tis vychází jen na 84000Kč a to el. asi úplně zadra nebude. Npiš na těch 40tis. km taky spotřebu elektriky(její cenu si už aproximuji sám). Každopádně jsem bral že na těch 40tis to bude ekvivalent 2800L nafty po 30Kč. Prostě se rád nechám houpat,ale ne přetáčet. A to ještě neberu že tu naftu mám bez DPH,kdežto el. mám v tvrdejch... .

Nevím proč se každý anonym snaží rejpat.
Hele, záleží na tom s čím to porovnáváme. Asi bude rozdíl malinký diesel nebo 3l benzin - já porovnával s našim autem, kde to vychází na cca 2,5Kč/km - cca 2/3 městský provoz.
Spotřeba ele u EV je běžně dostupný údaj cca 15kWh/100km u EV nižší střední třídy.
Pokud máš PHM bez DPH, nevidím problém mít na dobíjení elektřinu taky bez DPH - sám to tak mám.

---

cca 180tis km na elektřinu - www.qauto.cz

Obrázek uživatele Josef

V USA padají ceny ojetých generačně starších EV velmi prudce. Ostatně po 4 letech stojí BMW i3 z roku 2014, které nové stálo 50000 dolarů jenom necelých 10000 dolarů.

Ano, tohle je bohužel charakteristické pro všechny novinky, kde další generace nabízí mnohem lepší parametry

---

cca 180tis km na elektřinu - www.qauto.cz

Skoda ze ne i v Evrope, hned bych jej za tu cenu koupil (klidne i 10.000 Eur).

Zalezi jen na Vasem veku..A na konkretnosti terminu " za par let.."

---

heros

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ceny elektromobilů asi budou opravdu ´ v budoucnu padat velmi rychle. Je tomu tak vždy u každé nové technologie, která se vyvíjí. Spalovaky, ty budou opravdu těžko prodejne, bude lépe ho dojezdit. Kdo by chtěl tlacitkovy telefon v době dotykovych telefonu? Najde se asi dost lidi , ale spalováku jsou kvanta........

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Spalováky se zakážou prodávat. Pro spoustu lidí je ale elektromobil nepraktický - lidé, kteří nemohou dobíjet doma v noci, lidé jezdící pravidelně vzdálenosti větší než 400 km denně. Spalovák bude nedostatkové drahé zboží. Budou se udržovat jako auta na Kubě.

400km denně v ČR znamená min. 6-7h sedět v autě. Tohle běžně nikdo nedělá. Ano i dnes jedu s EV na jednání na otočku např. do Prahy nebo Bratislavy nebo na lyže do Tater, ale určitě ne každý den. Např. běžný kurýr najezdí při rozvozech cca 200-300km/den tzn i dodávka s 60kWh baterií už je dostatečná. Spalovák možná zakážou, ale rozhodně se z něj nestane drahé a nedostatkové zboží. Udržovat se budou to jo, jako veteráni a když bude hezky, tak se pokocháme stejně jako když se vytáhne parní stroj.

---

cca 180tis km na elektřinu - www.qauto.cz

400km ujede elektromobil dnes, za 10 let může být klidně dojez na nabití větší než kolik budete fyzicky schopen zvládnout, a pokud si to zaplatíte samozřejmě.
O tom velmi silně pochybuji, že bude spalovák někdy drahé nedostatkové zboží :)

Tak platí ale pro veškeré spotřební zboží.
Jen si nemyslím, že ceny EV budou padat víc než ceny spalováků, z mnoha důvodů.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak to bohuzial nebudu. Problemom su vzacne kovy ako aj to, ze "vybita" baterie v EV neznamena, ze sa neda pouzit inde.

Obrázek uživatele Jolinar

zas ten kec o vzacnych kovech?
jedine co bych nazval vzacnym je kobalt a ten, jak vime, tak se jiz da nahradit.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

OT: dlouho je ticho kolem modrých značek. Nešustlo se něco? Duben?

