Tesla: první stanice pro výměnu baterií již brzy v provozu

údajně řekl magazínu Automotive News, že první stanice pro výměnu baterií v elektromobilech Tesla bude již brzy v provozu. Měla by se objevit během následujících dvou měsíců.

Výměna baterií v elektromobilu Tesla Model S
foto: Tesla Motors

Výměna baterií v elektromobilech zatím nikdy neprorazila. Ve velkém to zkoušela izraelsko-americká společnost , která ale nedávno zkrachovala. Od té doby se o výměně baterií v elektromobilech mluví jen výjimečně.

Jedním z odvážných ale byl Elon Musk, šéf automobilky Tesla Motors. Minulý rok v Kalifornii technologii pro výměnu baterií v elektromobilech Tesla Model S skutečně prezentoval. Pak ale jako kdyby se po ní slehla zem.

Podle Automotive News má první taková stanice Tesla stát někde na cestě mezi San Franciskem a Los Angeles. Narozdíl od sítě rychlodobíjecích stanic Supercharger ale nebude tato služba zdarma.

Majitelé elektromobilů budou muset jednak zaplatit za a navíc buďto budou muset zaplatit za novou baterii (podle toho kolik bude mít najeto mil jejich stará) anebo si ji cestou zpět opět vyzvednout.

Cena za výměnu by se tak údajně měla pohybovat zhruba kolem ceny jedné nádrže benzínu do běžného amerického auta. Tedy řekněme kolem $40-$50. Výměna baterie přitom bude trvat zhruba polovinu času který by trvalo naplnění takové nádrže.

Otázkou je, zda bude tento systém mít v konkurenci zdarma dostupných rychlodobíjecích stanic Supercharger úspěch? Pokud někdo spěchá z SF do LA, pak možná, ale i tak je potřeba se na šestihodinové cestě 600 km dlouhé cestě alespoň jednou zastavit k oddechu a obědu.

Tesla Motors má dnes jen po přes 100 rychlodobíjecích stanic Supercharger, další více než 100 má ve zbytku světa. Druhým nejhustěji obsypaným kontinentem je Evropa, kde síť dobíječek Tesla do roku 2016 ještě výrazně zhoustne.

13 Comments on “Tesla: první stanice pro výměnu baterií již brzy v provozu”

  1. Líbí se mi srovnání
    Líbí se mi srovnání mastodontů a progresivní firmy na jedné stránce serveru hybrid:
    – Tesla: první stanice pro výměnu baterií již brzy v provozu
    – Tesla Model S s duálními motory: podrobnosti
    – Tesla: Superchargery pro Prahu, Brno i Rusko
    – Volkswagen: elektromobily s dojezdem 600 km v roce 2020
    – Jak správně jezdit elektromobilem Mercedes-Benz třídy B.
    Určitě jde o kouzlo nechtěného, ale tak nějak to přístup letitých automobilek ke změně pohonu hezky ilustruje.

      1. Zajímavá reakce. Marně
        Zajímavá reakce. Marně hledám ve svém příspěvku něco o nájezdu kilometrů spalovacími a elektrickými vozy v ČR. Pokud je pro Vás pitomost porovnávání kdo se snaží a komu je to šumafuk, je to Váš názor. Mně se ale líbí jezdit bez vibrací, bez kraválu a bez smradu. Když navíc všechny ty jedy musím denně dýchat, protože před dopravou ve městě těžko uteču. A to elektromobil řeší. Spalovák ne. Tam se jen přidávají filtry a katalyzátory. A vědeckým postupem zjišťujeme, kolik toho neumíme dalšího zachytit a jak nás to pomalu zabíjí. Tak jako nejlevnější energie je ta, kterou jsme nemuseli vyrobit, tak nejlevnější řešení znečištění je to, že nezačneme znečišťovat.

  2. Jeden nebo dva pozitivní
    Jeden nebo dva pozitivní závěry z tohoto vývoje je ale možné vyvodit. Rychlost nabíjení je postačující a není to tak omezující, jak se původně zdálo. Jinak by majitelé tlačili na výstavby výměnných stanic. Za druhé, spolehlivost baterií je natolik vysoká, že stačí běžný servis a zřejmě nehrozí náhlá porucha na cestě. Domnívám se, že jak se bude blížit doba životnosti baterií pro první období (2012), tj. něco kolem pěti let, tak bude těchto stanic přibývat.

        1. Taky je potřeba dodat že
          Taky je potřeba dodat že MieV a Roadster jako zástupci „I.generace“ BEV byly stavěny ještě bez specifické záruky na baterii, teprve „II.generace“ přinesla „standard“ v podobě 8let/160tis km s poklesem na 80% SoH.

          Tudíž to , že jim baterie po 5letech ještě obstojně fungují lze přičítat jen k dobru. Asi hraje roli i to, že elektromobil provozovaný v mírném klimatu nakonec není pro baterie ani zdaleka takové peklo jako zažívají ve spotřební elektronice.

            1. Dříve to bylo značné
              Dříve to bylo značné namáhání odpadním teplem, teplotní „šoky“ – vymrazený mobil odhodíme na stůl ideálně rovnou do nabíječky, která neví že baterie je vychlazená. Dále je pak třeba říct, že baterie v mnoho zařízeních pracuje v podstatě nonstop. Dále poměr zatěžování v násobku C. A v poslední době také trvalé rychlodobíjení kolem 1C.

              Když se to sečte, tak to baterky zde opravdu nemají jednoduché.

Napsat komentář