Tesla si patentovala nový typ baterie s 3x větší energetickou hustotou, má ale jeden zásadní problém

Tesla přichází s dalším patentem, který slibuje levnější a zároveň lepší baterie. A Elon Musk už zase slibuje plnohodnotné robotické řízení.

Kromě Tesly má na nový typ baterií zálusk třeba také Lamborghini.
foto: Lamborghini

Tesla má vlastní tým vědců pracujících na vylepšování stávajících typů baterií, ale také výzkumu nových. Jde o Jeffa Dahna a jeho tým na univerzitě Dalhousie.

Nový patent je zaměřený na bezanodové lithium-kovové baterie. Jde o zvláštní typ lithiových baterií, který by mohl nabídnout energetickou hustotu až 500 Wh/kg (1200 Wh/l) na úrovni článků. Tedy dvakrát až třikrát víc, než nabízejí současné li-ion baterie.

Dlouhodobým problémem tohoto typu baterií je však jejich životnost, resp. počet cyklů. Právě tu podle nového patentu Jeff Dahn a jeho parta dokázali vylepšit – ovšem pouze na úroveň 50 cyklů.

Aby bylo možné bez-anodové lithiové baterie poslat do komerční výroby, bylo by potřeba ještě alespoň třicetinásobné zlepšení. Tesla a Jeff Dahn naštěstí nejsou ve svém výzkumu tohoto nového typu baterií zdaleka osamoceni.

Stejnou problematikou se například zabývá Alessandra Accogli z Milánské polytechniky. Však už si ji tam také vyhlédlo Lamborghini.

22 Comments on “Tesla si patentovala nový typ baterie s 3x větší energetickou hustotou, má ale jeden zásadní problém”

    1. Co si takhle ten článek přečíst?
      Jaderný expert Radek

      Co si takhle ten článek přečíst?

      Jaderný expert Radek Škoda upozorňuje na odlišnou konstrukci kanadských reaktorů typu CANDU. „Reaktory CANDU nemají tlakovou nádobu jako ty naše, ale vodorovné tlakové kanály. Ty se všechny při renovaci mění, protože se při provozu ohýbají a křehnou. U našich tlakovodních reaktorů může křehnout tlaková nádoba reaktoru, ale tu vyměnit nelze,“ vysvětluje Radek Škoda.

      1. Četl jsem pozorně, také tam psal, že u našich nádob lze
        Četl jsem pozorně, také tam psal, že u našich nádob lze použít žíhání, zřejmě na nějaké zjištěné drobné anomálie. Tedy pokud ty nádoby Škovka ( alespoň myslím, že ne rusáci) vyrobila poctivě, lze po kontrole povolit prodloužení tuším o deset let. A to už je důvod zvážit repasi celé elektrárny místo prosazování stavby nových bloků. Což je zlodějina zase o level výše než solární tunel. Všimněte si uváděné ceny za repasi všech čtyř kanadských bloků.

        1. Co si vlastně představujete pod pojmem „repase jaderné
          Co si vlastně představujete pod pojmem „repase jaderné elektrárny“ ? Ono turbína se mění v průběhu životnosti několikrát celkem běžně (a ještě se tím většinou zvýší účinnost). Reaktorová nádoba při potvrzeném dobrém stavu vydrží i 60 let, takže na ní nebývá co repasovat. Chladicí věže také vydrží mnoho desítek let a tu trubky uvnitř se kontrolují a opravují dle potřeb a jejich stavu. Ono obecně takovéto provozy se navrhují na desítky let provozu. Věčně to ale provozovat nejde a při rychlosti povolování a výstavby opravdu nejde rok před vypršením 10 let zjisti že další prodloužení už nebude a tak objednat novou elektrárnu.

  1. Dnes zase panely FVe panelujou jako o život, baterky pukají,
    Dnes zase panely FVe panelujou jako o život, baterky pukají, jak to do nich FVe perou… :-). Ještě, že se místní eOcasi můžou nasáčkovat k babi a dědovi i s rodinou a babi jim na plynu či sporáku uvaří teplé jídlo, aby nemuseli spásat mokrou trávu….A to je ten pokrok, pokrok, pokrok, už jsme zase o krok, o krok dál 🙂

  2. Off: RAV4 PHV nejnovější informace. V článku jsou
    Off: RAV4 PHV nejnovější informace. V článku jsou zajímavé věci. Mimo jiné například proč museli zastavit v Japonsku objednávky, o co větší energetickou hustotu má baterie oproti Prius Prime, že se stejná baterie bude používat v elektrickém Lexusu, jak se chladí atd. Je to v japonštině ale v Google translator to celkem ujde.
    https://blog.evsmart.net/test-drive-reports/2020-rav4-phv-mihori-morohoshi/

    1. Díky za pohled novinářů z jiné části světa. Jinak
      Díky za pohled novinářů z jiné části světa. Jinak parametry baterie a článků celkem obstojně popisuje sama Toyota. u RAV4 PHEV jde o 96s prizmatických článků formátu VDA-PHEV2 s jmenovitou kapacitou 51Ah / 18kWh. Toyota použila články se stejnou kapacitou i ve svých BEV, za což jsem ji ale po zásluze nepochválil. Nicméně jejich nasazení u PHEV si pochvalu zaslouží a vesměs se tím stává lídrem na trhu. Pro srovnání VW i Škoda PHEV zatím vozí články stejného formátu s kapacitou 37Ah / 13kWh. Tedy minimálně víme, jaký další krok lze očekávat u faceliftu PHEV vozů v rámci koncernu. A ještě poznámku k přítomnosti TMS. Ten je u PHEV vozů nutný (koncernové vozy jej u PHEV také mají, kdežto u BEV ne). Jde o to, že pro funkci HEV potřebujete z principu trvale vysoké zatěžovací proudy, zejména pak nabíjecí, a to je možné zajistit jedině výkonným TMS.

    1. To mate pravdu. Ani to nechapu, farmaceuticke firmy daji do
      To mate pravdu. Ani to nechapu, farmaceuticke firmy daji do vyvoje, testovani a povoleni leku kolem 100 miliard a pak by si to nechranili patentem a konkurence by to hned vyrabela a prodavala vyrazne lacineji bez nakladu na vyvoj. To by bylo jiste daleko lepsi a jiste by to vedlo minimalne ke stejnemu vyvoji jak dnes, ze? 🙂

    2. Záleží na tom jak se využívají. Jestli jsou od toho, aby
      Záleží na tom jak se využívají. Jestli jsou od toho, aby ochránily investici (viz zmíněný extrémně drahý farmaceutický výzkum), nebo aby jim tu technologii nemohl patentovat někdo jiný (Tak to dělá Tesla – patentuje, ale veškeré patenty dává zdarma k dispozici) anebo čistě od toho aby blokovali či vydírali konkurenci – patenty na jednoduché nápady, primitivní principy, jako to dělá Nikola Motors nebo další patentoví trolové.

Napsat komentář