Jinak na MP při placení za modrou zónu mi týpek řekl, že bychom už vlastně nepotřebovali dálniční známku, že už je to kdesi v zákoně, ale chybí právě ta druhá půlka - mít na autě modrou značku...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kdyz bude od dubna rztka s "EL", tak uz fakt nepotrebujeme znamku? Nejake potvrzeni pravnikem? :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

anebo to bude osvobozene az od r.2021 kdy bude znamka elektronicka? V tom zakone se nevyznam..tusim 193/2018 ?

1.10.2018 vesel v platnost novy zakon c. 193/2018 Sb..

Dle Čl. I § 7b odstavec 6 a 7 je mozne vymenit stavajici RZ za novou s pismeny “EL” pro elektromobily/hybridy. (RZ je normalne bila, jen zacina pismeny "EL" + 5 cislic, zadna modra nebo zelena)

nikde v tom zakonu jsem ale nenasel ze vozidla vybavena RZ s “EL” jsou osvobozena od dalnicniho poplatku - vsude pisi, ze v budoucnu budou vozidla s “EL” cerpat vyhody - napriklad po zavedeni elektronickeho mytneho budou mozna od tohoto poplatku osvobozena

pro r. 2019 jsou platna pouze tato osvobozeni: https://www.sfdi.cz/dalnicni-kupony/dalnicni-kupony-2019/osvobozeni-od-zpoplatneni/

takze ani v r. 2019, 2020 pro nas elektromobilisty zadne nove vyhody nejsou

Cekam kdy nam zavedou povinnou silnicni dan z km, kdyz jim vypadnou prijmy z ropnych produktu...

---

13G

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A je v tom zákoně nějak definovaný pojem hybrid? Jakýkoliv hybrid, nebo jenom plug-in, případně jakýkoliv ale s možností jet čistě elektricky?

je tam hybrid do 50g CO2/km - splnuji vetsinou "mensi" hybridy... myslim ze pro r. 2019 to takto ma uz i Praha definovane pro parkovani na vsech modrych zonach.

---

13G

Obrázek uživatele Jiří_Švarc

OT: Prvních 3000 kousků TM3 dopluje do Evropy už hoďku po půlnoci :)
Tracking

---

EV - tabulky, statistiky: https://bit.ly/2uU06PO

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

je libo nějakou káru? :)

google.cz/maps/place/Bruggy,+Belgie/@51.3065518,3.2263068,1604m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x47c350d0c11e420d:0x1aa2f35ac8834df7!8m2!3d51.209348!4d3.2246995

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

goo.gl/maps/EFHmMbrU91o

Tato stranka sleduje vsechny lode ktere vozi Tesly. http://dudewheresmycar.tozz.nl/captain.php
Akorat ta predpoved neni uplne presna, protoze pocita s parametry posledniho AIS telegramu a ten muze byt i nekolik dnu stary. Zadarmo AIS prijima pouze signaly pres UKW a funguje ca. 100 km od pobrezi. Na sirem mori funguje jen placeny AIS ze satelitu.
Edit:stranka prepocitava kazdych 10 sekund novou pozici a kazdych 8 minut nacita novy Ais telegram. Nektere lode vozi TMS/TMX. A nektere vozi do Ciny.

Obrázek uživatele Anonym123

ctrl c/v:
Lod dorazila do pristavu!
Dostal som finalnu fakturu (Aj s 990 poplatkom)
Dostal som VIN kod! Seriove cislo auta 19***

ps bohužiaľ nie ja!

Obrázek uživatele Jiří_Švarc

Díky za podrobné vysvětlení.

---

EV - tabulky, statistiky: https://bit.ly/2uU06PO

Obrázek uživatele Elektrickyautomobil

Poprosím článok k tomuto. Je to super video
https://www.youtube.com/watch?v=q-QVKMOD_hU&t=8s

---

Ioniq Electric - jazdím len na elektriku

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jde o pouhých trapných 100 m a ještě v absolutní rovině.

Obrázek uživatele Elektrickyautomobil

Čo tak si pozrieť celé video a nepísať hlúposti?

