Tesla si patentovala nový typ baterie s 3x větší energetickou hustotou, má ale jeden zásadní problém

Jan Horčík - 10 Červenec 2020

Tesla přichází s dalším patentem, který slibuje levnější a zároveň lepší baterie. A Elon Musk už zase slibuje plnohodnotné robotické řízení.bezanodová lithium-kovová baterie

Kromě Tesly má na nový typ baterií zálusk třeba také Lamborghini.
foto: Lamborghini

Tesla má vlastní tým vědců pracujících na vylepšování stávajících typů baterií, ale také výzkumu nových. Jde o Jeffa Dahna a jeho tým na univerzitě Dalhousie.

Nový patent je zaměřený na bezanodové lithium-kovové baterie. Jde o zvláštní typ lithiových baterií, který by mohl nabídnout energetickou hustotu až 500 Wh/kg (1200 Wh/l) na úrovni článků. Tedy dvakrát až třikrát víc, než nabízejí současné li-ion baterie.

Dlouhodobým problémem tohoto typu baterií je však jejich životnost, resp. počet cyklů. Právě tu podle nového patentu Jeff Dahn a jeho parta dokázali vylepšit - ovšem pouze na úroveň 50 cyklů.

Aby bylo možné bez-anodové lithiové baterie poslat do komerční výroby, bylo by potřeba ještě alespoň třicetinásobné zlepšení. Tesla a Jeff Dahn naštěstí nejsou ve svém výzkumu tohoto nového typu baterií zdaleka osamoceni.

Stejnou problematikou se například zabývá Alessandra Accogli z Milánské polytechniky. Však už si ji tam také vyhlédlo Lamborghini.

Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Kuk

off
Detaily Ioniq 5

https://thekoreancarblog.com/2020/10/19/hyundai-ioniq-5-caught-with-production-lights/

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

OFF: Ve světě se JE i dost repasují, místo stavby nových. Že by to v ČR nešlo, když se zde o tom nemluví?
https://www.tydenikhrot.cz/clanek/inspirace-pro-cesko-kanada-bude-provozovat-reaktory-az-75-let

Novější reaktory jsou bezpečnější. Jednodušší bude postavit v místě další reaktor. Uvidíme na příkladu Maďarska, jestli je v Evropě vůbec možné v dnešní době novou JE díky přísným normám postavit.

To že jsou nové JE lepší, nic nemění na tom, že jádro nechci jako takové ( krom dožití stávajících) a že nehodlám podporovat další megatunel na státní rozpočet.

Obrázek uživatele Kuk

+ 1 000 000

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele ozana

Co si takhle ten článek přečíst?

Jaderný expert Radek Škoda upozorňuje na odlišnou konstrukci kanadských reaktorů typu CANDU. „Reaktory CANDU nemají tlakovou nádobu jako ty naše, ale vodorovné tlakové kanály. Ty se všechny při renovaci mění, protože se při provozu ohýbají a křehnou. U našich tlakovodních reaktorů může křehnout tlaková nádoba reaktoru, ale tu vyměnit nelze,“ vysvětluje Radek Škoda.

---

Nekupujte BTC za 10k, počkejte až bude stát 100 tisíc USD.

Firmy jiz nakoupily 3,9% všech bitcoinů které kdy budou existovat. https://bitcointreasuries.org/

Četl jsem pozorně, také tam psal, že u našich nádob lze použít žíhání, zřejmě na nějaké zjištěné drobné anomálie. Tedy pokud ty nádoby Škovka ( alespoň myslím, že ne rusáci) vyrobila poctivě, lze po kontrole povolit prodloužení tuším o deset let. A to už je důvod zvážit repasi celé elektrárny místo prosazování stavby nových bloků. Což je zlodějina zase o level výše než solární tunel. Všimněte si uváděné ceny za repasi všech čtyř kanadských bloků.

Co si vlastně představujete pod pojmem "repase jaderné elektrárny" ? Ono turbína se mění v průběhu životnosti několikrát celkem běžně (a ještě se tím většinou zvýší účinnost). Reaktorová nádoba při potvrzeném dobrém stavu vydrží i 60 let, takže na ní nebývá co repasovat. Chladicí věže také vydrží mnoho desítek let a tu trubky uvnitř se kontrolují a opravují dle potřeb a jejich stavu. Ono obecně takovéto provozy se navrhují na desítky let provozu. Věčně to ale provozovat nejde a při rychlosti povolování a výstavby opravdu nejde rok před vypršením 10 let zjisti že další prodloužení už nebude a tak objednat novou elektrárnu.

Obrázek uživatele ozana

Pokud je nádoba reaktoru obklopena ze všech stran betonem, tak ji nelze vyměnit bez zbourání všeho okolo...

