Nedávno Tesla Motors získala globálně reklamní prostor nemalé hodnoty díky třem nehodám elektromobilů Tesla Model S při nichž auto vzplálo. Méně pozornosti si získala nehoda, při které jednomu majiteli Modelu S shořela garáž. Tesla však opět předvádí brilantní public relations.
foto: Tesla Motors
V pořadí již čtvrtá nehoda zahrnující požár a elektromobil Tesla Model S se udála v garáži jednoho nejmenovaného majitele žijícího v Irvine v Kalifornii. Přesně v polovině listopadu připojil auto zaparkované v garáži k domácí nabíjecí stanici Tesla.
Po pár hodinách se vrátil aby zjistil, že dobíjecí kabel byl seškvařený a stěna s dobíječkou ohořelá. Oficiální vyšetřování nedokázalo přesně umístit příčinu požáru do dobíječky nebo zásuvky ve které je dobíječka zapojena. Potvrdili nicméně, že požár neměl nic společného s baterií elektromobilu.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Elektromobil Tesla Model S opět v plamenech
Tesla Model S: bezpečně hořící auto
Akcie Tesla Motors zamířily prudce dolů, mohou za to požáry?
Ke stejnému závěru ostatně dospěli i experti ze samotné automobilky Tesla Motors poté, co si prošli detailní záznamy o nabíjení baterie. Na vině tedy mohou být staré nebo nedostačující rozvody, případně špatná elektroinstalace dobíjecí stanice. Akcie Tesla Motors přesto reagovaly krátkodobým výrazným poklesem.
Už během prosince Tesla na incident reagovala tím, že vydala update firmwaru pro Tesla Model S verze 5.8.4. Ten automaticky sníží dobíjecí proud o 25 % pokud při dobíjení detekuje nečekané fluktuace. Tím sníží zatížení dobíjecí stanice a sníží riziko jakékoliv nehody či přehřátí, případně snad požáru.
„Tesla věří, že tento update zcela eliminuje jakékoliv potenciální riziko,“ píše Tesla v oficiální tiskové zprávě. „Přesto, abychom poskytli další vrstvu jistoty majitelům Modelu S využívajících naši dobíječku, navrhli jsme její novou verzi s itegrovanou tepelnou pojistkou.“
Takže v případě, že ani domácí jističe, ani jističe na autě nebudou reagovat na přepětí nebo jiný problém, tepelná pojistka v samotné dobíječce se o to postará v případě, kdyby se náhodou zahřála na více než povolenou teplotu. „Nevěříme, že upgrade dobíječky je skutečně třeba, činíme tento krok jakožto součást naší snahy o naprostou spokojenost zákazníka,“ píše Tesla.
Podle Elona Muska, šéfa automobilky, začne Tesla nové dobíječky rozesílat během následujících dvou týdnů. Výměna dobíječky bude pochopitelně zcela zdarma. Takže tak, OK?
Chci se zeptat jak je
Chci se zeptat jak je myšlena ta tepelná pojistka a přepětí.
Pokud si dobře pamatuji ze školy tak tepelná pojistka reaguje na nadproudy a nějaké přepětí je tepelné pojistce jedno. V jednoduchosti, napětí od elektrárny po nabíječku je v soustavě regulované distributorem.
Právě průchod proudu ovlivňuje vedení tepelnými účinky. Např. špatně dimenzované vedení, špatné dotažené spoje, ale v těchto případech bude napětí u nabíječky nižší, protože na vedení a spojích bude vznikat úbytek napětí, který bude způsobovat zahřívání ve spojích a na vedení. A pokud se vedení zatěžuje na max. hranici tak u starých instalací se neustálým ohříváním a ochlazováním dojde k vyhoření spoje, zejména u hliníkových instalací, kde je třeba pravidelně dotahovat spoje.
Co mě napadají případy, kdy může vzniknout přepětí tak je špatně instalovaná FVE, závada na trafostanici distributora, bouřka, závada na středním vodiči(PEN)se špatným vytížení jednotlivých fází instalace.
ked to zkoroduje nebo
ked to zkoroduje nebo „zrezavi ty vole“ /baroni/ a kablom ide prud ktory sa „nezmesti“ cez vodic, je ohen na streche. takze tu ich tepelnu poistku si predstavujem ako sci-fi, detektor teploty po celej dlzke kabelu, odpoji rele ked zaznamena vyssiu zmenu teploty ?
Možná by nebylo špatně
Možná by nebylo špatně si něco nastudovat o jističích a pojistkách než budete plácat nesmysly. Tepelná pojistka chrání vodič až za tou tepelnou pojistkou a ta pojistka bude v nabíječce ne v domovním rozvaděči. Může mi teda vysvětlit jak pozná podle Vás ta pojistka, že mám v domovní instalaci nějaký problém?
som vystudovany
som vystudovany elektrotechnik 🙂 ..povedal som co by to bolo keby slo o sci-fi. a mienil som kabel nabijacky. nesmiete brat zivot tak vazne, inak vas zozerie.
k Tesle S pekny test v zime, dobre ma pobavil:
youtu.be/aZNlG4V4Pl8
hlavne ta cast ked uz nemal stavu a ked mu zmrzol predok na kamen, lebo tam nie je prirodzene teplo ako pri spalovaku 🙂
dobra je ta spotreba energie na 159km, 41kW pri 0 az -7 C 😀
Potkal jsem spoustu
Potkal jsem spoustu elektrotechniků co si pořádně nepamatují ohmův zákon, neví jaký je základní rozdíl mezi jističem a chráničem natož, aby si vypočítali průřez vodiče. Tak jak silnoproudaři nedokáži ve většině opravit elektrotechniku tak elektrotechnici neví nic o výpočtech a dějích v silnoproudé elektrotechnice.
fuj, aky si zly 😛
fuj, aky si zly 😛
Já nejsem zlý, ale pouze
Já nejsem zlý, ale pouze upřímný. 😉
To je nechutný 😀
To je nechutný 😀