---

Ioniq Electric - jazdím len na elektriku

Ferrari a Nissan jsou jen dvousedadlove supersporty. TM3 je pro 5 cestujicich a klidne se muze se supersporty porovnavat. Tesla a elektromobilita drti zkostnatele poradky :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

TM3 se tedy moc neprodalo dle insideevs.

výkrik do tmy? :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jen konstatování, že někdo zveřejňuje čisla k prdu.

ja som to skôr myslel ako hodnotenie tvojho príspevku.

pozri, ja ťa nechcem učiť ako konverzovať, alebo čo, ale podľa mňa, ak dáš hentaký všeobecný príspevok, tak by si k tomu mal aj pripojiť link na článok, nech vieme o čom hovoríš.

alebo nedávaj link, ale napíš konkrétne čo si myslel?
Kde sa nepredalo tých TM3 moc?
v Európe? V US?
Koľko sa ich predalo, a koľko sa očakávalo, že sa predá, ak sa ich teda nepredalo moc

myslím to v dobrom

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Server insideevs.com je tak profláknutý, že nemá smysl dávat ani odkaz, ale když chceš. Často se tady řešilo, kolik toho Tesla vlastně vyrábí, všichni trvdí že průměrně 5 tis. kusů týdně několik měsíců, čemuž by měla odpovídat níže uvedená tabulka, nicméně neodpovídá.

insideevs.com/monthly-plug-in-sales-scorecard/

insideevs je profláknutý to ano.
moja chyba, mal som sa domyslieť, že narážaš na januárové výsledky, aj keď to nebolo z tvojho príspevku jasne.

ale nechajme to

každopádne, myslím, že zo všetkých dostupných čísel je jasné, že TM3 output je na úrovni tých 4500 - 5000 týždenne už niekoľko mesiacov v rade, bez ohľadu na to, čo vravia januárové odhady

Obrázek uživatele Jiří_Švarc

Vždyť ta tabulka tomu odpovídá, nebo co vám tam nesedí?

---

EV - tabulky, statistiky: https://bit.ly/2uU06PO

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Diskutujeme o počtu prodaných TM3, za posledních 5 měsíců prodali 90 tis. kusů, tedy průměr je 4,5 tis. týdně a to před měsícem oslavovali rekordní zvednutí výroby na 6 tis. TM3 týdně. Letos plánují dvojnásobek TM3 tedy 300 tis. a za leden to je 6500 aut. Tedy od února musí vyrobit 6500 týdně což asi nebude pravda.

Obrázek uživatele Jiří_Švarc

Vaše tvrzení (pokud jste stejný anonym): "Často se tady řešilo, kolik toho Tesla vlastně vyrábí, všichni trvdí že průměrně 5 tis. kusů týdně několik měsíců"
Skutečnost: Dodávky TM3 za 4Q byly 63150 ks, což je téměř přesně 5000/týden pokud odečteme 2 dny Vánoc. Co vám tedy přesně nesedí?
A viz níže, ono je těžké dodat do Evropy auta stejně rychle jako když si je někdo vyzvedne ve Fremontu, když jen plavba trvá měsíc.

---

EV - tabulky, statistiky: https://bit.ly/2uU06PO

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ty teslácká ohlašovaná čísla výroby jsou jen o dosáhnutí výrobního rekordu a maximální rychlosti linky v určitý den.
Jinak běžně vyrábí pomaleji, a když zavádí na linku zase nové úpravy, tak se výroba propadne obrovsky.

Obrázek uživatele Jolinar

kolik aut jste zapocital jez jsou v preprave prave do Evropy a do Ciny?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Takže +12 tis.?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

budeme věřit že je to pravda a budeme čekat....život je o čekání na ….každý ať si vloží co je mu milé

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

univerzalna odpoved je na smrt ale neviem ci je to zrovna mile

Míle to nebude. Vzdálenost ke smrti se měří v čase. :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

no smiesne to velmi nie je lebo pisem po slovenky a to by som musel napisat v milach ale beriem. Na druhej strane vzdalenost ku smrti sa moze merat aj v mm, napr. v chirurgii, pri zoskoku padakom,...

Taky pravda. A nebuďte tak vážný. Hezký den!

Obrázek uživatele spetak

Hezkej postřeh !

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicNabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilKariéra EVC Group
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?