---

Nekupujte BTC za 10k, počkejte až bude stát 100 tisíc USD.

Firmy jiz nakoupily 3,9% všech bitcoinů které kdy budou existovat. https://bitcointreasuries.org/

https://oenergetice.cz/jaderne-elektrarny/rosatom-otestoval-zihaci-technologii-jaderne-reaktory-ktera-ma-prodlouzit-zivotnost-az-30-let

Off... Elektřina ze stínu..
https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/generator-stinove-energie-energetika-singapur-vedci-narodni-singapurska-univerzita-solarni-clanky-st.A200710_094521_eko-zahranicni_maz

Dnes zase panely FVe panelujou jako o život, baterky pukají, jak to do nich FVe perou... :-). Ještě, že se místní eOcasi můžou nasáčkovat k babi a dědovi i s rodinou a babi jim na plynu či sporáku uvaří teplé jídlo, aby nemuseli spásat mokrou trávu....A to je ten pokrok, pokrok, pokrok, už jsme zase o krok, o krok dál :-)

Obrázek uživatele Kuk

Zas tě zlobí prostata.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Někteří můžou mít nabité baterie ze včerejška. ;-) A zítra nabíjet znovu. :-)

---

Elektromobilista teoretik, který v EV nikdy nejel, ale je velký fanda. Pasivní dům s přípravou na wallbox s vyhrazným 7-11kW.

Off: RAV4 PHV nejnovější informace. V článku jsou zajímavé věci. Mimo jiné například proč museli zastavit v Japonsku objednávky, o co větší energetickou hustotu má baterie oproti Prius Prime, že se stejná baterie bude používat v elektrickém Lexusu, jak se chladí atd. Je to v japonštině ale v Google translator to celkem ujde.
https://blog.evsmart.net/test-drive-reports/2020-rav4-phv-mihori-morohoshi/

Díky za pohled novinářů z jiné části světa. Jinak parametry baterie a článků celkem obstojně popisuje sama Toyota. u RAV4 PHEV jde o 96s prizmatických článků formátu VDA-PHEV2 s jmenovitou kapacitou 51Ah / 18kWh. Toyota použila články se stejnou kapacitou i ve svých BEV, za což jsem ji ale po zásluze nepochválil. Nicméně jejich nasazení u PHEV si pochvalu zaslouží a vesměs se tím stává lídrem na trhu. Pro srovnání VW i Škoda PHEV zatím vozí články stejného formátu s kapacitou 37Ah / 13kWh. Tedy minimálně víme, jaký další krok lze očekávat u faceliftu PHEV vozů v rámci koncernu. A ještě poznámku k přítomnosti TMS. Ten je u PHEV vozů nutný (koncernové vozy jej u PHEV také mají, kdežto u BEV ne). Jde o to, že pro funkci HEV potřebujete z principu trvale vysoké zatěžovací proudy, zejména pak nabíjecí, a to je možné zajistit jedině výkonným TMS.

Ty patenty jsou zlo

Tak viditelně víte o čem mluvíte. Těším se na vaše další komentáře!

Záleží na tom jak se využívají. Jestli jsou od toho, aby ochránily investici (viz zmíněný extrémně drahý farmaceutický výzkum), nebo aby jim tu technologii nemohl patentovat někdo jiný (Tak to dělá Tesla - patentuje, ale veškeré patenty dává zdarma k dispozici) anebo čistě od toho aby blokovali či vydírali konkurenci - patenty na jednoduché nápady, primitivní principy, jako to dělá Nikola Motors nebo další patentoví trolové.

"vydírali konkurenci", taky dobrý. Tohle bude asi první liga.

To mate pravdu. Ani to nechapu, farmaceuticke firmy daji do vyvoje, testovani a povoleni leku kolem 100 miliard a pak by si to nechranili patentem a konkurence by to hned vyrabela a prodavala vyrazne lacineji bez nakladu na vyvoj. To by bylo jiste daleko lepsi a jiste by to vedlo minimalne ke stejnemu vyvoji jak dnes, ze? :-)

Obrázek uživatele Cipísek D

haj ajem kýbl mlask ;))

https://www.youtube.com/watch?v=HlFyBJUalHY

---

TESLU JEN GEMBLUJEME za protikliky ;) ČEŽTINA 5.0 jedině vytřepe póvl fbažině ;) PODPORUJEME KOREJSKÝ ZNAČKY za trest že GERMÁN likviduje ty ČEZKÝ ;) NEPODPORUJEME JAPKA za VODÍK ;) 3 se perou a 4-tej dělá baterky :)


Sleva na profesionální nabíjecí stanici Webasto Livee-stationNabíječky elektromobilů CircontrolVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.